Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
NEJ, men vad i h-e??????!!!!!!!. Inte fan ska mainboardet behöva skiftas. Det måste hele enlelt vara så att antingen:

1/ Kretsen var halvrisig redan innan FW-uppgraderingen och klarade inte av skrivningen till kortet.
2/ Verkstaden sabbade kortet när det försökte återställa mjukvaran, alternativt konstaterade att det inte gick att återställa utan FW 1.02 först och bara hade 1.03 till hands så att den lades ins (knappast troligt)
3/ En liten strömspik när uppgraderingen gjordes (om den kablades till datorn).
4/ OM nu något av fallen föreligger så kanske kortet måste bytas och kortet kanske kommer färdigt med med mjukvara inladdad.

Uppriktigt sagt: Vete fan! Men jag har aldrig npgonsin hört talas om att någon fått kretsen utbytt när en kamera hängt sig vid en misslyckad FW-uppgradering.

Tror f ö att det tar mycket längre tid att montera isär kamera o montera nytt kort än att ladda in mjukvara om man har en serviceverkstads alla möjligheter. Så alternativ 1 verkar troligast plus att verkstaden "glömde" att ladda in senare FW.

//Lennart

Antingen var kretsen helrisig eller inte risig alls. Jag tror på Christer. Det minsta felsökning man ska göra så handlar det om 1000-lappar. Ingen har tid att hålla på en halv dag med en pryl som kostar drygt 10 000:-. Byta delar går mycket snabbare. Dessutom kanske de vet att det är en dead end och att kortet är dött. Det kanske är standardfel 1A vi pratar om.

Så kan det låta:
"Uppgraderingskrasch? Hmm? Äh jag byter kortet. Det går snabbast och så slipper jag tänka i onödan. Shit, det är den gamla firmwaren på kortet de klantskallarna skickat men inte fan tar jag risken att uppgradera den när den redan pajat en gång och det här är sista kretsen vi har. Bättre att få skit för gammal FW än att kunden blir sur för att han måste vänta på delarna". (skojade bara :) )
 
När jag blir gammal och ful "om det nu är möglit" så kommer jag att inköpa mig en övervaknings kamera med auto tracking som monterats i min Stetson hatt. Minnesbanken i käppen kommer också att hava en utlösare när något snyggt hetsar upp mig.

God fortsättning föresten sa prästen !
 
Senast ändrad:
När jag blir gammal och ful "om det nu är möglit" så kommer jag att inköpa mig en övervaknings kamera med auto tracking som monterats i min Stetson hatt. Minnesbanken i käppen kommer också att hava en utlösare när något snyggt hetsar upp mig.

God fortsättning föresten sa prästen !

Vid den tidpunkten har du sannolikt glömt vad som hetsar upp dig. Den tid du beskriver ligger väl lite längre fram i tiden så då kanske du sitter och plitar i något forum vilken rollator som har de bästa hjullagren eftersom du tappade din Stetsonhatt och körde över den med din gamla trilskande rollator som du i skumseendets tecken smort med hemmorojdsalva och tappade bort käppen samt slog i skallen.

Undrar vad de gör efteråt när din skalle behöver en FW-uppgradering:)

God Hjul i efterskott (eller ryggskott)

//Lennart
 
Vid den tidpunkten har du sannolikt glömt vad som hetsar upp dig. Den tid du beskriver ligger väl lite längre fram i tiden så då kanske du sitter och plitar i något forum vilken rollator som har de bästa hjullagren eftersom du tappade din Stetsonhatt och körde över den med din gamla trilskande rollator som du i skumseendets tecken smort med hemmorojdsalva och tappade bort käppen samt slog i skallen.

Undrar vad de gör efteråt när din skalle behöver en FW-uppgradering:)

God Hjul i efterskott (eller ryggskott)

//Lennart

Tidsmässigt sett så känns det redan som igår, men eftersom käppen varit med om ett och annat i livet glada dagar så finns ju minnesbanken där som tur är som uppdagas i ett skimmer av att det var roligare förr.
Rollator känns jobbigt, får nog bli en Permobil med förnimmelsen av tuta och kör gammle man så går det nog till slut TUT.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Jag hör ingen gyro i min kamera. Tror den är försedd med ballar, som alltid hänger neråt. De ger litet kontakt, lägesinformation går vidare för att bilden alltid skall bli rättvänd. Eller finns där en snäcka med hala droppar i?
 
Jag hör ingen gyro i min kamera. Tror den är försedd med ballar, som alltid hänger neråt. De ger litet kontakt, lägesinformation går vidare för att bilden alltid skall bli rättvänd. Eller finns där en snäcka med hala droppar i?

Ehh, Christer, kan du formulera om det där?

Ser lite roligt ut när man läser det, men jag fattar absolut ingenting ;-)
Vet inte om du skämtar eller menar något seriöst, men har råkat ut för någon språkförbistring.


/Mats
 
Tyckte tråden blev något lyrisk och undrade över vilken kamerateknik, som gör att bilderna blir rätt vända i Picasa.
 
Finns det ingen standard på Exif-filen? Den varierar också kraftigt beroende av vilket bildvisningsprogram man använder. Ibland finns Exif Structure och ibland bara Orientation. Man kan hitta left bottom, överst vänster, höger överst, Rotated 270 Degrees, ombytta x- och y-axlar. Har undrat vilken mekanisk komponent, som håller reda på om man fotar uppåt, nedåt, liggande eller stående?
 
Finns det ingen standard på Exif-filen? Den varierar också kraftigt beroende av vilket bildvisningsprogram man använder. Ibland finns Exif Structure och ibland bara Orientation. Man kan hitta left bottom, överst vänster, höger överst, Rotated 270 Degrees, ombytta x- och y-axlar. Har undrat vilken mekanisk komponent, som håller reda på om man fotar uppåt, nedåt, liggande eller stående?

Samma piezosensor som avgör hur du håller din smartphone av valfritt fabrikat.
Samma som också sitter i spelkontroller av nyare snitt.
 
Piezosensor verkar som någon form av töjningsgivare och till det är det naturligt att ha någon rörlig vikt av något slag för att få olika sträckning i de sträckkänsliga motstånden. Har bara inte sett till det i kameran och inte heller någon bild.
 
Canon håller på att förnya sensorerna. Inte så trevligt att köpa nytt, då det efter ett halvår kommer en skarpare version. Bättre att orka litet till med sin gamla. Kanske samma för Sony SLT-A77 bäst att vänta in slutliga versionen.
 
Canon håller på att förnya sensorerna. Inte så trevligt att köpa nytt, då det efter ett halvår kommer en skarpare version. Bättre att orka litet till med sin gamla. Kanske samma för Sony SLT-A77 bäst att vänta in slutliga versionen.

Så är det ju hela tiden, det kommer alltid nytt, men den "gamla" blir ju inte sämre för det, men däremot droppar i pris. 5DMk2 för 14 000 kr är väldigt mycket kamera för pengarna.

Tror knappast det kommer en Canon med högupplöst FF med en prislapp som inte är dubbelt detta. Om det nu kommer en ny kamera om ett halvår och man byter upp sig om 9 månader när den allra första pristoppen kapats så får man tillbaka en stor del av de 14 000 för 5D2an och missar inte hela sommaren att fotografera heller.

Så resonerar jag när jag nu går och köper mig en Sony A900, även om det ryktas om nya kameramodeller. Tror mycket väl att A99 kan bli en ruskigt bra kamera och så småningom gissar jag att jag sitter med en sådan, men som sagt man måste ju ha nåt under tiden också och jag vill ha en FF helt enkelt.

Jag ser en parallelle mellan A700/A900 och A77/A99.
Jag är faktiskt inte så imponerad av A700 som väldigt många är. Visst, en hyggligt bra kamera, men A900 är hästlängder mycket mer. Sony kommer med en ny generation först i APS-C och väntar sen ett tag för att förfina tekniken i en FF som har betydligt längre livslängd.

A77 är bra, men lite grand första försöket och har några issues, så jag står över och jag tror A99 kommer att bli sjukt häftig. Sony sa precis innan A77 lanserades att det finns anledning att häpna över specarna, men att de kommande FF-modellerna kommer att vara oerhört mycket mer imponerande. Tror på det, synd bara att de råkat ut för så mycket problem med naturkatastrofer och annat.

Har stora förhoppningar på den uppgraderade A55an. Kan bli ett bra komplement till A900.


/Mats
 
Piezosensor verkar som någon form av töjningsgivare och till det är det naturligt att ha någon rörlig vikt av något slag för att få olika sträckning i de sträckkänsliga motstånden. Har bara inte sett till det i kameran och inte heller någon bild.

Accelerationssensorer ser oftast ut som en liten OP-förstärkare, man SER inga vikter.
 
Jag vet i och för sig inte vad för slags sensorer som används för att hålla koll på ifall man håller kameran horisontellt eller vertikalt, men jag kan inte tänka mig att det kan vara accelerometrar.

Håller man kameran stilla i horisontalläge så ger en accelerometer ingen utsignal.
Inte heller ifall man håller den stilla vertikalt.
.
 
Jo nån accelerometer är det inte. Det är nog en ganska simpel och billig givare som finns i typ verenda device nuförtiden. Kameran vrider ju displayen beroende på om man har den horisontellt eller vertikalt och den informationen lagras i filens metadata, så det är inget motivigenkännande som Picasa gör, utan läser helt enkelt ett värde.

Den nya SLT-kamerorna har ju också inbyggt vattenpass, så de kanske har en exaktare gvare. Det vore ju väldigt fiffigt om den informationen i grader lagrades i filen istället för binärt horisontellt/vertiklt så kunde man automatiskt räta upp bilden i ett bildbehandling.

Det går väl att ta reda på med opanda EXIF eller nåt på en SLT-bild. Har Opanda och lite SLT-bilder, ska kolla det vid tillfälle.


/Mats
 
Memsaccelerometrar ger visst ett statiskt utslag om man håller de stilla. En gammal typ av accelerometer gör det inte. Fungerar gravt förenklat som ett tunnt membran som man mäter nedböjningen på. Kraften på membranet kan utgöras av den statiska gravitationen Eller en annan kraft som tillförs genom att röra eller vrida på sensorn. Förändringar i membanets böjning kommer altså av en pålagd kraft (som ger en hastighetsförändring = acceleration). Så man kan mäta statisk gkraft, vinkel mot gkraften, pålagd acceleration och även förflyttning och hastighet genom att integrera mätsignalen. Precis som i en klassisk löpklocka med fotpod utan gps eller tvspelshandkontroll. Skaknings eller vinklingsinmatning i mobiltelefon och kraschskydd på hårddisk är två väldigt vanliga varianter som använder precis samma typ av sensor.
Det finns olika typer av sensorer som mäter en två eller tre axlar som man väljer map applikationen.
En enkel miss i sonys a900 tex är att den inte ens manuellt kan vrida bilden rätt om kameran hålls upp och ned under exponeringen. Måste vara en ren programmeringsmiss. Har inte så mycket med accelerometern att göra i sig.
Såna här kretsar är inte dyra. Kostar några tior i styckpris och typ ingenting i stora inköp och de är pyttesmå.
Som elektroniskt insatt är det ganska lustigt att följa alla ogrundade antaganden och tyckanden i detta forum vad gäller elektronik och produktion. En uppmaning till oinsatta läsare är att ta det mesta med en nypa salt...

Vh
T
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.