** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Här tror ja visst du kom mycket rätt StenÅke, Nex 7 tilltalar en typ som Aspman och likasinnade, befintliga bra ( dyra objektiv finns i samlingen )-Nex 7 tilltalar även Canon/Nikonandvändare, Adaptern med A55ans AF och samma ljusinsläppande konstruktion kommer inte att bli det mest köpta tillbehöret rent generellt, så tror jag. Det är systemet med adaptrar som tilltalar så många, Contax, Leica och vad dom nu heter i optikväg kan skruvas på.

Har en känsla av att Nex 7 lockar dom konservativa ( det är absolut inget fel att vara konservativ eller nedsättande alla är chef över sin egen läst så att säga.

Precis som du skriver så får man mycket i andra änden, kameramodeller med 50b/s och betydligt mera kommer att snart vara standard i dom flesta modeller, man gör sina egna filmer med hög hastighet och får lättare att plocka ur stillbillder sedan, A77 nosar på morgondagens modeller allra redan. Den tilltalar dom unga. Skall det vara 3 till 5 år mellan släppen av FF-modeller så får inte en A99 vara klent bestyckad, men genom SLT-systemet kan den bli en racerkamera om man vill välja in det läget för jag tror att man får möjlighet att välja med kanske steglöst antal bps.

Är det något som är cementerat i dag så är det att bildkvalitet är liktydigt med lågljusegenskaper, en utskälld A290-med CCD-sensor tar fortfarnade utmärkta bilder på basIso, jag undrar hur många som skulle se skillnad med en A4-print mellan A290 och en 7D eller D300.

Bengt, jag testar just nu min gamla A350 med dess hyllade 14 Mpixel CCD APS-C-sensor igen. Jag tänker på fullt allvar ha de som andra kamera när jag åker till Tanzania i vinter på safari. Har testat den med mitt Sigma 17-70mm som visat sig vara klockrent på detta hus. Jag är jättenöjd med resultaten. Tänkte ha den främst till stadsbilder (ska vara några dagar i Stone Town på Zanzibar också) och bilder som inte kräver tele. Bra också att slippa byta objektiv i dammet på safarin. Dammet är en plåga.

Jag läste en tråd på Dyxum där man gjort en jämförelse mellan A580, som ju ändå har marknadens nu kanske mest hyllade CMOS 16 Mpixel APS-C och sagda gamla A350 och folk hade inga svårigheter att se att A350:an levererade renare bilder av högre kvalitet på låga ISO än den A580:an de använde. Förvirringen var rätt påtaglig.

Vi som vet vad en A350 fixar var inte lika förvånade. Jag hade inte ställt en A350 mot en A580 tidigare men väl en A550 och konstaterat samma sak redan något år tidigare.
 
CCD-sensor o bra ljus samt därmed lägre iso ger ofta fördelar vad gäller detaljering. Men inte alltid. I exemplet A350 håller jag dock med Sten-Åke.

//Lennart
 
Tror faktiskt att nästan alla trogna A700-användare skulle tagit emot en A750 med fler korslagda, punkter, vinklingsbar LV, video och den nya sensorn allt förpackat i ett hus liknade A77 fast utan SLT-teknik.

Vad gäller "unga tekniska köpare" kan du ha en poäng, men varför skulle de föredra den bildförstörande faktor en fast spegel utgör. Försämrar såväl detaljering, upplevd upplösning och högisoegenskaper. Det är väl kanske så att själva bildkvaliteten fått stryka på foten en del för att uppnå andra fördelar. Känns inte som något övertygande argument för att locka nyare användare att välja Sony istället för C/N.

Lyckas däremot Sony "rensa spegeln" med exv annan spegelfilm och några smarta FW-uppgraderingar så kan man nog räkna in A77 som en mycket lyckad kamera. Den A77s du skisserar innebär sannolikt en del hårdvaruförändringar också. Hur många köper A77 under tiden?

Sonys stora hopp framtidsmässigt ligger nog mer på hur väl NEX-7 säljer när leveranserna väl kommer igång. Som jag ser det är det en kamera som lockar såväl "gubbjävlar" som "unga tekniska köpare". Viktigt att komma ihåg nämnda gubbar i många avseenden är lika tekniskt lagda. Bildresultaten från NEX-5n ser riktigt bra ut också.

Men ang A77 så är väl förhoppningsvis bildkvalitet det främsta argumentet när man köper en kamera. Liksom DR och högisoprestanda som kan räknas in som underrubriker till Bildkvalitet. Här är SLT-tekniken lite för mycket bromsande i min smak, även om den tillfört många andra fördelar.

När jag provade A77 märkte jag att SLT-tekniken hade lättare att föredra fina objektiv med fasta brännvidder jämfört med högklassiga zoomar. Har en teori om detta; En zoom innehåller många komplexa linselement som rör sig i grupper och i vissa fall förstärker de de negativa effekterna den halvtransparenta spegeln ger. Om det är den verkliga orsaken eller inte, vet jag inte. Men en 135/1.8ZA gjorde bättre ifrån sig än en 24-70/2.8SSM och den vidvinkliga 16-35/2.8 SSM lockade tyvärr fram en del ghostingeffekter som man inte såg en antydan till när man jämförde med en A900 eller en gammal A700.

//Lennart

Inte hade jag protesterat om en A750 kommit med nämda egenskaper, Jag kan tycka att SLT-kamerorna A55 också skall finnas, och varför valde man inte den lösningen kan man undra över, borde ha funnits plats för bägge kameratyperna tycker man, likväl som dom satsade på Nexsystemet. Men A700 sålde dåligt, men man hade kunnat filat vidare på SLT genom dessa nu kända modeller som A65 bla.

Det blir ju lite förvirrande allt detta, A77 får också mycket fina betyg på många testsajter väldigt många ser inte lika allvarligt på det förlorade ljuset, och anser att den trots 24Mp klarar sig väldigt bra vad gäller lågljusegenskaper, man vet ju inte vilket ben man skall stå på. Jag skulle vilja plocka dom bästa egenskaperna passande mig från alla märken, men det går ju inte så klart, dom som inte är intresserad av dom fördelar som SLT-tekniken ger just nu idag, jag då spricker såklart hela koncepet och man vänder systemet ryggen.

Samtidigt som Sony fått mycket elaka kommentarer som TOY-kameror med mera, Så är helt plösligt kraven stenhårda att superduper modeller skall levereras från Sony som kan klara allt, Isoegenskaper som en D3s som kostar 70000 Kr skall den ha men bara kosta 16000 Kr.

Kommande FF-modell A99 från Sony kommer inte att knocka någon konkurent, den kommer inte att bli någon superduper-modell med rena Isobilder vid 51600 och DR-tal på 15,5 vid basiso, Och Canon kommer inte att leverera en sådan modell eller.

//Bengt.
 
...Kan inte hjälpas att jag ff sitter och tror att A77 skulle byggts med konventionell spegel, 8 bps, samma sensor som i D7000 och A580 i ett kamerahus som var designat som dagens A77 skulle gjort många riktigt glada. Speciellt gamla A700-ägare...

Visst kan vi hålla på och dryfta hur Sony borde gjort, men det är ju som det är.
probemet med DSLR och 8fps är att det är svårt och dyrt att göra en sån. SLT-tekniken gör ett trade-off, annan teknisk lösning som gör att det går att bygga en snabb kamera på ett prisvärt sätt, med möjlighet till fler viktiga fuinesser, som t.ex. filmning med AF på bekostnad av en marginell minskning i bildkvaliten.

Det stora felet var att de varit så sena med uppföljaren till A700. A77 kom alldeles försent, flera år, så det har inte funnits någon kontinuitet.

Det de skulle gjort var att samtidigt med lanseringen av A550 ochså byggt den i ett metallchassi med dubbla styrrattar och minnesbank och kallat den för A750. Sedan när uppföljaren A580 kom skulle de gjort den i två varianter, A580 och A780.

Alltså skippat varianterna A450 och A500 resp. A560 som knappt några köper ändå.

Sen kunde dom lanserat A77 i lugn och ro utan att behöva stressa fram den och göra den färdig istälet för nu då den uppenbarligen har stressats fram i panik med en del fel som drabbar Sony hårt.

Och så en A950 förstås, liknande A900, men med LV (sensorbaserad) och video och en uppsixad A580-sensor.

Så tror jag ett lyckat recept hade varit, men nu vart det ju inte så, så det är inget att göra åt.

/Mats
 
Sant men jag menade allt annat lika och samma sensor förstås annars blir det lite väl mycket äpplen och påron..

Tycker inte alls att det är fel att jämföra äpplen och päron, utan tvärtom att det är det som man ska göra!

Alltså, den som ska köpa en kamera och jämför så är det kamerorna som helhet man jämför.

Om då Sony har en kamera med SLT-teknik och Canon har en annan med DSLR-teknik så är det helheten man jämför ju.

Alltså, hur bra bildkvalitet, upplösnng, ISO-egenskaper, sökartäckning i bra resp. dåligt ljus, snabbhet vid serietaging, tillbehörsutbud, pris, kvalitetskänsla, varumärke, service osv.

Alltihop i ett paket och så avgör man beroende på vilka egenskaper man prioriterar.

Då är det intressanta om t.ex. Sony har en modernare sensor med bättre egenskaper och att SLT-spegeln äter upp en del av försprånget fast nite allt så är i det fallet kameran bättre på eden punkten. Äter spegeln upp mer än försprånget blir den sämre i just den egenskapen.

Håller inte med det som verkar vara den allmänna uppfattningen här att en SLT-kamera är en annan nisch och att de därför inte konkurrerar med de adra tillverkarna. Kameran löser ju precis samma problemställning, så tekniken är faktiskt sekundär. Det är direkt konkurrerande produkter. SLT har fördelar med snabbhet, video med AF, kontinuerlig AF, EVF (eller nackdel beroende på preferens) osv.


/Mats
 
När jag provade A77 märkte jag att SLT-tekniken hade lättare att föredra fina objektiv med fasta brännvidder jämfört med högklassiga zoomar. Har en teori om detta; En zoom innehåller många komplexa linselement som rör sig i grupper och i vissa fall förstärker de de negativa effekterna den halvtransparenta spegeln ger. Om det är den verkliga orsaken eller inte, vet jag inte. Men en 135/1.8ZA gjorde bättre ifrån sig än en 24-70/2.8SSM och den vidvinkliga 16-35/2.8 SSM lockade tyvärr fram en del ghostingeffekter som man inte såg en antydan till när man jämförde med en A900 eller en gammal A700.

//Lennart

Lennart, var inte alla överens om tidigare, bl.a. baserat på dina tester att SLT i A55 inte skapade någon CA i sig självt, utan bara förstärkte det när det ändå uppstår. Dessutom att A77ans spegel-lösning är kraftigt förbätttrad när det gäller detta.

Nu påstår du alltså att A77 genererar ghostingefekter med vidvinkelobjektiv? Det är ju en stor nyhet tvärtemot vad testare redovisar att den inte gör.

Kan du utveckla det där vad "ghostingeffekt" innebär och under vilka förutsättningar de uppkommer. Det här är ju något som sprids som obekräftad FUD och om det verkligen är så i verkligheten är det allvarligt. Andra har ju nagelfarit och testat det här utan att kunna påvisa det, men nu har du alltså gjort precis det?


/Mats
 
Lennart, var inte alla överens om tidigare, bl.a. baserat på dina tester att SLT i A55 inte skapade någon CA i sig självt, utan bara förstärkte det när det ändå uppstår. Dessutom att A77ans spegel-lösning är kraftigt förbätttrad när det gäller detta.

Nu påstår du alltså att A77 genererar ghostingefekter med vidvinkelobjektiv? Det är ju en stor nyhet tvärtemot vad testare redovisar att den inte gör.

Kan du utveckla det där vad "ghostingeffekt" innebär och under vilka förutsättningar de uppkommer. Det här är ju något som sprids som obekräftad FUD och om det verkligen är så i verkligheten är det allvarligt. Andra har ju nagelfarit och testat det här utan att kunna påvisa det, men nu har du alltså gjort precis det?


/Mats

Nej, jag säger att den gjorde så med MIN 16-35/2.8, inte med 24-70:an eller 135:an. Mycket märkbart i blänkande detaljer. Så med MITT exemplar gjorde den så vid 35mm f/2.8, däremot inte med 24-70 ställd i 35 f/2.8. Kan alltså inte säga vidvinkelzoomar generellt. Tyvärr kan jag inte göra om testet då jag bara hade kameran i en halvtimme and now it´s gone.

Finns folk på denna tråd som äger såväl A77 som 24-70 och 16-35. Skulle vara tacksam om någon av dessa kunde testa så fick vi mitt antagande belagt eller motsagt. Notera även att jag skrivit... " Men en 135/1.8ZA gjorde bättre ifrån sig än en 24-70/2.8SSM och den vidvinkliga 16-35/2.8 SSM lockade tyvärr fram en del ghostingeffekter som man inte såg en antydan till när man jämförde med en A900 eller en gammal A700."....

Jag slår alltså inte fast något och "påstår" (det är viktigt med ord ibland) utan redovisar vad jag upplevt samt framlägger en teori som jag är lika angelägen som alla andra (eller rentav mer) att få bekräftad eller dementerad. Kan berott på just det exemplaret av A77 eller vara generellt.

Men hur vi än vrider och vränger orden så hävdar jag, precis som du skriver, att SLT-tekniken kan förstärka CA och ghosting när den uppstår. I högre grad på en A55 än en A77, antagligen.

Mvh//Lennart
 
Ghostingeffekten har reducerats på A65 och A77 - officiellt bekräftat

.
Lennart, var inte alla överens om tidigare, bl.a. baserat på dina tester att SLT i A55 inte skapade någon CA i sig självt, utan bara förstärkte det när det ändå uppstår. Dessutom att A77ans spegel-lösning är kraftigt förbätttrad när det gäller detta.
---
Jag frågade nyligen Sony Sveriges Anders Ericsson om ghostingeffekten. Han sa att denna hade reducerats på A65 och A77 gentemot A33 och A55 genom en annan ytbehandling på den fasta "spegeln" (det är ju inte en spegel). Han använde således inte ordet eliminerats. På min följdfråga ifall det handlade om förbättrad antireflexbehandling och ev. även andra åtgärder, så kunde han inte svara på detta. "Annan ytbehandling" var vad han hade fått besked om.

Ifall sony hade infört dessa förbättringar även för SLT-A35, A55 och NEX-Alpha adaptern LA-EA2 hade han inte fått några explicita uppgifter om.

Han var mycket artig och tilltalade mig hela tiden med "Ni"... Det ultramoderna Sony försöker kanske kontrastera genom att vara lite gammaldags ibland? :)
.
 
Det eviga dilemmat, satsar man hårt på en egenskap så brukar det medföra försämringar på ett annat. Det är hopplöst att försöka bli bäst på allt, att vara bra på allt men inte bäst på något ger ju inga rubriker så tillverkarna behöver kunna sticka ut på något sätt med sina alster, men samtidigt undvika att få rubriker om plumpar i andra avseenden. Detta om man ska vända sig till en bredare kundkrets och då får det inte heller bli för dyrt. Rena specialkonstruktioner finner ju sina användare men inte i något större antal. Ska bli intressant att följa a77, en lite vågad satsning, med klara fördelar som följaktligen också har sina inte så bra sidor. Spökbilder (svenska) kan ju uppkomma genom refklexer inuti objektiven och speglingar mellan sensor och objektiv och naturligtvis också i den fasta spegeln, det är ofrånkomligt, men varierar förståss vid olika förhållanden. Man kan ju jämföra litet med Nikons dyra vidvinkelzoom, den höjs till skyarna av en del för skärpan men förkastas av andra för dess hopplösa motljusegenskaper. Som närking och läsare av Nerikes Allehande (som bytt till Nikon) har jag märkt en annan baksida av skärpesatsningen nämligen den mycket kraftiga distorsionen. Så Sony borde kanske, nu är vi där igen, gärna gjort a77 som den är, specialiserad för LV och video med bra AF och så en systermodell med vanlig rörlig spegel, lite långsammare, men 7-8 bps räcker gott och väl för de flesta, sen har väl försäljningsresultatet fått visa vad de flesta vill ha. Att ta fram en ny modell tar sin tid, konstruktörerna vet ju inte vad kunkurenterna kommer med då specarna lägs fast för egna nya modeller, lite sömnlösa nätter blir det säkert på olika håll.
 
. Så Sony borde kanske, nu är vi där igen, gärna gjort a77 som den är, specialiserad för LV och video med bra AF och så en systermodell med vanlig rörlig spegel, lite långsammare, men 7-8 bps räcker gott och väl för de flesta, sen har väl försäljningsresultatet fått visa vad de flesta vill ha. Att ta fram en ny modell tar sin tid, konstruktörerna vet ju inte vad kunkurenterna kommer med då specarna lägs fast för egna nya modeller, lite sömnlösa nätter blir det säkert på olika håll.

Rätt kul, jag var en stund o kollade på TV. Slötittade och tänkte under tiden nästan exakt samma tanke som du lägger fram här.

Fast vid närmare eftertanke lutar jag nog åt Mats koncept (fritt tolkat, Mats:) . Nämligen gjort lite mer av A580 med sin fina sensor och fixat till lite mer avancerad AF, magnesiumhus som var tätat etc..etc och sedan låtit konceptet A77 vara "as is" fast med lite mer eftertänksamhet.

Ingen visste ju då iofs på konstruktionsstadiet om översvämningen och säkert antog man att exv Nikon skulle komma snabbare med någonting, men de drabbades ju också. Jag förstår att Sony ville ha ut A77 så fort som möjligt, men kanske en månads längre planering hade fixat en del onödiga buggar o dyl.

//Lennart
 
Men Minolta låg högt upp på listan. Minolta 9000 tycker jag fortfarande är en av de bästa kameror som någonsin gjorts.

Så pass bra att jag köpte en idag. :)

Kul kamera. Säljaren hade inga objektiv kvar så jag jagade rätt på ett 28-80/3.5-5.6 för en spottstyver. AF är inte så snabb, men jag vet inte om det beror på objektivet eller kameran. Kanske båda.

En blixt fick jag med också. En PROGRAM 3500xi. Kan man använda den på en digital Sony-kamera?

Det lite fåniga med blixten är att den har Minoltafäste, vilket är att förvänta, men Minolta 9000 har vanlig ISO-blixtsko! Finns det adapters?
 
Så pass bra att jag köpte en idag. :)

Kul kamera. Säljaren hade inga objektiv kvar så jag jagade rätt på ett 28-80/3.5-5.6 för en spottstyver. AF är inte så snabb, men jag vet inte om det beror på objektivet eller kameran. Kanske båda.

En blixt fick jag med också. En PROGRAM 3500xi. Kan man använda den på en digital Sony-kamera?

Det lite fåniga med blixten är att den har Minoltafäste, vilket är att förvänta, men Minolta 9000 har vanlig ISO-blixtsko! Finns det adapters?

Haha, välkommen i Sony/Minolta-klubben då :).


9000 var väl den sista innan Minolta bytte till sin iISO blixtsko.
Ja, det finns adaptrar. Jag har flera stycken, men de är ju "tvärtom", dvs för att kunna sätta vanliga ISO-tillbehör på mina Sony-kameror.

Det finns dock åt andra hållet med. Bl.a. hos LinkDelight för drygt 50 spänn.
http://www.linkdelight.com/T2C-Seagull-SYK-6-Flash-Hot-Shoe-Sync-Adapter-Trigger-for-Sony.html

och så den vanliga
http://www.linkdelight.com/T4C-Flash-Hot-Shoe-Adapter-for-Konica-Minolta/Sony-DSLR.html

3500Xi passar, men funkar tyvärr inte med ADI-mätning och Wireless på Sony-kameror.
Lite otur där med, det var den sista modellen innan de införde wireless-protokollet.

Minolta Program Flash 3600HS(D) och 5600HS(D) är de enda Minolta-blixtarna som funkar fullt ut på Sony-kameror (exakt samma som som Sony F36AM och F56AM).

Fina kameror är det (kanske samma spegel som i A850, är det det du ska kolla?)

Jag har en analog Dynax 7 Limited. Alltså jubileums lyx-varianten med förgyllda siffror på programrattarna mm. och deluxe-kartong med sideninlägg :). Fast det blir inte många analoga filmrullar som knäpps tyvärr.


/Mats
 
Haha, välkommen i Sony/Minolta-klubben då :).
Tack! Jag har redan en Minolta sen drygt 40 år. En AL-F.

Fina kameror är det (kanske samma spegel som i A850, är det det du ska kolla?)
Hehe, har du en A850 över som jag kan dissekera? :)

Nej, de är knappast samma spegel. Minolta 9000 klarar 5 b/s med motorn. Jag blev f.ö. erbjuden att köpa en motor och ett batteripack till kameran för 150 kr, men den skulle bara bli liggande i en låda, så jag avstod.
 
Rättelse

Sorry, det var fel blixtadapter jag länkade till. Det var en slavtändare mycket riktigt.

Det ska vara en sån här, men jag hittar bara 5-pack. Finnas säkert på kaffebrus eller nåt.
http://www.linkdelight.com/T6C-5-pcs-Flash-Hot-Shoe-Trigger-Adapter-for-SONY-F58AM-RLAM.html

Fast använd nån av dina Canon-blixtar istället och sälj Minolta-lixten till nån med Sony-kamera (som inte fattar att det är en 3600 man ska ha). Eller släng den är också ett alternativ...

Nä, jag har ingen a A850 du kan få dissikera. Hade gärna haft den, men jag hade i så fall inte lånat ut den till dig för det ändamålet :).


/Mats
 
Det ska vara en sån här, men jag hittar bara 5-pack. Finnas säkert på kaffebrus eller nåt.
http://www.linkdelight.com/T6C-5-pcs-Flash-Hot-Shoe-Trigger-Adapter-for-SONY-F58AM-RLAM.html
Jag hittade den till styckepris:
http://www.linkdelight.com/T5C-Flash-Hot-Shoe-Trigger-Adapter-for-SONY-F58AM-RLAM.html

Fast använd nån av dina Canon-blixtar istället och sälj Minolta-lixten till nån med Sony-kamera (som inte fattar att det är en 3600 man ska ha). Eller släng den är också ett alternativ...

Får man någon slags blixtmätningsautomatik med en 3500xi på en 9000 med adapter?
Om det bara är manuellt som gäller så tror jag att det inte är så meningsfullt att jaga rätt på en adapter.
 
Tycker inte alls att det är fel att jämföra äpplen och päron, utan tvärtom att det är det som man ska göra!

Alltså, den som ska köpa en kamera och jämför så är det kamerorna som helhet man jämför.

Om då Sony har en kamera med SLT-teknik och Canon har en annan med DSLR-teknik så är det helheten man jämför ju.

Alltså, hur bra bildkvalitet, upplösnng, ISO-egenskaper, sökartäckning i bra resp. dåligt ljus, snabbhet vid serietaging, tillbehörsutbud, pris, kvalitetskänsla, varumärke, service osv.

Alltihop i ett paket och så avgör man beroende på vilka egenskaper man prioriterar.

Då är det intressanta om t.ex. Sony har en modernare sensor med bättre egenskaper och att SLT-spegeln äter upp en del av försprånget fast nite allt så är i det fallet kameran bättre på eden punkten. Äter spegeln upp mer än försprånget blir den sämre i just den egenskapen.

Håller inte med det som verkar vara den allmänna uppfattningen här att en SLT-kamera är en annan nisch och att de därför inte konkurrerar med de adra tillverkarna. Kameran löser ju precis samma problemställning, så tekniken är faktiskt sekundär. Det är direkt konkurrerande produkter. SLT har fördelar med snabbhet, video med AF, kontinuerlig AF, EVF (eller nackdel beroende på preferens) osv.


/Mats

Visst, som kameraköpare jämför man alltid äpplen och päron. Har inga problem med din syn på SLT men jag har problem med att man jämför kameror ur olika teknisk generation ibland. Det är därför det blir lite lustigt när vi ställer det bästa i APS-C-väg mot FF ur en äldre teknisk generation. Det vi ser nu är ett övergående skede eller en historisk parentes möjligen då med Leica som med sitt sensorval inte ens ligger i nivå med övriga FF. När vi får en ny generation FF som kommer den ordningen att återställas. Vi pratar ofta som om dagens FF-prestanda skulle vara typisk för vad det formatet kan prestera med samma typ av teknik man använder i de bästa APS-C-sensorerna idag. De är ju tre år efter i utvecklingen. Nästa år kan de kanske komma ikapp om man får tro lanseringsplanerna.

I denna värld som mäter prestanda (främst låg ljusegenskaper och DR) ner till tiondel, så är skillnaden påtaglig och de som tar intryck av tester trots att betydelsen kan vara marginell i verkliga livet och att man får andra vinster, väljer bort SLT. De som prioriterar bildkvalitet utan kompromisser kommer inte att vara SLT-kunder och konkurrenter som bygger mer traditionella kameror kommer tyvärr att toppa listorna. Valet är fritt.
 
Jag vill även se tester bara rakt av vad kameran kan, men hur man än vrider och vänder på det så kommer jämförelser alltid upp. Och skiljer det då i mängden pixlar så används upp eller nedskalning, för att få rättvisa mellan modellerna.

Men jag vill tro att dom flesta bara vill veta om tex A77 med 24Mp tar skarpare bilder än en konkurent med 18Mp inte att ägaren av A77 vill skala ner sin till 18Mp, Även om resultaten av dessa försök berättar mera om möjligheterna och är mera korrekt enligt gängse regler.

Strålande resultat under ordnade former på testtavla och liknade ljuger väl inte utan visar vad det visar, om det nu tecknar högt antal linjer.

Men landskapsbild i verkliga livet där inte solen lyser över allt kan kanske visa på andra resultat.

//Bengt.
 
Visst, som kameraköpare jämför man alltid äpplen och päron. Har inga problem med din syn på SLT men jag har problem med att man jämför kameror ur olika teknisk generation ibland. Det är därför det blir lite lustigt när vi ställer det bästa i APS-C-väg mot FF ur en äldre teknisk generation. Det vi ser nu är ett övergående skede eller en historisk parentes möjligen då med Leica som med sitt sensorval inte ens ligger i nivå med övriga FF. När vi får en ny generation FF som kommer den ordningen att återställas. Vi pratar ofta som om dagens FF-prestanda skulle vara typisk för vad det formatet kan prestera med samma typ av teknik man använder i de bästa APS-C-sensorerna idag. De är ju tre år efter i utvecklingen. Nästa år kan de kanske komma ikapp om man får tro lanseringsplanerna.

I denna värld som mäter prestanda (främst låg ljusegenskaper och DR) ner till tiondel, så är skillnaden påtaglig och de som tar intryck av tester trots att betydelsen kan vara marginell i verkliga livet och att man får andra vinster, väljer bort SLT. De som prioriterar bildkvalitet utan kompromisser kommer inte att vara SLT-kunder och konkurrenter som bygger mer traditionella kameror kommer tyvärr att toppa listorna. Valet är fritt.

Iakttagelsen är förvisso korrekt, men i princip oundvikligt att jämföra nya kameror med kameror ur tidigare generationer om det inte finns andra nya modeller att jämföra med. A77 blir jämförd med en A900 p g a sitt pixelantal då den är ensam om att så många pixlar i APS-C segmentet.

Likaså blir nästan alltid en FF jämförd med en MF bakstyckeskamera.

Själv är jag förbaskat trött överhuvudtaget på en massa "nyheter" där få saker ändrats vad gäller ren och skär bildkvalitet. Icke desto mindre har andra handhavandefunktioner tillkommit som kan vara mycket värdefulla för en del och fullständigt ointressanta för andra.

Den som plåtar lågiso upp till mellanhöga iso kan i princip genom en basic bildbehandling uppnå minst lika bra, eller bättre resultat med en gammal A350 som med en A77, även vid uppskalning.

Det vettigaste som kommit på senare år är Sonys vassa 16MP-sensor. Den utgör en milstolpe. Men det tog många år. Men för den som inte är beroende av att tänja DR-gränserna fixar en A350 det lika bra, en A550 är egentligen mer än "good enough" för de flesta rent bildkvalitetsmässigt om man inte har tummarna på hands ovansida vad gäller bildbehandling.

Nu jämförs A77 med kameror som har 2 år på nacken (canon 7D) eller mer. Det är sunt, tycker jag. Jag blir i princip äcklad av alla "uppdateringar" som gör så små steg och förbannad på mig själv som ibland luras att gå på dem.

Den som anser sig vuxit ifrån sin 3-4 år gamla kamera rent bildkvalitetsmässigt hävdar jag ljuger för sig själv. Undantag: Om man verkligen behöver specialfunktioner som inte finns på den kameran man har.

Varför denna beredvillighet till överkonsumtion? Med risk för att bli kallad dum i skallen, konservativ gubbjävel eller andra epitet så påstår jag efter att sett ett stort antal "kamerahanterare" att de inte behärskar sin kamera och bildbehandlingsprogram på långa vägar.

Det är väl fortfarande så att de flesta skulle ha mycket större glädje av att köpa nya objektiv, bättre bildbehandlingsprogram eller fackböcker istället för att mer eller mindre slänga pengarna åt h-e på nya kamerahus varje år.

Ja, jag är förmiddagssur!

//Lennart
 
De som prioriterar bildkvalitet utan kompromisser kommer inte att vara SLT-kunder och konkurrenter som bygger mer traditionella kameror kommer tyvärr att toppa listorna. Valet är fritt.

Nej det stämmer inte. Tekniken i sig är inte diskvalificerande på något sätt, det är alltid helheten som avgör. Poängen är att de väljer väl bara bort SLT av den anledningen om SLT-kameran presterar skulle sämre än andra kameror utan SLT-teknik totalt sett?

Om sensorn i SLT-kameran är mer bättre än konkurrenternas jämfört med hur mycket den försämrar så är det summa summarum bättre ändå.

Det är skillnad mellan kameramodeller av olika märken alltid. Bildkvaliten är en aspekt av många och även "de som prioriterar" bildkvalitet väger in andra saker med. Knappast så att Canon skulle sälja 0 st. ex. för att den senaste Nikonmodellen har lite bättre bildkvalitet även om köparna själva ser sig som att de prioriterar bildkvalitet.

Dt kommer alltid att vara äpplen och päron och jämförelse mellan olika generationer, eftersom inte alla tillverkare lanserar sina kameror samtidigt och att de sedan har en livslängd på ett par år. Beror helt på när man kliver in vilken tillverkare som då har den senaste generationen.

Skillnaderna är inte stora, utan tvärtom ytterst små. Sonys 16 mpx är ju precis så mycket bättre än Canons 18 mpx att det blir dött lopp mellan A55 och 550D/600D/60D/7Dt.ex. Den nya sensorn i A77 tappar litegrann för att den är så pixeltät, men hög upplösning är ju en bildkvalitetsegenskap i sig å andra sidan. Den enda kameran med 24 mpx i APS-C är ju en SLT, så det finns ju inget att välja mellan.

Dessutom tror jag inte att majoriteten av köparna verkligen nagelfar bilder och kan uppskatta skillnaderna, utan går på specar och utlåtanden från andra, bl.a. på forum som det här. Då spelar mätvärden uppmätta i labb stor roll trots att vederbörande inte kan avgöra skillnaderna i verkligheten. Då är också uppgifter om att SLT skapar ghostingproblem allvarliga, för ingen vill väl ha bilder som ser dubbelexponerade ut med eftersläpningar. Ryktet räcker, även om inte en enda bild visats upp som bekräftar att det skulle vara så. Å andra sidan är 12 fps med följande AF och 24 megapixel uppgifter i sig som är säljande, men kanske inte alltid är helt relevanta.


/Mats
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar