Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Dagens digitala kompaktkameror har säkert, över lag lika bra kapacitet, som gårdagens analoga kompaktkameror, i vissa fal, även bättre, min Sony HX9V slår mig med häpnad varje gång den skall ge ifrån sig sina resultat, - riktigt bra jobbat.

Men, rent fysiskt optiskt skulle en FF kompakt vara enklare, även dyrare, inga speciella program för att ge kort skärpedjup, det bara blir så, utan konstigheter när sensorn är FF, - skärpedjupet är alltid kort vid största bländare.

Man styr skärpedjupet helt själv, med bländaren, inte med kamerans ”smarta blurrfunktion”!

Jo, men det är nog bara kort skärpedjup som man eventuellt skulle sakna. När det gäller allt annat är en APS-C-kompakt fullt tillräcklig.

En digital APS-C-kamera av XA-typ vore smaskens. En sådan tror jag dessutom är ekonomiskt möjlig, vilket knappast en motsvarande småbildskamera vore.
 
Jag håller med dig, entusiastkameror/proffskameror är säkert så stora de är, faktiskt, för att den typen av kund tror sig behöva det, van vid det, helt enkelt!

Tror sig behöva??Som vanligt så det individuellt o väldigt personligt(vad man föredrar,storlek på händer/fingrar mm)....personligen har jag ännu inte hållit i någon av dom små o kompakta spegellösa kamerorna som kan mäta sig ergonomiskt med en DSLR/SLT.....fotar man längre perioder/stunder eller med tex tyngre/längre objektiv eller med en extern blixt på huset så är det betydligt behagligare och mer lättarbetat med en kamera som är lite större och har ett större grepp...det blir lätt "krampaktigt" o jobba med små kameror som inte har något "riktigt" grepp under längre perioder/stunder.
 
Tror sig behöva??Som vanligt så det individuellt o väldigt personligt(vad man föredrar,storlek på händer/fingrar mm)....personligen har jag ännu inte hållit i någon av dom små o kompakta spegellösa kamerorna som kan mäta sig ergonomiskt med en DSLR/SLT.....fotar man längre perioder/stunder eller med tex tyngre/längre objektiv eller med en extern blixt på huset så är det betydligt behagligare och mer lättarbetat med en kamera som är lite större och har ett större grepp...det blir lätt "krampaktigt" o jobba med små kameror som inte har något "riktigt" grepp under längre perioder/stunder.

Stort medhåll. Det är inte för den överlägsna ergonomins skull som jag har köpt en m4/3-kamera[1] (om man nu inte räknar frånvaron av belastningsskador på axlarna som god ergonomi :), utan för bekvämligheten när kameran ska med.

[1] Samma resonemang kan föras om man byter m4/3 mot NEX, Q, 1 eller NX.
 
Jag har nog separationsångest. Jag har sålt en enda kamera i hela mitt liv (av ekonomisk nödvändighet), men nu, drygt 30 år senare, funderar jag på att köpa ett exemplar av den modellen igen. Gamla kameror är ju ganska billiga nu. %-)

Å andra sidan byter jag kanske inte kamera lika ofta som du.

Ja, vi vet, det var väl en systemare från Sony, A850, kanske någon till, nu under hösten 2011!
Men de övriga kamerorna, under de gångna 30 år, - har du ett museum, i garaget?

Den tekniska utvecklingen har gett många nya kameror, skall man ligga i den absoluta tekniska framkanten, då blir det många kameror, under årens lopp, - om man sparar nästan alla!

Du skrev:
"Betyder väl helt enkelt att jag vill byta upp mig till en nyare modell när det kommer en sådan. Vill ha latest an greatest"
 
Fler knappar och rattar tar lite större plats, och oftast blir ergonomin lite bättre om kamerahuset inte är alltför litet.

Det kan vara sant om man envisas med att ha en knapp, spak, vred eller ratt för en sak i taget. Kollar du på NEX 7 och TRI NAVI-systemet så ligger en massa olika funktioner på de två rattarna på toppen av huset och på navigationshjulet. Redan A55 var smartare i detta avseende än min A580 exv och D7D är en manuell dröm översållad med mekaniska reglage i en omfattning vi aldrig någonsin kommer att få uppleva igen.

På NEX 7 exv. har man gått en helt annan väg och där "växlar man" mellan ett antal uppsättningar funktioner som ligger på två nya dominerande "universalrattar". Dessa har dock ett läge man ej kan konfigurera "bort" och det är styrning av kombination bländare/tid och exponeringskompensation. Man landar alltid där vid uppstart.

Med fler rattar spakar och kranar blir hanteringen inte nödvändigt effektivare även om den som i fallet D7D ofta blir det. Inte alltid under normala förhållanden men definitivt exv. i stark kyla. Det beror på var de placerats och hur de fungerar. Det problematiska med varenda kamera jag har haft är snarast kombinationen dedikerade knappar och menyträsket. NEX 7 är inget undantag från den regeln och är det något som många är eniga om så är det menysystemet i den kameran. En del kräver redan en firmwareuppdatering av det skälet. Jag tror inte heller att NEX 7 har en chans vid en jämförelse med D7D om man skulle försöka ställa in den kameran med vantarna på. Det kunde man nämligen med D7D som nog torde vara den kanske mest "analoga" digitalkamera som tillverkats om man ser till själva hanteringen av kameran.
 
Jag har nog separationsångest. Jag har sålt en enda kamera i hela mitt liv (av ekonomisk nödvändighet), men nu, drygt 30 år senare, funderar jag på att köpa ett exemplar av den modellen igen. Gamla kameror är ju ganska billiga nu. %-)

Å andra sidan byter jag kanske inte kamera lika ofta som du.

Jag har aldrig sålt en enda kamera i hela mitt liv men det beror säkert mest på att jag knappt tycker det är värt besväret. Jag avskyr köp och sälj och ger hellre bort saker än strular med Blocket (som jag dessutom tycker blivit sämre och sämre. Nu handlar det ju mest om företagssälj och då är mycket av den charmen borta. Sist var jag glad att någon bara kom och hämtade ett fint gammalt vitrinskåp i körsbar med tillhörande matsalsbord. Annars hade jag ju själv fått köra det till tippen.

Men jag erkänner att det börjar bli ett problem. Två av mina gamla hus använder jag inte längre och ett tredje har jag givit bort redan till min son och han använder det nog inte heller tror jag. Så jag får se vad jag gör.
 
Kontaminasammanblandning?

Ja, vi vet, det var väl en systemare från Sony, A850, kanske någon till, nu under hösten 2011!
Men de övriga kamerorna, under de gångna 30 år, - har du ett museum, i garaget?

Den tekniska utvecklingen har gett många nya kameror, skall man ligga i den absoluta tekniska framkanten, då blir det många kameror, under årens lopp, - om man sparar nästan alla!

Du skrev:
"Betyder väl helt enkelt att jag vill byta upp mig till en nyare modell när det kommer en sådan. Vill ha latest an greatest"

Lite virrvarr. Svarade Per, men citerar mig.
Jo, jag byter upp mig då och då vartefter det kommer nytt, fast inte just nu då det inte finns så mycket pengamässigt utrymme för det. Per å andra sidan byter kamera mer sällan.

/Mats
 
Lite virrvarr. Svarade Per, men citerar mig.
Jo, jag byter upp mig då och då vartefter det kommer nytt, fast inte just nu då det inte finns så mycket pengamässigt utrymme för det. Per å andra sidan byter kamera mer sällan.

/Mats

Närå, ingen sammanblandning från mig, läste innantill direkt från ditt tidigare svar!

Jag är helt nykter och klarvaken, julspriten har jag inte kvar, den tog mina vänner under Nyårsafton, det som var kvar, det mesta drack jag upp själv innan Julafton, lite småförkyld då ....
 
Men de övriga kamerorna, under de gångna 30 år, - har du ett museum, i garaget?
Så extremt många är det faktiskt inte. Ett tiotal, kanske.

Fast nu har jag köpt på mig en handfull gamla manuellt fokuserade kameror (och en Minolta 9000) under de senaste veckorna, bara för att det är kul med kameror som jag aldrig hade råd med förr. Det har inte kostat mycket alls.

Du skrev:
"Betyder väl helt enkelt att jag vill byta upp mig till en nyare modell när det kommer en sådan. Vill ha latest an greatest"

Nej, det gjorde jag inte. Det var Mats som skrev det.
 
Jag har aldrig sålt en enda kamera i hela mitt liv men det beror säkert mest på att jag knappt tycker det är värt besväret. Jag avskyr köp och sälj och ger hellre bort saker än strular med Blocket (som jag dessutom tycker blivit sämre och sämre. Nu handlar det ju mest om företagssälj och då är mycket av den charmen borta. Sist var jag glad att någon bara kom och hämtade ett fint gammalt vitrinskåp i körsbar med tillhörande matsalsbord. Annars hade jag ju själv fått köra det till tippen.
Jag har inte använt Blocket så värst mycket, men i höstas sålde jag ett gäng bokhyllor (och gav bort ett bord på köpet) efter en flytt. Bokhyllorna fick inte plats och/eller var fel färg. Det gick faktiskt att sälja IKEA Billy-bokhyllor om man satte priset tillråckligt lågt. Fast lite strul var det allt. Jag lyckades sälja bort fler hyllplan än jag hade tånkt så nu står jag med en tom bokhylla utan hyllplan. :)

Men jag erkänner att det börjar bli ett problem. Två av mina gamla hus använder jag inte längre och ett tredje har jag givit bort redan till min son och han använder det nog inte heller tror jag. Så jag får se vad jag gör.

Här var mina tankar så inne på flytt och vårt "nya" hus och så, att jag tänkte att det var väldigt generöst av Sten-Åke att ge bort ett hus till en son, men lite otacksamt av sonen att inte bo i huset :)
 
Här var mina tankar så inne på flytt och vårt "nya" hus och så, att jag tänkte att det var väldigt generöst av Sten-Åke att ge bort ett hus till en son, men lite otacksamt av sonen att inte bo i huset :)

Med tanke på kåkpriserna i Stockholms närområde måste Sten-Åke anses som mycket generös. Om sonen nu är så kräsen åtager jag mig gärna att förvalta huset. Mäklarna i trakten torde snart ansöka om skottpengar på Sten-Åke.

Jäkla PMD. Du stal (rättare sagt var inloggad tidigare) min kommentar nästan ordagrant:):)

//Lennart
 
Kul gäng här på forumet, jag blir nog tvungen att köpa någon gammal Minolta för att vara behörig här då jag nu gav bort allt Konica, men vänta nu, vi har kvar Barbros (frugans) Konica C35, så det ordnar sig kanske ändå. Men mina senaste kameraköp (till mig själv) var en Zeiss Contaflex, en Kodak instamatic och en Kodak 6x9 lådkamera. Zeiss-objektiven har nu lite kopplingar till Sony, så det blir nog ett litet pluss där också. Men jag har aldrig sålt vare sig någon kamera eller något hus. Jag har bytt en vidvinkelzoom mot en annan och reat en FF vidvinkelzoom till min äldre bror, då pengarna inte räkte till den önskade FF:en utan jag fick nöja mig med APS-C.
 
En NEX-9 (eller vad den kan tänkas heta) skulle behöva en helt ny objektivserie. Den kan ju inte använda de existerande NEX-objektiven, och det vore lite förfelat att använda Alpha-objektiv som ju kräver ett onödigt stort registeravstånd.

Hej!

Här tror jag faktiskt många tänker lite fel.

Att få mindre storlek på kamerahuset är långt ifrån enda skälet att ta bort spegeln. Faktum är att det nog i det långa loppet inte ens kommer att ses som det viktigaste skälet.

En spegel är en rörlig del, och en med höga krav på precision, sådana saker vill man alltid försöka rationalisera bort eftersom de är dyra att tillverka, dyra att montera och har en olycklig tendens att gå sönder. Dessutom krånglar den till en del av objektiven genom att tvinga fram ett avstånd mellan bildsensor och objektivets bakersta element.

Spegeln har helt enkelt varit lite av en nödlösning vi tvingats ta till, först för att det var det enklaste sättet att ordna en optisk sökare som får sin bild genom objektivet, sedan dessutom som ett sätt att kunna bygga snabb fasdetekterande autofokus. Men nu är vi på väg mot elektroniska sökare och vi kommer inte behöva spegel för autofokusen längre.

Jag kan mycket väl se en NEX-9 med småbildssensor och antingen den klassiska a-fattningen rakt av, eller en snarlig fattning med ett lite kortare registreringsavstånd och att du använder A-objektiv med en mycket enkel och billig adapter.

För att ta ett exempel från en annan tillverkare: Det skulle inte förvåna mig alls om det dyker upp en Nikon D3200 eller D3300 som saknar spegel men har den vanliga f-bajonetten och förstås en aps-c-sensor med fasdetekterande fokus. Varför bygga en sådan undrar säkert många? Den blir ju ungefär lika stor som en D3100. Jo, av en rad viktiga skäl:

- En sådan kamera är billigare att bygga. Exempel, Nikons spegelfria lilla J1 består av 183 delar. Just, det, 183 delar. En traditionell DSLR består av tusentals delar. Vilken tror ni är billigast att tillverka och lagerhålla delar för, montera ihop, efterjustera och reparera?
- Du får en instegskamera med sökare och snabb AF under videofilmning.
- Du kan bygga ett mycket kompakt litet kit-objektiv som sticker in i det lediga utrymmet i kamerahuset. Det kan dessutom byggas kollapsbart så det tar ännu mindre plats när de inte används.
- Du kan placera sökaren mer fritt, ja, till och med göra den vrid- och vinklingsbar eller löstagbar. Du kan helt enkelt designa kamerahuset mycket mer fritt och till exempel få utrymme för en bättre inbyggd blixt.

Så länge du vill ha objektiv som skall ge bra bild över en hel aps-c- eller småbildssensor så finns det en viss minimistorlek på kamerahus. Att bygga för litet kamerahus gör bara kameran ohanterlig med många av objektiven, begränsar möjligheterna till reglage och hur stor bildskärm man kan ha baktill. Det finns faktiskt flera goda skäl att en NEX-7 är fysiskt större än en NEX-5.

I det långa loppet tror jag vi kommer att se även SLT-lösningen som lite av en parentes, en enklare och på vissa sätt smartare variant på spegel-temat som möjliggjordes av elektroniska sökare. Det är ingen felsatsning på något sätt, bara ett steg på vägen mot helt spegelfria kameror som på många sätt och i det långa loppet är en enklare och därmed faktiskt smartare lösning.
 
Kul gäng här på forumet, jag blir nog tvungen att köpa någon gammal Minolta för att vara behörig här då jag nu gav bort allt Konica, men vänta nu, vi har kvar Barbros (frugans) Konica C35, så det ordnar sig kanske ändå.

Ja, jag köpte mig som sagt nyligen en Minolta 9000 så jag tycker nog att jag är fult behörig här numera. Fast jag har faktiskt en Minolta AL-F sen 1969 ungefär, så helt obehörig har jag nog aldrig varit ...

[Edit: det skulle stå "fullt behörig" ovan, men det passar ganska bra som det står nu också.]
 
Så man räknar inte varje transistor som en egen del numera? :)

Bara om man heter Intel och vill skryta :)

Nej, men antal delar i det här fallet handlar nog om "saker vi kan köpa färdiga från en underleverantör". Problemet med just saker som spegelmekanismer är att det är en såpass speciell konstruktion att de blir tvungna att vara med och utveckla, designa och rent av tillverka det mesta själva. Ju mer en kamera består av elektronik, ju mer färdiga standardkomponenter kan man använda sig av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.