Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
NEJ, men vad i h-e??????!!!!!!!. Inte fan ska mainboardet behöva skiftas. Det måste hele enlelt vara så att antingen:
1/ Kretsen var halvrisig redan innan FW-uppgraderingen och klarade inte av skrivningen till kortet.
2/ Verkstaden sabbade kortet när det försökte återställa mjukvaran, alternativt konstaterade att det inte gick att återställa utan FW 1.02 först och bara hade 1.03 till hands så att den lades ins (knappast troligt)
3/ En liten strömspik när uppgraderingen gjordes (om den kablades till datorn).
4/ OM nu något av fallen föreligger så kanske kortet måste bytas och kortet kanske kommer färdigt med med mjukvara inladdad.
Uppriktigt sagt: Vete fan! Men jag har aldrig npgonsin hört talas om att någon fått kretsen utbytt när en kamera hängt sig vid en misslyckad FW-uppgradering.
Tror f ö att det tar mycket längre tid att montera isär kamera o montera nytt kort än att ladda in mjukvara om man har en serviceverkstads alla möjligheter. Så alternativ 1 verkar troligast plus att verkstaden "glömde" att ladda in senare FW.
//Lennart
Antingen var kretsen helrisig eller inte risig alls. Jag tror på Christer. Det minsta felsökning man ska göra så handlar det om 1000-lappar. Ingen har tid att hålla på en halv dag med en pryl som kostar drygt 10 000:-. Byta delar går mycket snabbare. Dessutom kanske de vet att det är en dead end och att kortet är dött. Det kanske är standardfel 1A vi pratar om.
Så kan det låta:
"Uppgraderingskrasch? Hmm? Äh jag byter kortet. Det går snabbast och så slipper jag tänka i onödan. Shit, det är den gamla firmwaren på kortet de klantskallarna skickat men inte fan tar jag risken att uppgradera den när den redan pajat en gång och det här är sista kretsen vi har. Bättre att få skit för gammal FW än att kunden blir sur för att han måste vänta på delarna". (skojade bara )