Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ligger inte diskussionen om in/utvandring lite väl långt ifrån trådens ämne??

Visst, jag efterlyser just nu mer invandring av A77:). Enda stället den lär kunna köpas enl Prisjakt är Kungsholms och då i kit med 18-55 för 14.000:-. Vem vill betala 2 lök för den gluggen när kameran ensam kostar 11.990:-?. Tror att priset 16.990:- med 16-50/2.8 SSM lär stå sig länge. Och 5.000:- för den gluggen är ju inte så farligt. Lär kostan 6-7.000:- i "lösvikt".
 
Jag fick tillfälle att prova 16-50 på min A700 på mässan. För mig är den värd att köpa i "lösvikt" eftersom jag kört slut på mitt sigma och inte kan (vill) finansiera en A77 just nu. Det verkar tyvärr svårt att komma över objektivet.
Anders Eriksson på Sony sa att de beställt 100 men skulle troligen få 10 i månadsskiftet.

Jag fick förresten prova min gamla minolta 35 / 2,0 på en A77 sista timmen på lördagen. Sonykillen som var med föreslog att vi skulle ta en som satt nära tv-skärmarna så att vi kunde blåsa upp bilderna där. När han fick se dem blev han förtjust över skärpan.
35 och 77 funkade fint tillsammans - vill ha!
 
Visst gör de. Men enligt min uppfattning INTE ALLS så snabbt som i många andra brancher. Inlåsningseffekterna är MYCKET stora i kameravärlden. Hur ska de ta sig in? Ännu fler nya objektivfattningar? Eller köpa någon av de etablerade storspelarna? Det kommer inte att bli så lätt för kineserna, och jag tror inte att det kommer att ske så fort som många tror...

Skulle inte en kinesisk tillverkare kunna tillverka kameror med t.ex. Canons objektivfattning? Finns väl inget smo hindrar att göra det kompatibelt med en befintlig fattning, objektivtillverkarna gör ju det, så varför inte göra likadant med den andra sidan?

Blir nog tungt att börja rån scratch ändå. Marknaden för systemkameror är inte jättestor ändå och det främsta konkurrensmedlet skulle ju vara priset, men priset på kameror är redan väldigt pressat. Det är komplicerade produkter som inte är alldeles billiga att utveckla och tillverka, så jag tror det är andra orsaker.

Skulle dock kunna köpa t.ex. Sigma och utveckla det märket, där finns potential. Om de dessutom byter objektivfattning till Canon-kompatibelt kan det bli en hit.

/Mats
 
Två faktiskt. En normalzoom och en telezoom. Jag provade GX1 med normalzoomen lite. Zoomningen med motor kändes OK, och det går att ställa in zoomhastigheten. Manuell fokusering med en spak som styr en fokusmotor kändes däremot helt fel. Det fungerar inge vidare. Tur att kameran har autofokus ...

Har ägt den lilla motorzoomen nu i två veckor, jag tycker det funkar bra att fokusera manuellt och att fokusmotorn går i en behaglig fart. Och för filmning är motorzoomen närmast perfekt.

Lite OT, möjligen på temat "tänk om Sony varit lika innovativa på objektivfronten som på husfronten, då kanske man varit NEX-ägare idag".
 
Skulle inte en kinesisk tillverkare kunna tillverka kameror med t.ex. Canons objektivfattning? Finns väl inget smo hindrar att göra det kompatibelt med en befintlig fattning, objektivtillverkarna gör ju det, så varför inte göra likadant med den andra sidan?

Det har förekommit ganska ofta. M39 (Leicagänga) och M42 (Prakticagänga) är två gamla exempel. Pentax K-fattning användes ganska flitigt på 1980-talet av fristående kameratillverkare. Även Leicas M-bajonett har använts av diverse kameratillverkare förutom Leica.
 
Skulle inte en kinesisk tillverkare kunna tillverka kameror med t.ex. Canons objektivfattning? Finns väl inget smo hindrar att göra det kompatibelt med en befintlig fattning, objektivtillverkarna gör ju det, så varför inte göra likadant med den andra sidan?
---
Det finns MYCKET som skulle hindra en kinesisk tillverkare att planka t.ex. Canons objektivfattning - i varje fall om de skulle försöka sälja dessa kameror i väst. Antar att dessa omedelbart skulle stoppas med hjälp av diverse lagparagrafer, men ifall detta av någon anledning inte skulle vara möjligt, så skulle Canon väl bara säja åt de butiker som försöker börja sälja dessa kopior parallellt med Canon original, att de får välja om de vill sälja kopior eller original. *)

Vilken butik skulle våga bli utan leveranser från marknadens största kameramärke? Hur stor procent av dagens Canon-kunder skulle köpa Kinakopior, även om dessa skulle säljas för kanske halva priset? Knappast någon skulle jag tro.

Att det tillverkas tredjepartsobjektiv är en HELT annan sak. Som bekant finns det ingenting som säljer kameror så bra som ett rejält objektivutbud.


---
Blir nog tungt att börja rån scratch ändå.
---
Det kan man lugnt säja...

Under det senaste decenniet har det gjorts ETT försök att introduera en ny fattning i DSLR-världen. Efter 9,5 års arbete har de kommit upp till hela EN TIONDELS PROCENT av världsmarknadsförsäljningen! Då torde det bli närmast oändligt tungt för kineserna att lyckas bättre, eftersom detta ändå är ett japanskt företag som köparna torde acceptera 100 gånger lättare än en ny fattning från ett totalt okänt kinesiskt kameraföretag. Min uppfattning är att utsikterna för kineserna att nå framgång med att introducera en ny fattning är närmast obefintliga.

Om man nu tänker sig att kineserna trots allt skulle vara lika optimistiska som du i detta avseende, så borde de väl redan vara igång vid det här laget? Det enda kineserna har gjort hittills är att de tidigare tillverkade lite systemkameror med den gamla M42-gängan (var osäljbara här i väst). Sedan har Seagull/Phoenix på licens fått tillverka ett par äldre Minolta SLR-kameror med Minoltas SR-fattning (den äldre, manuella), efter att Minolta själva hade slutat med detta och gått över till sin AF-fattning. Vet inte ifall de fortfarande gör detta (verkar inte ha exporterats några till väst i alla fall), men jag har sett att de tillverkar kameror med K-fattning nu (verkar som att Photax försöker sälja dessa). Således inga nya fattningar från Kina hittills.

De spegellösa minisystemkamerorna då? Där är det förstås en helt annan sak. Detta koncept hade överhuvudtaget inte varit möjligt utan en kraftig reducering av registeravståndet - dvs en ny fattning. Alla förstår detta.


---
Skulle dock kunna köpa t.ex. Sigma och utveckla det märket, där finns potential. Om de dessutom byter objektivfattning till Canon-kompatibelt kan det bli en hit.
/Mats
Med tanke på att det var just Sigma som med sin nya fattning på nästan 10 år inte lyckats komma upp i mer än 0,1 % marknadsandelar, så tror jag inte att kineserna ser någon som helst potential för Sigma inom kamerasegmentet... OM de skulle köpa Sigma så skulle säkert det absolut allra första de gjorde vara att lägga ner Sigmas DSLR-kameraverksamhet.


*) Sådana påtryckningar har ju t.o.m. i vissa fall förekommit även när det gäller Sony - "Säljer ni Sony, så kommer det att bli stora förseningar och små leveranser till er av våra kameror."
.
 
Micro Four Thirds är en fattning som är yngre än tio år. Den är förvisso inte en fattning för spegelreflexkameror, men den är ganska ny och ganska lyckosam.
 
Det är väl ändå 4/3 som är den senaste (småbild) spegelreflex-fattningen på marknaden, Sigma har använt sin fattning sen början på 90-talet och hade använt den 10 år på sina analoga kameror innan de kom med sin första DSLR.
 

Uppgraderade min A77:a i morse, märker ingen skillnad. Jo, det står 1.04 som versionsnummer. :)

Allvarligt talat, det finns visst någon på DPreview som skrev att hans A65 nu stöder korrigeringar för objektivet Sony 16-80. Jag kan tänka mig att det har lagts till några fler objektiv i den listan.

Men för egen del har jag inte märkt någon skillnad med min A77:a efter uppgraderingen (som för övrigt sker på svenska). Buggen med att rutnät visas i förhandsgranskning är kvar, kontrollerna reagerar fortsatt lite slött osv osv. Jag kikade lite snabbt på några bilder jag tog i ISO1600-3200; samma struktur i JPEG som innan. Seriebildstagningen har samma buffertbegränsningar som förut.

Men jag gillar kameran i alla fall. :) Men bättre JPEG hade inte suttit fel i skogen. Det plus lite annat som pratats om i diverse fora, men det kommer väl till version 2.00. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig men när jag hörde ryktet om att kommande firmware skulle vara version 1.04 så sänkte jag mina förhoppningar till buggfixningsnivån, ni vet det där snäppet som ligger under nyfunktionalitetsnivån.
 
Det här med "buffertbegränsningar"... Nu har jag ju ingen a77 men väl en a55 med mycket mindre bildstorlekar. Lite av det måste ju ligga i vilket minneskort man använder, eller?
Enkel matematik, eller har jag fel ?

Finns det över huvud taget någon kamera att jämföra med? Om vi ser till bildstorlekar och hastighet...

//Björn
 
Man skall inte underskatta kineserna/Taiwan. De kan en hel del som telefoner, datorer osv. Säkert kommer objektiv och kameror därifrån i en snar framtid. De väntar tydligen på lugnare tempo i utvecklingen för att sedan komma med något A77-liknande i större serier till oemotståndliga priser.
 
Det här med "buffertbegränsningar"... Nu har jag ju ingen a77 men väl en a55 med mycket mindre bildstorlekar. Lite av det måste ju ligga i vilket minneskort man använder, eller?
Enkel matematik, eller har jag fel ?

Finns det över huvud taget någon kamera att jämföra med? Om vi ser till bildstorlekar och hastighet...

//Björn

Ordet buffertbegränsningar var lite felvalt från min sida. Begränsningarna ligger nog snarare i hur kamerans mjukvara utnyttjar sin minnesbuffert vid seriebildstagning. Det är något i skyfflingen av data till minneskortet som inte är optimalt kodat i A77:an.

Låt oss säga att jag ställer in min A77:a till att ta JPEG-bilder med storleken 6Mpixel, i 8 bilder/sek. Varje bild är ca 4MB, vilket blir 32MB/sek att skyffla till minneskortet från kamerans egen minnesbuffert. Den datamängden ligger inom ramen för vad mitt minneskort klarar (SDHC, 45MB/sek). Kameran borde klara av att lagra bilder till minneskortet utan att seriebildtagningshastigheten sänks. Men vad händer? Efter några sekunder börjar seriebildtagningens hastighet gå ner. Det skall inte behöva hända. För mig är det en indikator på att mjukvaran inte har optimerad överföringsalgoritm vad gäller tömning av data från kamerans minnesbuffert till minneskortet.

Jag vill gärna pröva Sonys snabbaste minneskort, överföringen till dom verkar flyta på bättre än till SDHC-kort. Detta byggt på mina erfarenheter i liknande situationer med min A33:a.
 
Uppgraderade min A77:a i morse, märker ingen skillnad. Jo, det står 1.04 som versionsnummer. :)

Allvarligt talat, det finns visst någon på DPreview som skrev att hans A65 nu stöder korrigeringar för objektivet Sony 16-80. Jag kan tänka mig att det har lagts till några fler objektiv i den listan.

Men för egen del har jag inte märkt någon skillnad med min A77:a efter uppgraderingen (som för övrigt sker på svenska). Buggen med att rutnät visas i förhandsgranskning är kvar, kontrollerna reagerar fortsatt lite slött osv osv. Jag kikade lite snabbt på några bilder jag tog i ISO1600-3200; samma struktur i JPEG som innan. Seriebildstagningen har samma buffertbegränsningar som förut.

Men jag gillar kameran i alla fall. :) Men bättre JPEG hade inte suttit fel i skogen. Det plus lite annat som pratats om i diverse fora, men det kommer väl till version 2.00. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig men när jag hörde ryktet om att kommande firmware skulle vara version 1.04 så sänkte jag mina förhoppningar till buggfixningsnivån, ni vet det där snäppet som ligger under nyfunktionalitetsnivån.

Jag avstod att uppdatera o väntar tills firmwaren släpps officiellt... för om detta inte va den "skarpa" och helt färdiga/helt genomtestade versionen av firmware v1.04 så kan man inte uppdatera kameran till den "skarpa" versionen av v1.04 när den väl släpps....det måste finnas någon anledning till att Sony skjutit upp det officiella släppet av v1.04.

Rutnät vid förhandsgranskning?? Någon sådan bygg har jag inte i min A77a
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.