Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
utvinklad vinklingsbar skärm inte är ömtålig alls

Har du något exempel på en sådan? Konstruktioner där skärmen bara kan vinklas i en axel blir väl lite mindre ömtåliga än sådana som sitter på en led och kan vinklas mer fritt. Det är mest den senare typen jag efterlyser robusta exempel på.
 
Blir dock alldrig riktigt klok på DX0, G3 lyser inte riktigt där som man trodde den borde göra, men svenska testare ser inte det samma som DX0. Autoläget lär vara det bästa hitils på en systemkamera enligt Foto. och det är aldrig fel.

Också funderat på detta! 7D har t ex mycket bättre siffror där, förstår inte varför. Säger till om du förstår vad skillnaden är. Det bör väl vara en sensoruppgradering från 7D?
 
Har du något exempel på en sådan? Konstruktioner där skärmen bara kan vinklas i en axel blir väl lite mindre ömtåliga än sådana som sitter på en led och kan vinklas mer fritt. Det är mest den senare typen jag efterlyser robusta exempel på.

Sony A500/A550/A560/A580/A65 har en mycket robust vinkling med en metallram som är upphängd på bägge sidor och som kan vinklas uppåt och nedåt, men inte åt sidan. A77 verkr väldigt robust trots vridfunktionen, men vi har ju inte kunnat känna på den än. I allafall ingen liten plastkulled som hos "de andra".

Min A580s skärmupphängning är definitivt super-robust och det är ytterst sällan jag saknar vridning, så "mer fritt" stämmer ju iofs med en vridbar, men bara marginellt. Canons lösniing med vinkling åt sidan tycker jag personligen är betydligt mer "ofri" än den som Sony har med dubbelgångjärnen i bägge sidor. det man allra mest gör är uppåt nedåt och det går inte på Canon 60D/600D utan att man först vinklar ut den helt på sidan av kameran, det går helt enkelt inte att vinkla upp/ner på plats och i det läget är det ömtåligt. Det är också en smäckig kontruktion precis som på Nikons vinklade skärmlösningar (och även sony A33/A55) F.ö. har dessa kameror inget vettigt LV-system (N&C) där man har stor nytta av det vid stillbild. Vid video använder man ju aldrig stående format, därför tycker jag Canons lösning är rätt kass faktiskt.


/Mats
 
Man släpper inte en produkt för 12k med en liten detalj som kan rasera hela kvalitets intrycket på kameran.
För att ha sönder en vinklad liveview skärm krävs mycket kraft. Tror inte det räcker med att någon råkar stöta till kameran.

Tappar man en proffskamera i backen från 1-1,5 m så kanske ett objektiv för 60 000:- går sönder. Hur skyddar man sig mot olyckor?
 
A77 verkr väldigt robust trots vridfunktionen, men vi har ju inte kunnat känna på den än. I allafall ingen liten plastkulled som hos "de andra".
Av bilderna jag har sett ser det ut att vara samma typ av led som EOS 60D har, men A77:ans kanske är robustare. Det får vi väl sen när vi får klämma på en.

Vid video använder man ju aldrig stående format, därför tycker jag Canons lösning är rätt kass faktiskt.
Det där förstod jag inte riktigt. Menar du att Canons lösning är optimerad för stående format?
 
Jag är ingen utprägad actionfotograf så jag använder sällan seriebildstagning. A77 är då kanske inte riktad mot just mig.

Det är just det den är. Nu råkar A77 vara världens snabbaste (bl.a.), så då har mycket av fokuseringen i debatten handlat om det, men det stora värdet med A77 jämfört med andra snabba superkameror är att den är bra på det OCH bra på annat också. Det är som jag ser det så fantastiskt med den, bäst på att filma, riktigt hög upplösning för att kunna få detaljering i landskapsbilder osv. Trots att den är snabb, så GÅR det att fotografera långsamt med den också.
(Lite reservation här eftersom kameran inte är tillgänglig än och vi har sett bildresultat osv., men allt tyder på att det är bra)

Dessutom tror jag att min nästa kamera ska bli en småbildskamera, så antingen köper jag en sådan som passar i mitt nuvarande system eller så väntar jag på A99. Vi får väl se. Hobbyfotografering är en materialsport, och med begränsade ekonomiska resurser så måste man (dvs jag) begränsa sina lustar.

Ingen brådska. Jag får också se vad nästa blir. Tänkte faktiskt sälja min A580 nu (fast behåller lite favvo-objektiv till Sony) och under en period köra Canon 5DMk2 som finns prisvärda beg nu, bara för att känna på det lite. Blir nog sen en A77, fast lite efter att de först blir tillgängliga när priserna går ner lite grann, siktar på mellandagsrean.

Visst tär det på plånboken med alla prylar. Dock är inte kostnaden stor alls egentligen, bara att man måste binda lite pengar. Om man letar noga och tar tillfället och köper och säljer lite smart är det ingen fara. För mig har faktiskt kostnaden varit helt obefintlig och då har jag ändå haft förmånen att under perioder ha riktigt fin utrustning, FF-kameror, Zeiss-.objektiv osv.

Jag ha också begränsade ekonomiska resurser, skillnaden är bara att jag struntar i det :)


/Mats
 
Av bilderna jag har sett ser det ut att vara samma typ av led som EOS 60D har, men A77:ans kanske är robustare. Det får vi väl sen när vi får klämma på en.


Det där förstod jag inte riktigt. Menar du att Canons lösning är optimerad för stående format?

Skrev att vid video använder man aldrig stående format.
Eller hur?

Så, vid filmning är det värdefullt att kunna tilta upp/ner med skärmen. Det GÅR INTE på Canon utan att man först viker skärmen helt ut åt sidan. Eftersom den siter fast i gångjärnet(knoppen på vänstersidan kan man inte vicka den upp/ner alls innan man fvinklat ut den och sedan rotrat ett halvt varv.

För stående format funkar det bättre än Sonys (A580 m.fl.) lösning, men det gör det ändå mer sårbart att ha den helt utanför kameran.

A77ans lösning är inte alls som Canons 60D! Totalt annorlunda. Den går att vinkla upp/ner på et tstadigt sätt och sedan dessutom vridbar i nederkant i en axelled (ingen kulled). Avsevärt bättre än Canon. I princip samma som de andra Sony-modellerna, men med vridfunktion och även om inte lika robust s mycket nära. Klart den bästa lösningen hittills tycker i alla fall jag.


/Mats
 
Mats Lillnor i farten igen:)

Vad är det för fnattande hit och dit? Sälja A850 och ev A580, behålla de bästa A-gluggarna samt köra 5DMkII en tid för sedan kanske köpa en A77. Jäkla galenpanna! Du är nästan lika galen som jag var/är.

Allvarligt talat så ser jag inget större fel i det. Det är nog t o m en fördel för dig i framtiden om du kör ett annat system en tid. Se bara till att du har ett vettigt objektiv till 5DMkII. Risken finns isåfall att du kanske blir fast för det systemet.

Just nu är, enl min åsikt 5DMKII världens bästa allround-FF om man inte vill ruinera sig. Snabbare än en A850, hyfsat fungerande LV och väldigt bra kvalitet på videon (om man lyckas fokusera manuellt). Det är berikande att ha erfarenhet från annat system, men då ska man köra det ordentligt en tid så man hinner se fördelar/nackdelar. Så lycka till med det. Jättebra kamera.

Ang om A77 är världens bästa kamera. Det vete f-n. Jag skulle kunna hålla med just nu om det fanns ett test som verifierade att A77 hade tillräckligt bra lågljusegenskaper vid vanlig användning (utan overlay).
Då, om inte världens bästa kamera så i alla fall i skrivande stund världens bästa allround APS-C.

Bästa Hälsningar
//Lennart
 
Han kanske bara råkade säga fel. Resten av reviewen var riktigt bra och han fick till det rätt med SLT och AF senare.

Förbaskat vilken bra kamera det här är!
Kan väl helt objektivt sett säga att det är världens bästa kamera, även om det finns andra modeller som är aningen bättre på en enstaka punkt eller så.


/Mats

Ja verkligen intressant och hur ska då FF A99 bli !?
Känns som man borde införskaffa sig en för att stilla sin nyfikenhet.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Visst tär det på plånboken med alla prylar. Dock är inte kostnaden stor alls egentligen, bara att man måste binda lite pengar. Om man letar noga och tar tillfället och köper och säljer lite smart är det ingen fara.

Ha! Jag har bara sålt en enda kamera i hela mitt liv, och det var för att jag som gymnasist var tvungen att sälja min OM-1 för att ha råd att köpa en OM-2. Hade jag haft stabilare ekonomi vid den tiden så hade jag behållit den. :)
 
Hehe, ja Sony var sist ut med att ge sig in i systemkamerasektorn (stillbilds), men när de väl öppnade slussarna så blev det ganska klart att de definitivt inte tänkte nöja sig med att fortsätta med att bara vördnaddsfullt ställa sig sist i kön... :)

Men allvarligt talat, så är jag för egen del helt övertygad om att det absolut allra bästa som kunde hända för Nikon och Canon-användare är just detta - att de får stenhård konkurrens av en stark och målmedveten spelare (de har somnat till - speciellt Canon anser jag)!

Det finns fortfarande väldigt många som inte har insett att Sony är en formidabel konkurrent, utan de ägnar sig åt att skriva nedlåtande, föraktfullt, tvärsäkert och naturligtvis väldigt okunnigt och galet om ett system som de vanligtvis inte har någon som helst erfarenhet av. Följaktligen vet de förstås sällan vad de pratar om.

Nja det kan väl diskuteras om Sony var sist i ledet, de köpte ju upp en av tre i topp: KonicaMinolta, det är väl bara namnet på just systemkameror som var nytt, men Sony har legat lite väl lågt tidigare trots att kompetens inte saknats, men de tycks komma starkt nu och det är välkommet, tycker en Canonanvändare som dock började med Konica.
 
I---
Jag har inte sagt något om någon dålig egenskap hos A77 förutom att mina objektiv inte passar på den.
(. Det är ju jätteuselt, och gör kameran fullständigt värdelös. Rent objektivt. .)
---
Haha! Otadlig logik! Can't argue there... :)

Fel bajonettfattning gör A77:an totalkass i åtskilliga sammanhang...

*****************************************************************************

Diskussionerna polariseras som bekant extremt lätt så fort hopplöst efterblivna och evigt förtappade användare av andra system än ens eget påträffas... :)

Då blir förstås det viktigaste att dämpa reflexen att försvara sin egen "klan" och det uppflammande hulligan-känslosvallet, och försöka att helt bortse från dessa vedervärdiga luspudlar för att istället så objektivt som möjligt koncentrera sig på att bedöma den aktuella kameramodellens egenskaper, TROTS de misslyckade sopor som använder/har bestämt sig för att använda densamma...

Visst, jag vet - det är lätt att säga tulipanaros, men svårt att göra en...
 
Så, vid filmning är det värdefullt att kunna tilta upp/ner med skärmen. Det GÅR INTE på Canon utan att man först viker skärmen helt ut åt sidan. Eftersom den siter fast i gångjärnet(knoppen på vänstersidan kan man inte vicka den upp/ner alls innan man fvinklat ut den och sedan rotrat ett halvt varv.
Jag brukar ha min skärm infälld med bildsidan inåt, så det är bara att vika ut den åt sidan och vrida den till lagom vinkel.

A77ans lösning är inte alls som Canons 60D! Totalt annorlunda. Den går att vinkla upp/ner på et tstadigt sätt och sedan dessutom vridbar i nederkant i en axelled (ingen kulled). Avsevärt bättre än Canon. I princip samma som de andra Sony-modellerna, men med vridfunktion och även om inte lika robust s mycket nära. Klart den bästa lösningen hittills tycker i alla fall jag.
Någon kulled kan jag inte hitta på EOS 60D (och jag har letat ordentligt. :)

På bilderna av A77 ser det som sagt ut som ungefär samma konstruktion som EOS 60D har (fast fäst i nederkant istället för i sidan), men det är förstås möjligt att den på A77 är robustare och kraftigare byggd. Om det är så vet jag när jag har fått klämma på den.
 
Det är svårt med humor. Speciellt att förstå den.
Jo, det är det ibland, men framförallt skulle vilja modifiera detta till att säga:
Det är svårt med humor på Internet!

Satir eller ironi går förvånansvärt sällan fram i skriftliga diskussioner, även om man avslutar med en :)

Är väldigt lätt att missa en Smiley - har t.o.m. själv lyckats göra detta vid två tillfällen, generande nog...
 
Går fint att göra en i Photoshop:)

Lennart

Photoshop?
De går lika bra med selleri, som Sven Melander, sa som kock!

Tragiskt, att vuxna män sitter större delen av dagen, vid FS Forum, skriver om en massa teknik, gällande en viss A77, kastar olika åsikter omkring sig, när det verkliga är praktisk fotografering, ingenting annat.

Har skaffat mig en liten kompakt, Sony HX9V, slutsåld nästan överallt, den ger extremt bra bilder, behöver inte oroa mig över eventuella missar i en ny D-SLT, det är ju bara en APS-C låda!
Visst, bildsensorn i HX9V är ännu mindre, men det är inte alltid storleken räknas, resultatet allena!
Med selleri eller Photoshop kan bildfilen skärpas, även från en kompakt, lura ögat med skärpan!

När nästa Sony FF kommer, sagt 2012, då kommer det bli fart, även kompakt kamerahus, Nikon och Canon kör då fortfarande med gigantiska lådor, relativt sätt!
Make believe, Sony!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.