Bengf
Aktiv medlem
Jag hoppas Sony inser vad de nya forskningsrönen innebär för utveckling av extremt snabba kameror. Överge ljuset och satsa på neutrinerna .
/Torbjörn
Kommer i nya A99 nästa år.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag hoppas Sony inser vad de nya forskningsrönen innebär för utveckling av extremt snabba kameror. Överge ljuset och satsa på neutrinerna .
/Torbjörn
Hej
Var på fotomässan igår och klämde och kände på a77 och nex 7. Hörde när ”sonyfolket” pratade med spekulanter och sa att ”alla funktioner kanske inte fungerar, detta är förproduktions modeller” ……va fan????. Frågade samma ”säljare” om min a77 köpt för ca en månad sen också är en förproduktions modell i o m att sonys egna demoex på utställningen sägs vara det, men det är den inte. Tycker det är lamt att skylla på detta, den a77 jag klämde på med cz 16-35 fungerade som min, men skärmen var det något strul med, den tändes inte?? Vi pratade om buggar och brus och han sa även att nex 7 har samma sensor och den har väldigt hög IQ, det hjälper ju inte a77 som har en ”film” imellan.
Pratade med Anders Ericsson om firmware 1.04 som det ryktas om och han sa att det kommer men han pratade om 2.0?? Ibland undrar man om deras kunskaper. Berättade för honom att jag har en a77 och att jag är väldigt nöjd med den, men att det inte är kameran många av oss väntade på. Berättade för honom om att jag tycker den brusar vid lågt ljus vid höga (över 1600) iso och vissa buggar. Det kändes som dom var ovetandes om dessa problem… oroväckande.
Hur kan min pocket fokusera? Den har inte spegel och inte heller någon märklig censor. Samma skall väl gå att implementera i en systemkamera.
Hur kan min pocket fokusera? Den har inte spegel och inte heller någon märklig censor. Samma skall väl gå att implementera i en systemkamera.
Mats Lillnor skrev:
Om du läser lite noggrannare så ser du att jag inte alls föreslagit någon spegel som släpper igenom x% och dessutom reflekterar 100%.
Hur ska man annars tolka detta citat?
Mats Lillnor skrev: Kanske kan det göras en spegellösning som först reflekterar ljuset till en AF-platta med speglande AF-sensorer som mäter fokus och sedan speglar allt ljus vidare till en sensorplatta?
Det är upprepat av samma team med samma utrustning och samma metod. Det finns en mycket stor chans/risk att resultatet beror på något tankefel i metoden eller problem med utrustningen. Det är i alla fall för tidigt att börja klaga på Sony att de inte utnyttjar dessa snabba neutriner i A77.Enligt svt texttv är försöket med neutrinerna upprepat och det gav samma utfall så du får nog redigera dina kunskaper om naturlagar framöver
Om jag tolkade den inlagda länken rätt, så framgick att partikeln var 60 miljarder av en sekund snabbare än ljuset. Så visst snabbare var det.
Det är upprepat av samma team med samma utrustning och samma metod. Det finns en mycket stor chans/risk att resultatet beror på något tankefel i metoden eller problem med utrustningen. Det är i alla fall för tidigt att börja klaga på Sony att de inte utnyttjar dessa snabba neutriner i A77.
Har redan svarat på det i ett tidigare inlägg
Att det ska vara så svårt att fatta att för att kunna skapa en innovativ process att man inte ska låta sig stoppas av begränsningar av trista naturlagar. Det är helt enkelt problem sommåste lösas.
Så, om någon kommer på en genialisk idé för smartare autofokus som skulle kräva just en spegel som släpper igenom lite ljus, fast ändå reflekterar allt ljus så om du skulle vara utvecklingschef skulle du säga, "tyvärr, det är omöjligt, så lägg inte mer resurser på att utveckla den iden".
En mer vidsynt utvecklingschef skulle istället säga "Wow! Här är en påse pengar, utveckla den idén med förutsättningarna att det finns en sån spegel"
Sen ger den smarta utvecklingschefen en annan grupp uppdraget "Vi behöver en spegel som både släpper igenom en del ljus och samtidigt reflekterar allt ljus, ta fram en sådan. Här är en stor påse pengar och labbresurser för det".
Klart som fasiken att de fixar att göra det, knappast någon omöjlighet!
Visst finns det generella naturlagar som t.ex. energiprincipen och att man inte kan mäta ett system utan att med mätningen påverka det osv. Det är ju elementärt, men du verkar tro att man är begränsad av sånt? Alltså ett väldigt snävt synsätt som gör att saker stoppas i sin linda alldeles i onödan bara för att man inte har förmågan att tänka utanför boxen.
Klart att de som får uppdraget att utveckla spegeln som släpper igenom en del ljus och samtidigt reflekterar allt ljus måste förhålla sig till det faktum att det inte går med en vanlig passiv spegel, utan måste hitta på något sätt att göra en aktiv spegel genom att tillföra energi, de har ju faktiskt ett batteri i kameran. Då finns helt enkelt inga begränsningar i form av några naturlagar, bara att du inte klarade av att tänka utanför boxen och felaktigt fastslår att det inte går att göra en spegel som släpper igenom en del och samtidigt speglar tillbaka allt ljus. Självklart går det, det är bara för ett gäng skickliga elektronikingenjörer att kavla upp ärmarna och konstruera. Kanske de inte klarar av det tillräckligt bra i det här läget och då kan den andra gruppens AF-system inte förverkligas just nu, utan får ligga i patentlådan tills man kunnat utveckla de andra förutsättningarna som behövs-
Sluta att avfärda allt som du inte genast förstår med att det skulle vara omöjligt. Se det istället som en utmaning som måste lösas.
Så i det här fallet med spegeln t.ex. har du haft helt fel. Ingenstans i förutsättningarna har det funnits med i bilden att man inte kan tillföra energi utan har helt enkelt pga. dina begränsingar att inte kunna tänka utanför boxen och helt felaktigt antagit att det måste vara en spegel av traditionellt snitt och därmed på tok för tidigt förkastat något som skulle kunna utvecklas alldeles i onödan.
Hoppas att Sonys utvecklingsteam inte har samma inskränkta synsätt.
/Mats
Det finns ju krökta rum osv som gör att man kan ta genvägar så att kortaste sträckan mellan två punkter är en rak linje inte alls stämmer.
Så, om någon kommer på en genialisk idé för smartare autofokus som skulle kräva just en spegel som släpper igenom lite ljus, fast ändå reflekterar allt ljus så om du skulle vara utvecklingschef skulle du säga, "tyvärr, det är omöjligt, så lägg inte mer resurser på att utveckla den iden".
Så i det här fallet med spegeln t.ex. har du haft helt fel. Ingenstans i förutsättningarna har det funnits med i bilden att man inte kan tillföra energi utan har helt enkelt pga. dina begränsingar att inte kunna tänka utanför boxen och helt felaktigt antagit att det måste vara en spegel av traditionellt snitt och därmed på tok för tidigt förkastat något som skulle kunna utvecklas alldeles i onödan.
Om någon kom med en prototyp eller med ett teoretiskt bevis för att Heisenbergs osäkerhetsrelation inte är gilltig så skulle jag som utvecklingschef kasta massor av pengar på den personen för att utveckla idén. Jag skulle nog överge kameratillverkning och satsa på en massa andra saker som plötsligt får oanade möjligheter.
Man ska givetivs vara öppen för nya idéer, men man ska satsa pengarna där de har potential att ge störst avkastning.
Om någon kom med en prototyp eller med ett teoretiskt bevis för att Heisenbergs osäkerhetsrelation inte är gilltig så skulle jag som utvecklingschef kasta massor av pengar på den personen för att utveckla idén. Jag skulle nog överge kameratillverkning och satsa på en massa andra saker som plötsligt får oanade möjligheter.
Man ska givetivs vara öppen för nya idéer, men man ska satsa pengarna där de har potential att ge störst avkastning.
Det är inte energi som behöver tillföras, det är information.