Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Han kanske bara råkade säga fel. Resten av reviewen var riktigt bra och han fick till det rätt med SLT och AF senare.

Förbaskat vilken bra kamera det här är!
Kan väl helt objektivt sett säga att det är världens bästa kamera, även om det finns andra modeller som är aningen bättre på en enstaka punkt eller så.


/Mats
 
Egentligen är det väl svårt att beömma vilken kamera som är bäst - det beror på premisserna. Sedan tillkommer ju optiken. Ser man till upplösningen, bortsett från vissa speciella kameror och skannande bakstycken så är ju upplösningen högst hos mellanformatere. Sedan kan man ju diskutera betydelsen av större sensorer för kortare skärpedjup.

Ser man däremot till det som A77 har potential att vara bäst på: störst sökarbild på cropkamera, högst upplösning (fn) i segmentet, bäst genomförda filmning i spegelreflex (den har ju spegel), den bästa TFTn (sannolikt - nyast) så är den bäst. Att den d u är snygg och att 16-50/2,8 är prisvärd gör ju inte saken sämre.
 
Egentligen är det väl svårt att beömma vilken kamera som är bäst - det beror på premisserna. Sedan tillkommer ju optiken. Ser man till upplösningen, bortsett från vissa speciella kameror och skannande bakstycken så är ju upplösningen högst hos mellanformatere. Sedan kan man ju diskutera betydelsen av större sensorer för kortare skärpedjup.

Ser man däremot till det som A77 har potential att vara bäst på: störst sökarbild på cropkamera, högst upplösning (fn) i segmentet, bäst genomförda filmning i spegelreflex (den har ju spegel), den bästa TFTn (sannolikt - nyast) så är den bäst. Att den d u är snygg och att 16-50/2,8 är prisvärd gör ju inte saken sämre.

Skulle normalt hålla med dig till 100%, men i det härfallet i din första mening så vete sjutton om är riktigt så. Du kan ha precis vilka premisser som helst och jämföra med vilken kamera som helst, så länge avgörandet inte är extremt smalt och bara bestäms av en enda egenskap ensam. Ta vilken kamera du vill oavsett prisklass och vikta någon egenskap som viktigast, men väg ändå in helheten så är A77 BÄST. Såklart ska optiken vägas in och även om man gör det så håller Sony måttet. Finns bra utbud av riktigt bra glas till Sony-systemet, speciellt om man räknar med tredjeparts på tele-sidan. Andra må vara marginellt bättre på någon enskild egenskap, men sammantaget äger A77 resten.

Finns fortfarande utvecklingspotential dock. Bra kan göras ännu bättre.
Lite fler av liknande modeller med FF-sensor och ytterligare utvecklad EVF och med fokuspunkter inbyggt i sensor så spegeln inte alls behövs, samt riktiga XLT mic-portar.

Det här tvingar Nikon och Canon till action, vilket är bra för alla fotografer oavsett vilket system man har. Ska bli riktigt spännande att se vad de kan tänkas komma med, men jag tror de har problem faktiskt. Sony har skaffat sig ett rejält försprång som jag inte tror de är beredda att släppa. Om A77 blir stor succé, vilket är högst sannolikt, så kan imaging division få rejält utökad utvecklingsbudget för att försöka krossa marknaden. Räkna med world-wide pro-program och ett antal bra erbjudanden till yrkesfolk, redaktioner mm, samt sponsring framöver.



Tack!


/Mats
 
Inte bara Pentax hade AF i systemkameror före Minolta. Även t ex Chinon och Canon. Minolta var först med en systemkamera där AF styrdes helt från kamerahuset. Något som alla tillverkare av systemkameror med AF har använt sen dess. Det är bara placeringen av motorn som skiljer.

Nikon hade också en sånt klumpigt system i början av 1980-talet, och kanske ännu fler tillverkare hade något liknande vid den tiden. Ingen av dessa kameror hade mer än ett eller ett par objektiv som fungerade med autofokus och är mer att betrakta som kuriosa eller prototyper än fungerande AF-lösningar för systemkameror.

Minolta var först med ett helt system med autofokus.
 
Senast ändrad:
Nä, den stämmer inte på specen som du presenterade för den harr inte 24 megapixel.
Nej, det var du som (implicit) presenterade specen.

Jag föreslog en lite lägre bildfrekvens och när du ratade A900 så föreslog jag en någon ändrad spec, som är i närheten och i praktiken antagligen inte gör någon skillnad.

Dina "bortförklaringar" att det ggår bra med andra kameror också är att i en situationn är det kamera X och i en annan situation "används vanligen vidvinkel" (vilket f.ö. inte stämmer) och i en tredje är det en högupplöst osv.

Va? Var hittade du dessa "bortförklaringar"?

Varför gör du det här till en snoppmätartävling?
 
Ser man till upplösningen, bortsett från vissa speciella kameror och skannande bakstycken så är ju upplösningen högst hos mellanformatere.

Nej, det är en APS-C-kamera ("cropped sensor", relativt småbildsformatet). Mellanformatskameror har i allmänhet ännu högre pixelantal, på en rätt mycket större sensor förstås.

Flest pixlar på en APS-C har dock A77.
 
bäst genomförda filmning i spegelreflex (den har ju spegel)

Jag tycker att det är fel att kalla den för spegelreflex. "Reflex" i det ordet betyder att ljuset från objektivet reflekteras till en prismasökare via en spegel. Ordet uppfanns långt innan det fanns små speglar i kamerorna som ledde av ljus till ljusmätare och autofokusmätare.

Men kool är den, A77. Dess största fel är att den inte tar mina objektiv.
 
Nej, det var du som (implicit) presenterade specen.

Jag föreslog en lite lägre bildfrekvens och när du ratade A900 så föreslog jag en någon ändrad spec, som är i närheten och i praktiken antagligen inte gör någon skillnad.



Va? Var hittade du dessa "bortförklaringar"?

Varför gör du det här till en snoppmätartävling?

Visst är inte exakt spec det viktigaste. 21/24 megapixel osv. kvittar. Skrev A900 eftersom det var just då 24 mpx och 5fps som "gällde" och då är det bara den som uppyller det, tills nu.


Jag menade Bortförklaring när man t.ex. säger "det är inte så ofta man gör på det viset", "då använder man oftast vidvinkel vilket gör att skärpan inte är så stort problem" (vilket dessutom är fel, inte alls vidvinkel i det läget när man i en folkmassa ska fotogtradera en person i närbild och fånga ettprecist ögonblick). Osv. Nu finns för första gången en kamera som funkar i alla dessa situationer utan att man måste byta till den andra eller tredje som bara är bra på en grej.


"Gör till snoppmätartävling?"
Nej, löjligt att påstå det. Verkar som i jantelagssverige inte får ge uttryck för en åsikt och det skulle vara ganska onaturligt att diskutera en ny produkt öht. utan att göra jämförelser. När man jämför så kommer man fram till att det ena är bättre än det andra. I vissa fall är skillnaden liten och beror också på eget subjekivt tyckande, medan i andra fall det är solklart mätbara saker och stora skillnader.

Då är det väl ganska naturligt att se vilken som är "bäst". Absolut inget fel med det.
Ta vilken tidning som helst som är inriktad mot ett speciellt område så ser du tester och jämförelser och vägning av egenskaper och betygssiffror. Ta vilken biltidning som helst så hittar du "Passat vs. V70" osv. där det koras och avgörs vilken bil som är bäst. Exakt samma med fototidningar.

Varför ska det vara så mjäkigt att det ska vara überneutralt. Nu har mina farhågor om eftersläpning i EVF skingrats och iom det (ja, även utan att ha provat den själv) har jag bildat mig en upfattninga att Sony A77 är en BÄTTRE kamera än egentligen allting annat på systemkameramarknaden, oavsett pris. Väger man sedan in kostnaden också så blir det ännu mer.

Du håller säkert inte med, eller så gör du det. Oavsett så är det bara mjäkigt att vara "neutral" och inte ha någon åsikt. Du får gärna resentera din, eller låta bli. Men att släta över och säga att det inte är skillnader eller att det beror på premisserna osv. anser jag bara lite fegt eller tråkigt och färglöst. Har man en åsikt så kan man ju uttrycka den klart. Har man ingen åsikt så förstår jag inte varför man skulle vara intresserad av en sån här diskussion.

Vill gärna höra din åsikt, enligt definierade premisser som du väljer själv, och slutsats vilken kamera du anser är bätte än Sony A77 och varför.


/Mats
 
Jag menade Bortförklaring när man t.ex. säger "det är inte så ofta man gör på det viset", "då använder man oftast vidvinkel vilket gör att skärpan inte är så stort problem" (vilket dessutom är fel, inte alls vidvinkel i det läget när man i en folkmassa ska fotogtradera en person i närbild och fånga ettprecist ögonblick).

Och var hittade du dessa bortförklaringar av mig?
 
"Gör till snoppmätartävling?"
Ja, du vägrade att förstå att jag menade att en kamera med liknande prestanda när det gäller pixelantal som A900 skulle kunna uppfylla samma användarkrav. Bildfrekvensen är dessutom densamma och autofokusen bättre än A900:s på mitt förslag, så varför krampaktigt hålla sig fast vid 24 Mpixel när det inte spelar någon jättestor roll i sammanhanget?

Din invändning var så full av indignation att jag baxnade. Jag undrar vad du tolkade in i mina texter som inte står där. Du verkar dessutom ha blandat ihop dem med någon annans med tanke på vad du skrev om "bortförklaringar".

Resten av det inlägg jag nu kommenterar har inte så mycket med just det här att göra, utom att du tycks ha fått för dig att jag ogillar A77 av någon anledning. Det kan jag knappast göra eftersom jag bara har sett den på bild än så länge, och inte sett några grundliga tester av den än.

Gå inte i försvarställning pga något slags inbillat mothugg mot att A77 är värdens bästa kamera. Det kanske den är. Jag vet inte. Specarna ser dock jättebra ut. Dess sämsta egenkap är, som jag redan skrivit, att mina objektiv inte passar på den.
 
Ja, du vägrade att förstå att jag menade att en kamera med liknande prestanda när det gäller pixelantal som A900 skulle kunna uppfylla samma användarkrav. Bildfrekvensen är dessutom densamma och autofokusen bättre än A900:s på mitt förslag, så varför krampaktigt hålla sig fast vid 24 Mpixel när det inte spelar någon jättestor roll i sammanhanget?

Din invändning var så full av indignation att jag baxnade. Jag undrar vad du tolkade in i mina texter som inte står där. Du verkar dessutom ha blandat ihop dem med någon annans med tanke på vad du skrev om "bortförklaringar".

Resten av det inlägg jag nu kommenterar har inte så mycket med just det här att göra, utom att du tycks ha fått för dig att jag ogillar A77 av någon anledning. Det kan jag knappast göra eftersom jag bara har sett den på bild än så länge, och inte sett några grundliga tester av den än.

Gå inte i försvarställning pga något slags inbillat mothugg mot att A77 är värdens bästa kamera. Det kanske den är. Jag vet inte. Specarna ser dock jättebra ut. Dess sämsta egenkap är, som jag redan skrivit, att mina objektiv inte passar på den.

Lugn och fin.
Tolka in te in annat i det jag skriver du heller. Läste lite snett i hastigheten och en del var inte du som skrivit utan Fredrik.

Och jag är inte i ån försvarsställning alls eller tar illa upp om nån säger skit om A77. Får gärna kalla den rena skiten för min del, vilket jag inte alls på något sätt påstår att du gör. Vissa säger ju att det enda EVF duger till är att kolla på Kalle anka i pausen i flera minuter medan den tömmer sin buffert osv. Folk får tycka vad som vill.

Varför ska det vara så att om man uttrycker sin förtjusning över nåt som är bra att man genast blir stämplad som märkesfantast osv. Nyss när jag klagade högljutt på A77 för att ett test gav indikation på kraftig eftersläpnig i EVFen så blev jag påhoppad för det.

Om inte A77 skulle hålla måttet skulle jag ine vara sen att påpeka det och jag skulle absolut inte försvara kameran för märkets skull. Om sony inte fortsätter göra bra grejer så gör jag mig av med allt vad sony heter och skaffar ett annat märke.

Den här attityden med stämpling som märkesfanatikert har gjort att vissa här förhåller sig löjligt neutrala och istället inte har nån åsikt alls. "Låt oss alla vara vänner, alla kameror är lika bra..." klart vi ska vara vänner. Varför den irriterade tonen? Ha som grundförutsättning att jag inte menar nånsin at thoppa på någon eller dess åsikter utan att jag åtminstone redovisar varför jag tycker på ett visst sätt. Sorry om jag råkade blanda ihop dina inlägg med någon annans i flödet, trodde jag kommenterade Fredrik i det här fallet.

Passar på att besvara det andra med jämförelsen med A900 också, so minte alls var meningen att precis peka ut den kameran, bara att det är den enda med exakt den spec som togs so mexempepl.

Varje egenskap för sig så är inte A77 överlägset nåt annat. en specifik modell har lite högre upplösning och DR, en helt annan ännu lite mer avancerad följande AF, en tredje kanske marginellt snabbare och större sökare, någon modell har längre batteritid, ett annat märke har större utbud av objektiv inom ett visst segment osv.

Hittills har alla kameror som försökt sig på att vara "allround" aldrig varit i topp på nånting, utan snarare inte soeciellt bra alls. Nu med A77 så har för första gången en kamera egenskaper som ligger i absolut topp i alla kategorier och dessutom de extra smarta funktionerna som också finns i kompakter mm. Det är alltså en allround-kamera utan egentliga kompromisser någonstans och ligger i absoluta toppskiktet i alla "grenar". Det gör den här kameran helt unik och det har inte funnits någon sådan tidigare. Därför när man replikerar "bäst beror på vilka premisser", så håller jag för en gångs skull inte med.

Min åsikt är att Sony A77 just nu (just om nån dryg månad i alla fall) ÄR världens bästa systemkamera, oavsett premisser om man väger in helheten också som en del.

Så, jag tycker det är kul och att det är bra. Hade tyckt samma om det varit en Nikon eller Canon (kanske i alla fall... ;-) , men nu råkar det vara det märke som jag kör. Iofs ingen tillfällighet för att det är just teknikutvecklingen och massa fiffiga funktioner som tilltalat mig med Sony från början och jag bryr mig inte så mycket om prestige i olika märken. A77 är en naturlig förlängning av Sonys strategi, så det är inget konstigt att det är just Sony som kommer med en sån här kamera.

Så, jag har inget emot att nån skulle klaga på Sony eller behöva gå i försvar för det. Det jag har emot är att det klagas på mig för att jag tar ställning, då jag som sagt tycker det är lite mesigt med det här alltid neutrala förhållningssättet.

Därför frågade jag helt enkelt om du (fast menade inte specifikt dig Per) om ni inte håller med om att A77 är världens bästa kamera. Sett till helheten i alla fall och oavsett prisklass och väger man dessutom in priset blir skillnaden nännu större.

Skulle kunna sätta en slant på att kameran kommer få diverse EISA Award som "Camera of the year" och annat och ta storslam för 2011 helt enkelt.

Så, när jag känner mig trygg i att EVFens fördröjning inte är ett issue längre tycker jag den här kameran är skitbra helt enkelt. Sen kommer det ännu bättre modeller med FF och helt utan spegel och snabbare processor och större buffert osv.

Skillnaden Sony vs. resten är rätt stor och kommer sannolikt att bli ännu större och jag tror definitivt att Sony kommer att ta en större del av marknaden framöver.


/Mats
 
Och jag är inte i ån försvarsställning alls eller tar illa upp om nån säger skit om A77.

I så fall förstår jag inte riktigt varför du fortsätter att skriva jättemycket om hur bra A77 och hur mycket klagomål du för får att du tar ställning för en fantastiskt bra kamera, i en kommentar till ett inlägg av mig. Jag har inte sagt något om någon dålig egenskap hos A77 förutom att mina objektiv inte passar på den.
(. Det är ju jätteuselt, och gör kameran fullständigt värdelös. Rent objektivt. .)

Du slåss mot väderkvarnar.

PS. "(." och ".)" är s.k. ironiparenteser från den elektroniska kommunikationens barndom.
DS.
 
I så fall förstår jag inte riktigt varför du fortsätter att skriva jättemycket om hur bra A77 och hur mycket klagomål du för får att du tar ställning för en fantastiskt bra kamera, i en kommentar till ett inlägg av mig. Jag har inte sagt något om någon dålig egenskap hos A77 förutom att mina objektiv inte passar på den.
(. Det är ju jätteuselt, och gör kameran fullständigt värdelös. Rent objektivt. .)

Du slåss mot väderkvarnar.

PS. "(." och ".)" är s.k. ironiparenteser från den elektroniska kommunikationens barndom.
DS.

Jo, jag sa ju (nånstans i all ordmassa) att jag felaktigt råkade kommentera dig istället för Fredrik. Sorry.

Fortsätter skriva att jag tycker A77 är bra är väl inget fel, för att jag tycker det.
Ironiparenteser eller inte så är just det du skriver om att dina objektiv inte passar en riktigt usel egenskap hos A77 (för dig), vilket den delar med de flesta Sony-kameror. Gör det iofs inte omöjligt att skaffa en A77 och ett par extra objektiv. Kanske kan sälja nåt av dina och handla ett zeiss-135 eller nåt, vilket i kombo med A77 och kitobjektivet gör ett riktigt bra system, eller ett billigt Tamron 70-300 av nya sorten som man ju får för nästan inga pengar alls jämfört med prestandan.

Det finns många som kör flera system parallellt, så jag ser inget problem med det egentligen.
Två kameror med olika egenskaper och brännvidd är inte alls dumt att ha med sig och att de är av olika märke är inte heller superviktigt, du kan ju bara ha ett objektiv monterat på en kamera åt gången ändå.


/Mats
 
Det var nog mina bortförklaringar du kommenterade om man ska vara noga ;)

Vad jag hört från vanligtvis välunderrättade källor är att skälet att vare sig Canon eller Nikon har vinklingsbara skärmar på sina proffshus är just att det blir ömtåligare.

Vid fotograferingstillfällen då pressfotografer använder kameran över huvud är det i allmänhet så trångt så att det är vidvinklar som gäller - det blir närbilder ändå.

Sport- och pressfotografer jobbar nästan alltid under extrem tidspress, och därför är det vanligt att de fotograferar i jpg och vill ha så små bildfiler som möjligt så att det går snabbt att hantera filerna. Enda fördelen med många pixlar i sådana sammanhang är att det finns mer att beskära, men för dagspress är även de 12 megapixlarna i Nikon D3s onödigt många. Fotograferar man sport vill man desutom gärna ha en 400/2,8 eller 200-400/4, och då är just nu Sony inget bra val.

Sony A77 må vara den bästa kameran i entusiastsegmentet just nu (fast det vet vi nog ännu inte), men den är knappast den bästa kameran oavsett prisklass. Olika kameror är bra på olika saker helt enkelt.

Det går förstås att ha mer än ett kamerasystem, men i praktiken är det ganska opraktiskt att använda två helt olika kameror samtidigt. Om man snabbt ska byta mellan kamerahusen är det en klar fördel om husen är likadana, och om ett av husen går sönder kan man fortsätta använda alla objektiv på det andra huset.
 
Det finns många som kör flera system parallellt, så jag ser inget problem med det egentligen.
Det är jättetråkigt att inte kunna använda mina favoritobjektiv (som jag har samlat på mig under cirka 20 år) på den andra kameran, och det blir rätt rejält dyrt att byta ut dem mot någotsånär likvärdiga objektiv. Men visst, om jag inte behövde ta ekonomisk hänsyn så skulle jag nog köpa en A77. Kanske. (Se nedan).

Två kameror med olika egenskaper och brännvidd är inte alls dumt att ha med sig och att de är av olika märke är inte heller superviktigt, du kan ju bara ha ett objektiv monterat på en kamera åt gången ändå.
Jag är ingen utprägad actionfotograf så jag använder sällan seriebildstagning. A77 är då kanske inte riktad mot just mig. Dessutom tror jag att min nästa kamera ska bli en småbildskamera, så antingen köper jag en sådan som passar i mitt nuvarande system eller så väntar jag på A99. Vi får väl se. Hobbyfotografering är en materialsport, och med begränsade ekonomiska resurser så måste man (dvs jag) begränsa sina lustar.
 
Det var nog mina bortförklaringar du kommenterade om man ska vara noga ;)

Vad jag hört från vanligtvis välunderrättade källor är att skälet att vare sig Canon eller Nikon har vinklingsbara skärmar på sina proffshus är just att det blir ömtåligare.

Vid fotograferingstillfällen då pressfotografer använder kameran över huvud är det i allmänhet så trångt så att det är vidvinklar som gäller - det blir närbilder ändå.

Sport- och pressfotografer jobbar nästan alltid under extrem tidspress, och därför är det vanligt att de fotograferar i jpg och vill ha så små bildfiler som möjligt så att det går snabbt att hantera filerna. Enda fördelen med många pixlar i sådana sammanhang är att det finns mer att beskära, men för dagspress är även de 12 megapixlarna i Nikon D3s onödigt många. Fotograferar man sport vill man desutom gärna ha en 400/2,8 eller 200-400/4, och då är just nu Sony inget bra val.

Sony A77 må vara den bästa kameran i entusiastsegmentet just nu (fast det vet vi nog ännu inte), men den är knappast den bästa kameran oavsett prisklass. Olika kameror är bra på olika saker helt enkelt.

Det går förstås att ha mer än ett kamerasystem, men i praktiken är det ganska opraktiskt att använda två helt olika kameror samtidigt. Om man snabbt ska byta mellan kamerahusen är det en klar fördel om husen är likadana, och om ett av husen går sönder kan man fortsätta använda alla objektiv på det andra huset.

Jaja, det där med ömtåligt vinklingsbart köper jag ine för 5 öre. Möjligen att tillverkare sagt så för att kunne ge en rationell förklaring till varför det inte finns, men det är ju inte samma sak. Dessutom skiljer det avsevärt mellan olika upphängningssystem, el fjuttig liten plastkula som på vissa nikon (och även t.ex sony A55) och fladder skärm som på Canon 600D osv. förstår jag dock att man inte´sätter dit på en prokamera.

Kan ju inte vara en nackdel att kameran har hög upplösnng och raw-möjlighet. Det går ju att fota i jpeg med A77 med och även ställa in upplösningen till lägre format (antar jag, men det går ju på andra Sony så det borde gå å den här med ju). S¨å, även om egenskapen X inte behövs i fallet Y så är det ju inget hinder eftersom det går att stänga av och det blir aldrig någon fördel att t.ex. inte ha vinklingsbar skärm, då en inte utvinklad vinklingsbar skärm inte är ömtålig alls (om den inte är av konstruktion a la Nikon eller Canon 600D/60D).

Det där att det oftast är vidvinkel och därför spelar ingen roll, stämmer helt enkelt inte, men även om det gjorde det så förstår jag inte argumentet att det skulle göra det till en fördel att inte kunna se vad man fotograferar. Finns ju många andra situationer med och min poäng är att nu finns det en lkamera som är i toppskiktet inom alla områden samtidigt. En kamera här och en annan där är aningen bättre på en viss specifik egenskap, men totalt sett tycker jag A77 verkar vara bäst av alla. Så när nu rätt person är föremål och säger att andra kameror är bättre, så får du gärna berätta vilken/vilka du menar och varför.

(Nä, onödigt tjafsigt och jag lägger ner nu. Sorry både Per och Fredrik att jag misstog mig och blandade in er i repliker som var avsedda för afe)


/Mats
 
Om man vill fotografera med en 400/2,8 eller ett 24 mm tilt/shift-objektiv är vilken Canon eller Nikon som helst bättre än Sony A77 ;)

För en gatufotograf är troligen en Leica M9 en bättre kamera, även om den har en hel drös med nackdelar.

Nex 7 är bättre om man vill ha en liten kamera.

För mig skulle A77 förmodligen fungera alldeles utmärkt (om EVF:en är så bra som den verkar), då jag inte längre fotograferar yrkesmässigt eller fotograferar sport, men skulle jag köpa en Sony så skulle jag nog vänta tills de kommer med en ny småbildare. Min D3 är tyvärr lite för klumpig, så den används mycket sällan nu för tiden.
 
Det var nog mina bortförklaringar du kommenterade om man ska vara noga ;)

Vad jag hört från vanligtvis välunderrättade källor är att skälet att vare sig Canon eller Nikon har vinklingsbara skärmar på sina proffshus är just att det blir ömtåligare.

Vid fotograferingstillfällen då pressfotografer använder kameran över huvud är det i allmänhet så trångt så att det är vidvinklar som gäller - det blir närbilder ändå.

Sport- och pressfotografer jobbar nästan alltid under extrem tidspress, och därför är det vanligt att de fotograferar i jpg och vill ha så små bildfiler som möjligt så att det går snabbt att hantera filerna. Enda fördelen med många pixlar i sådana sammanhang är att det finns mer att beskära, men för dagspress är även de 12 megapixlarna i Nikon D3s onödigt många. Fotograferar man sport vill man desutom gärna ha en 400/2,8 eller 200-400/4, och då är just nu Sony inget bra val.

Sony A77 må vara den bästa kameran i entusiastsegmentet just nu (fast det vet vi nog ännu inte), men den är knappast den bästa kameran oavsett prisklass. Olika kameror är bra på olika saker helt enkelt.

Det går förstås att ha mer än ett kamerasystem, men i praktiken är det ganska opraktiskt att använda två helt olika kameror samtidigt. Om man snabbt ska byta mellan kamerahusen är det en klar fördel om husen är likadana, och om ett av husen går sönder kan man fortsätta använda alla objektiv på det andra huset.

Troligtvis så kommer inte nya modeller av Nikon att ligga kvar på 12Mp-sensorer längre, även om 12Mp är överkurs till redaktioner, kommande D400 får nog samma sensor som till A77, eftersom Sony är deras sensorleverantör, att sedan Nikon gör slutmonteringen av den samma med kanske lite andra lösningar är Nikons sätt.

DpReview skriver: Man bör faktiskt ge den nya EVF:n i A77 en riktig chans och bekanta sig med den under lite längre tid, för att komma underfund med dess fördelar, även vi som är vana vid OVF blir överraskade av vad den presterar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.