Någon som vet om man kan koppla bort speglen på a77 och köra utan. Tänkte för macro etc när man ej behöver AF
Eller är kanske en nex-7 bättre alternativ?
Spegeln (eller rättare sagt beam-splittern) på SLT-kamerorna går att fälla upp, men avsikten med detta är att man lätt ska kunna komma åt att rengöra sensorn.
Eftersom den inte behöver flaxa upp och ner som är nödvändigt vid traditonella DSLR-kameror, så har Sony passat på att tänka lite utanför boxen även där. Genom att vinkla den mindre (eller mer, beroende på var man lägger referensen) än 45 grader så vinner man en del fördelar. Arean blir mindre, så det blir mindre ljusförluster, ev.ghosting blir mindre iögonenfallande och det går att använda en tjockare och mindre ömtålig beam-splitter. Dessutom är den även lite framflyttad, så att inget ev. damm kommer att synas på bilderna.
Men detta gör också att när man fäller upp SLT-"spegeln", så kommer den långt fram. Har inte gjort detta själv, men jag tror att den kommer lite framför objektivflänsen t.o.m. Så svaret på din fråga är nej.
Vill du ha rakt blås in till sensorn och därmed ytterligare en liten aning bättre kvalitet, så är det någon av de senaste generationerna av NEX:ar som gäller. Den första generationen (som jag själv har) har inte en riktigt lika bra sensor som A77:an, så där är det förmodligen ganska jämt skägg.
Till sist, de allra, allra flesta av oss behöver inte vara särskilt paranoida när det gäller SLT-kamerorna - de uppfyller med råge epitetet "tillräckligt bra" för de allra flesta ändamål. Du kan nog lugnt välja mellan SLT och NEX av övriga skäl. Och vill du ha vad båda kan ge i en vissa avseenden, så är det ju bara att köpa båda...
Vilket jag på sätt och vis har gjort för egen del - även om min budget f.n. inte har räckt längre än till de lite mera blygsamma A550 och NEX-3.
Men jag är kolossalt nöjd med båda! Så egentligen behöver jag ju inte alls drömma om A77 + NEX-7. Fast det gör jag förstås i alla fall...
.