Advertisement

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har alltid trott att han emigrerade med Karl-Oscar och Kristina och sedan på krokiga vägar till slut hamnade hos Walt Disney som modell.

Denne s k småländske tomte härstammar från nollåttaområdet på mödernet (2 generations ryska) och Högsjö/Vingåker på fädernets sida ( invandrade valloner), blev deporterad till Smålands mörka skogar och tycker egentligen inte om julen. För att travestera en icke helt okänd "lyriker": "Nu är den förbannade julen över".

Allvarligt talat har jag svårt för den med alla "måsten", drar mig helst undan och undrar om den den s k julefriden dog med tillsammans med trenden att vaxa bort könshåren. Finns det inga riktiga kvinnor kvar?

Det här var mellandagarnas första OT.

//Lennart
 
För att få ljus till fina innebilder beställdes ett studioset med två blixtar, stativ, paraplyer och radioutlösare. Det var menat som tillskott till julgubbens säck. Lämpligt till jul tog alla blixtset slut, så julväntan varar säkert till nyår.
 
Förskräckligt synd med alla katastrofer i japan och Thailand, tyvärr så finns elände runt vår jord under varje minut av dagen. Går inte att riktigt föreställa sig hur människor och djur ständigt drabbas.

Orkaner, Vulkanutbrott tillhör naturens krafter som alltid har existerat, det riktigt otäcka är när vi människor som har så stora hjärnor ( enligt vetenskapen skall vi då vara klokast ) använder den till utrotning av människor och djur och natur.

Nu byter jag ämne och går direkt tillbaka till A77-tråden, Blev konstigt med fördröjningarna och förväntningarna på A77, försa om nya FW kommer att läggas in från fabrik när leveranserna kommer igång igen under nästa år, blir väl krockar nu när Nikon släpper sina modeller, men det är väl FF-kameror som kommer först tillika Canons nya.

Måstea avsluta lite hastigt frugan skall in på datorn. //Bengt.
 
Funkar kanske som nödlösning men jag tror personligen inte det fungerar/presterar speciellt fint/bra jämfört med originalfilmen som sitter där om man skulle göra en mer ingående test/jämförelse av allt som påverkas av filmen...tex AF:en lär inte prestera lika bra då den få mindre ljus till sensorerna.
 
Funkar kanske som nödlösning men jag tror personligen inte det fungerar/presterar speciellt fint/bra jämfört med originalfilmen som sitter där om man skulle göra en mer ingående test/jämförelse av allt som påverkas av filmen...tex AF:en lär inte prestera lika bra då den få mindre ljus till sensorerna.

Nä, lär väl knappast funka så väl, men lite kul experiment om nån annan gör det. Jag skulle inte göra det med min kamera.

Sensorn blir ju varm (het!), så om plasten smälter och kletar sig fast på sensorn är det säkert inte lika kul längre...


/Mats
 
Nu byter jag ämne och går direkt tillbaka till A77-tråden, Blev konstigt med fördröjningarna och förväntningarna på A77, försa om nya FW kommer att läggas in från fabrik när leveranserna kommer igång igen under nästa år, blir väl krockar nu när Nikon släpper sina modeller, men det är väl FF-kameror som kommer först tillika Canons nya.

Den nya firmwaren började Sony leverera i nya kameror från fabrik innan den fanns tillgänglig att ladda ner....tror verken Nikon eller Canon hinner komma ut med konkurrerande modeller i samma segment innan A77ans produktion är i full gång igen o kameran finns i butik....även dom har drabbats av katastrofen...tex .Nikon drabbades minst lika hårt om inte hårdare än Sony av katastrofen.
 
Nä, lär väl knappast funka så väl, men lite kul experiment om nån annan gör det. Jag skulle inte göra det med min kamera.

Sensorn blir ju varm (het!), så om plasten smälter och kletar sig fast på sensorn är det säkert inte lika kul längre...


/Mats

Sant...det finns bättre alternativ än just gladpack...personligen hade jag testat några olika plastfilmer om jag hade drabbas av samma sak då jag genom jobbet har tillgång till dom flesta plastfilmer som kan tänkas lämpa sig/fungera ok i SLT-konstruktionen.
 
Stänga av blixt

Jag har precis köpt en Sony A65 och en Sony HVL-F43AM blixt och nu undrar jag om någon vet om man kan stänga av kamerans blixt när man vill köra med den externa blixten trådlös? Alltså så bara den externa utlöses?

Jag har letat runt lite i menyerna men inte hittat något.

/Simon
 
Den nya firmwaren började Sony leverera i nya kameror från fabrik innan den fanns tillgänglig att ladda ner....tror verken Nikon eller Canon hinner komma ut med konkurrerande modeller i samma segment innan A77ans produktion är i full gång igen o kameran finns i butik....även dom har drabbats av katastrofen...tex .Nikon drabbades minst lika hårt om inte hårdare än Sony av katastrofen.

Anders på Sony pratade om FW 2.0 till A77 vid några tillfällen. Har fått intrycket att dom två tidigare FW som kom ( det var väl 2 st ) inte förändrade så mycket, fortfarnde en aning fördröjningar.

Har du läst något mera om förändringar av Jpegen med A77, tester och dyxum-folk har ju anmärkt på att den inte riktigt är okej.

//Bengt.
 
Den risken är väl extremt liten? Även om plasten smälter så befinner sig "spegeln" en bra bit från sensorn.

Jag skulle snarare se den som extremt STOR.

Kanske man kan kalla det långt ifrån, flera mm i överkant och nån centimeter i nederkant, men tyngdlagen gör ju att en kletig plasttilm som hänger dinglar nedåt innåt eller styrs av kanterna och kanske statisk elektricitet eller nåt "suger" detta mot sensorn.

Vem vet, inbakad sensor kanske medför någon effekt på bayerfiltren så att det blir en superkamera istället :)

Jag tycker det faktiskt är idiotiskt gjort och fattar inte riktigt kommentarer här och på andra ställen som tar det på någon sorts allvar och att man själv skulle prova md andra material osv. Bara att försöka göra rent med nån vätska eller ens råka spilla det in i kameran så att man sabbar spegeln är ju riktigt klantigt/korkat. jag skulle inte köpa kamera, eller något annat heller för den delen av den personen. Själv skulle jag aldrig behandla min utrustning så i alla fall.


/Mats
 
Anders på Sony pratade om FW 2.0 till A77 vid några tillfällen. Har fått intrycket att dom två tidigare FW som kom ( det var väl 2 st ) inte förändrade så mycket, fortfarnde en aning fördröjningar.

Har du läst något mera om förändringar av Jpegen med A77, tester och dyxum-folk har ju anmärkt på att den inte riktigt är okej.

//Bengt.

Det har jag helt missat att han har sagt/uttalat sig om....men någon firmware v2.0 tror jag personligen inte på då siffrorna i firmware-numret står för olika grader av ändringar i mjukvaran....tex v1.04 som A77an nu har....sista fiffran(4 i detta fallet) står för små ändringar/förbättringar(tex buggar)...andra siffran(0 i detta fallet) står för stora ändringar/nya funktioner av/i mjukvaran...första siffran(1 i detta fallet) innebär i princip helt ny mjukvara(funktioner,utseende mm)....alltså om det nu mot förmodan skulle komma en firmware v2.0 så innebär det en helt ny mjukvara med nytt utseende,funktioner mm o det tvivlar jag starkt på.

På mitt ex av A77 så va det en märkbar förbättring i respons totalt sätt för hela kameran...visst det finns en liiiten fördröjning om man snurrar på väljarhjulen om man snurrar väldigt snabbt o många bländarsteg eller i slutartid men i praktiken knappt märkbart....vid växling mellan EVF och skärm finns också en liiiten fördröjning kvar men den är så liten att den i praktiken inte är ett problem...inte ens om man ställs inför en situation där man väldigt snabbt måste "slänga" upp kameran från höften till ögat för att hinna med att fånga en viss situation.

Inte gjort några jämförelse när det gäller JPEG mellan v1.03 och v1.04 men om det finns några skillnader så är dom väääääldigt små och inget man ser/drar nytta av i praktiken....A77ans JPEG är inte dom bästa men helt ok och duger bra även för stora printar....men det är stor skillnad i kvalitén mellan dess JPEG och RAW.
 
Jag tycker det faktiskt är idiotiskt gjort och fattar inte riktigt kommentarer här och på andra ställen som tar det på någon sorts allvar och att man själv skulle prova md andra material osv.

/Mats

Varför är det idiotiskt att testa andra plastfilmer om nu originalfilmen är kass o ändå måste bytas ut?? Risken att något skulle gå sönder i kameran är i princip obefintlig om man nu inte klantar till det ordentligt eller använder sig av någon plastfilm som tål värme väldigt dåligt o riskerar att smälta o fastna på sensorn eller på andra ställen i kameran.
 
Jag tycker det faktiskt är idiotiskt gjort och fattar inte riktigt kommentarer här och på andra ställen som tar det på någon sorts allvar och att man själv skulle prova md andra material osv. Bara att försöka göra rent med nån vätska eller ens råka spilla det in i kameran så att man sabbar spegeln är ju riktigt klantigt/korkat. jag skulle inte köpa kamera, eller något annat heller för den delen av den personen. Själv skulle jag aldrig behandla min utrustning så i alla fall.

Att försöka göra rent på det sätt som gjordes skulle jag inte heller göra, men jag tycker att det verkar tämligen ofarligt att prova att "reparera" spegeln med plastfilm. Givetvis är det inget man satsar på som en permanent lösning, men en kul hack är det allt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.