Photocon
Aktiv medlem
Tror att det ej skiljer på olika exemplar av a77'an egentligen.
(har sett ett förserieex Made in Japan, och den kanske är lite annorlunda när det kommer till bildresultat dessutom med FW 1.02....vad vet jag??)
Men när man letar "brister" så lyckas man ibland, som i detta fall med en bild med mycket hård kontrast enbart för att pressa kameran. Går i.o.f.s inte att jämföra med a55'ans ghostingproblem. Pixelpeepande", som i mina ex. visar detta men om jag använder kameran i "dagligt" bruk märker man inte mycket av dessa artefakter.
Som sagt, det är en mycket bra kamera och den överglänser (som den bör) a700 med längder.
Jag tror lite mer på variationer i början av en produktionsserie. Och detta oavsett märke. Har upplevt det lite för många gånger med Canon för att tro något annat. Däremot måste jag säga att de Sonykameror jag fått i näven varit mer förskonade.
I fallet A77 kan EVENTUELLT Sony haft extra bråttom att få ut kameran i syftet att skaffa ett försteg framför konkurrenterna. Tsunamin ställde till det och nu översvämningen i Thailand.
Du har rätt i att man givetvis kan hitta brister om man verkligen letar efter dem. Jag har hittat en massa fördelar med A77 också (men hur är det man säger? "Hälsan tiger still..." eller något sådant.
I fallet A55 kan jag garantera att det förekommer variationer av rejäl natur. Nu har jag provat 3, där 1 var förfärlig vad gäller ghosting, nr 2 mer acceptabel och nr 3 i stort sett perfekt. Gemensamt för dem alla var dock att resultatet blev bättre med ett Tamron 28-75/2.8 med 67mm diameter än med 16-35/2.8 SSM med 77mm i diameter. Detta har ju även framhållits att diameterns storlek påverkar med SLT.
Jag försöker vara objektiv (passande uttryck och skulle i dagsläget inte vara rädd att skaffa en A77 eftersom jag uppfattar den som bra rent bildkvalitetsmässigt. Icke desto mindre tycker jag att det är bra att veta om eventuella sidoeffekter en såpass annorlunda konstruktion som en SLT ibland kan ge vid vissa situationer.
Det lustiga här är att jag faktiskt INTE får de effekter du redovisar med A700 tillsammans med 24-70. Däremot får jag liknande med 16-35. Trots samma diameter, men det skiljer i linselementens placering vilket kan ge utslag i en del situationer. Rena vidvinkelzoomar är ju väldigt svåra att konstruera. Speciellt om de ska vara ljusstarka.
Som slutkläm tror jag att en NEX-7 skulle fixa besvärliga motiv bättre än A77, men då förlorar man en del andra egenskaper man kanske efterlyser.
Alltså: man får ta det goda med det onda och det gäller nog alla kameror och objektiv.
//Lennart