Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror också att Samyangs objektiv, inte bara 85:an utan även 35/1.4 och andra manulla gluggar kommer att bli otroligt användbara med dels peaking och dels förstorad sökarbild i EVF. Förvisso finns vissa nackdelar med SLT-tekniken, men EVF:n och dess användningsmöjligheter kommer att innebära att många manuella objektiv kommer till heders igen. Samyangs är inte bara billiga. De är bra också när skärpan träffar rätt.

Vad är det som Du tycker inte är bra med X100?. Jag har aldrig provat någon.

//Lennart

Jag tycker att X100 är bra, men många som köpt den tycker inte det då den inte var den "M-dödare" de trodde. Efter att jag köpte den står D3:an mest på hyllan ...
 
Lite om det lite löjliga "Årets någonting" Det gäller ju en tävling mellan produkter som lanserats under året. Vissa år kan det bli en tuff kamp mellan olika tillverkare, andra år finns knappt någon kunkurens eller ens kandidater. I år är väl a77 ganska ensam i klassen. Att vinna när ingen kunkurent finns blir inte detsamma som att vinna i hård kunkurens men vinnaren behöver ju inte vara sämre för det. Att istället för att kora det som kommit under en viss tidsperiod välja mellan det som för tillfället finns på marknaden vore mer intressant men orättvist på det sättet att en äldre konstruktion har svårt att hävda sig mot en nyare särskilt i en bransch som digitalfoto som fortfarande befinner sig i en utvecklingsfas, men om pris tas med i bedömningen så får ju en äldre konstruktion som "reas ut" en klar fördel. Personligen är jag inte så tilltalad av dylika jippon, vad som passar mig passar inte en annan, en likriktning på marknaden som ofta följer i kunkurensens spår ger ju bara valfrihet att välja märke men inte mycket för att välja olika egenskaper. En jämförelse: nästa års racercirkus kommer i en klass att köras med identiska bilar tekniskt sett men med olika bilmärkens namn och utseende, sportsligt lika för förarna men säger inget om de olika märkenas förtjänster. Kommer vi som i andra brascher att få kameror, identiska men med olika namn för att tillfredställa olika märkesfanatiker. I min ungdom, så här på landet, kunde traktorer diskuteras: "Volvo var kass, BM skulle det vara". det som då skiljde var att Volvos var röda och BM:s gröna och just olika namn.
 
Vad gäller årets objektiv så brukar Tamron nära på alltid ha en vinnare med, då dom för varje år lyckas minska storleken, deras senaste kompakta som går upp till 270mm, tog väl och vann i sin klass.

Att det sedan inte får så bra betyg när det provas ute bland testare verkar inte att spela någon roll, nyheter har den som sagt, kanske räcker med det.

//Bengt.
 
EISA (eller vad de heter) brukar fördela utmärkelsen ganska jämnt mellan tillverkarna över åren så att det inte ska bli alltför orättvist.

Har noterat det också. Men blir det i själva verket inte just orättvist beroende på just detta? Om märke X fixar till 4 riktigt bra prylar och Y samt Z två nästan lika bra (men ändå lite sämre) per företag och "fördelningen blir jämn" mellan de 3 märkena så känns det ganska avslaget.

//Lennart
 
EISA (eller vad de heter) brukar fördela utmärkelsen ganska jämnt mellan tillverkarna över åren så att det inte ska bli alltför orättvist.

Konspirationsteoretiker där.

Kan ju också vara så att det fördelas jämt över åren för att de olika tillverkarna faktiskt turas om att göra bäst kamerar enligt EISAs tyckande.

Orättvist vore det istället om den som gjort en bättre kamera inte får utmärkelsen för att det är någon annans tur.

Sen så i praktiken vinner den som lanserat en kamera just det specifika året. Alla tillverkarna gör ju inte samtidigt - och ingen vill lansera något samma år som Sony ;-).

Ska bli kul nästa år då Canon lanserar 1DX och om Sony samma år lanserar en A99 och Nikon en D4...


/Mats
 
Konspirationsteoretiker där.

Kan ju också vara så att det fördelas jämt över åren för att de olika tillverkarna faktiskt turas om att göra bäst kamerar enligt EISAs tyckande.

Orättvist vore det istället om den som gjort en bättre kamera inte får utmärkelsen för att det är någon annans tur.

Sen så i praktiken vinner den som lanserat en kamera just det specifika året. Alla tillverkarna gör ju inte samtidigt - och ingen vill lansera något samma år som Sony ;-).

Ska bli kul nästa år då Canon lanserar 1DX och om Sony samma år lanserar en A99 och Nikon en D4...


/Mats

Jag tror A99 vinner FF-SLT-Klassen, världens första.
 
Kan ju också vara så att det fördelas jämt över åren för att de olika tillverkarna faktiskt turas om att göra bäst kamerar enligt EISAs tyckande.
Dessutom finns det två olika europeiska branschorganisationer för fototidningar som båda utser diverse vinnare. Inte nödvändigtvis samma. Aktuell fotografi/Fotografi var representerade i den andra, som jag glömt namnet på. Jag vet inte om någon av dagens svenska fototidningar har tagit Fotografis plats.

Olle
 
Har noterat det också. Men blir det i själva verket inte just orättvist beroende på just detta? Om märke X fixar till 4 riktigt bra prylar och Y samt Z två nästan lika bra (men ändå lite sämre) per företag och "fördelningen blir jämn" mellan de 3 märkena så känns det ganska avslaget.

Bingo!
:)
 
DET brukar kunna ändras snabbt. Jag kan börja redan här. Någon som vill skaffa en Sony Zeiss Sonnar 135/1.8 ZA i nyskick och rakbladsvass skärpa? Isåfall är det bara att kontakta undertecknad.

För att det ska bli on-topic kan tilläggas att det är en jäkla bra brännvidd på en A77 och en FF, men jag vill istället komplettera med en 70-400SSM, eftersom jag anser mig klara mig med 16-35SSM, 24-70SSM, 85/1.4ZA och 50/1.4 AF. En 70-400 skulle göra objektivpaketet mer alltäckande.

//Lennart

Har gått i samma tanka fast sälja av min 85/1.4ZA istället....135/1.8 ZA kommer jag aldrig göra mig av med då det är favoritobjektivet och utan tvekan det bästa(när det gäller skärpa,färg,kontrast) objektivet som jag har ägt.....det som för mig personligen talar emot det riktigt bra 70-400 är bristen på bildstabilisering i objektivet...visst Sony har den i kamerahuset istället men den ge som sagt inte en stabiliserad sökarbild vilket är något jag personligen uppskattar väldigt o gör det betydligt lättare att jobba handhållet med längre brännvidder.
 
Har gått i samma tanka fast sälja av min 85/1.4ZA istället....135/1.8 ZA kommer jag aldrig göra mig av med då det är favoritobjektivet och utan tvekan det bästa(när det gäller skärpa,färg,kontrast) objektivet som jag har ägt.....det som för mig personligen talar emot det riktigt bra 70-400 är bristen på bildstabilisering i objektivet...visst Sony har den i kamerahuset istället men den ge som sagt inte en stabiliserad sökarbild vilket är något jag personligen uppskattar väldigt o gör det betydligt lättare att jobba handhållet med längre brännvidder.

Visst! 85:an är mycket bra, men 135:an smäller högre (högst av alla seriebyggda objektiv i klassen vågar jag påstå). Nu råkar 85mm vara en favoritbrännvidd för mig och 85/1.4 ZA Planar håller så pass hög klass att det är värt att behålla. Men jag kommer att sakna 135:an (oavsett att jag knappt använder det. Bygger på en viss barnslig känsla att äga något som känns fulländat).

Jag är ingen långskottsfotograf men testat längre brännvidder än 70-400 på Sonykameror och kan leva utan bildstabilisering i gluggen. Även om jag som canonanvändare var imponerad av deras IS i deras vita L-gluggar.

Man måste emellertid göra val och därför blir det troligtvis skilsmässa från 135:an (men, fasiken vad få det är som svarar SERIÖST på annonsen som legat ute ett tag. Folk vill pruta på de mest oförskämda sätt och därtill har jag fått flera svar från sådana som blivit medlemmar samma dag som de svarat på annonsen, varav 2 med nicknames). Jag har inget emot att köpslå men vissa gränser finns.

FS MÅSTE städa upp bland annonsörerna och "medlemmar" som annonserar där med falska namn. Har skrivit och påtalat detta för FS. Nu står det en varning på köp/sälj att "man tagit in medlemmar med falska namn" som varning.

Men Herregud, ska det vara ett så orimligt krav från FS att man uppger personnummer, fullständigt namn, adress med mera för att få ett gratis medlemsskap. Fasiken, bara 100:- för att bli bronsmedlem.
Om ni kollar köp/sälj domineras den av icke betalande medlemmar varav många saknar historik på FS.
Det är vi betalande medlemmar som subventionerar deras "friannonser". Jag tror att ett krav på att vara betalande medlem skulle rensa bort många annonssvar och annonser som inte är seriösa.

Vad fasiken är en sketen hundring mot att få annonsera obegränsat? Ursäkta OT, men jag blir så förbannad. Ett svar kom från en herre som hette Sim Salabim. Låter ju inte speciellt trovärdigt. Därtill blivit medlem samma dag. Svarade på skoj och bad om riktigt namn, bostadsort med mera...inget rakt svar.

//Lennart
 
Har gått i samma tanka fast sälja av min 85/1.4ZA istället....135/1.8 ZA kommer jag aldrig göra mig av med då det är favoritobjektivet och utan tvekan det bästa(när det gäller skärpa,färg,kontrast) objektivet som jag har ägt.....det som för mig personligen talar emot det riktigt bra 70-400 är bristen på bildstabilisering i objektivet...visst Sony har den i kamerahuset istället men den ge som sagt inte en stabiliserad sökarbild vilket är något jag personligen uppskattar väldigt o gör det betydligt lättare att jobba handhållet med längre brännvidder.

Peter, får du inte stabiliserad sökarbild på din A77?

Eftersom det är sensorn som korrigerar och även den som genererar sökarbilden så får man väl det? Inte är väl stabiliseringen igång endast under exponeringen.

Det här har jag sett som en stor fördel med SLT-konceptet att man även får sökarbilden stabiliserad.

Annars kan jag tipsa om Sigmas stabiliserade telen. Fasiken vad bra det är!

/Mats
 
Visst! 85:an är mycket bra, men 135:an smäller högre (högst av alla seriebyggda objektiv i klassen vågar jag påstå). Nu råkar 85mm vara en favoritbrännvidd för mig och 85/1.4 ZA Planar håller så pass hög klass att det är värt att behålla. Men jag kommer att sakna 135:an (oavsett att jag knappt använder det. Bygger på en viss barnslig känsla att äga något som känns fulländat).

Jag är ingen långskottsfotograf men testat längre brännvidder än 70-400 på Sonykameror och kan leva utan bildstabilisering i gluggen. Även om jag som canonanvändare var imponerad av deras IS i deras vita L-gluggar.

Man måste emellertid göra val och därför blir det troligtvis skilsmässa från 135:an (men, fasiken vad få det är som svarar SERIÖST på annonsen som legat ute ett tag. Folk vill pruta på de mest oförskämda sätt och därtill har jag fått flera svar från sådana som blivit medlemmar samma dag som de svarat på annonsen, varav 2 med nicknames). Jag har inget emot att köpslå men vissa gränser finns.

FS MÅSTE städa upp bland annonsörerna och "medlemmar" som annonserar där med falska namn. Har skrivit och påtalat detta för FS. Nu står det en varning på köp/sälj att "man tagit in medlemmar med falska namn" som varning.

Men Herregud, ska det vara ett så orimligt krav från FS att man uppger personnummer, fullständigt namn, adress med mera för att få ett gratis medlemsskap. Fasiken, bara 100:- för att bli bronsmedlem.
Om ni kollar köp/sälj domineras den av icke betalande medlemmar varav många saknar historik på FS.
Det är vi betalande medlemmar som subventionerar deras "friannonser". Jag tror att ett krav på att vara betalande medlem skulle rensa bort många annonssvar och annonser som inte är seriösa.

Vad fasiken är en sketen hundring mot att få annonsera obegränsat? Ursäkta OT, men jag blir så förbannad. Ett svar kom från en herre som hette Sim Salabim. Låter ju inte speciellt trovärdigt. Därtill blivit medlem samma dag. Svarade på skoj och bad om riktigt namn, bostadsort med mera...inget rakt svar.

//Lennart

Lennart, tyvärr går det lite upp och ner med tillgängliga tillgångar att spendera på kamerautrustning för mig. just nu är det lite ner, annars skulle jag inte tveka att inhandla denna fina 135a från dig. Vill verkligen ha ett sådant!

Håller med det där om annonsträsket på Fotosidan. klart rimliga krav att man ska uppge sina personuppgifter vid registrering. Blir kanske för mycket besvär för funktionärerna att hålla koll på, vad vet jag.

Tycker också att FS "goda råd" är en aning otidsenliga.
Nu har de ju äntligen tagit bort varningen för Gunnar Abrahamsson som väl var typ tre år gammal, men de länkar fortfarande till den här sidan:
http://www.fotosidan.se/cldoc/classifiedrules.htm

Med "aktuella" varningar - från 2005...

Dessutom med massa jobb hur man ska luska reda på en persons personnummer, ringa eller skriva till skattemyndigheten och kronofogden osv. Så kan väl för sjutton ingen hålla på heller.

Eller "betala aldrig i förskott". Vad fasiken, det är ju standard idag. Är väl ingen säljare som skickar iväg dyra grejer utan att få betalt (utom jag när jag sålde till dig :)).

Nä, det enklaste är ju att verifiera att kontot funnits några år, personen har lagt in bilder i sina album, deltar i forumdiskussioner osv. Då känns det rätt ok.

Som sagt, krav på kompletta personuppgifter vid registrering och minst bronsmedlem för att få annonsera är enkla och rimliga krav som skulle stoppa det allra allra mesta oseriösa.


/Mats
 
Peter, får du inte stabiliserad sökarbild på din A77?

Eftersom det är sensorn som korrigerar och även den som genererar sökarbilden så får man väl det? Inte är väl stabiliseringen igång endast under exponeringen.

Det här har jag sett som en stor fördel med SLT-konceptet att man även får sökarbilden stabiliserad.

Annars kan jag tipsa om Sigmas stabiliserade telen. Fasiken vad bra det är!

/Mats

Man får inte stabiliserad sökarbild på någon Sonys kameror med EVF eftersom Sonys bildstabilisering fungerar på det det viset att den endast aktiveras precis/i det ögonblicket när bilden tas/under exponeringen(precis som den gör på alla Sonys kameror)....vid filmning är dock bildstabiliseringen aktiv hela tiden om man har den på on.

Yes men är medveten om detta men investerar faktiskt hellre i ett Sony 70-400 trotts att man går miste om stabiliserad sökarbild....Sigmas 120-300/f2,8 OS eller kommande 300/f2,8 OS hade varit mumma men tyvärr för stora,tunga och med en lite för stor prislapp.
 
Senast ändrad:
Man får inte stabiliserad sökarbild på någon Sonys kameror med EVF eftersom Sonys bildstabilisering fungerar på det det viset att den endast aktiveras precis/i det ögonblicket när bilden tas(precis som den gör på alla Sonys kameror)....vid filmning är dock bildstabiliseringen aktiv hela tiden om man har den på on.

Yes men är medveten om detta men investerar faktiskt hellre i ett Sony 70-400 trotts att man går miste om stabiliserad sökarbild....Sigmas 120-300/f2,8 OS eller kommande 300/f2,8 OS hade varit mumma men tyvärr för stora,tunga och med en lite för stor prislapp.

Jaha, det var som sjutton. Nu blev jag desillusionerad ;-(.
Har inte haft någon SLT själv, men har hela tiden trott att detta är en extra fördel, så har det iallafall beskrivits av andra här som jag vet åtm. haft SLT-modeller ...

Kan inte begripa hur det då funkar ihop med den superkorta avtrycksfördröjningen och electronic first curtain. Det är ju bara någon tusendels sekund efter att man tryckt på knappen som bilden börjar exponeras, ska stabiliseringen påbörjas först då? Fattar inte riktigt. Trodde den var igång med avtrycket halvt nere.



Jo, Sigma 120-300/2,8 HSM OS verkar ju rätt nice, men som sagt lite stort, kort brännvidd och dyrt, samt framförallt, det finns bara till Sigma/Nikon/Canon, inte till Sony.

Jag har ett 150-500 OS HSM. Skulle vilja testa det emot ett 70-400G.
Kan tänka mig att det presterar lika bra eller bättre än Sony-objektivet faktiskt.


/Mats
 
Kan inte begripa hur det då funkar ihop med den superkorta avtrycksfördröjningen och electronic first curtain. Det är ju bara någon tusendels sekund efter att man tryckt på knappen som bilden börjar exponeras, ska stabiliseringen påbörjas först då? Fattar inte riktigt. Trodde den var igång med avtrycket halvt nere.
Stabiliseringen är igång förutom förflyttningen av sensorn. Den står beredd i centrum och börjar flytta sig när slutaren är öppnas och behov finns.

Hur hanterar Canon och Nikon problemet med att det stabiliserande linselementet råkar befinna sig långt från centrum just när slutaren öppnas? Fördröjer de slutaren så att de hinner rycka tillbaks elementet till centrum eller chansar de att det ska klara exponeringen utan att elementet når gränsen för hur mycket det kan flyttas?
 
Jaha, det var som sjutton. Nu blev jag desillusionerad ;-(.
Har inte haft någon SLT själv, men har hela tiden trott att detta är en extra fördel, så har det iallafall beskrivits av andra här som jag vet åtm. haft SLT-modeller ...

Kan inte begripa hur det då funkar ihop med den superkorta avtrycksfördröjningen och electronic first curtain. Det är ju bara någon tusendels sekund efter att man tryckt på knappen som bilden börjar exponeras, ska stabiliseringen påbörjas först då? Fattar inte riktigt. Trodde den var igång med avtrycket halvt nere.



Jo, Sigma 120-300/2,8 HSM OS verkar ju rätt nice, men som sagt lite stort, kort brännvidd och dyrt, samt framförallt, det finns bara till Sigma/Nikon/Canon, inte till Sony.

Jag har ett 150-500 OS HSM. Skulle vilja testa det emot ett 70-400G.
Kan tänka mig att det presterar lika bra eller bättre än Sony-objektivet faktiskt.


/Mats

Ja det är precis så det fungerar på Sony....att bildstabiliseringen aktiveras/börjar jobbar(sensorn rör på sig/förflyttas) precis när exponeringen påbörjas/i det ögonblicket som avtryckaren trycks ner fullt.

Sant men om jag inte minns fel så skulle den enligt pressreleasen även komma med A-fatting men det kanske bara va ett önsketänkaden eftersom det är ett tag sedan objektivet blev tillgängligt :)

Det är det säkerligen...har ju fått väldigt fina omdömen i tester....omfånget som Sony 70-400 ger passar mig personligen bättre...speciellt på FF där jag tycker omfånget är helt underbart då det blir lite mer allround där än på en APS-C.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.