Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Litet förtydligande bara: Min lilla förvåning över att A65 ändå finns i lager och knappt verkar sälja alls, beror på att jag tror att väldigt många är ute efter själva bildkvaliteten och plåtar mer "vanliga" motiv än extremare action och exv flygande fågel.
Det är ju bara att kolla i bildpoolerna här på FS så hittar man väldigt mycket landskapsbilder, macro, porträtt, arkitektur mm.. D v s motiv som inte springer iväg kors och tvärs.
Här skulle en A65 kunna fylla en utmärkt funktion där A77 inte har något som helst försteg rent bildresultatmässigt. Jag tror heller inte att de flesta som plåtar sådana här motiv käner en längtan att montera ett vertikalgrepp på kameran (går inte på A65).
Sedan har jag för mig att jag skrev i mitt då aktuella inlägg att A65 isåfall skulle vara ett bra köp för den som redan hade några bra glas till den. Kitzoomen 18-55 är inte tillräcklig för 24MP-sensor.
Och det är just här som jag personligen skulle välja en A77 istället med tanke på 16-50/2.8 SSM som säljs i kit med A77. Tydligen ett mycket bra objektiv som man vid köp tillsammans med A77 får billigt. Där vandrar 2 st tusenlappars försprång ifrån A65.
Sedan kan man ha vilka åsikter man vill om microjustering. Faktum är att den på Sony (A900/A850) fungerat bättre än på exv Canon. I alla fall vad gäller med fasta objektiv.
Nu har jag bra gluggar, bl a en 16-35/2.8 SSM som skulle göra ett bra jobb på en A65 så jag skulle ju spara några tusenlappar eftersom jag inte behöver 16-50SSM.
Sedan har vi känslan: Mer metall istf plast. Kan förstå den också, men det handlar just nog mer om känsla än hållbarhet.
MEN, allt har blivit ett icke-problem för mig i skrivande stund eftersom jag är mer inne på att försöka komplettera FF-systemet med en NEX-7. Och här har ju Sten-Åke lagom till nyår nedkommit med en 7:a som jag givetvis räknar med att han delar med sig erfarenheter ifrån.
Sedan får jag vänta tills A77 blir mer tillgänglig och väga mot NEX-7. Men trots allt tror jag ingen som plåtar enl de premisser jag ställde upp i början av inlägget gör ett dåligt köp om de väljer en A 65.
//Lennart
Är det inte nästan alltid så att om det finns två eller fler snarlika hus ur samma generation, så säljer det dyrare och bäst utrustade ofta bäst? Sony brydde sig ju inte ens om att släppa den redan fullt färdiga modellen A560. A450 blev väl heller inge succe och jag tror inte A500 blev det heller.
Jag skulle som sagt också valt A77. Inte för att den skulle ha bättre andrahandsvärde eller jag skulle bry mig om att ha den dyraste modellen bara för att den råkar vara just dyrare utan faktiskt för vädertätningens skull och då skulle jag köpt den med det enda objektiv Sony till dags dato byggt vädertätat vad jag vet.
Om man är så mycket i skärgården nära vatten som jag är jämt och ständigt, så skule väl inte det vara fel direkt, även om jag aldrig någonsin varit med om att någon kamera lagt av p.g.a. vatten ännu men det skulle vara skönt att helt slippa bry sig.
Till övriga som envist hävdar att man visst får en massa mer för pengarna om man köper dyrare modellerna så understryker jag än en gång att det är mycket man får redan när man köper de billigare kamerorna och att man på marginalen får förbluffande lite. Det blir speciellt tydligt när man som Lennart noterat vilka bilder man tar. Vi jagar toppvärden när det gäller lågljusegenskaper och helst ska seriebildtagningen rassla på i minst 10 bilder/sek trots att vi ytterst marginellt tar dessa lågljusbilder (mina är till minst 95% bilder i hyfsat ljus) och jag använder ytterst sällan, för att inte säga nästan aldrig seriebildtagning, som inte råkar vara en del av Sonys inbyggda multiframefunktioner.
Det är detta marginalgrejen handlar om. Sen vet vi ju alla att det är bäst att ha en kamera som fixar "allt" och har man råd och intresse så köper man självfallet en sådan, men det var liksom inte det det handlade om för mig utan bara avtagande nytta till ordentligt högre kostnader ofta. En näst intill filosofisk reflektion. Jag tycker det är lite lustigt bara hur lite extra man ofta får för pengarna och hur ofta vi verkar beredda att betala för detta, som vi dessutom till råga på allt sällan verkar behöva eller utnyttja. Sen är det ännu lustigare att se hur vi ofta försvarar dessa våra val inför oss själv och andra. Jag har ju precis själv köpt en NEX 7, som jag precis övertygat både min fru och mig själv om är ett alldeles förträffligt inköp för mina behov - vilka nu de egentligen må vara idag och framöver.
Nu tror jag ju faktiskt inte att jag någonsin kommer behöva så mycket mer kamera än en NEX 7 är, men å andra sidan finns det ju en massa andra saker att köpa istället. Problemet med dessa är nog att det är ännu svårare att motivera inköpen av dessa. Tänk en bara att jag försöker övertyga både mig själv och min fru att jag nog borde lägga 8 000:- på ett Zeiss 24mm som ersättning för det Minolta 24mm som jag redan har. Undrar om hon överhuvudtaget skulle se någon skillnad mellan bilder tagna med dessa objektiv och överhuvutaget förstå varför inte ett Minolta skulle duga. Det funkar ju faktiskt finfint tillsammans med translucentadaptern. Ska man lyckas med den manövern är det nog bäst att överhuvudtaget inte visa några bilder. Med de skulle jag förmodligen inte ens kunna övertyga mig själv.
Senast ändrad: