Vad är det för fel på spegelhuset i A900?
Såvida man inte redan har det mesta av spegelhuset färdigkonstruerat, förstås. Man konstruerar inte alla detaljer från scratch när man ska bygga en ny kamera, om man har byggt kameror i decennier.
Jag är inte alls säker på det. Det mesta tyder ju på att det är tvärtom.
Det är väl inget "trasigt" med A900s spegel, men kanske har inbyggda brister. Vet bara att min A900 pajade just i spegelmekanismen och fick hela spegelhuset utbytt på garanti. Då sökte jag en del på problemet och det fanns andra som också drabbats. I övrigt är kvaliten på den kameran skyhög och har en extremt låg frekvens med reparationer.
Jag har inga försäljningssiffror eller produktionskalkyler, så helt tvärsäker kan jag inte vara.
Du skriver att "det mesta tyder" på att spegelhuset skulle vara såpass mycket billigare i produktion jämfört med det i A900 att det skulle vara lönsamt. Jag kan inte se att något enda alls tyder på det. Vad har du haft för siffror att räkna på det?
Minskningen i produktionskostnaden för spegelhusen skulle på den relativt lilla seriestorlek som A850 säljs med behöva bära kostnader för utveckling, produktionsanpassning, verktyg, logistik, reservdelshantering osv.
Själva produktionskostnaden för en sådan komponent exklusive utvecklingskostnaderna kan inte uppgå till kanske max 300 kr. Även om A850-spegelhuset skulle kosta 0 kr. i produktion så skulle det inte räcka att täcka kostnaderna för en serie av kanske 50 000 kameror eller nåt.
Varför skulle de ta något från Minolta-hyllan och göra om det så att det passar i A850/A900 när det redan finns färdigt för just A900???
Det är dessutom en hel del skillnader i dessa komponenter i en ASLR och DSLR när det gäller mekanismen att återställa och återspänna fjädrar osv, som i filmfallet hänger ihop med filmframmatningen, medan det på en DSLR hanteras av en motor.
Det dom med säkerhet gjort är att modifiera den som sitter i A900 av något specifikt skäl för att förbättra den. Verkar helt sinnessjukt att lägga pengar på att konstruera om en detalj för att den ska klara lägre hastighet. Det finns ingen ekonomi i det och om de ändå modifierar den finns det ingen anledning att göra den sämre.
"Allt tyder på"... Nä, det gör det inte alls. Det får du visa med siffror i så fall.
/Mats