Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Litet förtydligande bara: Min lilla förvåning över att A65 ändå finns i lager och knappt verkar sälja alls, beror på att jag tror att väldigt många är ute efter själva bildkvaliteten och plåtar mer "vanliga" motiv än extremare action och exv flygande fågel.

Det är ju bara att kolla i bildpoolerna här på FS så hittar man väldigt mycket landskapsbilder, macro, porträtt, arkitektur mm.. D v s motiv som inte springer iväg kors och tvärs.

Här skulle en A65 kunna fylla en utmärkt funktion där A77 inte har något som helst försteg rent bildresultatmässigt. Jag tror heller inte att de flesta som plåtar sådana här motiv käner en längtan att montera ett vertikalgrepp på kameran (går inte på A65).

Sedan har jag för mig att jag skrev i mitt då aktuella inlägg att A65 isåfall skulle vara ett bra köp för den som redan hade några bra glas till den. Kitzoomen 18-55 är inte tillräcklig för 24MP-sensor.

Och det är just här som jag personligen skulle välja en A77 istället med tanke på 16-50/2.8 SSM som säljs i kit med A77. Tydligen ett mycket bra objektiv som man vid köp tillsammans med A77 får billigt. Där vandrar 2 st tusenlappars försprång ifrån A65.

Sedan kan man ha vilka åsikter man vill om microjustering. Faktum är att den på Sony (A900/A850) fungerat bättre än på exv Canon. I alla fall vad gäller med fasta objektiv.

Nu har jag bra gluggar, bl a en 16-35/2.8 SSM som skulle göra ett bra jobb på en A65 så jag skulle ju spara några tusenlappar eftersom jag inte behöver 16-50SSM.

Sedan har vi känslan: Mer metall istf plast. Kan förstå den också, men det handlar just nog mer om känsla än hållbarhet.

MEN, allt har blivit ett icke-problem för mig i skrivande stund eftersom jag är mer inne på att försöka komplettera FF-systemet med en NEX-7. Och här har ju Sten-Åke lagom till nyår nedkommit med en 7:a som jag givetvis räknar med att han delar med sig erfarenheter ifrån.

Sedan får jag vänta tills A77 blir mer tillgänglig och väga mot NEX-7. Men trots allt tror jag ingen som plåtar enl de premisser jag ställde upp i början av inlägget gör ett dåligt köp om de väljer en A 65.

//Lennart

Är det inte nästan alltid så att om det finns två eller fler snarlika hus ur samma generation, så säljer det dyrare och bäst utrustade ofta bäst? Sony brydde sig ju inte ens om att släppa den redan fullt färdiga modellen A560. A450 blev väl heller inge succe och jag tror inte A500 blev det heller.

Jag skulle som sagt också valt A77. Inte för att den skulle ha bättre andrahandsvärde eller jag skulle bry mig om att ha den dyraste modellen bara för att den råkar vara just dyrare utan faktiskt för vädertätningens skull och då skulle jag köpt den med det enda objektiv Sony till dags dato byggt vädertätat vad jag vet.

Om man är så mycket i skärgården nära vatten som jag är jämt och ständigt, så skule väl inte det vara fel direkt, även om jag aldrig någonsin varit med om att någon kamera lagt av p.g.a. vatten ännu men det skulle vara skönt att helt slippa bry sig.

Till övriga som envist hävdar att man visst får en massa mer för pengarna om man köper dyrare modellerna så understryker jag än en gång att det är mycket man får redan när man köper de billigare kamerorna och att man på marginalen får förbluffande lite. Det blir speciellt tydligt när man som Lennart noterat vilka bilder man tar. Vi jagar toppvärden när det gäller lågljusegenskaper och helst ska seriebildtagningen rassla på i minst 10 bilder/sek trots att vi ytterst marginellt tar dessa lågljusbilder (mina är till minst 95% bilder i hyfsat ljus) och jag använder ytterst sällan, för att inte säga nästan aldrig seriebildtagning, som inte råkar vara en del av Sonys inbyggda multiframefunktioner.

Det är detta marginalgrejen handlar om. Sen vet vi ju alla att det är bäst att ha en kamera som fixar "allt" och har man råd och intresse så köper man självfallet en sådan, men det var liksom inte det det handlade om för mig utan bara avtagande nytta till ordentligt högre kostnader ofta. En näst intill filosofisk reflektion. Jag tycker det är lite lustigt bara hur lite extra man ofta får för pengarna och hur ofta vi verkar beredda att betala för detta, som vi dessutom till råga på allt sällan verkar behöva eller utnyttja. Sen är det ännu lustigare att se hur vi ofta försvarar dessa våra val inför oss själv och andra. Jag har ju precis själv köpt en NEX 7, som jag precis övertygat både min fru och mig själv om är ett alldeles förträffligt inköp för mina behov - vilka nu de egentligen må vara idag och framöver.

Nu tror jag ju faktiskt inte att jag någonsin kommer behöva så mycket mer kamera än en NEX 7 är, men å andra sidan finns det ju en massa andra saker att köpa istället. Problemet med dessa är nog att det är ännu svårare att motivera inköpen av dessa. Tänk en bara att jag försöker övertyga både mig själv och min fru att jag nog borde lägga 8 000:- på ett Zeiss 24mm som ersättning för det Minolta 24mm som jag redan har. Undrar om hon överhuvudtaget skulle se någon skillnad mellan bilder tagna med dessa objektiv och överhuvutaget förstå varför inte ett Minolta skulle duga. Det funkar ju faktiskt finfint tillsammans med translucentadaptern. Ska man lyckas med den manövern är det nog bäst att överhuvudtaget inte visa några bilder. Med de skulle jag förmodligen inte ens kunna övertyga mig själv.
 
Senast ändrad:
Den vanliga vridningen har ju fördelen att blixthuvudets rektangularitet fortfarande matchar sensorns, men det är ju förstås långsammare eftersom man måste vrida till rätt vinkel varje gång man byter från/till liggande till/från stående format.

Med Quick Shift Bounce behöver man inte bry sig om det utan man ställer in rätt vinkel en gång för alla, men när man byter till stående format är blixthuvudet fortfarande vridet för liggande format.
Vanligast kommer ju Quick Shift Bounce-funktionen till användning om man t.ex. har vinklat blixthuvudet för att reflektera ljuset i ett tak, i en vägg, snett bakåt över vänster axel in i ett hörn (min egen favorit), klippt till en pappreflektor och satt på (enklast att då helt enkelt rikta blixthuvudet uppåt) eller köpt någon kommerciell produkt för att utöka blixthuvudytan (som t.ex. Lumiquest Blixtljusspridare eller någon av alla de andra som finns). Och då spelar det ju inte längre någon som helst roll att det lilla blixthuvudet råkar vara rektangulärt åt "fel håll".

Ifall man inte gör detta utan vill slå blixten rakt fram så kan man förstås kompensera på annat sätt (ifall blixten då skulle visa sig vinjettera), som att fälla fram / sätta på vidvinkelskivan eller manuellt zooma blixthuvudet till ett lite vidvinkligare läge än den objektivbrännvidd man valt.
.
 
Den vanliga vridningen har ju fördelen att blixthuvudets rektangularitet fortfarande matchar sensorns, men det är ju förstås långsammare eftersom man måste vrida till rätt vinkel varje gång man byter från/till liggande till/från stående format.

Med Quick Shift Bounce behöver man inte bry sig om det utan man ställer in rätt vinkel en gång för alla, men när man byter till stående format är blixthuvudet fortfarande vridet för liggande format.

Oj oj oj.Lite väl teoretiskt där va Per?
Prova själv vetja så ser du att det inte är på det sättet. Kör man trådlöst t.ex. så riktar man ju lite hursomhelst ochstudsar in i hörn osv och det blir ju perfekt varens´da gång.

Visst blir det väl så som du säger om man tänker sig att bliten lämnar en rektangulär ljuskägla i samma form som sensorn, men i praktiken är det inte så, utan det spills ganska mycket. Kan du ge nåt bildexempel på där man ser den rektangulära blixtbilden är åt fel håll och nite täcker? Nä, det är inte en kvadrat med skarpa kanter, utan snarare lite ovalt med jämn spridning och lite spill så jag tror knappast det har någon praktisk betydelse. Formen på blithuvudet är mera av praktisk karaktär. Titta in i reflektorn och se efter själv. Formen på blixthuvudet beror mer på att blixtröret är avlångt och sidorna trycker snarare ihop det till en mer rund ljusbild.

Blixten zoomar ju dessutom automatiskt beroende på vilken brännviidd du har på kameran och tar väl tom hänsyn till vridningentror jag.

Ljus har ju en förmåga att studsa åt olika håll och reflekteras och inte ovanligt kör man blixten tom lite bakåt, eller snett in i hörn mellan tak och vägg osv. Blir bra belyst ändå för det mesta, annars får man ta en bild till. Visst, en och annan foton belyser sånt som inte registreras av sensorn, men det får man ta.

Så, hur det fungerar med rektangulärt blixthuvud då formatet blir åt andra hållet än sensorns rekatanguläritet är alldeles utmärkt. Funkar perfekt helt utan problem kan jag vittna om som använt det flitigt.
 
Till övriga som envist hävdar att man visst får en massa mer för pengarna om man köper dyrare modellerna så understryker jag än en gång att det är mycket man får redan när man köper de billigare kamerorna och att man på marginalen får förbluffande lite.

Vi får väl då vara o-överens om detta och konstatera att vi har olika åsikter.
Det man får "på marginalen" som du uttrycker det är:

  • Vädertätat robustare chassi som är större
  • Möjlighet till vertikalgrepp
  • Mycket bättre upphängning av displayen med vridning åt två håll
  • Betydligt mer avancerat och bättre AF-system
  • Större buffertminne och snabbare fps
  • Microjustering
  • Programmerbara minnen för exponeriigsinställningar
  • DMF och AF/MF-kontroll
  • Dubbla styrrattar
  • Fler kontroller med direktfunktion och joystick
  • LCD-display på ovansidan av kameran
  • Slutartid ner till 1/8000 s istället för 1/4000
  • Blixtsynk på ner till 1/250 s istället för 1/125
  • Bracketing +/- 5 EV istället för 3
  • Synkuttag för studioblixt
  • Röd fokuserinslampa för AF vid svagt ljus
  • Och säkert en massa till jag inte kommer på så här på rak arm.

Jag tycker i alla fall att inte att det är förbluffande lite utan tvärtom en väldig massa mycket värdefulla saker som utan vidare är värt ett utökat utlägg på drygt 2 500 kr som inte är någon kostnad då man får igen åtminstone merparten av detta då kameran en gång ska avyttras.

Dessutom ger A77 möjlighet att köpa objektivet 16-55 till ett pris subventionerat mer än prisskillnaden mellan kamerahusen, så är man ute efter det är A65 inte något att tänka på öht.


/Mats
 
En NEX-9 (eller vad den kan tänkas heta) skulle behöva en helt ny objektivserie. Den kan ju inte använda de existerande NEX-objektiven, och det vore lite förfelat att använda Alpha-objektiv som ju kräver ett onödigt stort registeravstånd.

Visst, det kan man tycka men det beror ju faktiskt på. Tillverkarna har tills nu inte haft mycket av incitament att tänka på storleken på objektiv och kamerahus till mer traditionellt utformade digitala spegelreflexsystem. Det har snarast varit som med gamla stereoanläggningar med kameror och där gällde länge ju större och maffigare ju bättre. Märkligt nog har de flesta tillverkares entusiasthus i nio fall av tio varit större än instegshusen och det inte för att det behövts utan för att marknaden har velat ha det så. Det är som om man åtminstone vill få oss att tro att det åtminstone finns några funktioner i dessa hus som tar plats, även om det bara är lite programkod för att styra kamerornas processorer. Som att man verkligen skulle vilja lura oss lite att ro att vi faktiskt får något mer i handfast mening när vi betalar mer för ett entusiasthus, så därför har man givit oss det.

En NEX 7 är mindre med exv. Minoltas över 20 år gamla gamla 24 och 50mm objektiv trots att NEX alfaadapter sitter mellan dessa och kamerahuset i en jämförelse med exv. NEX eget kitzoom och en del NEX-objektiv är allt annat än kompakta. Överhuvudtaget är det väl bara 16mm objektivet som verkar framtaget för att vara så litet och tight som möjligt. Jag som länge hade ett 40mm pannkaksobjektiv på min resekamera Pentax ME är inte van vid att objektiv måste vara så stora som de oftast är idag.

Sen undrar jag om vi inte nu ser en början på en mer distinkt uppdelning av marknaden där de stora bulkiga kamerorna i allt större utsträckning kommer utrustas med FF-sensorer och de kommer att sitta i allt vad entusiastmodeller heter längre fram. Designen av dessa kommer som Joakim förutspått att optimeras efter vad dessa användare prioriterar. Förmodligen rensas en del av de funktioner som kommit från kompakterna ut eller rättare sagt så kommer de aldrig att implementeras om man tror att det det minsta påverkar produkternas image som proffsverktyg. Sedan kommer allt större del av instegs- och avancerade små entusiastsystem såsom NEX, Samsungs och Fujis nya SCS att utrustas med APS-C sensorer av hög kvalitet. Nikon har gått en annan väg för att inte konkurrera med sina egna större system och det kanske är även den väg Canon väljer - när de nu överhuvudtaget kan tänkas välja.

Så du har säkert rätt i dina påpekanden att objektivens storlek är central för att få den totala storleken på CSC-system acceptabel. Det är ett problem att tillverkarna länge inte behövt anstränga sig tillräckligt för hålla ner storleken på objektiven i denna typ av system eller av olika skäl misslyckas med att göra detta och lyckas man inte med detta så har en stor del av fördelen med SCS-systemen i praktiken gått förlorad. Att använda A-mountobjektiv på NEX-hus kan knappast vara en speciellt strålande idé annat än som en kompatibilitetslösning (i alla fall som moderna A-mountobjektiv oftast ser ut idag, så det skulle förvåna mig om Sony väljer den vägen trots ryktena om hybridfattningar till de nya NEX-kamerorna. Men Sony har förvånat oss förr.
 
Senast ändrad:
Hej Lars, det var ett tag sedan!

Äpplen och päron jämförs tydligen friskt här.
A65 och A77 är båda "äpplen", medan NEX-5 och NEX-7 är "päron".

Stora systemkameror med snabb fasdetekt AF och möjlighet till förhållandevis stora objektiv som tyvärr behöver vara just stora pga fysikens lagar om man vill ha in mycket ljus och få hög bildkvalitet, har absolut sitt berättigande och marknad framöver. Visst blir efterfrågan på dessa mindre när det numera finns mindre alternativ, men det är olika kameratyper som visserligen överlappar en del i sitt användningsområde, men annars skiljer sig åt med sina respektive styrkor och svagheter.

Tror också att många av dagens systemkameraköpare som bara vill ha en kamer med bättre bildkvalitet än en kompakt och inte kommer att handla objektiv osv för tiotusentals kronor stycket kommer att köpa fler NEX-liknande kameror i framtiden, men det gäller långt ifrån alla.

Jag ser snarare NEX som ett komplement till de större modellerna, inte ersättare.

A65 och A77 är positionerade för lite olika målgrupper med olika behov. Personligen tycker jag som sagt att den lilla skillnaden i pris inte alls motsvarar den mängd extra funktionalitet man får med A77 som säkerligen också kommer att betinga ett högre andrahandsvärde, men de som med snäv budget vill kunna på tillgång till hög upplösning och snabb serietagning och filmning med bra AF osv har ett bra va i A65.

Sen är det motsvarande "match" mellan NEX-5N och NEX-7 där två kameror av samma typ hittar sina respektive köpare.

Stora kameror kommer det alltid finnas ett behov av, även om dinosuriernas storhetstid är förbi.

Vi tycker A65/A77 har rätt många pixlar, men det finns ju faktiskt betydligt större och pixelstinnare kameror...
http://tidningenfoto.se/32-miljarder-pixlar-i-varldens-storsta-kamera/


/Mats

Hej Mats, god fortsättning på året 2012!

Jorrå, jag är fullt medveten om att A77:n och NEX-7:n representerar två helt olika ”skolor av konstruktioner”, du säger ”äpplen och päron”, visst, visst, - jag menar inte att kommande FF kamerahus från Sony blir ett lyckat ”päron”, utan ett kompakt ”äpple”, med konstruktion llkt A77:n/A65, samt de övriga D-SLT.

NEX-7:n ruskade om marknaden, med sin kompakta konstruktion, woh, - en APS-C, men ändå så liten, tycker besökare på Sony Center, enligt deras försäljare.

Sony verkar vara fulla av idéer, D-SLT och NEX konstruktioner, kan vara en tanke, att köra det till försäljning, för att kolla reaktionerna, - vi vet ju nu hur människan fungerar, en del vill ha maxat med funktioner andra ser till den faktiska nyttan, faller för kompakta konstruktioner.

A850:n/A900.n är intressanta som troligen de sista D-SLR från Sony, alltså givna klassiker, de ”elefanter” som behövs vid långa/tunga objektiv.

Jag har en Olympys XA, med fast 2,8/35mm, analog minikamera, liten som f-n,- säger jag att det är en FF kamera (egentligen analog, måste labba innan resultat, men det häller man käft med!), till dagens ”digitala ungdom”, blir man väl idiotförklarad!

En sådan digitalversion, av XA.n vill säkert många ha, eller?
 
Kan du ge nåt bildexempel på där man ser den rektangulära blixtbilden är åt fel håll och nite täcker?

För blixt rakt på kan det nog spela roll. Jag minns inte längre i vilket nummer, men en av fototidningarna i Sverige hade en gång ett blixttest där de mätte hur jämnt motivet belystes. En del blixtar gav rätt mörka hörn.

(Att plåta en vitt slät vägg måste väl vara ett snäpp högre på testfotografens motivskala än en tegelvägg? :)
 
Tillverkarna har tills nu inte haft mycket av incitament att tänka på storleken på objektiv och kamerahus till mer traditionellt utformade digitala spegelreflexsystem. Det har snarast varit som med gamla stereoanläggningar med kameror och där gällde länge ju större och maffigare ju bättre.

Det stämmer inte helt. Flera tillverkare (åtminstone Nikon, Canon och Sony) har gjort sina budgetmodeller rätt små jämfört med dyrare modeller. Det var väl Canon EOS 350D som började trenden med ganska kompakta digitala ESR:er.

Men för oss riktiga fotografer gäller förstås ju större desto bättre, analogt med hur riktiga audiofiler resonerar.

Fast min är mindre än din! Ha!
 
En sådan digitalversion, av XA.n vill säkert många ha, eller?

Kanske, men det faktiska behovet (vad nu det kan betyda ...) torde vara rätt litet. En digitalkamera med APS-C-sensor springer i cirklar runt en gammal XA (utom när det gäller möjligheten till kort skärpedjup). T.ex. så skulle jag alla dar i veckan hellre välja en Fujifilm X100 än en Olympus XA (även om man kunde få bildresultatet från XA:n direkt).

Jag har en Canon MC (som har autofokus istället för mätsökare som XA) och använde den mycket flitigt på 1980-talet. Den är byggd lite i samma stil som Olympus XA så den var rätt oöm ihopfälld. Den fick ligga i en (otät) ytterficka när jag körde motorcykel, och tålde fukten alldeles utmärkt.

Så jag ser gärna den typen av kamera igen, men det behöver inte vara en småbildskamera.
 
Visst, det kan man tycka men det beror ju faktiskt på. Tillverkarna har tills nu inte haft mycket av incitament att tänka på storleken på objektiv och kamerahus till mer traditionellt utformade digitala spegelreflexsystem. Det har snarast varit som med gamla stereoanläggningar med kameror och där gällde länge ju större och maffigare ju bättre. Märkligt nog har de flesta tillverkares entusiasthus i nio fall av tio varit större än instegshusen och det inte för att det behövts utan för att marknaden har velat ha det så. Det är som om man åtminstone vill få oss att tro att det åtminstone finns några funktioner i dessa hus som tar plats, även om det bara är lite programkod för att styra kamerornas processorer. Som att man verkligen skulle vilja lura oss lite att ro att vi faktiskt får något mer i handfast mening när vi betalar mer för ett entusiasthus, så därför har man givit oss det.

En NEX 7 är mindre med exv. Minoltas över 20 år gamla gamla 24 och 50mm objektiv trots att NEX alfaadapter sitter mellan dessa och kamerahuset i en jämförelse med exv. NEX eget kitzoom och en del NEX-objektiv är allt annat än kompakta. Överhuvudtaget är det väl bara 16mm objektivet som verkar framtaget för att vara så litet och tight som möjligt. Jag som länge hade ett 40mm pannkaksobjektiv på min resekamera Pentax ME är inte van vid att objektiv måste vara så stora som de oftast är idag.

Sen undrar jag om vi inte nu ser en början på en mer distinkt uppdelning av marknaden där de stora bulkiga kamerorna i allt större utsträckning kommer utrustas med FF-sensorer och de kommer att sitta i allt vad entusiastmodeller heter längre fram. Designen av dessa kommer som Joakim förutspått att optimeras efter vad dessa användare prioriterar. Förmodligen rensas en del av de funktioner som kommit från kompakterna ut eller rättare sagt så kommer de aldrig att implementeras om man tror att det det minsta påverkar produkternas image som proffsverktyg. Sedan kommer allt större del av instegs- och avancerade små entusiastsystem såsom NEX, Samsungs och Fujis nya SCS att utrustas med APS-C sensorer av hög kvalitet. Nikon har gått en annan väg för att inte konkurrera med sina egna större system och det kanske är även den väg Canon väljer - när de nu överhuvudtaget kan tänkas välja.

Så du har säkert rätt i dina påpekanden att objektivens storlek är central för att få den totala storleken på CSC-system acceptabel. Det är ett problem att tillverkarna länge inte behövt anstränga sig tillräckligt för hålla ner storleken på objektiven i denna typ av system eller av olika skäl misslyckas med att göra detta och lyckas man inte med detta så har en stor del av fördelen med SCS-systemen i praktiken gått förlorad. Att använda A-mountobjektiv på NEX-hus kan knappast vara en speciellt strålande idé annat än som en kompatibilitetslösning (i alla fall som moderna A-mountobjektiv oftast ser ut idag, så det skulle förvåna mig om Sony väljer den vägen trots ryktena om hybridfattningar till de nya NEX-kamerorna. Men Sony har förvånat oss förr.

Jag håller med dig, entusiastkameror/proffskameror är säkert så stora de är, faktiskt, för att den typen av kund tror sig behöva det, van vid det, helt enkelt!

Vid långa/tunga objektiv finns det ett visst (?) behov, med ”elefanthus”, men under de övriga fotouppdragen funderar säkert fotografen över lyckan med mindre vikt, ha-ha!

Hur var det när den klassiska Leica M-modellen skulle in i proffsmarknaden, bland alla ”höghus” Rollieflex?
Misstro från de flesta håll, - vågar man använda en sådan futtig kamera, utan att bli utskrattad, va?

På sikt går vi mot kompaktare kameror, vilket vi på FS Forum har fattat långt tidigare, varför skulle den aktuella digitala kameravärlden vara annorlunda, än den analoga var, en gång i tiden?
Olympus, Pentax, Nikon, Canon och Minolta kom med kompakta A-SLR, redan under 1970-talet, sedan var det inget annat, som gällde för amatörfotografen!

Proffsen har alltid varit konservativa, gillar att kameran är stor, - här kommer det en ”riktig fotograf”!
 
Ifall man inte gör detta utan vill slå blixten rakt fram så kan man förstås kompensera på annat sätt (ifall blixten då skulle visa sig vinjettera), som att fälla fram / sätta på vidvinkelskivan eller manuellt zooma blixthuvudet till ett lite vidvinkligare läge än den objektivbrännvidd man valt.
.

Det heter ju Quich Shift Bounce av en anledning.
Om man vill slå den rakt fram behöver man ju inte någon form av vridning eller vinkling alls och då blir det heller inget problem med formatet eftersom det följer med när man vrider kamera. Bara att blixten är på sidan istället ovanför kameran.

/Mats
 
Du skriver ganska ofta om det där. Vad betyder det? ;-)

Betyder väl helt enkelt att jag vill byta upp mig till en nyare modell när det kommer en sådan. Vill ha latest an greatest. Andra vill inte det utan köper hellre en begagnad modell av förra generationen till ett lägre pris. De som gör det är i så fall mer ute efter byggkvalitet osv än senaste sensorn och finesserna. Därför är andrahandsvärdet bättre på mer avancerade modeller.

Vad gör du med din gamla kamer när du köper en ny? Slänger den?
Eller köper du ingen ny förrän den gamla går sönder?

/Mats
 
Kanske, men det faktiska behovet (vad nu det kan betyda ...) torde vara rätt litet. En digitalkamera med APS-C-sensor springer i cirklar runt en gammal XA (utom när det gäller möjligheten till kort skärpedjup). T.ex. så skulle jag alla dar i veckan hellre välja en Fujifilm X100 än en Olympus XA (även om man kunde få bildresultatet från XA:n direkt).

Jag har en Canon MC (som har autofokus istället för mätsökare som XA) och använde den mycket flitigt på 1980-talet. Den är byggd lite i samma stil som Olympus XA så den var rätt oöm ihopfälld. Den fick ligga i en (otät) ytterficka när jag körde motorcykel, och tålde fukten alldeles utmärkt.

Så jag ser gärna den typen av kamera igen, men det behöver inte vara en småbildskamera.

Dagens digitala kompaktkameror har säkert, över lag lika bra kapacitet, som gårdagens analoga kompaktkameror, i vissa fal, även bättre, min Sony HX9V slår mig med häpnad varje gång den skall ge ifrån sig sina resultat, - riktigt bra jobbat.

Men, rent fysiskt optiskt skulle en FF kompakt vara enklare, även dyrare, inga speciella program för att ge kort skärpedjup, det bara blir så, utan konstigheter när sensorn är FF, - skärpedjupet är alltid kort vid största bländare.

Man styr skärpedjupet helt själv, med bländaren, inte med kamerans ”smarta blurrfunktion”!
 
För blixt rakt på kan det nog spela roll. Jag minns inte längre i vilket nummer, men en av fototidningarna i Sverige hade en gång ett blixttest där de mätte hur jämnt motivet belystes. En del blixtar gav rätt mörka hörn.

(Att plåta en vitt slät vägg måste väl vara ett snäpp högre på testfotografens motivskala än en tegelvägg? :)

Som sagt vid blixt rakt på, varför någon nu skulle vilja göra det, så behöver man ju inte vrida eller vända alls.


/Mats
 
Vad gör du med din gamla kamer när du köper en ny? Slänger den?
Eller köper du ingen ny förrän den gamla går sönder?

Jag har nog separationsångest. Jag har sålt en enda kamera i hela mitt liv (av ekonomisk nödvändighet), men nu, drygt 30 år senare, funderar jag på att köpa ett exemplar av den modellen igen. Gamla kameror är ju ganska billiga nu. %-)

Å andra sidan byter jag kanske inte kamera lika ofta som du.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.