Väldans vad totalstopp det blev här efter jul då.
Någon måste väl ha fått ett paket med något optiskt/elekroniskt från Sony inuti, eller är det bara iPhones nuförtiden? (Min gissnig är att det såldes 10 gånger så många såna som matkassar.)
Jag vet att jag får ett paket med posten inom några dagar med en snygg blå logga på grunkan inuti. Får återkomma med intryck då.
Varför är det så sparsmakat med rykten om A99 förresten? Vill Sony hålla tillbaka det så att folk köper A77 i mängder när de får igång produktionen igen kanske.
Det går ju massor av heta rykten kring bl.a. Nikon D800 som folk där är helt övertygade om att den kommer att lanseras redan under januari eller början av februari och säljstart direkt efteråt. Där ligger "säkerhetsgraden" på 99% vad det gäller sensorn, att den kommer från Sony och har 36 megapixel och att det ska komma två varianter av Nikon-kameran, en med antialiasing-filter och en utan. Det ger en högst trolig indikation tycker jag att det kommer bli en 36 mpx Sonykamera också. Verkar perfekt lagom enligt mig, det är ju 16 mpx uppskalat och kan mycket väl vara en ytterligt förbättrad version av den befintliga APS-C sensorn i större format. Det skulle vara mums tycker jag.
Då kan sonys kamera med SLT-teknik verkligen sticka ut och med ännu mer förbättrad AF jämfört med A77, större buffert och snabbare processorer och utvecklad färdigt utan konstiga buggar så kan den kameran. Det kan verkligen bli mer än det vi hoppades på för A77 som inte nådde riktigt ända fram.
Visst kommer den ha ett litet handikapp jämfört med Nikons motsvarigheter utan filtrerande SLT, men skillnaden blir ju mindre på en FF med bättre ISO-värden och alla de andra fördelarna. En gen 3 SLT med högupplöst FF av världsklass som dessutom är snabb som de lågupplösta FF-modellerna från de andra tillverkarna och som dessutom kan hantera Video fulländat och med en sökare (ännu bättre än A77ans) som funkar i svagt ljus och har hjälpmedlen för skärpeinställning mm., samt kostar hälften... Hmmm, kanske kan bli succe?
God Fortsättning alla!
/Mats
Jo, nog blev det stopp alltid. Tror dock att det blev tunt kring granen med paket bärande Sonylogga. Ingen verkar skaffa A65 (den finns i lager), men A77 och NEX-7 lyser med sin frånvaro. Dyra julklappar i och för sig, men någon kanske hade inriktat sig att klappa sig sjäkv och sparat under en längre tid för att skaffa en sådan till jul. Sen kom översvämningen.
Tror INTE det dyker upp någon Nikon med de specarna under januari.
Fast jag är övertygad om att vi under året får se en ny SLT-FF. Här kan man gå flera vägar: 36 MP som jag själv finner troligast, men även 50+ MP (om den baseras på nuvarande densitet som A77-NEX-7 sensorn, atternativt behålla 24 MP med modernare teknologi. Mellanalternativet skulle med Zeissgluggar bli en allvarlig konkurrent till MF-kameror i halvmiljonklassen.
Men som alltid blir sådant här en avvägningsfråga. Själv brukar jag vilja se "mesta möjliga antal pixlar med högsta möjliga verkningsgrad". (Canon verkar gå den vägen med sin 1Dx för bästa lågljusegenskaper och DR samt hastighet. fast man begränsas av mekaniken epegeluppfällning medför vad gäller bps)
Kanske det dröjer lite med en FF-SLT för att Sony ska kunna ta fram en bättre spegelfilm? EVF:n på en sådan kommer utan tvekan att hålla hög klass.
Ändå, i väntans tider, tror jag ingen gör en dålig affär om han/hon skaffar en snygg begagnad A850/A900.
Den kommer att leverera under många år.
Trots bra AF i de äldre FF-kamerorna så lär en bra EVF bli outstanding med MF-assist och förstorad sökarbild för precisionsinställning vid plåtning av lugna, detaljrika motiv. Speciellt om man vill utnyttja de större bländaröppningarna på Zeissobjektiven.
Det märks redan med en A55 (med 1:a gen EVF) hur exakt man kan ställa skärpan vid f/1.4 och MF-assist. Sannolikt bättre med A77. En 3:e gen EVF skulle jag sätta extremt högt värde på.
//Lennart
PS. Ni vet att jag är lite petig med ghosting och just A55, men bortsett från att den kan uppkomma av och till med A55 så är skärpeinställningen vid MF förbaskat bra. Och bättre lär det bli när EVF utvecklats ännu mer. DS