pet
Aktiv medlem
Kollar man idag på vad Cyberphoto tar för en Canon 550D (5 490 och vad de tar för en 7D (12 900 så är skillnaden rätt stor. Jag har för mig att dessa kameror är av samma generation och har samma 18 Mpixel sensor. Visst får man mer om man köper en 7D, men hur mycket får man egentligen på marginalen? Är det värt pengarna. I fallet Nikon kan man ju undra om en D300s för 11 690:- med sin gamla 12.3 Mpixelsensor är något vidare kap när man kan få en D3100 för 3 900:-. För 9 300:- får man den hyllade D7000. Är det någon som köper en gammal entusiastmodell som D300s idag?
Mellan 550D och 7D så är det väldigt mycket mer man får för pengarna i en 7D....samma sak mellan D3100 och D300s.
Nej det är nog få idag som köper/väljer en D300s över D7000 men den största anledningen till det är sensorn i kombination av att D7000 i övrigt nästan innehåller allt som D300s har...sen tror jag det är många som också faktiskt avstår från att köpa D7000 o kör vidare med sin gamla kamera tills D400(?) kommer....när väl D400(?) finns ute på marknaden så kommer det vara många som mer än gärna betalar x-antal tusen mer för den än vad D7000 kostar för att få dom extra sakerna/funktionerna som man får i D400(?).
Allt handlar ofta inte om hur mycket mer man får för pengarna utan precis som Mats påpekade så beror det helt på vad man prioriterar och om man behöver/ha nytta av det lilla extra man får om man köper den dyrare kameramodellen....ibland handlar det inte ens om det utan bara om känslan...att man värdesätter/är ute efter känslan som ett semipro-hus av metall ger i handen jämfört med en billigare kamera med hus av plast.
Jag personligen funderade inte ens på att köpa A65 istället för A77 trotts att den är billigare och att jag vet att den ger mer "bang for the buck" totalt sätt men eftersom dom funktionerna som A77 har o som A65 saknar är funktioner som jag värdesätter högt o ha stor användning av va A77 det självklara valet för mig trotts ett högre pris.
Sen tror jag precis som Mats att semipro-kamerorna håller värdet bättre på lång sikt än dom billigare kameramodellerna då semipro-kamerorna ofta är mer eftertraktade på beg-marknaden.