avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Jag brukar ha min skärm infälld med bildsidan inåt, så det är bara att vika ut den åt sidan och vrida den till lagom vinkel.
Någon kulled kan jag inte hitta på EOS 60D (och jag har letat ordentligt.
På bilderna av A77 ser det som sagt ut som ungefär samma konstruktion som EOS 60D har (fast fäst i nederkant istället för i sidan), men det är förstås möjligt att den på A77 är robustare och kraftigare byggd. Om det är så vet jag när jag har fått klämma på den.
Japp, det har du rätt i. Hade en bild i huvudet, men när jag tänker efter så visst, det är dubbla gångjärn, ett som viker ut och ett som vinklar i andra riktningen.
Faktum kvarstår att man måste vika ut den åt sidan utanför kameran innan man kan vika upp/ned. Att ha den omvänt mot kameran minskar förstås ett steg att dessutom behöva flippa runt den ett haltv varv - på bejistnad av att inte kunna utnyttja displayen för att visa histogram, exponeringsdata och annan info,
ok, då liknar !77 Canons lite grnna i tvåvägs gångjärnskonstruktionen vid centrumfästet nedanför displayen, men vinklingen upp/ned som går att göra direkt är mycket smartare, samt framförallt att det enkelt går att vika upp/ned direkt och fortfarande ha den i mitten av kameran.
Personligen tycker jag Canons lösning är den allra sämsta av alla befintliga lösningar. kan inte fatta att man designar nåt sådant. På andra plats sony A55 med kulled nertill och på tredje nerifrån Nikons med kulled upptill.
Tycker Sony A580 med en riktigt stadig metallram och infästning på båda sidor är suverän, fast med nackdelen att man inte kan vinkla i sidled. Nyttjar den väldigt mycket. A77an verkar väldigt fiffig, men lika robust som A580 m.fl. är det inte riktigt.
/Mats