Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar ha min skärm infälld med bildsidan inåt, så det är bara att vika ut den åt sidan och vrida den till lagom vinkel.


Någon kulled kan jag inte hitta på EOS 60D (och jag har letat ordentligt. :)

På bilderna av A77 ser det som sagt ut som ungefär samma konstruktion som EOS 60D har (fast fäst i nederkant istället för i sidan), men det är förstås möjligt att den på A77 är robustare och kraftigare byggd. Om det är så vet jag när jag har fått klämma på den.

Japp, det har du rätt i. Hade en bild i huvudet, men när jag tänker efter så visst, det är dubbla gångjärn, ett som viker ut och ett som vinklar i andra riktningen.

Faktum kvarstår att man måste vika ut den åt sidan utanför kameran innan man kan vika upp/ned. Att ha den omvänt mot kameran minskar förstås ett steg att dessutom behöva flippa runt den ett haltv varv - på bejistnad av att inte kunna utnyttja displayen för att visa histogram, exponeringsdata och annan info,

ok, då liknar !77 Canons lite grnna i tvåvägs gångjärnskonstruktionen vid centrumfästet nedanför displayen, men vinklingen upp/ned som går att göra direkt är mycket smartare, samt framförallt att det enkelt går att vika upp/ned direkt och fortfarande ha den i mitten av kameran.

Personligen tycker jag Canons lösning är den allra sämsta av alla befintliga lösningar. kan inte fatta att man designar nåt sådant. På andra plats sony A55 med kulled nertill och på tredje nerifrån Nikons med kulled upptill.

Tycker Sony A580 med en riktigt stadig metallram och infästning på båda sidor är suverän, fast med nackdelen att man inte kan vinkla i sidled. Nyttjar den väldigt mycket. A77an verkar väldigt fiffig, men lika robust som A580 m.fl. är det inte riktigt.

/Mats
 
Mats Lillnor i farten igen:)

Vad är det för fnattande hit och dit? Sälja A850 och ev A580, behålla de bästa A-gluggarna samt köra 5DMkII en tid för sedan kanske köpa en A77. Jäkla galenpanna! Du är nästan lika galen som jag var/är.

hehe, jag har planerat så en tid nu, men den 5D2 med 24-70/2,8L jag hade på G gick i stöpet.

Lite klantigt att prata bredvid mun, hade tänkt att inte avslöja det.
Resonerar så att dels saknar jag FF och skulle gärna vilja prova på Canon mer ingående ett tag och dels att Sony-kamerorna riskerar att bli kalla när väl de nya finns tillgängliga. om A65 har samma riktpris ungefär som A580 så lär den droppa rejält i pris.

Dessutom har jag fått mitt lystmäte med sony DSLR och jag tänkte inte hoppa på A77 så tidigr, även om det innebär att några a-objektiv och blixtar får samla damm ett tag. Canonen är prisvärd nu och lär förmodligen hålla värdet ett tag till pch om jag trivs med den och det framkommer att Sonys FF inte är superlångt borta kanske jag hoppar A77 helt. Vi får se, men om den dyker upp billigt på mellandagsrean kanske jag slår till.

A580 kommer nog alldeles strax ut på annons i alla falll om nån är intresserad, fast den här gången har jag inte marknadsfört den så väl här i tråden ;-)

Ska fundera lite till.

/Mats
 
Man släpper inte en produkt för 12k med en liten detalj som kan rasera hela kvalitets intrycket på kameran.
För att ha sönder en vinklad liveview skärm krävs mycket kraft. Tror inte det räcker med att någon råkar stöta till kameran.

Tappar man en proffskamera i backen från 1-1,5 m så kanske ett objektiv för 60 000:- går sönder. Hur skyddar man sig mot olyckor?

Helt riktigt tänkt, hur skyddar man sig igentligen mot allt, dinglar kameran på bröstet med långt objektiv och man klättrar uppför bland stenar och träd, vill man inte att optiken skall dunka in i dom samma. skall man som till motorcyklarna försöka montera någon form av skyddsbåge på kameran som tar stötarna före optiken.

Man får ju tänka sig för hela tiden när man är ute och fotar, lämnar man över kameran till en kamrat,så hänger jag direkt kameraremmen över huvudet på han. kameraremmen är en bra säkerhet, lätt vid en stöt att den glider ur händerna, eller mardrömmen att man hänger över ett räcke med 15 meter till backen, och kameraremmen inte är på.

Ingen får vara så tanklös att man klättrar och springer med skärmen utvikt, finns ingen rimlig anledning att bära sig så dumt åt. verklingen jättekonstigt att det gång på gång skall påpekas sådana handhavande. Den som nu vill behöver aldrig vika ut den, men har man utvikbar så kan man vända på den och få glaset inåt, ett klart bättre skydd än en vanlig fast skärm.

Sedan vet jag inte hur det är med kontakter och anslutningar så skärmen får liv, men man kanske måste vrida vända på skärmen en hel del innan det slits, möjligtvis att det här då skulle kunna uppstå kontaktproblem, har inte någongång läst om det i alla fall.
/Bengt.
 
Mats Lillnor i farten igen:)

Vad är det för fnattande hit och dit? Sälja A850 och ev A580, behålla de bästa A-gluggarna samt köra 5DMkII en tid för sedan kanske köpa en A77. Jäkla galenpanna! Du är nästan lika galen som jag var/är.

Allvarligt talat så ser jag inget större fel i det. Det är nog t o m en fördel för dig i framtiden om du kör ett annat system en tid. Se bara till att du har ett vettigt objektiv till 5DMkII. Risken finns isåfall att du kanske blir fast för det systemet.

Just nu är, enl min åsikt 5DMKII världens bästa allround-FF om man inte vill ruinera sig. Snabbare än en A850, hyfsat fungerande LV och väldigt bra kvalitet på videon (om man lyckas fokusera manuellt). Det är berikande att ha erfarenhet från annat system, men då ska man köra det ordentligt en tid så man hinner se fördelar/nackdelar. Så lycka till med det. Jättebra kamera.

Ang om A77 är världens bästa kamera. Det vete f-n. Jag skulle kunna hålla med just nu om det fanns ett test som verifierade att A77 hade tillräckligt bra lågljusegenskaper vid vanlig användning (utan overlay).
Då, om inte världens bästa kamera så i alla fall i skrivande stund världens bästa allround APS-C.

Bästa Hälsningar
//Lennart

Skall verkligen bli mycket intressant, när världsledande Canon kommer med efterföljaren till 7D. Vilket pixelantal kommer dom att välja, vill dom svara upp mot en kommande Nikon som förmodligen får en 24,3 Mp-sensor liknande den nu A77 har.

Mycket pixlar som skall skyfflas med stor hastighet och tömmas snabbt och vara redo för nya skott. 60D som är en nyare kamera än 7D fick behandlas en hel del i Raw-program vid iso-1600 när Foto tog en skogsbild med mörka partier.

Först då tror jag det kan bli intressant hur en 8D med förmodlingen lite fler Pixlar än A77 kanske 26,3 Mp Klarar alla höga iso-krav, som nu igen har blivit viktigare av någon anledning än höga DR-tal. När 8D får dessa pixlar nästa år kommer det att skrivas spaltkilometer om beskärningsmöjligheterna som den nya Pixelledaren får, någonting som inte näms alls med A77.

Dom små klagomål mot 18Mp-sensorn som förekommit, har snabb överskuggats av inlägg om beskärningsmöjligheterna som den då nya sensorn kunde ge.

Jag tänker 8D dyker upp vid nyåret, då har A77 börjat att komma igång, fått förmodlingen Ny Firmware som rättar till små fadäser och som blivit standard numera att kunderna får jobba i datorn hemma utan betalning, tusentals kunder upptäcker tokigheter, och hjälper på sätt märkesingenjörerna att rätta till sådant som dom kanske helt enkelt struntade i att åtgärda på fabrik, samtidigt som kunder blir glada att fel åtgärdas även fel som man inte själv upptäckt.

Nej först då tror jag att en riktigt jämförbar test kan komma till stånd när C/N gör sina släpp, samma sensorgeneration med bara några månaders skillnader + Pentax då nya. En spännande vinter väntar 2012 ser jag fram imot, Då först tror jag avgörandet kommer, The great battle of 2012, mitt tips är att Canon åter igen tar täten i Pixelracet. Ser fram i mot när du Lennart våren 2012 börjar att jämföra dessa modeller, kommer Canon att gå över 12 i DR på basiso, kommer den att få 12b/s, vad lurar isostäd experten Nikon på, Pentax har bara följande AF att utveckla, kan bara jobba med det då dom ligger före med allt annat.

Vänl./Bengt.
 
hehe, jag har planerat så en tid nu, men den 5D2 med 24-70/2,8L jag hade på G gick i stöpet.

Lite klantigt att prata bredvid mun, hade tänkt att inte avslöja det.
Resonerar så att dels saknar jag FF och skulle gärna vilja prova på Canon mer ingående ett tag och dels att Sony-kamerorna riskerar att bli kalla när väl de nya finns tillgängliga. om A65 har samma riktpris ungefär som A580 så lär den droppa rejält i pris.

Dessutom har jag fått mitt lystmäte med sony DSLR och jag tänkte inte hoppa på A77 så tidigr, även om det innebär att några a-objektiv och blixtar får samla damm ett tag. Canonen är prisvärd nu och lär förmodligen hålla värdet ett tag till pch om jag trivs med den och det framkommer att Sonys FF inte är superlångt borta kanske jag hoppar A77 helt. Vi får se, men om den dyker upp billigt på mellandagsrean kanske jag slår till.

A580 kommer nog alldeles strax ut på annons i alla falll om nån är intresserad, fast den här gången har jag inte marknadsfört den så väl här i tråden ;-)

Ska fundera lite till.

/Mats

Ännu en kamera till salu, från dig?

Förmodligen är Din ekonomi ganska körd i botten, alternativt har du vunnit på Lotto / oljekälla på tomten / äger en bank.
Ingen köper - använder under kort tid - säljer, hoppar på nytt inköp - använder under kort tid - osv. ...., , - utan att förlora mycket pengar, dessutom tappa fotfästet inom fotografering, där själva det praktiska fotandet är viktigast.

Kan det vara en bluff, har du alls någon kamera, annonserna läggs ut, men inget finns egentligen, att sälja?

Skriva på FS Forum kan alla göra, även utan en kamera.
 
Helt riktigt tänkt, hur skyddar man sig igentligen mot allt, dinglar kameran på bröstet med långt objektiv och man klättrar uppför bland stenar och träd...

Standardkameraremmen med dingling runt halsen har jag avskaffat för länge sedan.

Kollade på Black Rapid för ett tag sen, men tyckte 1500 kr. för en tygrem och karbinhake var lite drt, så jag handlade remmar och spännen och hakar på Bauhaus för 50 kr. till mina bägge kameror istället och har alltid en manfrotto stativplatta monterat på kameran. Den är lite smart för att stativskruven har en utfällbar stålögla där man sätter karbinhaken där jag sättr remmens karbinhake. Dessutom försvinner inte plattorna och man är alltid redo att använda stativ. Har Manfrotto stativhivuden både på trebens och enbens-stativet med samma platta så att det blir kompatibelt hur som. Har dessutom en Sony handlovsrem som gör att man enkelt kan bära kameran i en hand uta natt behöva håla krampaktig (ligger i skåpet nu, hade den på A850).

Har knallat omkring i skogen och klättrat uppför bergknallar med detta helt utan problem. Bara att vända över kameran på ryggen så sitter den säkert utan att riskera slå i något. Funkar även med två kameror, en på varje sida och att gå omkring med kameran hängandes på det viset under en hel dag är inget som helst problem. Den sitter tajt mot kroppen utan dingel och är inte i vägen alls.

Nästan märkligt att alla kameratillverkare fortfarande har de där standardfästena och skickar med en standardrem och att så många fortfarande använder dem. Rätt dålig lösning egentligen när det med så simpla medel går att få till väldigt mycket bättre.


/Mats
 
Ännu en kamera till salu, från dig?

Förmodligen är Din ekonomi ganska körd i botten, alternativt har du vunnit på Lotto / oljekälla på tomten / äger en bank.
Ingen köper - använder under kort tid - säljer, hoppar på nytt inköp - använder under kort tid - osv. ...., , - utan att förlora mycket pengar, dessutom tappa fotfästet inom fotografering, där själva det praktiska fotandet är viktigast.

Kan det vara en bluff, har du alls någon kamera, annonserna läggs ut, men inget finns egentligen, att sälja?

Skriva på FS Forum kan alla göra, även utan en kamera.

Min ekonomi är väl lite varierande, bra ibland, lite ansträngd ibland, som de flestas, men inget jag vill publicera öppet.

Däremot tycker jag visst att jag haft kontinuitet och jag har verkligen använt min utrustnng mycket. Att uppgradera från A550 till A580 innebar visserligen ett kamerabyte, men inte att det skulle hndra invant handhavande på något sätt då de är så lika, så med dessa räknade som samma så är det en treårsperiod med flitigt användande av kameran.

Likaså med A850 som jag nyss sålt. Inköptes i Mars 2010 och har varit i tjänst nästan kontinuerligt hela tiden. Hade en liten fnurra där jag var utan den ett kort tag och hade då istället en A900, men det räknar jag som exakt samma kamera. Även den är jag duktigt inkörd på handhavandemässigt och vet instintinktivt precis alla handgreppen och var knapparna sitter och har lärt mig genom erfarenhet vilka inställningar som funkar i olika situationer. Får en väldigt hög keep-rate med den.

Så hoppande fram och tillbaka vet jag inte riktigt. Har dock gjort lite olika affärer med mina kameror och även en hel del objektiv. Det har gjort att jag skaffat mig ganska bred erfarenhet av sony-systemet och kan grejerna vad som är bra/dåligt och prisbild och efterfrågan på det.

Tur att ingen talade om för mig att "ingen köper/säljer utan att förlora pengar", för det har inte jag gjort. Min fotohobby har varit gratis! Största tappet, 4 500 kr, gjorde jag på A900 med Zeiss 85 och 1 500 i tapp på A550 och 200 har NEX-systemet mm. kostat, men i övrigt har jag gått med vinst på varenda grej, så sammanlagt är det ganska precis +/- 0. Räknar med att tappa lite på A580 (köpte den ny i kit för 6 300), men helt gratis måste det ju inte vara. Ett par tusen per år för hobbyn är absolut ok, men hittills har det faktiskt inte blivit det.


/Mats
 
Det här är så oerhört spännande! Min a700 har börjat bli lite knasig nu, och skulle behöva ersättas.
Frågan är om man sk slå till nu direkt på a77 eller om man ska hålla ut och vänta på FF-kamerorna.

Det skulle vara intressant att se en jämförelse mellan a77 och a700s brushantering, är det någon som sett ett sådant test?
 
Det här är så oerhört spännande! Min a700 har börjat bli lite knasig nu, och skulle behöva ersättas.
Frågan är om man sk slå till nu direkt på a77 eller om man ska hålla ut och vänta på FF-kamerorna.

Det skulle vara intressant att se en jämförelse mellan a77 och a700s brushantering, är det någon som sett ett sådant test?


Visst är det spännande. Jag funderar på att byta min a580 mot a77, men enbart om a77 har (minst) lika bra iso 1600. Inte helt given utgång där...
 
Visst är det spännande. Jag funderar på att byta min a580 mot a77, men enbart om a77 har (minst) lika bra iso 1600. Inte helt given utgång där...

Är det inte så att a580, a55 etc. har en ny generation sensorer/signalbehandling som gör dom överlägsna a700 i brushänseende ? Nån mer insatt som kan ge besked om detta och gärna hänvisa till jämförelser på weben?

Jah tycker min a700 ger klart besvärligt brus vid iso 800 och över.
 
Är det inte så att a580, a55 etc. har en ny generation sensorer/signalbehandling som gör dom överlägsna a700 i brushänseende ? Nån mer insatt som kan ge besked om detta och gärna hänvisa till jämförelser på weben?

Jah tycker min a700 ger klart besvärligt brus vid iso 800 och över.

Så är det absolut. Däremot om du fotograferar i RAW och uppgraderar till Adobe Camera Raw version 6.x (som finns i PS CS5.x, LR3 och Elements 10) så blir brusperestandan plötsligt oerhört mycket bättre, då det till stor del inte är kamerans fel utan mjukvaran kring den. Så är det i alla fall på A850/A900, men jag gissar att samma sak gäller på A700.

Annars är inte A700 alls så brusig som ryktet gör gällande och gör man rätt så blir det mycket bra resultat, speiellt på lägre ISO.

Se t.ex. diskussionen här i gamla A77-tråden tråd där Lennart Aspman testar och jämför A700 mot Canon 7D i brushänseende.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1690788#post1690788


/Mats
 
Visst är det spännande. Jag funderar på att byta min a580 mot a77, men enbart om a77 har (minst) lika bra iso 1600. Inte helt given utgång där...

Det får vi verkligen hoppas på!

Jag var helt inne på att byta upp mig tidigare, men nu så verkar det som att a77 kanske inte är så brusfri som man hoppats på. Hur som helst kan det ju inte vara svårt att vara bättre än a700 så det kan ju kanske vara värt ett byte ändå även om det kommer fullformatare om ett tag.
 
Är det inte så att a580, a55 etc. har en ny generation sensorer/signalbehandling som gör dom överlägsna a700 i brushänseende ? Nån mer insatt som kan ge besked om detta och gärna hänvisa till jämförelser på weben?

Jah tycker min a700 ger klart besvärligt brus vid iso 800 och över.

Jo så är det. Det är en klart bättre och nyare sensor i A580 är dessutom bättre "balanserad" när det gäller brushanteringen än exv. den tidigare A550. A550 hade egenheten att ha ett väldigt brusigt (enligt min ringa mening oanvändbart) ISO 800 läge. Mycket bättre i A580.

Jag är rätt osäker på om A77 kommer vara så mycket vassare än de traditionella DSLR-implementeringarna av den tidigare 16 Mpixel sensorn som förutom i A580 även sitter i Pentax K5 och Nikon D7000. Vi ser ju redan att det finns ett märkbart tapp i SLT-versionen A55 när det gäller prestanda med samma sensor och jag tror att användare som prioriterar maxprestanda säkert i en del fall kommer dra sig för att sila bort en del av det inkommande ljuset via en halvgenomsläpplig fast spegel. Det märktes då i exv. DxO:s analyser och det kommer att märkas i denna generation också. Att man fått ytterligare mer detalj och och vid en normaliserad jämförelse i "print" säkert också lite bättre högISO-prestanda i A77 i jämförelse med A55 kommer av dessa användare ses som irrelevant då det går att få ännu bättre prestanda med deras kameror ur samma generation med samma sensor som den i A77.

Så jag skulle nog inte köpa A77 för dess hög-ISO-prestanda eller suveräna DR utan just för de möjligheter som EVF:en ger i sig och till en mycket smidigare och transparent Live View. Jag skulle köpa den som den bästa videoimplementering som vi sett till dags dato i en systemkamera med en unik och snabb följande AF som adelsmärke. I det är den ljusår bättre än den yxiga hantering vi sett alldeles tillräckligt av i alla implementationer av video i traditionella DSLR-konstruktioner (ingen tillverkar nämnd eller glömd). SLT- ger helt enkelt en bättre allroundkamera än DSLR-tekniken kan ge.

Men jag kommer passa A77 tror jag för jag anser dessutom att den videohantering som finns i de senaste kompakterna som HX9V åker cirklar kring allt av DSLR och SLT-video jag sett hittills. Ska man exv. filma på fri hand så föredrar jag motordrivna zoomar framför att själv stå där och skruva.

En del verkar dra tidiga slutsatser av de exempelbilder vi nu sett men jag kan bara uppmana till lite besinning. Det här är preprodgrejor och saker kommer säkert ändra sig tills släppet sker. Bilderna från A550 såg exv. helt gräsliga ut (oftast kraftigt överexponerade de flesta) men det går ju faktiskt att åtgärda om man kan fotografera. Tycker heller inte det jag sett på Imaging Resource ser så speciellt upphetsande ut.
 
Är det inte så att a580, a55 etc. har en ny generation sensorer/signalbehandling som gör dom överlägsna a700 i brushänseende ? Nån mer insatt som kan ge besked om detta och gärna hänvisa till jämförelser på weben?

Jag tycker min a700 ger klart besvärligt brus vid iso 800 och över.


Klart det finns bättre hästar i stallet nuförtiden, men A700 är absolut ingen dålig kamera vad gäller brus och höga ISO. Har accepterat det som det är och tycker faktiskt A700 producerar ett mycket snyggt brus vid höga ISO. Enligt mitt tyckande betydligt snyggare än Canon 7D som kompisen har. Canons högisobilder ser sjukt bra ut på kamerans display, men inte alls trevligt på datorn. Dock en reservation för min begränsade erfarenhet av 7D, har bara lånat kompisens korta stunder och då var det fotat med JPG.

Denna bild är tagen med A700 och ISO 3200 (som ett test när jag jämförde med A900).
fc33176fad652ac45d072f7fde2b5d3f.jpg


Som sidoinfo så ger A900 ännu snyggare bild map bruset. Även om A900 är en fantastisk kamera med FF och allt så är A700 fortfarande klart rappare i hanteringen från avtryck till bild.

Vid höga ISO gäller det att exponera rätt med både A700 och A900, dvs använd RAW, exponera så ljust som möjligt (utan att fräta ut vitt) och dra sedan ner exponeringen i RAW-konverteringen om det behövs. Ta endast ner färgbruset så det nätt och jämnt brusar i grått i stället för färg och lämna övrig brusreducering avslagen eller använd bara en gnutta för att inte döda detaljerna. Gör sedan som du brukar i PS och sätt svartpunkten korrekt någon gång mot slutet. Min hantering passar såklart inte alla syften, men för webb och lagom stort print (A4) har det passat utmärkt.

A700 ger dessutom mycket bra färger vid höga ISO, så för mig har det inte alls blivit någon hets att byta kamera bara för att få bättre högisobilder. Köp hellre ett ljusstarkt objektiv för pengarna. A700 är ju dessutom fortfarande oslagbar i hantering, materialval och ergonomi bland Sonys cropkameror (för mina händer). Vi får hoppas att A77 kan ge den en match ;)

Vill med detta bara hjälpa till att dämpa köphetsen som lätt uppstår när man hänger på denna typ av forum. Jag trodde också ett tag att jag var tvungen att byta kamera efter en del meningslöst pixelpeepande, innan jag lärde mig använda RAWkonverteringen och exponering bättre. Nuförtiden har jag ingen issue med att ratta upp ISO till 1600 för ett porträtt i befintligt ljus vid skymning.

Vh
Tobbe
 
Senast ändrad:
Klart det finns bättre hästar i stallet nuförtiden, men A700 är absolut ingen dålig kamera vad gäller brus och höga ISO. Har accepterat det som det är och tycker faktiskt A700 producerar ett mycket snyggt brus vid höga ISO. Enligt mitt tyckande betydligt snyggare än Canon 7D som kompisen har. Canons högisobilder ser sjukt bra ut på kamerans display, men inte alls trevligt på datorn. Dock en reservation för min begränsade erfarenhet av 7D, har bara lånat kompisens korta stunder och då var det fotat med JPG.

Denna bild är tagen med A700 och ISO 3200 (som ett test när jag jämförde med A900).
fc33176fad652ac45d072f7fde2b5d3f.jpg


Som sidoinfo så ger A900 ännu snyggare bild map bruset. Även om A900 är en fantastisk kamera med FF och allt så är A700 fortfarande klart rappare i hanteringen från avtryck till bild.

Vid höga ISO gäller det att exponera rätt med både A700 och A900, dvs använd RAW, exponera så ljust som möjligt (utan att fräta ut vitt) och dra sedan ner exponeringen i RAW-konverteringen om det behövs. Ta endast ner färgbruset så det nätt och jämnt brusar i grått i stället för färg och lämna övrig brusreducering avslagen eller använd bara en gnutta för att inte döda detaljerna. Gör sedan som du brukar i PS och sätt svartpunkten korrekt någon gång mot slutet. Min hantering passar såklart inte alla syften, men för webb och lagom stort print (A4) har det passat utmärkt.

A700 ger dessutom mycket bra färger vid höga ISO, så för mig har det inte alls blivit någon hets att byta kamera bara för att få bättre högisobilder. Köp hellre ett ljusstarkt objektiv för pengarna. A700 är ju dessutom fortfarande oslagbar i hantering, materialval och ergonomi bland Sonys cropkameror (för mina händer). Vi får hoppas att A77 kan ge den en match ;)

Vill med detta bara hjälpa till att dämpa köphetsen som lätt uppstår när man hänger på denna typ av forum. Jag trodde också ett tag att jag var tvungen att byta kamera efter en del meningslöst pixelpeepande, innan jag lärde mig använda RAWkonverteringen och exponering bättre..

Vh
Tobbe

Intressant och tänkvärt inlägg. Vi är många som fallit för nya trender när gamla prylar faktiskt håller förvånansvärt länge (om man lär sig bemästra dem).
 
Tack,

Jag kan tillägga att bilden är tagen med mycket lite belysning, typ en svag taklampa på kvällen. Det var märkbart svårt att ens fokusera i sökaren. Det blev 1/30 sekunds exponering med 85mm brännvidd, alltså inget för sportfoto eller den darrhänte, hehe.
 
Jo så är det. Det är en klart bättre och nyare sensor i A580 är dessutom bättre "balanserad" när det gäller brushanteringen än exv. den tidigare A550. A550 hade egenheten att ha ett väldigt brusigt (enligt min ringa mening oanvändbart) ISO 800 läge. Mycket bättre i A580.

Jag är rätt osäker på om A77 kommer vara så mycket vassare än de traditionella DSLR-implementeringarna av den tidigare 16 Mpixel sensorn som förutom i A580 även sitter i Pentax K5 och Nikon D7000. Vi ser ju redan att det finns ett märkbart tapp i SLT-versionen A55 när det gäller prestanda med samma sensor och jag tror att användare som prioriterar maxprestanda säkert i en del fall kommer dra sig för att sila bort en del av det inkommande ljuset via en halvgenomsläpplig fast spegel. Det märktes då i exv. DxO:s analyser och det kommer att märkas i denna generation också. Att man fått ytterligare mer detalj och och vid en normaliserad jämförelse i "print" säkert också lite bättre högISO-prestanda i A77 i jämförelse med A55 kommer av dessa användare ses som irrelevant då det går att få ännu bättre prestanda med deras kameror ur samma generation med samma sensor som den i A77.

Så jag skulle nog inte köpa A77 för dess hög-ISO-prestanda eller suveräna DR utan just för de möjligheter som EVF:en ger i sig och till en mycket smidigare och transparent Live View. Jag skulle köpa den som den bästa videoimplementering som vi sett till dags dato i en systemkamera med en unik och snabb följande AF som adelsmärke. I det är den ljusår bättre än den yxiga hantering vi sett alldeles tillräckligt av i alla implementationer av video i traditionella DSLR-konstruktioner (ingen tillverkar nämnd eller glömd). SLT- ger helt enkelt en bättre allroundkamera än DSLR-tekniken kan ge.

Men jag kommer passa A77 tror jag för jag anser dessutom att den videohantering som finns i de senaste kompakterna som HX9V åker cirklar kring allt av DSLR och SLT-video jag sett hittills. Ska man exv. filma på fri hand så föredrar jag motordrivna zoomar framför att själv stå där och skruva.

En del verkar dra tidiga slutsatser av de exempelbilder vi nu sett men jag kan bara uppmana till lite besinning. Det här är preprodgrejor och saker kommer säkert ändra sig tills släppet sker. Bilderna från A550 såg exv. helt gräsliga ut (oftast kraftigt överexponerade de flesta) men det går ju faktiskt att åtgärda om man kan fotografera. Tycker heller inte det jag sett på Imaging Resource ser så speciellt upphetsande ut.

Tror att det finns mer att upptäcka med A77, den verkar vara mycket välspecad, har också fått en ny autoiso som man kan välja in tydlingen var start och stopp börjar, tycker skärmen har en finurlig lösning med två leder, man kan ha den kvar som shacktsökare i mitten av kameran och titta ner mot bröstet, mycket bra. detta är det rätta sättet tycker jag att kunna ha skärmen i mitten av kameran, stämmer bättre när man lyfter över folkmassor bla. men att sedan ha ytterligare möjligheter att vrida och vända, bara den egna kreativiteten sätter gränserna.

Har inte läst någonting om hur många bilder den klarar genom Live View, A550 klarade 4b/s A580 klarade 3b/s. Den har också fått ett nytt AF-tracking-system, där man skall kunna följa på skärmen hur AF:en byter punkt.

Det kommer nog att dröja till okt-Nov innan vi får ordentliga tester av A77, den magra bufferten av jpeg-bilder måste väl bara innebära att en Firmware rättar till. jag tycker den ser relativt liten ut, i flera inslag är det precis som att lillfingret får plats när dom provar, designen av kamera ser bra ut, men lutningen ner mot greppet ser ut att göra det också ganska kort, A700 som är mera rak har en annan höjd där. Men på bilderna tycker jag den andas hög kvalitet och ser gedigen ut.
/Bengt.
 
Har inte läst någonting om hur många bilder den klarar genom Live View, A550 klarade 4b/s A580 klarade 3b/s.
A77 har ständigt LiveView, så det är 12 bilder per sekund som gäller oavsett om du tittar på displayen eller i sökaren.

... den magra bufferten av jpeg-bilder måste väl bara innebära att en Firmware rättar till.
Du kan fixa det själv genom att välja annan JPEG-typ än "extra fine". I min A900 blir en "extra fine" JPEG nästan lika stor som en RAW, så det är nog så i A77 också. Antalet buffrade bilder och bildernas storlek tyder på att buffertminnet är lika stort som i A900 och A850, dvs 512MB.
 
den magra bufferten av jpeg-bilder måste väl bara innebära att en Firmware rättar till.

Det är inte säkert att en mjukvaruuppgradering kan råda bot på den begränsade buffertkapaciteten. Det måste finnas minne tillgängligt att använda som buffertminne, och minne är en fysisk komponent.

Om den lilla bufferten däremot beror på att programvaran i kameran är klantigt skriven (så att tillgängligt minne inte utnyttjas) så går det förstås att fixa.
 
Det är inte säkert att en mjukvaruuppgradering kan råda bot på den begränsade buffertkapaciteten. Det måste finnas minne tillgängligt att använda som buffertminne, och minne är en fysisk komponent.

Om den lilla bufferten däremot beror på att programvaran i kameran är klantigt skriven (så att tillgängligt minne inte utnyttjas) så går det förstås att fixa.

Jo jag tänkte på Pentax K5 som i början hade en mycket liten buffert, förbluffande liten faktiskt och som genom firmware fick en otrolig ökning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.