Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Lennart, användargränssnitten i kamerorna kommer att bli ett problem, om de inte redan är det när de blir för överlastade om man inte ser upp. Dagens DSLR-kameror är inga renodlade DSLR-kameror i klassisk mening längre. "Classic" ska samsas med videofunktioner som helst ska vara lika bra och flexibla som i vilken renodlad videojamera som helst. Det innebär manuella inställningsmöjligheter, följande AF i videoläge, superljud och på sikt (tro mig) även motorzoomar. Man kan ju inte göra en kameraåkning idag med manuella zoomar på fri hand som man faktiskt kan med många av kompakterna. Så när jag är på safari så får frugan sköta filmningen med sin HX9V-manick. Den är helt överlägsen min A580 både när det gäller ljud men inte minst ljud. Ljudet i min kamera är ett skämt.

Vad beträffar alla digitala påfund som också tar en hel del plats i menysystemen så är det med de som med avancerade PC-program - där införde en del åtminstone tidigare en möjlighet att dölja det man inte ville se som användare. Det kanske är vad som kommer krävas även i kameror. Det är ju inget som hindrar att man aktiverar relevanta funktioner för respektive "swiss army knife"-funktion i en kamera precis som man i orginalet använder en sak i taget.

Såg för övrigt på mässan, om det var Panasonic eller någon annan, som lanserat ett sänt objektiv till systemkameror med motorzoom. Det kommer säkert komma i Canons satsning på att utmana Sonys videoställning med filmfunktionerna i DSLR-kamerorna också.
 
Senast ändrad:
Det krävs ett GIGANTISKT entropisystem i en ENORM massa (för att nu återkomma till detta trevliga ord) för att man ska kunna påvisa en statistisk säker uniform virvelbildning. Tänk oceanstora mängder vatten och ett gravitationssystem på en snurrande, tillplattad sfär i storlek med jorden.
Blir systemet märkbart mindre än så får du kanske 1000001 medsols och 999999 motsols om du gör det experimentet. Och vem f-n orkar tappa upp ett perfekt symmtriskt badkar två miljoner ggr (och sedan göra om det två miljoner ggr till för att säkerställa att det inte bara var slumpen som ställde till det...)

Det går ganska enkelt att förstå denna princip med lite enkel mellanstadiepedagogik. Det behövs bara två elever, en jordglob, en wyteboardpenna, så begriper de flesta vad det handlar om. En vrider jordgloben samtidigt som den andra eleven låter pennan vandra från ekvatorn till respektive pol. Sedan kan man komplettera det med en världskarta som beskriver exv. havsströmmarnas rörelser. Vi behöver inte tänka oss oceanstora vattenmassor. De finns ju redan och andra har redan gjort experimenten.

Experimentet i badkaret kan lätt misslyckats på samma sätt som när den lärde mannen skulle övertyga Kaspar Hauser (en man som berövats hela sin barndom genom att man låst in honom i en källare och som genom det aldrig fått någon utbildning). Den lärde skulle rulla ett äpple mot Kaspars fot för att illustrera att äpplet inte av egen vilja kunde ta någon annan väg. När han sedan rullade äpplet slog det i en liten ojämnhet i marken och hoppade över Kaspars fot. "Se där", sade Kaspar full stärkt i att han just bevittnat hur äpplets fria vilja segrat. :)
 
Såg för övrigt på mässan, om det var Panasonic eller någon annan, som lanserat ett sänt objektiv till systemkameror med motorzoom.

Två faktiskt. En normalzoom och en telezoom. Jag provade GX1 med normalzoomen lite. Zoomningen med motor kändes OK, och det går att ställa in zoomhastigheten. Manuell fokusering med en spak som styr en fokusmotor kändes däremot helt fel. Det fungerar inge vidare. Tur att kameran har autofokus ...
 
Lennart, användargränssnitten i kamerorna kommer att bli ett problem, om de inte redan är det när de blir för överlastade om man inte ser upp. Dagens DSLR-kameror är inga renodlade DSLR-kameror i klassisk mening längre. "Classic" ska samsas med videofunktioner som helst ska vara lika bra och flexibla som i vilken renodlad videojamera som helst. Det innebär manuella inställningsmöjligheter, följande AF i videoläge, superljud och på sikt (tro mig) även motorzoomar. Man kan ju inte göra en kameraåkning idag med manuella zoomar på fri hand som man faktiskt kan med många av kompakterna. Så när jag är på safari så får frugan sköta filmningen med sin HX9V-manick. Den är helt överlägsen min A580 både när det gäller ljud men inte minst ljud. Ljudet i min kamera är ett skämt.

Vad beträffar alla digitala påfund som också tar en hel del plats i menysystemen så är det med de som med avancerade PC-program - där införde en del åtminstone tidigare en möjlighet att dölja det man inte ville se som användare. Det kanske är vad som kommer krävas även i kameror. Det är ju inget som hindrar att man aktiverar relevanta funktioner för respektive "swiss army knife"-funktion i en kamera precis som man i orginalet använder en sak i taget.

Såg för övrigt på mässan, om det var Panasonic eller någon annan, som lanserat ett sänt objektiv till systemkameror med motorzoom. Det kommer säkert komma i Canons satsning på att utmana Sonys videoställning med filmfunktionerna i DSLR-kamerorna också.

Lugn, det kommer en vändning, där man kan ta bort i sökaren, alltså valfritt vad du vill se, inte definitivt bara temporärt, - det är min tro!

Jämför hur de japanska stereo-anläggningarna, under 60-90-talet, var ofta fulla med staplar eller blinkande små lampor, för att visa hur ljudet låg i de två ljudkanalerna!
Hur roligt var det efter några månader, när vardagsrummet lyste i alla möjliga färger, från de små lamporna eller att hunden där hemma började älska musik, bara för att något rörde sig upp och ner hela tiden på frontpanelen, på husses låda i bokhyllan?
Sedan kom B&O och Luxman med ljudanläggningar med avskalad design, då blev det slut med onödiga små lampor och staplar, små mätartavlor med visare för ljudkanalerna blev ett mode, så har vi det idag, tur är väl det, ha-ha!

Jaså, din HX9V ger bra bild och ljud i videoläge, kul för dig, men den funktionen kan jag vara helt utan, även andra ”extra gimmicks” som panorama osv, …., nej enbart bästa möjliga skärpa på stillbilder är mina krav på denna lilla Hx9V.

Mycket behändig liten kamera, även snygg design, men, men, - optiken levererar säkert mycket bättre info till bildsensorn än vad jag får ut från kameran, bara för att brus reduceringen (NR) är på tok för kraftig, går inte att ändra, rent korkat, alltså!
Överallt på alla Internet forum (user reviews), världen över, klagas det hela tiden över medioker skärpa på de färdiga bilderna, ingen skärpa i alla detaljer, vattenfärgsliknade resultat, - en uppgradering av mjukvaran (FW) kunde säkert göra underverk?

Kunde man som 15-åring trimma en moped till att nå nästan ljudets hastighet (kändes så!), borde väl HX9V:n kunna trimmas till en bildkvalité i nästan, nästan A900:n klass, - man kan väl ändå försöka, va?
 
Det utvecklas ständigt ny teknik men det som kommer i konsumentprodukterna är enbart sådant som varit känt, ofta ganska lång tid, så vänta inga revolutionerande nya upptäkter i en kamera på kort sikt, så småningom kan det bli praktiskt och ekonomiskt användbart för tillverkarna. Det finns en hel del prototyper på olika "kommande" lösningar, men tiden måste mogna först. Mjukvaruutbudet har det gjorts en del prov med under åren, Canon EOS 10 hade streckkoder man kunde programera kameran med efter eget val, att man via datorn kommer att kunna skräddarsy kameran är mycket troligt ganska snart då det finns en uppsjö av funktioner som en del vill ha och andra inte, även om de hålls passiva kommer de liksom onödiga datorprogram ändå att slöa ner. Motorzoom kommer säkerligen att finnas tillgängliga, det har även i detta fall funnits förut, men är åter aktuellt iom. videofunktionen, dessutom skulle det vara värdefullt för handikappade som bara har en hand till hands, och varför finns det inga kameror för dem som saknar eller inte kan använda högerhanden?
Det finns ju en del förbättringar som går att göra utan att sväva helt ut i drömvärlden.
 
New Sony press release confirms A77/Nex-7 production has started

.
Det var tusan så kvickt...

Speciellt som en del förståsigpåare förklarat att Sony skulle komma att behöva minst 6-7 månader på sig för att skaffa och bygga upp hela produktions-utrustnigen igen. Tycks fortfarande finnas en och annan som underskattar Sony rätt rejält...

Fast jag får väl medge att jag även för egen del är tämligen impad av denna Blitz-insats. Trodde inte att de skulle klara att komma igång förrän i allra bästa fall i februari eller så. Men japanerna kopierade ju tyskarnas kameror, förbättrade dessa och konkurrerade ut i stort sett hela den anrika tyska kameraindustrin, så varför skulle de inte kopiera och förbättra tyskarnas effektivitet, snabbhet, organisation och ledningskapacitet också...


Från SAR idag:

November 22, 2011

New Sony press release confirms A77/Nex-7 production has started.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
A dozen of our USA readers sent us the same message received via Sonystore US. Thanks! Here is the original text sent by Sony:

“We would like to update you that Sony has restarted production of NEX7 in our Chonburi Thailand factory which was not impacted by the flooding.
Since we are just beginning to ramp up production in these new lines, we have just begun restart of production at this early stage; however this is positive news that Sony is getting back on track and recovering from flood impact. Although there are no details to share on production schedule today, we expect within the next 2 weeks to have a clearer idea for you.
Again, thank you very much for your continued patience.

Sincerely,
Sony Customer Care“
.
 
Senast ändrad:
Har just testat mitt nya Sandisk extreme pro 95mb/s. Har svårt att bedömma men den tar några fler bilder innan den saktar ned. Den saktar inte ned lika mycket som 45mb/s kortet heller. Dessutom så tömmer den på ca 8 sek mot något längre med 45mb/s kortet. Detta i RAW.
 
Men japanerna kopierade ju tyskarnas kameror, förbättrade dessa och konkurrerade ut i stort sett hela den anrika tyska kameraindustrin, så varför skulle de inte kopiera och förbättra tyskarnas effektivitet, snabbhet, organisation och ledningskapacitet också...

Det var ju läääänge sen det hände. Nuförtiden är japanska bolag ledande när det gäller produktion, kvalitetskontroll, lagerhållning (eller undvikande av densamma) och logistik.

Men kineserna kommer ...
 
........................
Jaså, din HX9V ger bra bild och ljud i videoläge, kul för dig, men den funktionen kan jag vara helt utan, även andra ”extra gimmicks” som panorama osv, …., nej enbart bästa möjliga skärpa på stillbilder är mina krav på denna lilla Hx9V.....................

Nää, HX9V är inte en A900 killer och inte en A580 killer heller men den är riktigt bra och rakknivsvass i skärpan men när ljuset tryter så skulle jag aldrig luta mig på den. Dessutom komprimerar de JPEG:arna väl hårt.

Filmar gör inte jag utan det lämnar jag åt frugan :).
 
Har just testat mitt nya Sandisk extreme pro 95mb/s. Har svårt att bedömma men den tar några fler bilder innan den saktar ned. Den saktar inte ned lika mycket som 45mb/s kortet heller. Dessutom så tömmer den på ca 8 sek mot något längre med 45mb/s kortet. Detta i RAW.

Kul, jag testade raw vs jpeg plus ett sdhckort 30 Mb/s kort vs ett äldre kort och hittade stora skillnader. Satt och funderade på om jag skulle beställa ett 95Mb-kort för att se om det blev bättre, men då slipper jag ju det :)
Jag har personligen inte problem med detta, men det har ju skrivits mycket skit om både a55 och a77 gällande just detta så det är ju kul att se att det verkligen gör skillnad på kort och kort så att säga.

Det är ju egentligen enkelt, håller man in avtryckaren tills man fyllt kamerbufferten så har man ju respektabla datamängder som skall tryckas in på ett kort, särskilt i raw.
 
Det var ju läääänge sen det hände. Nuförtiden är japanska bolag ledande när det gäller produktion, kvalitetskontroll, lagerhållning (eller undvikande av densamma) och logistik.
---
Vet självfallet detta mycket väl. Men att det var länge sen det hände - förstår inte riktigt vad det skulle ha för betydelse i sammanhanget?

Då kan man ju också fortsätta med att säga att tyskarna í sin tur ännu tidigare konkurrerade ut större delen av Kodaks kameratillverkning. Innan detta skedde hade ju Kodak under mer än ett halvt århundrade totalt dominerat fotovärlden. Att ingen annan någonsin skulle förmå att rubba Kodak, det var den tidens förståsigpåare fullkomligt övertygade om. Nåväl, efter att Kodak hade detroniserats och tyskarna hade etablerat sig, så samma förståsigpåare nu att japanerna aldrig skulle kunna överflygla tyskarna. Vilket de som bekant gjorde. Kolossalt generande för förståsigpåarna skulle man kunna tro. Men inte alls! Dessa var inte det minsta generade! Återigen vände de kappan efter vinden (fast sist av alla).

Nuförtiden kör de självutnämnda förståsigpåarna med precis samma visa med exakt samma pompösa självsäkerhet - fast nu är det Canon och Nikon som är de ledande, har alltid varit det (ju värre besserwissrar - ju mindre kunskaper vanligtvis) och kommer alltid att förbli det. Vare sig Sony eller någon annan kommer NÅGONSIN att kunna ändra på detta!

Tills dom gör det.. :)


Hursomhelst, vi får hoppas att Nikon också kommer igång snabbt. Canon förefaller ju att ha sluppit undan med i stort sett blotta förskräckelsen - det var väl "bara" en printerfabrik som översvämmades. Förefaller att bli en riktig "julafton" för Canon i år...


---
Men kineserna kommer ...
Visst gör de. Men enligt min uppfattning INTE ALLS så snabbt som i många andra brancher. Inlåsningseffekterna är MYCKET stora i kameravärlden. Hur ska de ta sig in? Ännu fler nya objektivfattningar? Eller köpa någon av de etablerade storspelarna? Det kommer inte att bli så lätt för kineserna, och jag tror inte att det kommer att ske så fort som många tror. Blir nog inget bekymmer för min del under de år jag kan tänkas ha kvar som (halv)-aktiv fotograf...
.
 
Senast ändrad:
Vet självfallet detta mycket väl. Men att det var länge sen det hände - förstår inte riktigt vad det skulle ha för betydelse i sammanhanget?

Då kan man ju också fortsätta med att säga att tyskarna í sin tur ännu tidigare konkurrerade ut större delen av Kodaks kameratillverkning. Innan detta skedde hade ju Kodak under mer än ett halvt århundrade totalt dominerat fotovärlden. Att ingen annan någonsin skulle förmå att rubba Kodak, det var den tidens förståsigpåare fullkomligt övertygade om. Nåväl, efter att Kodak hade detroniserats och tyskarna hade etablerat sig, så samma förståsigpåare nu att japanerna aldrig skulle kunna överflygla tyskarna. Vilket de som bekant gjorde. Kolossalt generande för förståsigpåarna skulle man kunna tro. Men inte alls! Dessa var inte det minsta generade! Återigen vände de kappan efter vinden (fast sist av alla).

Nuförtiden kör de självutnämnda förståsigpåarna med precis samma visa med exakt samma pompösa självsäkerhet - fast nu är det Canon och Nikon som är de ledande, har alltid varit det (ju värre besserwissrar - ju mindre kunskaper vanligtvis) och kommer alltid att förbli det. Vare sig Sony eller någon annan kommer NÅGONSIN att kunna ändra på detta!

Tills dom gör det.. :)


Hursomhelst, vi får hoppas att Nikon också kommer igång snabbt. Canon förefaller ju att ha sluppit undan med i stort sett blotta förskräckelsen - det var väl "bara" en printerfabrik som översvämmades. Förefaller att bli en riktig "julafton" för Canon i år...



Visst gör de. Men enligt min uppfattning INTE ALLS så snabbt som i många andra brancher. Inlåsningseffekterna är MYCKET stora i kameravärlden. Hur ska de ta sig in? Ännu fler nya objektivfattningar? Eller köpa någon av de etablerade storspelarna? Det kommer inte att bli så lätt för kineserna, och jag tror inte att det kommer att ske så fort som många tror. Blir nog inget bekymmer för min del under de år jag kan tänkas ha kvar som (halv)-aktiv fotograf...
.

......Så en dag, om några tiotal år, har en stor del av den japanska kameraindustrin blivit inköpt av starka kinesiska ägare, - ingen hade tänkt den tanken år 2011.....
Vadå kopiera, när man kan köpa?
 
Det kanske är så i ett land där valfriheten historiskt sett inte har varit särskilt stor, att folk blir stressade av att behöva välja? Det är i så fall ett övergående problem.
 
Kameraköpet och val av system måste planeras.
Fotointresset måste värderas och blir då vanligen till en veckolön eller en månadslön. Man kanske kan tänka sig ett återkommande köp vartannat år eller vart femte. Vad använder andra, vilket märke har bra urval och tillbehör, finns butik och service i närheten osv. I-landsproblemet borde då vara överkomligt med ett slags heder i behåll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.