Klart det finns bättre hästar i stallet nuförtiden, men A700 är absolut ingen dålig kamera vad gäller brus och höga ISO. Har accepterat det som det är och tycker faktiskt A700 producerar ett mycket snyggt brus vid höga ISO. Enligt mitt tyckande betydligt snyggare än Canon 7D som kompisen har. Canons högisobilder ser sjukt bra ut på kamerans display, men inte alls trevligt på datorn. Dock en reservation för min begränsade erfarenhet av 7D, har bara lånat kompisens korta stunder och då var det fotat med JPG.
Denna bild är tagen med A700 och ISO 3200 (som ett test när jag jämförde med A900).
Som sidoinfo så ger A900 ännu snyggare bild map bruset. Även om A900 är en fantastisk kamera med FF och allt så är A700 fortfarande klart rappare i hanteringen från avtryck till bild.
Vid höga ISO gäller det att exponera rätt med både A700 och A900, dvs använd RAW, exponera så ljust som möjligt (utan att fräta ut vitt) och dra sedan ner exponeringen i RAW-konverteringen om det behövs. Ta endast ner färgbruset så det nätt och jämnt brusar i grått i stället för färg och lämna övrig brusreducering avslagen eller använd bara en gnutta för att inte döda detaljerna. Gör sedan som du brukar i PS och sätt svartpunkten korrekt någon gång mot slutet. Min hantering passar såklart inte alla syften, men för webb och lagom stort print (A4) har det passat utmärkt.
A700 ger dessutom mycket bra färger vid höga ISO, så för mig har det inte alls blivit någon hets att byta kamera bara för att få bättre högisobilder. Köp hellre ett ljusstarkt objektiv för pengarna. A700 är ju dessutom fortfarande oslagbar i hantering, materialval och ergonomi bland Sonys cropkameror (för mina händer). Vi får hoppas att A77 kan ge den en match
Vill med detta bara hjälpa till att dämpa köphetsen som lätt uppstår när man hänger på denna typ av forum. Jag trodde också ett tag att jag var tvungen att byta kamera efter en del meningslöst pixelpeepande, innan jag lärde mig använda RAWkonverteringen och exponering bättre. Nuförtiden har jag ingen issue med att ratta upp ISO till 1600 för ett porträtt i befintligt ljus vid skymning.
Vh
Tobbe