Advertisement

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Då skulle SLT-spegeln ju faktiskt kunna vara helt klar utåt kanterna och speglande mot mitten med en jämn och fin övergång. Då skulle ju det motverka vinjetteringen och man kunde dra nytta av att spegeln filtrerar bort en del. Hux flux försvinner nackdelen med SLT.

Bara en tanke :) Undrar om Sonyingenjörerna funderat över det här?

Man skulle behöva ha nåt sätt att variera spegelns ljusgenomsläpplighet beroende på vilket objektiv som sitter på kameran.
 
Moderna IS/VR-objektiv har väl nån slags sensor som märker om ekipaget sitter på ett stativ (eller annan stadig montering) och då stänger av IS/VR?

Tror inte de har det. Det senaste jag ägde var från 2009 och nog hörde man ett surrande om switchen var på "on" även om det var stativmonterat.

Fast å andra sidan borde ju IS-reaktionen bli svag när det praktiskt tagit är så stabilt som på en stadig tripod.

Tanken är ju i alla fall inte dum med en avkännare som deaktiverade IS i sådana lägen. Eller varför inte en sensor som deaktiverar funktionen så snart det känns stadigt i förhållande till brännvidd, tid och andra faktorer. Varför skulle IS behöva vara aktivt på exempelvis en EF-S 17-55/2.8 is usm vid 20mm brännvidd och 1/1000 sek?.

Fast jag måste bli svaret skyldig om det finns sensor för det heller inte i de senaste gluggarna.

//Lennart
 
Är på bio, men har svarat på mail med telefonen.

Får nöja mig med A580 ett tag tills nya Ff kommer småningom.
Tror det kan bli hyggligt bra när man utnyttjar 135ans sweetspot.

/Mats

Menar du mailet du skrev vid c:a 16.30 fredag em? Det har jag svarat på. Sedan har jag inte fått något. Jag behövde ett par uppgifter bara. Annars är allt paketerat!

Jag tror det kommer en SLT-FF med A-mount någon gång under 2012. Tror även att det blir med nuvarande sensorteknologi och bortåt 40 MP. kanske t o m mer. Tar man pixeldensiteten hos nuvarande APS-C på en A580 skulle den bli c:a 36 MP. Men tog man densiteten från A77-sensorn skulle det bli 50+ MP. Isåfall kan vi börja tala om hur viktig hörnskärpan och den allmänna linjeupplösningen blir på FF-objektiv.

Själv skulle jag önska att det blev alternativ 1.

Det ryktas ju även om en NEX med FF som skulle kunna ta både E- och A-mount enligt principen dubbelbajonett. fast det ryktet tar jag med en helt saltkar. Den kameran måste bli ganska stor, nämligen och dessutom försvinner en stor del av vitsen med den om den inte har SSS. Och då måste den bli ännu större. Det skulle medföra att vitsen med NEX-konceptet skulle gå helt förlorad för mig.

Helt klart är i alla fall att möjligheterna en EVF ger blir väsentliga när man vill precisionsinställa skärpan med ljusstarka FF-gluggar på de största bländaröppningarna. Så en A-88/A99 i samma storlek som dagens A77 är nog det rimligaste, tror jag.

//Lennart
 
God jul!

Fasiken, sitter här och skriver och klockan har passerat midnatt för ett tag sedan så det är ju julafton. Så GOD JUL till er alla på tråden!
//Lennart
 
Vad fasiken är en sketen hundring mot att få annonsera obegränsat? Ursäkta OT, men jag blir så förbannad. Ett svar kom från en herre som hette Sim Salabim. Låter ju inte speciellt trovärdigt. Därtill blivit medlem samma dag. Svarade på skoj och bad om riktigt namn, bostadsort med mera...inget rakt svar.

//Lennart

Helt logiskt! Sim Salabim, svaret är borttrollat!
 
.........................Däremot kan istället stabiliseringen då införa små skakningar. Ett linsbaserat system måste hela tiden röra sig lite grann för att fungera och om kameran är helt still så skapar istället stabiliseringen oskärpa, därför bör den vara avstängd. Samma rekommendation gäller även för sensorbaserad stabilisering, men jag liksom många andra har använt det påslaget med stativ och inte råkat ut för försämringar. Det låter logiskt när funktionen är beskriven på det sättet som nyss gjorts. Om inte skakningar finns så sätts sensorshiften inte igång och det spelar då ingen roll. Däremot har t-ex Joakim Bengtsson påvisat att vid korta slutartider och minimala skakningar så får man bättre resultat med SSS avstängt...............................

..............Thom Hogan har skrivi en mycket bra text där Nikons VR-system beskrivs uttömmande och hur det s.k. "aktiva" läget fungerar och varför det gör så att skakningar tillkommer om kameran står på stativ. ............


/Mats

Ska läsa hans artikel vid tillfälle. Rent allmänt har jag svårt att begripa att ett reglersystem med återföring skulle tjäna på att försätta sig själv ur sitt jämviktsläge. Skulle sedan stativet inte vara toppbra så kommer det ju att svaja och då funkar ju SSS:en. Så kan det ju faktiskt vara utomhud när det blåser lite. Har man otur så kommer dessutom stativet i självsvängning. Det behöver ju inte gå så illa som med Tacoma Bridge utanför Seattle som faktiskt rasade av detta skäl ...men ändå.
 
Jaså, gossen Mats har besökt (K)allsång på Skansen och varit full? :) Bjöd du Måns på hemkört också? Av minspelet att döma måste herr Zelmerlöv tagit en rejäl tuting.

Skämt åsido: Det är jag som är pappa till denna helt omanipulerade bild. Objektiv 70-200/2.8 L is usm. Ingen kan riktigt förklara fenomenet. Inte ens Lennart Nilsson (Pupillen). Han liksom jag tror att det kan bero på IS-systemet.

Tråden finns ang detta fenomen (blixtutfyllnaden är utesluten) så vi behöver inte dra upp gamla synder här. Jag har inte lyckats provocera fram effekten igen och nu har jag inte gluggen eller det då aktuella kamerahuset kvar.

//Lennart

PS. Men snacka om "ghosting". Inte ens en A55 med sned spegelfilm hade fixat detta. DS

Ursäkta lite mer OT och att jag drar upp det här igen, men jag läste Thom Hogans artikel en gång till och kom att tänka på en grej.

Bilden är tagen med 1/80 sekund. Slutaren öppnas ju faktiskt helt inte just den tiden, utan det blir en remsa som flyttas över bilden så att varje del exponeras just den tiden.

Lennart, tog du bilden med kameran vertikalt?

Då rör sig ju slutarremsan åt sidan och det kan ju vara så att stabiliseringen drogs igång och korrigerade efter halva slutartiden, eller att du fick en stöt som rörde kameran precis vid exponeringsögonblicket, fast efer 1/40s då halva exponeringen påbörjats...


/Mats
 
Ursäkta lite mer OT och att jag drar upp det här igen, men jag läste Thom Hogans artikel en gång till och kom att tänka på en grej.

Bilden är tagen med 1/80 sekund. Slutaren öppnas ju faktiskt helt inte just den tiden, utan det blir en remsa som flyttas över bilden så att varje del exponeras just den tiden.

Lennart, tog du bilden med kameran vertikalt?

Då rör sig ju slutarremsan åt sidan och det kan ju vara så att stabiliseringen drogs igång och korrigerade efter halva slutartiden, eller att du fick en stöt som rörde kameran precis vid exponeringsögonblicket, fast efer 1/40s då halva exponeringen påbörjats...


/Mats

Bilden är tagen horisontellt och jag stod helt ostörd innanför kravallstängsel. Annars är ju din teori logiskt upplagd och framställd. Tänkte lite i liknande banor, men änu så länge tror jag ff på att IS "spökat".

Nu ska jag äta julskinka.

Vi hörs

//Lennart
 
Väldans vad totalstopp det blev här efter jul då.
Någon måste väl ha fått ett paket med något optiskt/elekroniskt från Sony inuti, eller är det bara iPhones nuförtiden? (Min gissnig är att det såldes 10 gånger så många såna som matkassar.)

Jag vet att jag får ett paket med posten inom några dagar med en snygg blå logga på grunkan inuti. Får återkomma med intryck då.

Varför är det så sparsmakat med rykten om A99 förresten? Vill Sony hålla tillbaka det så att folk köper A77 i mängder när de får igång produktionen igen kanske.

Det går ju massor av heta rykten kring bl.a. Nikon D800 som folk där är helt övertygade om att den kommer att lanseras redan under januari eller början av februari och säljstart direkt efteråt. Där ligger "säkerhetsgraden" på 99% vad det gäller sensorn, att den kommer från Sony och har 36 megapixel och att det ska komma två varianter av Nikon-kameran, en med antialiasing-filter och en utan. Det ger en högst trolig indikation tycker jag att det kommer bli en 36 mpx Sonykamera också. Verkar perfekt lagom enligt mig, det är ju 16 mpx uppskalat och kan mycket väl vara en ytterligt förbättrad version av den befintliga APS-C sensorn i större format. Det skulle vara mums tycker jag.

Då kan sonys kamera med SLT-teknik verkligen sticka ut och med ännu mer förbättrad AF jämfört med A77, större buffert och snabbare processorer och utvecklad färdigt utan konstiga buggar så kan den kameran. Det kan verkligen bli mer än det vi hoppades på för A77 som inte nådde riktigt ända fram.

Visst kommer den ha ett litet handikapp jämfört med Nikons motsvarigheter utan filtrerande SLT, men skillnaden blir ju mindre på en FF med bättre ISO-värden och alla de andra fördelarna. En gen 3 SLT med högupplöst FF av världsklass som dessutom är snabb som de lågupplösta FF-modellerna från de andra tillverkarna och som dessutom kan hantera Video fulländat och med en sökare (ännu bättre än A77ans) som funkar i svagt ljus och har hjälpmedlen för skärpeinställning mm., samt kostar hälften... Hmmm, kanske kan bli succe?

God Fortsättning alla!

/Mats
 
Väldans vad totalstopp det blev här efter jul då.
Någon måste väl ha fått ett paket med något optiskt/elekroniskt från Sony inuti, eller är det bara iPhones nuförtiden? (Min gissnig är att det såldes 10 gånger så många såna som matkassar.)

Jag vet att jag får ett paket med posten inom några dagar med en snygg blå logga på grunkan inuti. Får återkomma med intryck då.

Varför är det så sparsmakat med rykten om A99 förresten? Vill Sony hålla tillbaka det så att folk köper A77 i mängder när de får igång produktionen igen kanske.

Det går ju massor av heta rykten kring bl.a. Nikon D800 som folk där är helt övertygade om att den kommer att lanseras redan under januari eller början av februari och säljstart direkt efteråt. Där ligger "säkerhetsgraden" på 99% vad det gäller sensorn, att den kommer från Sony och har 36 megapixel och att det ska komma två varianter av Nikon-kameran, en med antialiasing-filter och en utan. Det ger en högst trolig indikation tycker jag att det kommer bli en 36 mpx Sonykamera också. Verkar perfekt lagom enligt mig, det är ju 16 mpx uppskalat och kan mycket väl vara en ytterligt förbättrad version av den befintliga APS-C sensorn i större format. Det skulle vara mums tycker jag.

Då kan sonys kamera med SLT-teknik verkligen sticka ut och med ännu mer förbättrad AF jämfört med A77, större buffert och snabbare processorer och utvecklad färdigt utan konstiga buggar så kan den kameran. Det kan verkligen bli mer än det vi hoppades på för A77 som inte nådde riktigt ända fram.

Visst kommer den ha ett litet handikapp jämfört med Nikons motsvarigheter utan filtrerande SLT, men skillnaden blir ju mindre på en FF med bättre ISO-värden och alla de andra fördelarna. En gen 3 SLT med högupplöst FF av världsklass som dessutom är snabb som de lågupplösta FF-modellerna från de andra tillverkarna och som dessutom kan hantera Video fulländat och med en sökare (ännu bättre än A77ans) som funkar i svagt ljus och har hjälpmedlen för skärpeinställning mm., samt kostar hälften... Hmmm, kanske kan bli succe?

God Fortsättning alla!

/Mats

Jo, nog blev det stopp alltid. Tror dock att det blev tunt kring granen med paket bärande Sonylogga. Ingen verkar skaffa A65 (den finns i lager), men A77 och NEX-7 lyser med sin frånvaro. Dyra julklappar i och för sig, men någon kanske hade inriktat sig att klappa sig sjäkv och sparat under en längre tid för att skaffa en sådan till jul. Sen kom översvämningen.

Tror INTE det dyker upp någon Nikon med de specarna under januari.

Fast jag är övertygad om att vi under året får se en ny SLT-FF. Här kan man gå flera vägar: 36 MP som jag själv finner troligast, men även 50+ MP (om den baseras på nuvarande densitet som A77-NEX-7 sensorn, atternativt behålla 24 MP med modernare teknologi. Mellanalternativet skulle med Zeissgluggar bli en allvarlig konkurrent till MF-kameror i halvmiljonklassen.

Men som alltid blir sådant här en avvägningsfråga. Själv brukar jag vilja se "mesta möjliga antal pixlar med högsta möjliga verkningsgrad". (Canon verkar gå den vägen med sin 1Dx för bästa lågljusegenskaper och DR samt hastighet. fast man begränsas av mekaniken epegeluppfällning medför vad gäller bps)

Kanske det dröjer lite med en FF-SLT för att Sony ska kunna ta fram en bättre spegelfilm? EVF:n på en sådan kommer utan tvekan att hålla hög klass.

Ändå, i väntans tider, tror jag ingen gör en dålig affär om han/hon skaffar en snygg begagnad A850/A900.
Den kommer att leverera under många år.

Trots bra AF i de äldre FF-kamerorna så lär en bra EVF bli outstanding med MF-assist och förstorad sökarbild för precisionsinställning vid plåtning av lugna, detaljrika motiv. Speciellt om man vill utnyttja de större bländaröppningarna på Zeissobjektiven.

Det märks redan med en A55 (med 1:a gen EVF) hur exakt man kan ställa skärpan vid f/1.4 och MF-assist. Sannolikt bättre med A77. En 3:e gen EVF skulle jag sätta extremt högt värde på.

//Lennart

PS. Ni vet att jag är lite petig med ghosting och just A55, men bortsett från att den kan uppkomma av och till med A55 så är skärpeinställningen vid MF förbaskat bra. Och bättre lär det bli när EVF utvecklats ännu mer. DS
 
Väldans vad totalstopp det blev här efter jul då.
Någon måste väl ha fått ett paket med något optiskt/elekroniskt från Sony inuti, ..............................

God Fortsättning alla!

/Mats

Näää, inte jag. Absolut inget nytt på Sony-fronten. Men tomten hoppar nog min familj sedan min son redan i sjuårsåldern skrek:"Skit i tomten!" till sin lilla kusin och spelade vidare på sitt SEGA-spel när tomten kom. Jag har nog också tagit visst intryck av den episoden. ... men det kanske är preskriberat för det var ju för mer än 10 år sedan.

Det nya på Sony-fronten, skulle i så fall vara att jag blivit helt förbluffad över lilla Sony HX9V:s mörkerseende i skymning som videokamera. Makalöst!

Nu står sista hoppet till ett gott nytt år. :)
God fortsättning på er i alla fall!
 
Näää, inte jag. Absolut inget nytt på Sony-fronten. Men tomten hoppar nog min familj sedan min son redan i sjuårsåldern skrek:"Skit i tomten!" till sin lilla kusin och spelade vidare på sitt SEGA-spel när tomten kom. Jag har nog också tagit visst intryck av den episoden. ... men det kanske är preskriberat för det var ju för mer än 10 år sedan.

Det nya på Sony-fronten, skulle i så fall vara att jag blivit helt förbluffad över lilla Sony HX9V:s mörkerseende i skymning som videokamera. Makalöst!

Nu står sista hoppet till ett gott nytt år. :)
God fortsättning på er i alla fall!

"Skit i tomten" hehe.
Nä tomten finns och är en skäggig man, dock ej från norra Finland utan från skogarna i hjärtat av Småland. Finns ett paket kvar att öppna för mig.
zeisspaket.jpg

/Mats
 
"Skit i tomten" hehe.
Nä tomten finns och är en skäggig man, dock ej från norra Finland utan från skogarna i hjärtat av Småland. Finns ett paket kvar att öppna för mig.
Visa bilaga 121647

/Mats

Å, fan! Renjävlarna åt upp ditt paket, men snart landar den här fina prylen "down the chimney" som kompensation. Postades idag 15.59.

MVH// Ugly Santa

För övrigt kan du kolla din mail om en stund.
 

Bilagor

  • rosa-susp.jpg
    rosa-susp.jpg
    35.2 KB · Visningar: 246
På min en julklapp läser man Canon EF-S 60 mm f/2,8 MACRO USM. Inget IS, men alltid redo för skärpeinställning för hand. Ett stabilt och skarptecknande fyrstjärnigt objektiv. Tror naturligtvis på tomten, har sett honom. I och för sig en trevlig uppfinning.
 
På mina julklappar står det sony 70-400 G SSM och epson photo stylus R3000.
Jag är min egen tomte:)
Plus en sony/ericson telefon:)
 
På mina julklappar står det sony 70-400 G SSM och epson photo stylus R3000.
Jag är min egen tomte:)
Plus en sony/ericson telefon:)

Bra val. Rena högtiden! Tror inte du blir besviken på det objektivet.
Är också sugen på en R3000 men jag har ju en R1800 som funkar utmärkt fortfarande även om den är onödigt dyr i drift idag. De nya skrivarna är ju annars billigare i drift ofta och dessutom lite bättre på svartvitt.
 
---
Jag vet att jag får ett paket med posten inom några dagar med en snygg blå logga på grunkan inuti. Får återkomma med intryck då.
---
Just den blå loggan är ju en dröm för många av oss...
Du vågade alltså slå till innan jag vågade.
Grattis, din skurk! :)


---
Varför är det så sparsmakat med rykten om A99 förresten? Vill Sony hålla tillbaka det så att folk köper A77 i mängder när de får igång produktionen igen kanske.
---
Det tror jag faktiskt inte alls. Jag tror att Sony satte in alla resurser de hade för att i första hand komma igång med någon produktion överhuvudtaget, och sedan fortsätta med att utvidga och stabilisera denna.


---
Då kan sonys kamera med SLT-teknik verkligen sticka ut och med ännu mer förbättrad AF jämfört med A77, större buffert och snabbare processorer och utvecklad färdigt utan konstiga buggar så kan den kameran. Det kan verkligen bli mer än det vi hoppades på för A77 som inte nådde riktigt ända fram.
---
Mja, det är nog alldeles fel att säga att den inte nådde riktigt ända fram, generellt. I en hel del avseenden kom den klart längre fram än någon annan i sin prisklass, och i vissa avseenden t.o.m. längre än något annat på marknaden, oavsett pris.

Men visst skulle de ha väntat ett tag till innan de släppte den, så att det åtminstone inte skulle ha blivit så mycket fel. Eftersom Sony hittills varit mycket mindre behäftad med strul med sina modeller än de övriga kameratillverkarna (i princip inga funktionsfel på någon enda modell - helt unikt skulle jag vilja säga), så hade det ju gått att tolerera lite denna gång. Men inte såhär mycket. Fast det var säkert viktigt för dem att hinna få ut den före december - årets försäljningsmässigt viktigaste månad, men kanske framförallt eftersom de vid det här laget säkerligen var ytterst medvetna om den pågående klagostormen över att någon efterträdare till A700:an aldrig kom - "Sony överger den kvalificerade marknaden."

A77:an är ju också flera gånger mera mjukvarubaserad än någon annan av Sonys kameror, och det är ju som bekant inte så lätt att kolla precis allting när det gäller programvara. En del buggar slinker alltid igenom (men här var det ju för mycket). Att de sedan i sista minuten bytte till en senare och bättre version av microcontroller i kameran var väl i sig bra, men då glömde någon olyckligtvis att kompilera om källkoden till denna nya. Visar ju också på hög stress.
.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.