Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå, jag läste allt, men valde att kommentera en av de saker du skrev.
Menar du att för att du skriver en massa olika saker att det som du också skrev inte ska tas på allvar:

Vad gäller A77 och AF-system så kan man inte tycker jag bara avfärda en svaghet med att säga att det räcker väl om en en eller två bilder blir skarpa av 12, om Olle är nöjd med det så är det okej det passar honom.

Är det något fel att bemöta det bara för att du skrev annat också menar du?
Är det alltså något du skrev fast inte menade som vi ska strunta i?
Bra att tveta om du menar vad du skriver eller bara häver ur dig en massa.

Rätt enkelt, ligger fokus fel inder den sekund man tar bilder så får man 12 oskarpa och ligger fokus rätt får man 12 skarpa. Om motivet rör sig och fokus hinner med eller inte har inget alls att göra med hur ofta man tar bilderna.

Vet inte varför du hänger upp dig på seriehastigheten i samband med autofokus.
Det är ju inte förfokusering och tagning av en bild vi talar om, utan kontinuerligt följande AF, AF-C eller Servo-AF.

Då är det viktiga att fokuseringen både klarar att följa målet och att hinna ställa om objektivet rätt i förhållande till det. Det senare hänger väldigt mycket på objektivet och inte enbart kamerahuset.

Om man då har följande fokus och snabb serietagning, typ 12 fps, så hinner motivet flytta på sig kortare sträcka mellan bilderna än om man har långsammare serietagning, t.ex. 5 fps. Därför ökar chansen att få fler skarpa bilder vid högre serietagningshastighet.

Så jag förstår alls inte din koppling du gör med att AFen ska hinna med snabbare för att frameraten ökar. Det är motivets rörelse mot dig/bort från dig som är det intressanta vid följande AF, oavsett om du filmar eller tar serietagning.

Hur bra fixar 7D det vid filmning t.ex.?

12 fps, eller 8 fps med för den delen om du säger att det är A77ans optimala hastighet är oerhört kvickt det med. Vilka andra kameror i 10 000 kr-klassen klarar en sådan framerate med följande AF?

Bra att Canon 7D är ännu bättre på detta, kul för dem att de är bäst på något i alla fall, fast so msagt enbart vid stillbild och den kostar faktiskt 50% mer än Sony-kameran.

Du klagar på att A77 skule vara dålig på något sätt, fast den tvärtom är en av de bästa kamerorna totalt sett på detta oavsett pris och tar man med prisklassen den ligger i så är den ensam herre på täppan.

/Mats

Senast ändrad:
Det är ju ett av marknadens mest avancerade system med motivigenkännande målsökning och dessutom mycket snabbt osv.

Exakt så är det, ett av marknadens mest avancerade system med motivigenkännande målsökning och dessutom mycket snabbt!

Robotsystem 70 (RBS 70), är ett luftvärnsrobotsystem utvecklat i Sverige av Bofors AB (delar av nuvarande Saab Bofors Dynamics AB) och Ericsson Microwave Systems (Saab Microwave Systems sedan 2006). Systemet togs i bruk av den svenska armén i slutet av 1970-talet och har sedan dess uppgraderats ett flertal gånger. RBS 70 har levererats till 18 länder (2006). Systemet består av eldenhet RBS 70 och Spaningsradar PS-70. Till RBS 70 finns det olika versioner av roboten; Mk 0 (Robot 70, Rb 70), Mk 1 (Rb 70ÖS), Mk 2 (Rb 90), samt BOLIDE. Robotsystem 70 har en ovanlig styrprincip där roboten efter utskjutning styrs med hjälp av en ledstråle genererad av en lasersändare vilken skytten riktar mot målet.
Skytten använder, beräknat från kvartal II 2012, verktyget A77 (Sony), med batterigrepp MILBAT 77 (Sony), för sin egen kontroll av målet.

Exakt så är det, ett av marknadens mest avancerade system med motivigenkännande målsökning och dessutom mycket snabbt!

Robotsystem 70 (RBS 70), är ett luftvärnsrobotsystem utvecklat i Sverige av Bofors AB (delar av nuvarande Saab Bofors Dynamics AB) och Ericsson Microwave Systems (Saab Microwave Systems sedan 2006). Systemet togs i bruk av den svenska armén i slutet av 1970-talet och har sedan dess uppgraderats ett flertal gånger. RBS 70 har levererats till 18 länder (2006). Systemet består av eldenhet RBS 70 och Spaningsradar PS-70. Till RBS 70 finns det olika versioner av roboten; Mk 0 (Robot 70, Rb 70), Mk 1 (Rb 70ÖS), Mk 2 (Rb 90), samt BOLIDE. Robotsystem 70 har en ovanlig styrprincip där roboten efter utskjutning styrs med hjälp av en ledstråle genererad av en lasersändare vilken skytten riktar mot målet.
Skytten använder, beräknat från kvartal II 2012, verktyget A77 (Sony), med batterigrepp MILBAT 77 (Sony), för sin egen kontroll av målet.

Kul med robot-systemen du nämner.
Jag gjorde lumpen i Karlskrona som Pjästekniker inom KA och är utbildad både på robot-systemen och artilleripjäserna och har skjutit RBS70 bl.a. Fick sen min specialutbildning på det fasta artilleriet 12/70, medan andra fick gå robot-spåret.

Kan tänka mig att A77an är bra på detta. Det är ju faktiskt inte måsar som roboten ska låsa på, tänk vilka målmissar det hade blivit med en 7D som enl. Bengt är så fantastiskt bra på att låsa fokus på just måsar :).

/Mats

---
Robotsystem 70 (RBS 70), är ett luftvärnsrobotsystem utvecklat i Sverige av Bofors AB (delar av nuvarande Saab Bofors Dynamics AB) och Ericsson Microwave Systems (Saab Microwave Systems sedan 2006).
---
Man är inte precis rädd för att gå Off Topic i den här tråden... :)

---
Aha, så det var inte alldeles Off Topic ändå... :)
.

Serien tar man för att om möjligt få med det snabba förloppet, som när en mås anfaller något. Den eventuellt fina situationen varar endast bråkdelar av en sekund, så en serie är enda möjligheten. Många serier får dessutom slängas helt.

Som vanligt så läser du inte allt jag skriver utan plockar ut delar av den. Det handlade framförallt om det svåraste för följande AF, Flygande måsar, själklart så kan alla med lite träning givetvis fånga en skarpbild även med en ännu enklare kamera än både A580 och A77. Att det sedan finns mängder av andra rörliga motiv där det också är bra med följande AF därav finns ju inga betänkligheter.

Som privatperson kan man inte låna hem en A77 under två veckor för testning, vilket i och för sig också är för kort tid för att bli riktigt bekant med en ny kamera.

Jag har citerat Foto vid flera tillfällen, vilket jag kommer att fortsätta med när jag anser det lämpligt. Det betyder inte att jag alltid anser Foto som felfria, det finns anmärkningar att dela ut även där.

Foto testade på fåglar och där nådde D7000 och D7 fler skarpa bilder än vad dom lyckades få med A77.
En anmärkning här gäller att D7000 tog med bara 5b/s. när dom provade med 12b/s så blev det tyvärr så att dom vid flera försök inte fick en enda bild skarp, men att dom också lyckades med 4-5 bilder vid något tillfälle. när dom valde in 8b/s så fick dom ibland alla 8 skarpa men allt för ofta blev resultatet sämre.

Vi får bara hoppas att Christian Nilsson kan hälsa på en stund i tråden, Din gode vän Lennart Aspman anser för det mesta att Svenska Foto är ganska så tillförlitliga.

Annars kan du också leta dig tillbaka till Martin Agfors alldeles utmärkta och numera klassiska samman fattning och hur han ser på A77 olika bildhastigheter, och hur man kan tänka att använda dom.

Jag har förfokuserat med minn gamla kompakt som har nästan oändligt skärpedjup, och tack vare det lyckats att ta häftiga fotbollsbilder som tumulet när en hörnspark går in på målet. det går som sagt utmärkt med även en kompakt att fånga action-bilder.

Jag kan visst tro att det finns bättre tillfällen att använda 12b/s läget än kanske just vid flygande fågel, 12b/s är så otroligt snabbt att det måste vara svårt att själv hinna med genom sökaren då det tas 1,2 bilder var tiondels sekund. Man får nog vara jäkligt duktig med kameran för att klara av det.

För att gå tillbaka till Martins synpunkter så tolkade han 12 bilder läget mera som ett specialläge som kan vara bra vid vissa tillfällen och 8 bilders är mera det riktiga läget för A77. Det tycker jag var klokt sagt.

För mig personligen så räcker A77:an prestanda mer än väl på alla sätt, den har så många funktioner så man hittar nog inte alla på ett bra tag. Skall bli intressant dock när all FW har kommit A77 till godo, kommer säkert mera FW till nästa vår också.
//Bengt.

Varför bara citera foto hela tiden lägg stor tyngd/fokus på deras omdöme?? Finns flertalet tester som påvisar att A77ans AF är riktigt bra när det gäller att följa motiv och man i sådana situationer få många keepers...sen undrar jag hur han hade ställt in AF:en....användes den motivföljande funktionen, som man måste aktivera med väljarspaken( räcker inte bara med att ställa den på on i menyn )...mm...det finns mänder av forumtådar på dom stora forumen som tex Dpreview där användare visar upp serie på fåglar med mm där alla bilderna i en serie på 12fps är skarpa.

Varför bara citera foto hela tiden lägg stor tyngd/fokus på deras omdöme?? Finns flertalet tester som påvisar att A77ans AF är riktigt bra när det gäller att följa motiv och man i sådana situationer få många keepers...sen undrar jag hur han hade ställt in AF:en....användes den motivföljande funktionen, som man måste aktivera med väljarspaken( räcker inte bara med att ställa den på on i menyn )...mm...det finns mänder av forumtådar på dom stora forumen som tex Dpreview där användare visar upp serie på fåglar med mm där alla bilderna i en serie på 12fps är skarpa.

Håller med!
Som jag skrivit tidigare; googla runt och läs. Det finns många som är nöjda med a77's AF, även följande.
Om jag ska vara lite kritisk så skulle jag gnälla mer på bruset vid lågljus vid 1600 iso och uppåt.

Vad vi personligen önskar varierar mellan varje individ vilket är helt normalt. Jag kan inte säga till Olle att du måste tycka om den och den finessen, men man kan berätta att den finns så klart.

Vad gäller A77 och AF-system så kan man inte tycker jag bara avfärda en svaghet med att säga att det räcker väl om en en eller två bilder blir skarpa av 12, om Olle är nöjd med det så är det okej det passar honom.
Vad trevligt att även jag får vara med i debatten trots att jag inte skrivit något i ämnet!
Fast nöjd blir jag nog bara om man kan ta 12 skarpa bilder på en sekund på flygande hackspett eller sädesärla.
Men det klarar väl A77?

Olle

Senast ändrad:
Jodå, jag läste allt, men valde att kommentera en av de saker du skrev.
Menar du att för att du skriver en massa olika saker att det som du också skrev inte ska tas på allvar:

Är det något fel att bemöta det bara för att du skrev annat också menar du?
Är det alltså något du skrev fast inte menade som vi ska strunta i?
Bra att tveta om du menar vad du skriver eller bara häver ur dig en massa.

Rätt enkelt, ligger fokus fel inder den sekund man tar bilder så får man 12 oskarpa och ligger fokus rätt får man 12 skarpa. Om motivet rör sig och fokus hinner med eller inte har inget alls att göra med hur ofta man tar bilderna.

Vet inte varför du hänger upp dig på seriehastigheten i samband med autofokus.
Det är ju inte förfokusering och tagning av en bild vi talar om, utan kontinuerligt följande AF, AF-C eller Servo-AF.

Då är det viktiga att fokuseringen både klarar att följa målet och att hinna ställa om objektivet rätt i förhållande till det. Det senare hänger väldigt mycket på objektivet och inte enbart kamerahuset.

Om man då har följande fokus och snabb serietagning, typ 12 fps, så hinner motivet flytta på sig kortare sträcka mellan bilderna än om man har långsammare serietagning, t.ex. 5 fps. Därför ökar chansen att få fler skarpa bilder vid högre serietagningshastighet.

Så jag förstår alls inte din koppling du gör med att AFen ska hinna med snabbare för att frameraten ökar. Det är motivets rörelse mot dig/bort från dig som är det intressanta vid följande AF, oavsett om du filmar eller tar serietagning.

Hur bra fixar 7D det vid filmning t.ex.?

12 fps, eller 8 fps med för den delen om du säger att det är A77ans optimala hastighet är oerhört kvickt det med. Vilka andra kameror i 10 000 kr-klassen klarar en sådan framerate med följande AF?

Bra att Canon 7D är ännu bättre på detta, kul för dem att de är bäst på något i alla fall, fast so msagt enbart vid stillbild och den kostar faktiskt 50% mer än Sony-kameran.

Du klagar på att A77 skule vara dålig på något sätt, fast den tvärtom är en av de bästa kamerorna totalt sett på detta oavsett pris och tar man med prisklassen den ligger i så är den ensam herre på täppan.

/Mats

Du får givetvis bemöta mina inlägg hur du vill, jag har inga problem med det i alla fall, jag märker att du tolkar delar av mina inlägg som lite aggresiva, jag kan försäkra att jag är inte upprörd eller anser mig fientligt på något sätt.

Fortfarande så har ingen privatperson gjort omfattande försök med A77 och följande AF, jag vet att Aspman körde A55 och 7D mot en bilar som kom på vägen, kommer inte ihåg vad han kom fram till där.

Jag förstår hur du menar med att först måste kameran ta fokus, för en sekund går fort då missar man så klart hela raddan av 12 bilder om så blir fallet. Det förstår jag mycket väl.

Men då förstår inte jag vad tex. Foto gör för sorts test, dom provade 8 bilders läget och 12 bilders läget och skerv ner utfallet av det.

Sedan är det uppenbart att du driver med mig på något sätt, varför förstår jag inte. Du har väl ingen ensamrätt att rikta kritik mot A77, du om någon annan har verklingen varit förbannad över flera lösningar med A77 som du inte varit nöjd med. Visst har du missat flera delar ur mina inlägg, för jag har skrivet att A77 rent generellt ger intryck av att vara en mycket bra kamera, OCH ATT JAG PERSONLIGEN inte har några problem med att välja A77 vad den kan räcker och blir över för mig.

Jag skriver inget mer nu om A77:ans AF jag lägger ner nu vad gäller den biten. och när jag köper A77 nästa år som kommer jag inte att lägga in en enda bild på dessa sidor, dom behåller jag för mig själv.

//Bengt.

Trevligt inlägg, Tackar för det.

Har aldrig påstått att A77 inte klarar att ta actionbilder av olika slag. vet inte hur många gånger jag påtalat det. Men det finns lättare och svårare rörliga motiv.

Foto är en svensk tidning där jag anser Mr Nilsson vara en mycket driven testare med stor erfarenhet av alla möjliga modeller, dom testar väl i stort 12 nya kameror om året, det blir 60 st på fem år. Jag tror inte att det finns så många privatpersoner som går över 60 kameror på 5 år.

För ett antal år sedan så fick dom 5 modeller att gå en andra omgång, varje modell hade testats separat tidigare, bla var A700 med C/40D-N/300D-Pentax K7 och en olympus tror jag det var kanske E3:an

Genom denna andra omgång så upptäcktes mera av vad dessa kameror kunde, dom var också flera testare så dom kunde byta sins i mellan och diskutera modellerna, dom tillbringade en vecka tillsammans. En helt unik händelse i svenska testvärlden, förmodlingen kommer det väl inte att hända igen.

Jag vet inte så klart hur väl insatt Nilsson nu blev i A77:ans följande AF men jag kan inte tro att Nilsson skulle ha slarvat vid testningen av A77.

Vad gäller den legendariska testen av dom 5 stora så stupade A700 på saknaden av Live View, vilket vid denna tid gav extra poäng, annars var skillnaderna ganska så små mellan modellerna, dom var som brukligt bra på olika saker.
//Bengt.

Du får givetvis bemöta mina inlägg hur du vill, jag har inga problem med det
Det var ju just det du anmärkte på att jag kommenterade bara en del av ditt inlägg, så jag uppfattar visst att du hade problem med hur jag bemötte ditt inlägg, men du kanske har ändrat dig nu.

Fortfarande så har ingen privatperson gjort omfattande försök med A77
Har dom inte? Hur vet du det?
Skulle förvåna mig mycket om ingen privatperson testat ordentligt och beskrivit det. Hur har du sökt?

Men då förstår inte jag vad tex. Foto gör för sorts test, dom provade 8 bilders läget och 12 bilders läget och skerv ner utfallet av det.
Det är det jag försöker säga att JAG inte riktigt förstår relevansen av deras test och därför frågar jag dig om det, men om det nu är så att DU ine heller förstår testet så vet jag inte varför du refererar till det så flitigt.

Sedan är det uppenbart att du driver med mig på något sätt, varför förstår jag inte.
Nej, det gör jag inte alls, men jag retar mig lite på dels upprepningarna och dels klagande på något jag inte får upfattningen att du riktigt förstår eller kan relatera till och dessutom att det är en enda detalj i helheten med en kamera som du fastnat vid.

Håller iofs med om att AF-snabbhet är en väldigt viktig komponent för en kamera med den här typen av specifikation som genom sin snabbhet är bra för actionfoto. Däremot så ser jag inte det sambandet med serietagningshastighet och AF-hastighet du hela tiden refererar till och har försökt debattera det sakligt med en del exempel dessutom.

AF-hastighet är såklart helt avgörande när man följer ett motiv som rör sig i förhållande till fokusplanet. Snabb serietagning däremot har inte alls med det att göra tycker jag,det är en helt annan sak. Finns många gånger man vill hitta precis rätt händelse i ett snabbt skeende som man inte kan förutse innan och sätta med timing och då är snabb seriehastighet mycket värdefullt. I 99 fall av 100 så är fokusavståndet oförändrat, så där är AF-hastigheten inte avgörande.

när jag köper A77 nästa år som kommer jag inte att lägga in en enda bild på dessa sidor, dom behåller jag för mig själv.

Precis som nu då alltså :)

/Mats

Jag klämde lite på en A77 i Älvsjö idag. Den kändes mycket bra att hålla i och gav ett gediget intryck. Seriebildstagning i högsta fart framkallade ett litet småleende ... ;)

Jag hittade inget uppenbart uselt med den, men det var ju bara en kort hälsning på kameran. En sak som jag irriterade mig lite på var att varje gång jag skulle justera dioptriinställningen för sökaren (som f.ö. är mycket bra!) så kom jag åt videoknappen. Nu justerar man antagligen inte dioptriinställningen så jätteofta, men lite irriterande är det. Jag brukar ibland använda glasögon när jag fotograferar och ibland inte, och då måste jag ju justera om ibland.

(NEX-7:ans sökare gav tyvärr inte lika positivt intryck för en glasögonbärare som mig. Ögonmusslan gjorde att det var svårt att se hela sökarbilden samtidigt. Skärmen, knapparna och rattarna kändes dock OK.)

Jag klämde lite på en A77 i Älvsjö idag. Den kändes mycket bra att hålla i och gav ett gediget intryck. Seriebildstagning i högsta fart framkallade ett litet småleende ... ;)

Jag hittade inget uppenbart uselt med den, men det var ju bara en kort hälsning på kameran. En sak som jag irriterade mig lite på var att varje gång jag skulle justera dioptriinställningen för sökaren (som f.ö. är mycket bra!) så kom jag åt videoknappen. Nu justerar man antagligen inte dioptriinställningen så jätteofta, men lite irriterande är det. Jag brukar ibland använda glasögon när jag fotograferar och ibland inte, och då måste jag ju justera om ibland.

(NEX-7:ans sökare gav tyvärr inte lika positivt intryck för en glasögonbärare som mig. Ögonmusslan gjorde att det var svårt att se hela sökarbilden samtidigt. Skärmen, knapparna och rattarna kändes dock OK.)

Jag klämde också på dessa två kameror på mässan i dag. Håller med dig om att A77 känns väldigt gedigen och sökaren var en mycket positiv överraskning. Testade porträtt i starkt motljus och det var suveränt att se resultatet av exp kompensationen direkt i sökaren. Det jag såg räcker för mig. En mycket intressant kamera. NEX-7 var också en trevlig bekantskap men ögonmusslan fungerar inget vidare med glasögon men utan var det inga problem. Storleken är helt i min smak, vill inte ha mindre. Trots den korta stund som man fick med kameran blev mitt intryck mycket positivt. Fick också testa den med Zeiss 1,8/24 och den kombinationen blir nog perfekt för gatufoto. Vill ha men väntar tills den värsta hysterin har lagt sig.

Trevligt inlägg, Tackar för det.

Har aldrig påstått att A77 inte klarar att ta actionbilder av olika slag. vet inte hur många gånger jag påtalat det. Men det finns lättare och svårare rörliga motiv.

Foto är en svensk tidning där jag anser Mr Nilsson vara en mycket driven testare med stor erfarenhet av alla möjliga modeller, dom testar väl i stort 12 nya kameror om året, det blir 60 st på fem år. Jag tror inte att det finns så många privatpersoner som går över 60 kameror på 5 år.

För ett antal år sedan så fick dom 5 modeller att gå en andra omgång, varje modell hade testats separat tidigare, bla var A700 med C/40D-N/300D-Pentax K7 och en olympus tror jag det var kanske E3:an

Genom denna andra omgång så upptäcktes mera av vad dessa kameror kunde, dom var också flera testare så dom kunde byta sins i mellan och diskutera mowdellerna, dom tillbringade en vecka tillsammans. En helt unik händelse i svenska testvärlden, förmodlingen kommer det väl inte att hända igen.

Jag vet inte så klart hur väl insatt Nilsson nu blev i A77:ans följande AF men jag kan inte tro att Nilsson skulle ha slarvat vid testningen av A77.

Vad gäller den legendariska testen av dom 5 stora så stupade A700 på saknaden av Live View, vilket vid denna tid gav extra poäng, annars var skillnaderna ganska så små mellan modellerna, dom var som brukligt bra på olika saker.
//Bengt.

Många av dom siterna som lovordat Sony A77ans Af och fått betydligt bättre resultat/procentuellt fler skarpa bilder i en serie än vad foto fick har också erfarna testare...sen spelar det inte så stor roll att han har så lång erfarenhet totalt sett....innan testet gjordes så hade han garanterat redan stor erfarenhet av Nikons och Canons kameramodeller och deras Af och i princip noll erfarenhet av Sony A77an och dess Af när testet gjordes vilket kan ha stor betydelse för testets utgång/resultatet när det gäller antal keepers i en serie.

Senast ändrad:
NEX-7 var också en trevlig bekantskap men ögonmusslan fungerar inget vidare med glasögon men utan var det inga problem.

För oss som inte tycker om skaldjur kan man rensa bort musslan och avnjuta resten .......

Det var ju just det du anmärkte på att jag kommenterade bara en del av ditt inlägg, så jag uppfattar visst att du hade problem med hur jag bemötte ditt inlägg, men du kanske har ändrat dig nu.

Har dom inte? Hur vet du det?
Skulle förvåna mig mycket om ingen privatperson testat ordentligt och beskrivit det. Hur har du sökt?

Det är det jag försöker säga att JAG inte riktigt förstår relevansen av deras test och därför frågar jag dig om det, men om det nu är så att DU ine heller förstår testet så vet jag inte varför du refererar till det så flitigt.

Nej, det gör jag inte alls, men jag retar mig lite på dels upprepningarna och dels klagande på något jag inte får upfattningen att du riktigt förstår eller kan relatera till och dessutom att det är en enda detalj i helheten med en kamera som du fastnat vid.

Håller iofs med om att AF-snabbhet är en väldigt viktig komponent för en kamera med den här typen av specifikation som genom sin snabbhet är bra för actionfoto. Däremot så ser jag inte det sambandet med serietagningshastighet och AF-hastighet du hela tiden refererar till och har försökt debattera det sakligt med en del exempel dessutom.

AF-hastighet är såklart helt avgörande när man följer ett motiv som rör sig i förhållande till fokusplanet. Snabb serietagning däremot har inte alls med det att göra tycker jag,det är en helt annan sak. Finns många gånger man vill hitta precis rätt händelse i ett snabbt skeende som man inte kan förutse innan och sätta med timing och då är snabb seriehastighet mycket värdefullt. I 99 fall av 100 så är fokusavståndet oförändrat, så där är AF-hastigheten inte avgörande.

Precis som nu då alltså :)

/Mats

Då hänvisar jag till Foto och Dpreview som gjort tester på följande AF med A77 och deras utfall är att A77 inte kan matcha 7D eller D7000. Det betyder ju inte på något vis att A77 är dålig på följande men den är inte lika bra som konkurenterna 7D och D7000, är du inte snäll så skall skicka Sara på dig.

Snabbprovat A77

Fick äntligen en halvtimme med A77. Kändes bra. Följande AF tyckte jag fungerade överraskande bra. Tyvärr skulle jag behövt ett längre tele till hands. Men 8bps-läget i kombination med Zeiss 135/1.8 blev hela serien tillräckligt skarp. Motivet var bilar vilket är ganska enkla motiv. Men så långt kändes det över förväntan.

Fick tyvärr lämna ifrån mig den för snabbt till ägaren. Jag kan inte direkt klaga på lågljusegenskaperna upp till 3200 heller.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar