Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Lennart, användargränssnitten i kamerorna kommer att bli ett problem, om de inte redan är det när de blir för överlastade om man inte ser upp. Dagens DSLR-kameror är inga renodlade DSLR-kameror i klassisk mening längre. "Classic" ska samsas med videofunktioner som helst ska vara lika bra och flexibla som i vilken renodlad videojamera som helst. Det innebär manuella inställningsmöjligheter, följande AF i videoläge, superljud och på sikt (tro mig) även motorzoomar. Man kan ju inte göra en kameraåkning idag med manuella zoomar på fri hand som man faktiskt kan med många av kompakterna. Så när jag är på safari så får frugan sköta filmningen med sin HX9V-manick. Den är helt överlägsen min A580 både när det gäller ljud men inte minst ljud. Ljudet i min kamera är ett skämt.
Vad beträffar alla digitala påfund som också tar en hel del plats i menysystemen så är det med de som med avancerade PC-program - där införde en del åtminstone tidigare en möjlighet att dölja det man inte ville se som användare. Det kanske är vad som kommer krävas även i kameror. Det är ju inget som hindrar att man aktiverar relevanta funktioner för respektive "swiss army knife"-funktion i en kamera precis som man i orginalet använder en sak i taget.
Såg för övrigt på mässan, om det var Panasonic eller någon annan, som lanserat ett sänt objektiv till systemkameror med motorzoom. Det kommer säkert komma i Canons satsning på att utmana Sonys videoställning med filmfunktionerna i DSLR-kamerorna också.
Vad beträffar alla digitala påfund som också tar en hel del plats i menysystemen så är det med de som med avancerade PC-program - där införde en del åtminstone tidigare en möjlighet att dölja det man inte ville se som användare. Det kanske är vad som kommer krävas även i kameror. Det är ju inget som hindrar att man aktiverar relevanta funktioner för respektive "swiss army knife"-funktion i en kamera precis som man i orginalet använder en sak i taget.
Såg för övrigt på mässan, om det var Panasonic eller någon annan, som lanserat ett sänt objektiv till systemkameror med motorzoom. Det kommer säkert komma i Canons satsning på att utmana Sonys videoställning med filmfunktionerna i DSLR-kamerorna också.
Senast ändrad: