Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte dyrt för mig då det gick på garanti.
Bara att hålla tummarna att uppdateringen lyckas ikväll.

Ingen som är sugen att köpa en A77 :)

Du kanske borde sälja den utan att försöka firmwareuppdatera först? ;-)

Jag kan nog vara lite halvintresserad om du säljer den för en struntsumma. Eftersom den har varit krockad (eller nåt) så borde den ju vara billig ...
 
Enklaste och snabbaste sättet att reparera komplicerade produkter på är att byta delar. Man behöver inte ens dyra apparater för felsökning. Om inte delarna skrotas, skickas de till tillverkaren och kommer så småningom tillbaka som reservdelar med nyaste firmware, men det monteras naturligtvis åt någon annan.
 
Jag slog ju sönder såväl mig själv som kameran då jag halkade utför trappen olycksdagen 11 mars förra året, så det kan ju vara en följd av det som hände mig vid den misslyckade fw-uppdateringen. Synd i så fall att det inte visade sig direkt så det kunde gå på samma försäkringsreparation. Jag har inte försökt att få försäkringsbolaget att stå för det här, det kan ju vara svårt att bevisa.
 
NEJ, men vad i h-e??????!!!!!!!. Inte fan ska mainboardet behöva skiftas. Det måste hele enlelt vara så att antingen:

1/ Kretsen var halvrisig redan innan FW-uppgraderingen och klarade inte av skrivningen till kortet.
2/ Verkstaden sabbade kortet när det försökte återställa mjukvaran, alternativt konstaterade att det inte gick att återställa utan FW 1.02 först och bara hade 1.03 till hands så att den lades ins (knappast troligt)
3/ En liten strömspik när uppgraderingen gjordes (om den kablades till datorn).
4/ OM nu något av fallen föreligger så kanske kortet måste bytas och kortet kanske kommer färdigt med med mjukvara inladdad.

Uppriktigt sagt: Vete fan! Men jag har aldrig npgonsin hört talas om att någon fått kretsen utbytt när en kamera hängt sig vid en misslyckad FW-uppgradering.

Tror f ö att det tar mycket längre tid att montera isär kamera o montera nytt kort än att ladda in mjukvara om man har en serviceverkstads alla möjligheter. Så alternativ 1 verkar troligast plus att verkstaden "glömde" att ladda in senare FW.

//Lennart
 
NEJ, men vad i h-e??????!!!!!!!. Inte fan ska mainboardet behöva skiftas. ---

Som sagt inte alls så konstigt tycker jag.
Firmwareuppgraderingar misslyckas inte sådär bara så att kameran blir totallåst, borde finnas felhantering i koden så att det blir i princip idiotsäkert. Dessutom gjorde ju Peter inget fel och slet ut sladden mitt under skrivningen eller nåt.

Troligen har det varit något fel i elektroniken som varit ORSAKEN till att firmwareuppgraderingen misslyckats och då är det helt naturligt att byta ut den.

Dessutom kanske de passade på att byta ut till en ny fixad processorversion så att han numera har den bästa A77an i världen med snabba kontroller osv. :)

Sen när han sålt kameran (Peter, du har mail förresten) så har den lyckliga ägaren en kanon-kamera! (ej att förväla med en canon-kamera).


/Mats
 
Som sagt inte alls så konstigt tycker jag.
Firmwareuppgraderingar misslyckas inte sådär bara så att kameran blir totallåst, borde finnas felhantering i koden så att det blir i princip idiotsäkert. Dessutom gjorde ju Peter inget fel och slet ut sladden mitt under skrivningen eller nåt.

Troligen har det varit något fel i elektroniken som varit ORSAKEN till att firmwareuppgraderingen misslyckats och då är det helt naturligt att byta ut den.

Dessutom kanske de passade på att byta ut till en ny fixad processorversion så att han numera har den bästa A77an i världen med snabba kontroller osv. :)

Sen när han sålt kameran (Peter, du har mail förresten) så har den lyckliga ägaren en kanon-kamera! (ej att förväla med en canon-kamera).


/Mats

Hörru, det var ju precis det jag skrev som f ö r s t a alternativ. Menade att förstärka budskapet att det inte är vanligt att kretsen byts. Men bara bra ju fler som skriver det. Annars kanske folk börjar bli onödigt rädda att ladda in ny FW.

Vad sägs förresten om lite konkurrens? :):)

//Lennart
 
Och kanske ytterligare lite konkurrens... :)

Mja, jag är förmodligen en ganska svag konkurrent. Avser att skaffa en A77 med 16-50/2,8 SSM-objektivet, och det hade du väl inte, Peter?

I så fall kanske din A77 inte blir så intressant för min del, eftersom jag då måste köpa 16-50-gluggen separat och därför missar kitrabatten på denna.
.
 
Och kanske ytterligare lite konkurrens... :)

Mja, jag är förmodligen en ganska svag konkurrent. Avser att skaffa en A77 med 16-50/2,8 SSM-objektivet, och det hade du väl inte, Peter?

I så fall kanske din A77 inte blir så intressant för min del, eftersom jag då måste köpa 16-50-gluggen separat och därför missar kitrabatten på denna.
.

Nej inget 16-15 men ett 17-50XR Dill SP

Kameran kommer att säljas till högstbjudande.
 
Hörru, det var ju precis det jag skrev som f ö r s t a alternativ. Menade att förstärka budskapet att det inte är vanligt att kretsen byts. Men bara bra ju fler som skriver det. Annars kanske folk börjar bli onödigt rädda att ladda in ny FW.

Vad sägs förresten om lite konkurrens? :):)

//Lennart

Hörru du själv!
Jag skrev "som sagt var" för att jag hade sagt det innan.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1771223#post1771223

Ja, ska vi konkurrera nu. Vi har ju båda nyss sagt att vi ska hoppa A77.
Fast man kan ju ändra sig som sagt...


/Mats
 
Hörru du själv!
Jag skrev "som sagt var" för att jag hade sagt det innan.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1771223#post1771223

Ja, ska vi konkurrera nu. Vi har ju båda nyss sagt att vi ska hoppa A77.
Fast man kan ju ändra sig som sagt...


/Mats

Bra, då blir det ordentligt upprepat. Jo, men jag är intresserad av kameran-vill kolla hur den fungerar i praktiken. Iofs dröjer det inte länge förrän det kommer in A77.

Men man kan ssv ändra sig o ändra sig en gång till....och ytterligare en gång:)

//Lennart
 
Hehe, då har jag det mycket enklare än ni båda. Jag ändrar mig inte.

Enda problemet för min del är en kraftig broms i form av brist på sekiner. :-(

Men i unga dar var jag extremt mycket värre än Mats är nu när det gäller att samla på sig kameror, objektiv och annat "skrot"...
.
 
Hehe, då har jag det mycket enklare än ni båda. Jag ändrar mig inte.

Enda problemet för min del är en kraftig broms i form av brist på sekiner. :-(

Men i unga dar var jag extremt mycket värre än Mats är nu när det gäller att samla på sig kameror, objektiv och annat "skrot"...
.

Det betyder mognad över vad fotografering egentligen handlar om!
Mängden prylar, tillbehör, antal nuvarande ägda kameror eller sålda blir bara till slut, en belastning, alla pengar har gått till annat "skrot" ...
 
Det är lätt att samla på sig sådant som inte blir så mycket använt. Men som gammal elektriker så har jag använt en mängd olika verktyg i olika sammanhang, en del mycket ofta andra mer sällan. Vid fotograferandet blir det liknande, jag använder blixt mycket sällan men vill ändå inte vara utan, lika med olika objektiv, jag har en del men önskar nu ändå ett par olika vädertätade för utomhusbruk när jag nu har en vädertätad kamera.
 
Om man hade behållit all utrustning man använt under 50 år som husbehovsfotograf, skulle det bli ett museum och kräva 7 m² utrymme. Hemtillverkad förstoringsapparat, inköpt förstoringsapparat, skålar, kameror, torkapparater, blixtanordningar, framkallningsdosor, diaprojektorer, dukar, böcker och så köpte gumman ett dödsbo med lika mycket till. Beslöt att sälja och ge bort och på så sätt sprida fotointresset.
 
Hehe, då har jag det mycket enklare än ni båda. Jag ändrar mig inte.

Enda problemet för min del är en kraftig broms i form av brist på sekiner. :-(

Men i unga dar var jag extremt mycket värre än Mats är nu när det gäller att samla på sig kameror, objektiv och annat "skrot"...
.

Var oxå värre i yngre dagar. D v s fram till för något år sedan:). Mats skulle inte haft en chans att konkurrera då. För 2 år sedan när jag ff var snygg, vacker och fullständigt oklok körde jag med 3 moderna system, och flera objektiv/kamerahus från resp märke.

Nu efter dryga 2 år har jag bara behållit min skönhet (spegeln är avundsjuk:) och gjort slag i saken och avyttrat eftersom jag faktiskt vetat att mängden prylar har en negativ inverkan på fotograferingen. D v s, man lär sig lite för lite om verktygen vilket gör att man ändå använder bara en del av utrustningen och resten samlar damm.

Känns som ett hallelujah att minskat utrustningen med 4 dslr och 7 objektiv samt lite vertikalgrepp. Dock är ett annat kamerahus planerat+en längre brännvidd.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.