Har gått i samma tanka fast sälja av min 85/1.4ZA istället....135/1.8 ZA kommer jag aldrig göra mig av med då det är favoritobjektivet och utan tvekan det bästa(när det gäller skärpa,färg,kontrast) objektivet som jag har ägt.....det som för mig personligen talar emot det riktigt bra 70-400 är bristen på bildstabilisering i objektivet...visst Sony har den i kamerahuset istället men den ge som sagt inte en stabiliserad sökarbild vilket är något jag personligen uppskattar väldigt o gör det betydligt lättare att jobba handhållet med längre brännvidder.
Visst! 85:an är mycket bra, men 135:an smäller högre (högst av alla seriebyggda objektiv i klassen vågar jag påstå). Nu råkar 85mm vara en favoritbrännvidd för mig och 85/1.4 ZA Planar håller så pass hög klass att det är värt att behålla. Men jag kommer att sakna 135:an (oavsett att jag knappt använder det. Bygger på en viss barnslig känsla att äga något som känns fulländat).
Jag är ingen långskottsfotograf men testat längre brännvidder än 70-400 på Sonykameror och kan leva utan bildstabilisering i gluggen. Även om jag som canonanvändare var imponerad av deras IS i deras vita L-gluggar.
Man måste emellertid göra val och därför blir det troligtvis skilsmässa från 135:an (men, fasiken vad få det är som svarar SERIÖST på annonsen som legat ute ett tag. Folk vill pruta på de mest oförskämda sätt och därtill har jag fått flera svar från sådana som blivit medlemmar samma dag som de svarat på annonsen, varav 2 med nicknames). Jag har inget emot att köpslå men vissa gränser finns.
FS MÅSTE städa upp bland annonsörerna och "medlemmar" som annonserar där med falska namn. Har skrivit och påtalat detta för FS. Nu står det en varning på köp/sälj att "man tagit in medlemmar med falska namn" som varning.
Men Herregud, ska det vara ett så orimligt krav från FS att man uppger personnummer, fullständigt namn, adress med mera för att få ett gratis medlemsskap. Fasiken, bara 100:- för att bli bronsmedlem.
Om ni kollar köp/sälj domineras den av icke betalande medlemmar varav många saknar historik på FS.
Det är vi betalande medlemmar som subventionerar deras "friannonser". Jag tror att ett krav på att vara betalande medlem skulle rensa bort många annonssvar och annonser som inte är seriösa.
Vad fasiken är en sketen hundring mot att få annonsera obegränsat? Ursäkta OT, men jag blir så förbannad. Ett svar kom från en herre som hette Sim Salabim. Låter ju inte speciellt trovärdigt. Därtill blivit medlem samma dag. Svarade på skoj och bad om riktigt namn, bostadsort med mera...inget rakt svar.
//Lennart