Ja, du vägrade att förstå att jag menade att en kamera med liknande prestanda när det gäller pixelantal som A900 skulle kunna uppfylla samma användarkrav. Bildfrekvensen är dessutom densamma och autofokusen bättre än A900:s på mitt förslag, så varför krampaktigt hålla sig fast vid 24 Mpixel när det inte spelar någon jättestor roll i sammanhanget?
Din invändning var så full av indignation att jag baxnade. Jag undrar vad du tolkade in i mina texter som inte står där. Du verkar dessutom ha blandat ihop dem med någon annans med tanke på vad du skrev om "bortförklaringar".
Resten av det inlägg jag nu kommenterar har inte så mycket med just det här att göra, utom att du tycks ha fått för dig att jag ogillar A77 av någon anledning. Det kan jag knappast göra eftersom jag bara har sett den på bild än så länge, och inte sett några grundliga tester av den än.
Gå inte i försvarställning pga något slags inbillat mothugg mot att A77 är värdens bästa kamera. Det kanske den är. Jag vet inte. Specarna ser dock jättebra ut. Dess sämsta egenkap är, som jag redan skrivit, att mina objektiv inte passar på den.
Lugn och fin.
Tolka in te in annat i det jag skriver du heller. Läste lite snett i hastigheten och en del var inte du som skrivit utan Fredrik.
Och jag är inte i ån försvarsställning alls eller tar illa upp om nån säger skit om A77. Får gärna kalla den rena skiten för min del, vilket jag inte alls på något sätt påstår att du gör. Vissa säger ju att det enda EVF duger till är att kolla på Kalle anka i pausen i flera minuter medan den tömmer sin buffert osv. Folk får tycka vad som vill.
Varför ska det vara så att om man uttrycker sin förtjusning över nåt som är bra att man genast blir stämplad som märkesfantast osv. Nyss när jag klagade högljutt på A77 för att ett test gav indikation på kraftig eftersläpnig i EVFen så blev jag påhoppad för det.
Om inte A77 skulle hålla måttet skulle jag ine vara sen att påpeka det och jag skulle absolut inte försvara kameran för märkets skull. Om sony inte fortsätter göra bra grejer så gör jag mig av med allt vad sony heter och skaffar ett annat märke.
Den här attityden med stämpling som märkesfanatikert har gjort att vissa här förhåller sig löjligt neutrala och istället inte har nån åsikt alls. "Låt oss alla vara vänner, alla kameror är lika bra..." klart vi ska vara vänner. Varför den irriterade tonen? Ha som grundförutsättning att jag inte menar nånsin at thoppa på någon eller dess åsikter utan att jag åtminstone redovisar varför jag tycker på ett visst sätt. Sorry om jag råkade blanda ihop dina inlägg med någon annans i flödet, trodde jag kommenterade Fredrik i det här fallet.
Passar på att besvara det andra med jämförelsen med A900 också, so minte alls var meningen att precis peka ut den kameran, bara att det är den enda med exakt den spec som togs so mexempepl.
Varje egenskap för sig så är inte A77 överlägset nåt annat. en specifik modell har lite högre upplösning och DR, en helt annan ännu lite mer avancerad följande AF, en tredje kanske marginellt snabbare och större sökare, någon modell har längre batteritid, ett annat märke har större utbud av objektiv inom ett visst segment osv.
Hittills har alla kameror som försökt sig på att vara "allround" aldrig varit i topp på nånting, utan snarare inte soeciellt bra alls. Nu med A77 så har för första gången en kamera egenskaper som ligger i absolut topp i alla kategorier och dessutom de extra smarta funktionerna som också finns i kompakter mm. Det är alltså en allround-kamera utan egentliga kompromisser någonstans och ligger i absoluta toppskiktet i alla "grenar". Det gör den här kameran helt unik och det har inte funnits någon sådan tidigare. Därför när man replikerar "bäst beror på vilka premisser", så håller jag för en gångs skull inte med.
Min åsikt är att Sony A77 just nu (just om nån dryg månad i alla fall) ÄR världens bästa systemkamera, oavsett premisser om man väger in helheten också som en del.
Så, jag tycker det är kul och att det är bra. Hade tyckt samma om det varit en Nikon eller Canon (kanske i alla fall... ;-) , men nu råkar det vara det märke som jag kör. Iofs ingen tillfällighet för att det är just teknikutvecklingen och massa fiffiga funktioner som tilltalat mig med Sony från början och jag bryr mig inte så mycket om prestige i olika märken. A77 är en naturlig förlängning av Sonys strategi, så det är inget konstigt att det är just Sony som kommer med en sån här kamera.
Så, jag har inget emot att nån skulle klaga på Sony eller behöva gå i försvar för det. Det jag har emot är att det klagas på mig för att jag tar ställning, då jag som sagt tycker det är lite mesigt med det här alltid neutrala förhållningssättet.
Därför frågade jag helt enkelt om du (fast menade inte specifikt dig Per) om ni inte håller med om att A77 är världens bästa kamera. Sett till helheten i alla fall och oavsett prisklass och väger man dessutom in priset blir skillnaden nännu större.
Skulle kunna sätta en slant på att kameran kommer få diverse EISA Award som "Camera of the year" och annat och ta storslam för 2011 helt enkelt.
Så, när jag känner mig trygg i att EVFens fördröjning inte är ett issue längre tycker jag den här kameran är skitbra helt enkelt. Sen kommer det ännu bättre modeller med FF och helt utan spegel och snabbare processor och större buffert osv.
Skillnaden Sony vs. resten är rätt stor och kommer sannolikt att bli ännu större och jag tror definitivt att Sony kommer att ta en större del av marknaden framöver.
/Mats