Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, så är det. När man är insatt i ett ämne så kan det uppfattas som korkat en del gissningar som inte insatta gör.

Jag är inte kunnig inom området, men drar bara slutsatsen att det måste vara en ganska billig, enkelt teknik eftersom det finns i massor av billiga enkla elektronikgrejer.

Däremot så ifrågasätter jag ändå att en sådan grej skulle kunna mäta hastighet och förflyttning. Om något rör sig med konstant hastighet och inte accellereras eller retarderas uppstår inga sådana krafter.

Det intressanta är om SLT-kamerorna med inbyggt vattenpass har en lite mer avancerad krets som lämnar ifrån sig detaljerad information om lutningen och inte bara horisontellt/vertikalt och dessutom lagrar det i EXIF med någon vinkelenhet som automatiskt kan användas för att räta upp bilder.

Det finns i EXIF-data ett fält Orientation = left/bottom
I EXIF-editorn finns Orientation angiven som en short integer med värdet 1.

Tyvärr verkar ingen mer exat data om lutning finnas med.

Här är hela EXIF-data för en bild tagen med A77 om nån är intresserad:

---------

[Image]
Image Description =
Make = SONY
Model = SLT-A77V
Orientation = left/bottom
X Resolution = 350
Y Resolution = 350
Resolution Unit = inch
Software = SLT-A77V v1.00
Date Time = 2011-09-16 11:07:33
White Point = [313/1000, 329/1000]
Primary Chromaticities = [64/100, 33/100, 21/100, 71/100, 15/100, 6/100]
YCbCr Coefficients = 299/1000, 587/1000, 114/1000
YCbCr Positioning = co-sited
Exif IFD Pointer = Offset: 500
GPS Info IFD Pointer = Offset: 40156
PrintIM Data = 106 Byte

[Camera]
Exposure Time = 1/80"
F Number = F4
Exposure Program = Aperture priority
ISO Speed Ratings = 400
8830 = 2
8832 = 400
Exif Version = 30, 32, 33, 30
Date Time Original = 2011-09-16 11:07:33
Date Time Digitized = 2011-09-16 11:07:33
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 3
Brightness Value = 2.47 BV
Exposure Bias Value = ±0EV
Max Aperture Value = F2.8
Metering Mode = Pattern
Light Source = Daylight
Flash = Flash fired, compulsory flash mode, return light detected
Focal Length = 40mm
Maker Note = 38972 Byte
User Comment =
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = Uncalibrated
Exif Image Width = 6000
Exif Image Height = 4000
Interoperability IFD Pointer = Offset: 40218
File Source = DSC
Scene Type = A directly photographed image
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Manual white balance
Focal Length In 35mm Film = 60mm
Scene Capture Type = Normal
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Normal
A432 = 160/10, 500/10, 28/10, 28/10
A434 = DT 16-50mm F2.8 G SSM
Gamma = 2.2

[GPS]
GPS Version ID = 2, 3, 0, 0
GPS Status = Measurement Interoperability
GPS Map Datum = WGS-84
GPS Differential = Measurement without differential correction

[Interoperability]
Interoperability Index = R03
Interoperability Version = Version 1.0

[Thumbnail Info]
Compression = JPEG Compressed (Thumbnail)
Image Description =
Make = SONY
Model = SLT-A77V
Orientation = left/bottom
X Resolution = 72
Y Resolution = 72
Resolution Unit = inch
Software = SLT-A77V v1.00
Date Time = 2011-09-16 11:07:33
JPEG Interchange Format = Offset: 40510
JPEG Interchange Format Length = Length: 7649
YCbCr Positioning = co-sited

[Thumbnail]
Thumbnail = 160 x 120

[MakerNote (Sony)]
0102 = 5
0104 = 0/10
0105 = 0
0112 = 0
0115 = 16
1003 = 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0
2000 = 00
2002 = 0
2003 =
2004 = 0
2005 = 0
2006 = 0
2007 = 0
2008 = 1
2009 = 2
200A = 0
200B = 0
200C = 0, 0, 0
200D = 10/10
200E = 0
200F = 0
2010 = 00, 00, 00
... En väldig massa bortklippt
2011 = 0
2012 = 0
2013 = 0
2014 = 0, 0
2015 = 65535
3000 = 49, 49, 5E, ... En väldig massa bortklippt
9050 = 95, 38, EF,... En väldig massa bortklippt
9400 = 0A, 01 ... En väldig massa bortklippt
9401 = 51, 4C, 72 ... En väldig massa bortklippt
9402 = 00, 00, 00 ... En väldig massa bortklippt
9403 = 00, 00, 00, 00 ... En väldig massa bortklippt
9404=, 9405=, 9406=, 9407= osv. ... En väldig massa bortklippt
A100 = 00, 00, 00
B000 = 3, 3, 0, 0
B001 = 287
B020 = Standard
B021 = 0
B022 = 0
B023 = 0
B024 = 0
B025 = 0
B026 = 1
B027 = 63
B029 = 0
B02A = 1, 0, 22, 0, 80, 40, 0, 9
B02B = 4000, 6000
B02C = 1080, 1616
B041 = 7
B045 = 0
B046 = 0
B047 = 65535
B048 = 0
B049 = 0
B04A = 0
B04B = 2
B04C = 10/10
B04D = 0
B04F = 0
B050 = 65535
B051 = 0
B052 = 0
B053 = 0
B054 = 5
 
Jodå Mats, såklart går det att mäta förflyttning och hastighet, bara man samplar signalen tillräckligt ofta och spar tillräckligt många historiska samples för att kunna beräkna hur den har påverkas av krafterna. Sedan är det "bara" att integrera fram hastighet ut acceleration, och integrera fram sträcka ut hastigheten (gymnasiefysik). Självklart finns det onoggrannheter, men det blir ganska bra om man vill. Tex de fotpods som man har till löparklockor kan mäta sträcka och hastighet förvånansvärt exakt. Man behöver inte ens spara på gamla mätdata, utan kan beräkna en ny färdriktning, hastighet och tillryggalagd sträcka vid varje sampeltillfälle om man inte vill kunna rita ut rörelsen i efterhand (som på en löpklocka).

Har man en kraft som verkar under en viss tid (tex G-kraften vid fritt fall ca 10 m/s^2 under säg 10 sekunder) så vet man att sluthastigheten den riktningen är ca 100 m/s (10*10). Under tiden det fria fallet sker så kommer en accelerometer mäta noll kraft i den riktningen, varvid man förstår att den statiska nollkalibreringen är viktig för mätresutatet. Det krävs ju en acceleration (eller retardation) för att ändra en hastighet. Så har man registrerat en kraft som ger en acceleration och hastighet i en viss riktning och sedan ingen mer kraft vet man att objektet fortsätter att färdas med kontant hastighet. Det gäller bara att kontinuerligt beräkna accelerometervärdet för att kunna veta precis hur objektet rört på sig sedan man valt att börja mäta (problemet i teorin är om man rör på sig när man börjar mäta, men för en kamera är det inget problem då man inte är intresserad av hastighet och tillryggalagd sträcka utan endast lutning och acceleration).
Sker sedan en uppbromsning så får man ju en kraft riktad 180 grader mot färdriktningen som går att mäta.
Så om man mäter alla tre axlar åt båda hållen kan man beräkna precis hur rörelsen skett med alla tänkbara krumsprång hit och dit. Självklart med mer eller mindre informationsbortfall beroende på sensorns mätnoggrannhet och hur ofta man tar samples och hur noggran mattealgoritm man applicerar för att återskapa rörelsen. Självklart har ju de flesta rörelser en blandriktning av x-y och z axlarna, men det är enkelt att mäta alla tre och beräkna allt i ett tredimensionellt vektorsystem.

Sen är det säkert så att i kameran finns bara en ytterst enkel algoritm för att beräkna lutningen på kameran (nämligen fördelningen av g-kraften på de olika axlarna). Och den skakindkator Alpha-kamerorna har är typ det momentana accelerometervärdet (de olika axlarna är säkert ihopslagana till ett medelvärde eller så tar de typ maxvärdet ax X, Y eller Z för enkelhets skull). Det är inte ens säkert att de har en z-axel, utan bara två axlars mätning (i kamerasensorplanet) för att spara lite pengar. Så lutningsvinkeln är mycket enkelt att mäta, om än med ganska låg, men tillräcklig upplösning. Antiskakalgoritmen är ju säkert rätt avancerad men bygger på samma mätdata.

Sorry för alla felslag och felstavningar, tangentbordsbatteriet är på upphällning så den agerar helt irrationellt och jag är på gränsen till akut spunk.

Vh
Tobbe
 
Senast ändrad:
Googlade lite

En bild på en treaxlars memsaccelerometer.
fig1.jpg


Sorry for OT, men jag tror fototekniknerdarna i oss gillar sånt här :)
 
Jodå Mats, såklart går det att mäta förflyttning och hastighet, bara man samplar signalen tillräckligt ofta och spar tillräckligt många historiska samples

Tack för intressant förklaring!

Jag testkörde nyligen en kompaktkamera med GPS, och som dessutom utlovade att kunna fortsätta hålla koll på var man var även om man gick inomhus och tappade GPS-signalen. Misstänkte att det var något ungefär som det du beskriver, men användarhandboken var lite tunn med tekniska detaljer ... :)

Fast i fallet med just den här kompakten så funkade det rätt dåligt - gick hemmifrån mot Stockholms Central och så länge jag var utomhus funkade de klockrent, men när jag sedan genade genom T-centralen tyckte kameran plötsligt att jag var i Gamla Stan (ett par kilometer därifrån).

Men med tiden borde kombinationen GPS och rörelsemätning kunna ge hyfsat tillförlitlig "död räkning" när man temporärt tappar GPS-signalen eller bara har fri sikt mot få satelliter.
 
Jodå Mats, såklart går det att mäta förflyttning och hastighet, bara man samplar signalen tillräckligt ofta och spar tillräckligt många historiska samples för att kunna beräkna hur den har påverkas av krafterna. Sedan är det "bara" att integrera fram hastighet ut acceleration, och integrera fram sträcka ut hastigheten (gymnasiefysik).

Ok, I stand corrected.
Tänkte faktiskt så själv, men att det skulle bli väldigt onödigt komplext att implementera i en kamera och med rätt stor onoggrannhet, kan tänka mig en massa felkällor.


Så lutningsvinkeln är mycket enkelt att mäta, om än med ganska låg, men tillräcklig upplösning. Antiskakalgoritmen är ju säkert rätt avancerad men bygger på samma mätdata.

Jag tror (gissar) att det inte alls är samma sensor som känner av horisontellt/vertikalt för att vrida displayen rätt och lägga in i EXIF som skakninssensorn för bildstabiliseringen.


/Mats
 
Avbön

Ska passa på att göra en avbön samtidigt.

Visst, jag deltar i diskussioner och spekulerar ibland även om sådana saker jag inte är expert på. Tycker det är ganska naturligt och uppmanar alla att göra det.

I batterifrågan om InfoLithium som visar batteriets återstående tid med en noggrannhet av 1 minut så trodde jag att det var unikt för Sony, men tydligen har Nikon precis samma. Det kan mycket väl vara licensierad teknik från Sony, men hur som helst så är det tydligen precis lika exakt på Nikon, även om man har flera batterier och byter osv.

Visst kan man skriva saker som inte stämmer helt och hållet och jag är alltid beredd att ta till mig nya kunskaper.

När det gällde jämförelsen med Ericssons mobiltelefoner som hade dålig kapacitet och blev bättre när de gick ihop med Sony och bildade Sony Ericsson så haltar den lite.

Infolithium-tekniken är inte kopplad till kapaciteten, utan mätningen av den. Dessutom så hade Nokia vid den tiden patentskydd på algoritmer för att dra mindre ström när den var vilande, men ändå behövde vara mottaglig för inkommande signaler. När den spärren hävdes kunde de andra tillverkarna komma ifatt Nokia i standbytid. Sony Ericsson gick också om och förbi då de redan betydligt bättre batterier utvecklade, vilket de var tvungna till för att inte ligga ännu längre efter.

Jag anser att såväl Ericsson, Sony Ericsson och Sony samtliga visst har tillverkat batterier. Det betyder inte nödvändigtvis att de haft egna kemikaliefabriker där cellerna monteras, men de har haft specifika batterier för sina egna produkter utvecklade och tillverkade särskilt för deras produkter. Det gör dem till tillverkare i mina ögon, även om det gjorts via lego eller OEM.

När man skriver "(Sony) Ericsson har aldrig haft någon tillverkning", så har jag på riktigt lite svårt att förstå vilket av de tre företagen - Sony, Ericsson eller Sony Ericsson - som man avser. Därför frågade jag lite skämtsamt om detta med en tydlig :) eftersom själva avsikten med den i min mening otydliga företagsbeskrivningen var just att förtydliga.

Min avsikt har absolut inte varit att mobba någon eller skriva nedlåtande och förklenande. När jag läser det jag själv skrivit uppfattar jag det inte heller så, men tydligen så uppfattas det så av andra, vilket ju är precis lika illa och jag ber om ursäkt för detta. Ska tänka ytterligare noga på hur jag uttrycker mig för att andra inte ska dra felaktiga slutsatser.

Varför jag skriver detta är att jag blivit kontaktad via epost med uppmaning att sluta upp att hela tiden skriva nedlåtande kommentarer som svar på andras inlägg. Det har som sagt alls inte varit någon avsikt från min sida, men jag är ledsen att det uppfattats på det viset och jag ska därför försöka att vara mer noggrann med hur jag uttrycker mig framöver.

Kommer däremot att även i fortsättningen uttala mig om vad jag tror är rätt och riktigt även då jag inte har all erfarenhet eller expertis inom sakområdet.


Mvh
Mats
 
Men med tiden borde kombinationen GPS och rörelsemätning kunna ge hyfsat tillförlitlig "död räkning" när man temporärt tappar GPS-signalen eller bara har fri sikt mot få satelliter.

Det där är redan implementerat i vissa system.

När det gäller bil-gps så har jag dels en lös Garmin Nüvi och dels inbyggt i min Volvo deras originalsystem RTI.

När man kör ner i Södra Länken-tunneln så biper Garmin till efter ett tag och visar meddelande om att den tappat sattelitnavigeringen och tappar helt funktionen att navigera.

RTI däremot fortsätter glatt att visa hur man kör och uppdaterar kartbilden korrekt även om man tar olika alternativ i avfarterna under jord och byter tunnelrör osv. Visserligen har bilen ju både hastighetsmätare och inbyggd kompass (visas i backspegeln), så det finns bättre mätdata för att göra död räkning än bara "accelerometrar".


/Mats
 
Ok, I stand corrected.
Tänkte faktiskt så själv, men att det skulle bli väldigt onödigt komplext att implementera i en kamera och med rätt stor onoggrannhet, kan tänka mig en massa felkällor.




Jag tror (gissar) att det inte alls är samma sensor som känner av horisontellt/vertikalt för att vrida displayen rätt och lägga in i EXIF som skakninssensorn för bildstabiliseringen.


/Mats

Du hade ju rätt i att man inte direkt kan mäta tex hastighet med sensorn, utan man måste beräkna den ur flera samples. Men som sagt, inte intressant för en kamera. Försökte bara förenklat förklara hur man använder dessa kretsar i olika applikationer.

Angående sensor för vridning/antiskak. Varför skulle man sätta dit ytterligare en sensor när man får allt gratis med en fleraxlig accelerometer? Den mäter ju vinkel mot marken (gkraft) hur lätt som helst. Hos andra tillerkare sitter det nog en mycket lågupplöst billig krets för detta, men i SONY fallet är huvudmeningen att mäta vibrationer (accelerationer) för antiskaken och då får man vinkelmätningen på köpet.
Jag ska inte heller spekulera för fritt, men varför bygga in redundans som kostar både utrymme och pengar?

Vh
Tobbe
 
I Nr 2/2012 väljer Foto bästa kamera i varje prisklass. i mellanklassen upp till 12000 Kr hamnar alldeles nya och det bästa som Sony förmår i dagsläget A77 på en tredje plats. Slagen av den klart äldre Pentax K5 och Nikon D7000.

Canon 7D lägger sig i klassen upp till 20000 Kr på en första plats och knockar några starka kort som 5D Mark II och D700, Foto är snälla och placerar 7D i den klassen annars hade A77 hamnat på en 4 plats.

Lite tråkigt läsning tycker jag att en ny modern semipro som A77 ändå är, inte kan matcha ens äldre modeller som 7D och K5, dom kommer att släppa nya modeller snart, kan inte se annat än att A77 i alla fall i Fotos ögon är rejält akterseglad redan innan ens försäljningen kommit igång med kameran.

Modellen faller inte alls Foto i smaken vilket är klart uppenbar, Nex 5 får några rader som att den duger utmärkt som Nybörjar kamera i alla fall.

Denna nya stora tidning som skumläses gratis i dom stora varuhusen, ställer inte A77 i så gynsamt läge precis. Ledsamt tycker jag att vår stora svenska tidning inte gillar A77, lite diplomatiskt så är förklaringen olika fördröjningar och EVFn som är orsaken, men jag undrar om det hade hjälpt.

Varför blir det så här att 3 år äldre modeller som 7D är bättre än A77, A77 som hos DXO får DR-Tal på 13,3 och Färgdjupsparameter med mycket fina talet 24 inte betyder någonting, är det den fina autofokusen och sökaren hos 7D som betyder mest. Foto upprepar igen att A77ans autofokus bara är bra på pappret inte i verkligheten, och så kommer det ny ersättare till 7D snart. ja kära nån hur skall det gå för Sony, till och med Mr Sony själv ( Mats ) funderar på att byta märke.

//Bengt.
 
I Nr 2/2012 väljer Foto bästa kamera i varje prisklass. i mellanklassen upp till 12000 Kr hamnar alldeles nya och det bästa som Sony förmår i dagsläget A77 på en tredje plats. Slagen av den klart äldre Pentax K5 och Nikon D7000.

Canon 7D lägger sig i klassen upp till 20000 Kr på en första plats och knockar några starka kort som 5D Mark II och D700, Foto är snälla och placerar 7D i den klassen annars hade A77 hamnat på en 4 plats.

Lite tråkigt läsning tycker jag att en ny modern semipro som A77 ändå är, inte kan matcha ens äldre modeller som 7D och K5, dom kommer att släppa nya modeller snart, kan inte se annat än att A77 i alla fall i Fotos ögon är rejält akterseglad redan innan ens försäljningen kommit igång med kameran.

Modellen faller inte alls Foto i smaken vilket är klart uppenbar, Nex 5 får några rader som att den duger utmärkt som Nybörjar kamera i alla fall.

Denna nya stora tidning som skumläses gratis i dom stora varuhusen, ställer inte A77 i så gynsamt läge precis. Ledsamt tycker jag att vår stora svenska tidning inte gillar A77, lite diplomatiskt så är förklaringen olika fördröjningar och EVFn som är orsaken, men jag undrar om det hade hjälpt.

Varför blir det så här att 3 år äldre modeller som 7D är bättre än A77, A77 som hos DXO får DR-Tal på 13,3 och Färgdjupsparameter med mycket fina talet 24 inte betyder någonting, är det den fina autofokusen och sökaren hos 7D som betyder mest. Foto upprepar igen att A77ans autofokus bara är bra på pappret inte i verkligheten, och så kommer det ny ersättare till 7D snart. ja kära nån hur skall det gå för Sony, till och med Mr Sony själv ( Mats ) funderar på att byta märke.

//Bengt.


Men va f*n är det med er???? Litar ni bara på enstaka/några omdömmen? Om någon ger mig en saab så kommer jag att vara biased åt ett negativt håll, för jag har och gillar volvo bättre.....
Köp kameran (a77) själv och döm därefter. Trött på dessa "tycka synd om sony för jag vill att dom skall vara bäst" innläggen...
 
Men va f*n är det med er???? Litar ni bara på enstaka/några omdömmen? Om någon ger mig en saab så kommer jag att vara biased åt ett negativt håll, för jag har och gillar volvo bättre.....
Köp kameran (a77) själv och döm därefter. Trött på dessa "tycka synd om sony för jag vill att dom skall vara bäst" innläggen...

Äh, Nisse. Det var nog bara en reflektione med en viss förvåning.
Kan inte annat än att hålla med Bengt, jag tycker det är märklgt.

Sen är ingen av oss här Sony och har ingen ekonomisk koppling till företaget, så drabbar oss gör det ju inte och såklart inte direkt och självklart tar man sina beslut baserat på erfarenhet och flera källor.

Men, många gör inte det. Där väger en sådan test som tidningen Foto väldigt tungt. För Sony är det här mer eller mindre katastrof. För att Sony ska kunna sälja så behöver den upplevas som mycket bättre än konkurrenterna. Skulle den vara lika så väljer såklart folk ett mer etablerat märke och är den sämre finns det ingen chans annat än för ett fåtal inbitna som redan har massa tillbehör och uppgraderar.

Jag tycker det är tråkigt. Ser gärna att Sony får framgångar och jag delar inte åsikten so tidningen har, tycker A77 är värd mycket mer, men det riktigt trista är ju att den blir ratad helt i onödan på de där småmissarna och det är rejält klantigt av Sony.

Alltså, om man är en van användare av Canon och Nikon och letar efter en kamera i det här segmentet som framförallt ska vara snabb och första gången tar en A77 i sin hand. Det första man märker är att sökaren är svart och precis när man tar bort kameran från ansiktet för att kolla om man glömt sätta på den så tänds bilden och att sedan när man vrider på styrrattarna för att ändra tid och bländare så är det eftersläpning. Första intrycket blir då, med rätta, att det är en seg laggig kamera som inte ens är att tänka på.

Synd, för det är ju egentligen skitsaker och det spelar nån roll i praktiken om bländaruppdateringen halkar efter lite, men det gör oerhört mycket för känslan. Självklart förpassas den till leksakshyllan och hamnar långt ner i testet.

Ursäkta, men det här är så jäkla klantigt av Sony och de får skylla sig själva. Problemet är bara att det inte är en enstaka händelse, de misslyckas ju hela tiden. Det är alltid nån bagatell som sänker annars bra grejer och jag är orolig att det inte blir bättre.

Sen att du och andra som har kameran gillar den starkt är en annan sak. Om Foto får intrycket att den är seg och laggig och skriver det så får det enormt stor påverkan på försäljningen, fast inte just nu eftersom den ändå är obefintlig för att de inte kan producera några kameror.



/Mats
 
Men va f*n är det med er???? Litar ni bara på enstaka/några omdömmen? Om någon ger mig en saab så kommer jag att vara biased åt ett negativt håll, för jag har och gillar volvo bättre.....
Köp kameran (a77) själv och döm därefter. Trött på dessa "tycka synd om sony för jag vill att dom skall vara bäst" innläggen...

Nja.....Foto är sveriges största kameratidning, inte ovanligt att dom flesta fotoklubbarna i sverige varje månad får sitt nummer bland annat. Jag själv påstår inte att A77 är dålig utan jag reagerar på vad foto kommer fram till. generelt så håller jag Herr Nilsson mycket högt som testare han är mycket duktig, Även vår neutrala och kloka Lennart Aspman ger Nilsson goda vitsord.

Att sedan Nilsson kanske inte så gärna vill påtala dom fördelar som A77 med sin EVF har, är väl lite svårare att smälta, då Nilsson brukar påtala att han är en tekniknörd, så där är jag något förbryllad. Dpreview som exempel uppmande starkt att ge EVFn hos A77 mera tid, dom märkte och uppskattade Sonys system ju längre dom använde kameran.

Att diskutera olika testare tycker jag är mycket viktigt, och skapar även debatt när tråden går i tillfällig dvala. Diskussioner om testning av kameror är alltid akuellt på en Fotosida och kommer nog att så förbli för evigt. Sedan finns det ingen möjlighet för en privatperson att låna en kamera under 14 dagar, en tid som för övrigt inte räcker för att ordentligt lära sig en så välspecad kamera som A77.

Ps ( inge synd om Sony ) Och kul att du har en sådan fin kamera som A77.

//Bengt
 
Äh, Nisse. Det var nog bara en reflektione med en viss förvåning.
Kan inte annat än att hålla med Bengt, jag tycker det är märklgt.

Sen är ingen av oss här Sony och har ingen ekonomisk koppling till företaget, så drabbar oss gör det ju inte och såklart inte direkt och självklart tar man sina beslut baserat på erfarenhet och flera källor.

Men, många gör inte det. Där väger en sådan test som tidningen Foto väldigt tungt. För Sony är det här mer eller mindre katastrof. För att Sony ska kunna sälja så behöver den upplevas som mycket bättre än konkurrenterna. Skulle den vara lika så väljer såklart folk ett mer etablerat märke och är den sämre finns det ingen chans annat än för ett fåtal inbitna som redan har massa tillbehör och uppgraderar.

Jag tycker det är tråkigt. Ser gärna att Sony får framgångar och jag delar inte åsikten so tidningen har, tycker A77 är värd mycket mer, men det riktigt trista är ju att den blir ratad helt i onödan på de där småmissarna och det är rejält klantigt av Sony.

Alltså, om man är en van användare av Canon och Nikon och letar efter en kamera i det här segmentet som framförallt ska vara snabb och första gången tar en A77 i sin hand. Det första man märker är att sökaren är svart och precis när man tar bort kameran från ansiktet för att kolla om man glömt sätta på den så tänds bilden och att sedan när man vrider på styrrattarna för att ändra tid och bländare så är det eftersläpning. Första intrycket blir då, med rätta, att det är en seg laggig kamera som inte ens är att tänka på.

Synd, för det är ju egentligen skitsaker och det spelar nån roll i praktiken om bländaruppdateringen halkar efter lite, men det gör oerhört mycket för känslan. Självklart förpassas den till leksakshyllan och hamnar långt ner i testet.

Ursäkta, men det här är så jäkla klantigt av Sony och de får skylla sig själva. Problemet är bara att det inte är en enstaka händelse, de misslyckas ju hela tiden. Det är alltid nån bagatell som sänker annars bra grejer och jag är orolig att det inte blir bättre.

Sen att du och andra som har kameran gillar den starkt är en annan sak. Om Foto får intrycket att den är seg och laggig och skriver det så får det enormt stor påverkan på försäljningen, fast inte just nu eftersom den ändå är obefintlig för att de inte kan producera några kameror.



/Mats

a77 finns fortfarande att köpa på MM i uppsala:)

Alla tillverkare gör missar, men jag vill påstå att sony inte gjort fler än andra.
Att prata om "akterseglad" tycker jag är fånigt. Vissa här frammhåller Dynax7D som sin referenskamera:) (har 2 själv) och den är väl "akterseglad" om någon, hahaahhaa.
Men även för det är det en dj**la bra kamera. (många heta pixlar tyvärr).
 
I Nr 2/2012 väljer Foto bästa kamera i varje prisklass. i mellanklassen upp till 12000 Kr hamnar alldeles nya och det bästa som Sony förmår i dagsläget A77 på en tredje plats. Slagen av den klart äldre Pentax K5 och Nikon D7000.

Canon 7D lägger sig i klassen upp till 20000 Kr på en första plats och knockar några starka kort som 5D Mark II och D700, Foto är snälla och placerar 7D i den klassen annars hade A77 hamnat på en 4 plats.

Lite tråkigt läsning tycker jag att en ny modern semipro som A77 ändå är, inte kan matcha ens äldre modeller som 7D och K5, dom kommer att släppa nya modeller snart, kan inte se annat än att A77 i alla fall i Fotos ögon är rejält akterseglad redan innan ens försäljningen kommit igång med kameran.

Modellen faller inte alls Foto i smaken vilket är klart uppenbar, Nex 5 får några rader som att den duger utmärkt som Nybörjar kamera i alla fall.

Denna nya stora tidning som skumläses gratis i dom stora varuhusen, ställer inte A77 i så gynsamt läge precis. Ledsamt tycker jag att vår stora svenska tidning inte gillar A77, lite diplomatiskt så är förklaringen olika fördröjningar och EVFn som är orsaken, men jag undrar om det hade hjälpt.

Varför blir det så här att 3 år äldre modeller som 7D är bättre än A77, A77 som hos DXO får DR-Tal på 13,3 och Färgdjupsparameter med mycket fina talet 24 inte betyder någonting, är det den fina autofokusen och sökaren hos 7D som betyder mest. Foto upprepar igen att A77ans autofokus bara är bra på pappret inte i verkligheten, och så kommer det ny ersättare till 7D snart. ja kära nån hur skall det gå för Sony, till och med Mr Sony själv ( Mats ) funderar på att byta märke.

//Bengt.

Canon 7D är helt klart en bättre kamera än Sony A77 på många av dom viktiga/väsentliga punkterna för en kamera i denna klassen....dock ska man ha i åtanke på att Canon 7D va betydligt dyrare än Sony A77 när den kom...att A77an har bättre DR på bas-iso och något bättre färgdjup spelar mindre roll...7D är bättre så fort man frångår bas-iso.

Personligen tycker jag Sony A77an är bättre än Pentax K-5 på i stort sett alla punkterna utom bildkvalité och byggkvalitén så jag hade nog satt A77an på en andraplats i den jämförelsen...håller även med Foto att Nikon D7000 är en bättre kamera totalt sett...den är precis som Canon 7D bättre på många viktiga/väsentliga punkter för en stillbildskamera än A77an.

Men man ska inte tolka dessa jämförelsetester som fan tolkar bibeln....Sony A77 är en ruskigt bra kamera...inget snack om saken o skilnaderna mellan kamerorna i praktiken.
 
I Nr 2/2012 väljer Foto bästa kamera i varje prisklass. i mellanklassen upp till 12000 Kr hamnar alldeles nya och det bästa som Sony förmår i dagsläget A77 på en tredje plats. Slagen av den klart äldre Pentax K5 och Nikon D7000.

Canon 7D lägger sig i klassen upp till 20000 Kr på en första plats och knockar några starka kort som 5D Mark II och D700, Foto är snälla och placerar 7D i den klassen annars hade A77 hamnat på en 4 plats.

Lite tråkigt läsning tycker jag att en ny modern semipro som A77 ändå är, inte kan matcha ens äldre modeller som 7D och K5, dom kommer att släppa nya modeller snart, kan inte se annat än att A77 i alla fall i Fotos ögon är rejält akterseglad redan innan ens försäljningen kommit igång med kameran.

Modellen faller inte alls Foto i smaken vilket är klart uppenbar, Nex 5 får några rader som att den duger utmärkt som Nybörjar kamera i alla fall.

Denna nya stora tidning som skumläses gratis i dom stora varuhusen, ställer inte A77 i så gynsamt läge precis. Ledsamt tycker jag att vår stora svenska tidning inte gillar A77, lite diplomatiskt så är förklaringen olika fördröjningar och EVFn som är orsaken, men jag undrar om det hade hjälpt.

Varför blir det så här att 3 år äldre modeller som 7D är bättre än A77, A77 som hos DXO får DR-Tal på 13,3 och Färgdjupsparameter med mycket fina talet 24 inte betyder någonting, är det den fina autofokusen och sökaren hos 7D som betyder mest. Foto upprepar igen att A77ans autofokus bara är bra på pappret inte i verkligheten, och så kommer det ny ersättare till 7D snart. ja kära nån hur skall det gå för Sony, till och med Mr Sony själv ( Mats ) funderar på att byta märke.

//Bengt.

Numera är den tekniska bildkvaliteten hos i stort sett alla kameror som säljs tillräckligt bra för de allra flesta, så det som skiljer ut kamerorna från varandra är i första hand ergonomi, finesser samt hur mycket som krånglar.

A77 är uppenbarligen inte riktigt lika bra som sina konkurrenter på de punkterna jämfört med sina konkurrenter, enligt FOTO. Å andra sidan skrev de väl att alla kameror som säljs numera är väldigt bra, så de kan knappast tycka att skillnaderna är livsavgörande.

F.ö. så skrev tekniske redaktören i sin ruta att valet av kameror (och hur de placerades jämfört med varandra) antagligen skulle provocera en del läsare ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.