Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Vad som är "mycket snabbt" kan man ju ha olka meningar om 12 eller 14 bps är ju ganska blygsamt mot vad som finns och även videofunktionen i dslr är ju mycket snabbare. Då rör det sig om elektronisk slutare, men med fokusering och exponeringsinställning för varje bild är, tror jag, 12 bps det bästa värdet hittintills. Jag tron nog inte att spegelrörelsen är det största problemet utan det är att ta hand om all information och när det gäller bländaren så har Canons lösning ett klart övertag. Fast spegel är inte heller någon Sonyinovation, Canon hade det för ganska många år sedan det har givitvis förbättrats nu, bla med bättre antireflexbehandling. Olika lösningar har olioka för och nackdelar, det finns ingen anledning att se ned på vare sig det ena eller andra, bara att välja det man själv vill ha.
Det är väl ingen som ser ned på något. Det är ju inte det det handlar om utan om de tekniska begränsningar som följer av valda tekniska spår. Skall man köra riktigt fort med seriebildtagning så kan man inte ha någon spegel. Spegeln bara måste försvinna. Utvecklingen går ju mot mer av videokamera och det är väl inte svårt att tänka sig att tonvikten blir alltmer på video med följande AF och en stillbild blir väl bara en fryst bildruta. Ingen filmar vad jag vet med en spegel i vägen i dagens videokameror som hoppar upp och ner som en lärkvinge i ett spegelhus. Det finns en fysisk gräns för hur snabbt man kan låta en spegel sköta jobbet och någonstans sätter hållfastheten sina gränser. De gränserna finns överhuvudtaget inte med fasta speglar eller ännu hellre inga speglar alls. Det vi ser är den teknikens dödsryckningar.
Vill du att jag ska säga att Canon är bäst så har jag inga problem med det. Canon är bäst!! ... men inte just nu bland EVF-sökar och SLT-kameror. Där har de inget att erbjuda sina kunder och det verkar faktiskt som om de kommer köra på sitt spår ända in i kaklet.
Det är väl f.ö. inget som hindrar Canon att använda liknande teknik om de kan damma av sitt gamla patent och ge det en uppdatering. I övrigt vet vi alla här att Canon utvecklade detta först och det är väl ingen som påstått att Sony skulle uppfunnit SLT-tekniken vad jag vet även om de nu varit först med att tillämpa den i digitala kameror. Alla är säkert också medvetna om den kompromiss denna teknik också är i andra avseenden och många av oss tror heller inte att den kommer att vara annat än en övergångsteknik. Oavsett vilket så är nog spegeln dödsdömd på lite sikt i alla kameror utom de som riktar sig explicit till det utdöendse släkte som precis som jag vuxit upp med och levt med spegelreflexkameror vare sig de varit analoga eller digitala. ..men jag hade inget större problem med att anpassa mig till EVF-tekniken redan i den tappning den hade i Sony förra generation SLT-kameror. Det är så pass bra i den nya generationen att jag tycker det är bättre än alla de i jämförelse trånga och mörkare OVF-kompromisser jag haft i alla mina APS-C-DSLR:er hittills.