Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Här tror ja visst du kom mycket rätt StenÅke, Nex 7 tilltalar en typ som Aspman och likasinnade, befintliga bra ( dyra objektiv finns i samlingen )-Nex 7 tilltalar även Canon/Nikonandvändare, Adaptern med A55ans AF och samma ljusinsläppande konstruktion kommer inte att bli det mest köpta tillbehöret rent generellt, så tror jag. Det är systemet med adaptrar som tilltalar så många, Contax, Leica och vad dom nu heter i optikväg kan skruvas på.
Har en känsla av att Nex 7 lockar dom konservativa ( det är absolut inget fel att vara konservativ eller nedsättande alla är chef över sin egen läst så att säga.
Precis som du skriver så får man mycket i andra änden, kameramodeller med 50b/s och betydligt mera kommer att snart vara standard i dom flesta modeller, man gör sina egna filmer med hög hastighet och får lättare att plocka ur stillbillder sedan, A77 nosar på morgondagens modeller allra redan. Den tilltalar dom unga. Skall det vara 3 till 5 år mellan släppen av FF-modeller så får inte en A99 vara klent bestyckad, men genom SLT-systemet kan den bli en racerkamera om man vill välja in det läget för jag tror att man får möjlighet att välja med kanske steglöst antal bps.
Är det något som är cementerat i dag så är det att bildkvalitet är liktydigt med lågljusegenskaper, en utskälld A290-med CCD-sensor tar fortfarnade utmärkta bilder på basIso, jag undrar hur många som skulle se skillnad med en A4-print mellan A290 och en 7D eller D300.
Bengt, jag testar just nu min gamla A350 med dess hyllade 14 Mpixel CCD APS-C-sensor igen. Jag tänker på fullt allvar ha de som andra kamera när jag åker till Tanzania i vinter på safari. Har testat den med mitt Sigma 17-70mm som visat sig vara klockrent på detta hus. Jag är jättenöjd med resultaten. Tänkte ha den främst till stadsbilder (ska vara några dagar i Stone Town på Zanzibar också) och bilder som inte kräver tele. Bra också att slippa byta objektiv i dammet på safarin. Dammet är en plåga.
Jag läste en tråd på Dyxum där man gjort en jämförelse mellan A580, som ju ändå har marknadens nu kanske mest hyllade CMOS 16 Mpixel APS-C och sagda gamla A350 och folk hade inga svårigheter att se att A350:an levererade renare bilder av högre kvalitet på låga ISO än den A580:an de använde. Förvirringen var rätt påtaglig.
Vi som vet vad en A350 fixar var inte lika förvånade. Jag hade inte ställt en A350 mot en A580 tidigare men väl en A550 och konstaterat samma sak redan något år tidigare.