Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag lyckas i princip jämnt med det när det finns blänkande detaljer i motivet. Hade en A55 till låns över en vecka. Ibland så lite störande att det gick att negligera, ibland inte. I övrigt en trevlig liten kamera,

Noterade att problemet blev extra märkbart när FF-objektiv användes på den. Speciellt Z16-35/2.8 SSM och även Z 24-70/2.8 SSM i 24-35 läge. Vid 70 inte märkbart så det störde. Kanske beror på ljusmängd som hamnar på "sidorna" av spegeln. Jag vet inte-bara en teori. Hade ingen APS-C glugg till hands så jag kunde jämföra.

Någon som har en bra teori?

//Lennart

Som sagt, så tror jag Joakim försökt gå til botten med detta på sedvanligt sätt. Han kanske dessutom kan förklara vad han tror Sony gjort åt problemet.
 
Ja det är klart i sådan fall handlar det om Sonys vilja.
Funkar alldelse utmärkt med den vidvinkeln jag har(zeiss 16-35) och mina övriga objektiv....lika så har jag aldrig drabbats av ghosting på någon av alla bilder som jag tagit med A55.

Kanske så enkelt så att Sony gjort en korrigering under pågående produktion. Vilket gjort att det florerar A55:eek:r med större ghostinproblem från början av produktionscykeln och A55:eek:r som bara producerats kort efteråt där problemet minimerats. De första exemplaren gick ju ut till testare.

Vill även tillfoga att det förekom fokusproblem på de värsta ghostlinebilderna. Vid mer neutrala motiv satt skärpa perfekt och ghostingeffekter så små (eller icke förekommande) att de inte märktes.

Så olikheter mellan exemplar verkar finnas.

//Lennart
 
Varför har inte Sony lämnat bort speglarna helt och hållet. Konstruerat passande mellanring för befintliga objektiv till dess nya tillverkas? Har man bara moderniserat halvvägs och lämnat kvar speglar, som stjäl ljus?
 
Varför har inte Sony lämnat bort speglarna helt och hållet. Konstruerat passande mellanring för befintliga objektiv till dess nya tillverkas? Har man bara moderniserat halvvägs och lämnat kvar speglar, som stjäl ljus?

Om vi bortser från NEX som är en helt annan fågel än en konventionell dslr kanske man inte bör använda uttrycket "moderniserat halvvägs". Utan denna spegel hade vi inte fått fasdetekterande AF i A77/A65 som åtminstone är hyfsat motivföljande i 8 bps vid AF-C. Visst tappar man ljus, men konstruktionen är ändå smått genialisk.

Att problemen med A33/A55 tydligen försvunnit med A77/A65 visar ju en mer färdig och modern produkt som man får ta som den är. Den har liksom andra kameror fördelar och nackdelar men jag tror man lugnt kan säga att A77 är en modern och färdig produkt vad gäller hårdvaran. Framtida FW kommer antagligen att öka prestandan på en rad funktioner.

Ljustappet utgör faktiskt förutsättningen för en rad viktiga och nyskapande funktioner i kameran.

Vill du ha en kamera utan ljustapp, halvtransparent spegel får du nog titta på en NEX-7, men det kommer att "kosta" snabb AF. Och vill du köra Alpha-objektiv på den fullt ut så får du i alla fall lägga till en adapter med halvtransparent spegel i.

Spegeln kommer sannolikt att kunna rationaliseras bort någon gång i framtiden när AF-mätningen kan ske direkt från sensorn på ett snabbare och mer effektivt sätt. Men vi är inte där ännu.

//Lennart
 
Om Sony hade tänkt ytterligare lite utanför ramarna så kanske dom hade kommit fram till samma SLT-konstruktion som David Kilpatric spånade fram...hans idé faktiskt inte alls dum då man hade sluppit ljusbortfallet som man dras med i dagens SLT-konstruktion.
 
Det hade man ju inte (sluppit ljusbortfallet). Jag har visserligen bara skumläst Kilpatricks artikel, men det verkar som att han inte riktigt har klart för sig grunderna i det han pratar om. Ska läsa den lite noggrannare när jag får tid.

Ev. kan det gå att i framtiden slippa allt ljusbortfall, men då krävs det att det kommer att gå att tillverka bildsensorer med on-board AF-arrayer som blir lika ljuskänsliga och snabba som dagens separata AF-arrayer. Är inte säker på att detta någonsin kommer att gå - de nuvarande AF-arrayerna har t.ex. mycket större fotodioder än de små som man har i bildsensorerna.
.
 
Och Nikon D1 kommer att fortfarande ha kvar sina 2,7 MP... A850:s jpeghantering går att korrigera rätt så bra genom att köra raw. 7D:s lite påvra DR är inget "fel" egentligen. Den är lite omsprungen av en del APS-C.

Vad A55 anbelanger så är ghosting däremot en egenskap som skapar bildfel. Och de går inte att korrigera på ett snyggt sätt. Det är pointen.

Vad spelar det för roll att problemet tidigare tagits upp innan jag visade mina exempel? Ingen på trådarna lade ju in några exempel utan bara hänvisade till sajten si eller så.

Jag bara konstarerade att det är BRA att problemet förefaller löst på senare A65 men att det inte hjälper A55-ägare. Den kameran är så pass ny. Sony borde gjort den färdig. Torde säga säga sig självt att en halvtransparent mojäng framför sensorn ställer till med problem som måste lösas innan kameran säljs.

//Lennart

Jag kan hålla med om dina sista rader här, Sony borde nog kollat lite mera, men detta är inget problem som Sony på något sätt är ensamma om i kameravärlden. Martin Agfors berättar att alla hans 6 olika Nikonkameror han har och har ägt, har han fått lämnat in för korrigering på Nikonverkstad.

Nikon släpper prokompakten P7000 som visar sig att vara seg som sjutton, hur kan Nikon göra så undrar man, dröjer inte så länge så kommer P7100 som skall ha rättat till det hela. Det finns där hela tiden hos dom flesta märken, gummit som släpper på mängder av Nikonkameror vad är det för tok av världsledande fabrikanter.

//Bengt.
 
Jag kan hålla med om dina sista rader här, Sony borde nog kollat lite mera, men detta är inget problem som Sony på något sätt är ensamma om i kameravärlden. Martin Agfors berättar att alla hans 6 olika Nikonkameror han har och har ägt, har han fått lämnat in för korrigering på Nikonverkstad.

Nikon släpper prokompakten P7000 som visar sig att vara seg som sjutton, hur kan Nikon göra så undrar man, dröjer inte så länge så kommer P7100 som skall ha rättat till det hela. Det finns där hela tiden hos dom flesta märken, gummit som släpper på mängder av Nikonkameror vad är det för tok av världsledande fabrikanter.

//Bengt.

Visst har det varit många problem med olika märken genom åren. Själv har jag drabbats av åtskilliga med Canon och några med Nikon.

Men till saken hör att Nikon och Canon är etablerade rejält på marknaden inom det s k prosegmentet och har historiskt en snabb service. Är man så etablerad så är man. Det ursäktar inte en massa fel.

MEN min poäng är fortfarande att ska exempelvis Sony slåss ordentligt med Canon och Nikon på deras hemmaplan (pro- och semiprosegmentet) så måste Sony fixa avsevärt mer felfria/leveransavsynade/kalibrerade kameror inom detta segment.

Orättvist? Javisst, men det räcker inte att slarva lika mycket som de konkurrenter man ska jaga ifatt. Man måste göra allt bättre. Så har det alltid varit och kommer nog också att förbli.

Om du läst mina tidigare inlägg i flera trådar ang olika märken har jag svurit ve o förbannelse över Nikon och Canon, men bara för det kan jag ju inte ursäkta Sonys felsteg.

//Lennart
 
Vad glad du låter Bengt! Varför bry sig om vad en massa "förståsigpåare" tycker? Du har väl en egen åsikt som inte styrs av folks omotiverade klagomål på Sonykameror?

Ja det kan nog vara lätt hänt att en del läsare gör sina egna tolkningar av vad man skriver, jag kan försäkra att jag för det mesta inte är arg på något sätt, även om det kan hända ibland.

Jag är ofta väldigt rakt på, kan påminna en liten aning om Saga polisen i den utmärkta serien Bron som går i TV nu. Jag är intresserad av människor och det skrivna ordets påverkan utan att vara duktig på stavning för det är jag inte.

Sedan måste man skapa lite debatt också. jag påstår absolut att Sonys SLT-modeller har skapat turbelens i kameravärlden, ingen verkar oberörd utan många verkar mera vara upprörda, det hela nådde sin kulmen med Ken Rockwells omtalade testning av A55. Den sågningen säger faktiskt en hel del hur många ser på kameratypen som A55 är men bara Ken vågade säga det.

A33-A55 bröt en traditionell kameraserie som funnits sedan hedenhös dagar så det tar tid att vänja sig vid modell typen. Martin Agfors inlägg med sin syn på A77 är det mest klarsynta och träffande som hitils skrivit om kameratypen, lätt som en plätt förklarar han i positiva ordalag hur han ser på A77 och vad den också kan. Den killen kommer jag att lyssna på vad han säger.

//Bengt.
 
Det hade man ju inte (sluppit ljusbortfallet). Jag har visserligen bara skumläst Kilpatricks artikel, men det verkar som att han inte riktigt har klart för sig grunderna i det han pratar om. Ska läsa den lite noggrannare när jag får tid.

Ev. kan det gå att i framtiden slippa allt ljusbortfall, men då krävs det att det kommer att gå att tillverka bildsensorer med on-board AF-arrayer som blir lika ljuskänsliga och snabba som dagens separata AF-arrayer. Är inte säker på att detta någonsin kommer att gå - de nuvarande AF-arrayerna har t.ex. mycket större fotodioder än de små som man har i bildsensorerna.
.

Blev fel...man hade blivit av med spegeln framför sensorn och eliminerat den lilla förlusten i bildkvalite som spegeln framför sensor ger...vad det gäller ljusförlusten så har du givetvis rätt då den blir den samma.

Visst är det så och det är därför dom kamerorna som har AF-sensorerna på sensorn slår över till kontrast-af när ljuset tryter/blir sämre.
 
. kan det gå att i framtiden slippa allt ljusbortfall, men då krävs det att det kommer att gå att tillverka bildsensorer med on-board AF-arrayer ...

Nej, FEL, det krävs det inte alls!

Gunnar, bara för att du inte känner till någon annan tänkbar lösning betyder det inte att det är så. Om någon uppfinner något nytt sätt som inte funnits förut kan det göras på det sättet istället.

Var inte så begränsad till det som redan uppfunnits menar jag. Det är ju därför det fortsätts att uppfinna saker, eller hur?

Kanske kan det sitta små microspeglar på sensorplattan i områden mellan photo-dioderna som reflekterar till AF-sensorer?

Kanske kan det göras en spegellösning som först reflekterar ljuset till en AF-platta med speglande AF-sensorer som mäter fokus och sedan speglar allt ljus vidare till en sensorplatta?

Kanske... På något helt annat sätt som någon japansk ingenjör anställd hos Sony uppfinner som vi inte har en enda aning om.

Bara för att det inte är uppfunnet än betyder det inte att det inte går.


/Mats
 
Kanske kan det sitta små microspeglar på sensorplattan i områden mellan photo-dioderna som reflekterar till AF-sensorer?
Små speglar fångar inte upp mer ljus än små fotodioder.

Kanske kan det göras en spegellösning som först reflekterar ljuset till en AF-platta med speglande AF-sensorer som mäter fokus och sedan speglar allt ljus vidare till en sensorplatta?
Om detta vore möjligt skulle Sony använt denna metod i spegeln och skickat 100% till AF-modulen och 100% till sensorn. Tyvärr bryter det mot naturlagarna att kunna mäta ljuset och samtidigt reflektera allt ljus.
 
MEN min poäng är fortfarande att ska exempelvis Sony slåss ordentligt med Canon och Nikon på deras hemmaplan (pro- och semiprosegmentet) så måste Sony fixa avsevärt mer felfria/leveransavsynade/kalibrerade kameror inom detta segment.

Sony har faktiskt ett enastående "Track Record" i det avseendet. Kolla A900 t.ex., inga fel på den! Perfekt kvalitet och version 1.0 av firmware funkade över två år. Egentligen samma sak med andra modeller.

Faktum är att det varit en stark egenskap från Sony jämfört med de andra märkena.
Alla dessa fixar till Canon. "Err99" - hört talas om det?

A77 är undantaget och jag tror absolut inte det varit avsiktligt att tumma på kvaliten från Sonys sida. De har helt enkelt haft en jäkla otur med jordbävningar, tsunamier och översvämningar och varit tvungna att släppa ut kameran ändå.

Så, jag tycker itne det är "fair" att generellt beskylla Sony för dålig leveranskvalitet.


/Mats
 
Visst har det varit många problem med olika märken genom åren. Själv har jag drabbats av åtskilliga med Canon och några med Nikon.

Men till saken hör att Nikon och Canon är etablerade rejält på marknaden inom det s k prosegmentet och har historiskt en snabb service. Är man så etablerad så är man. Det ursäktar inte en massa fel.

MEN min poäng är fortfarande att ska exempelvis Sony slåss ordentligt med Canon och Nikon på deras hemmaplan (pro- och semiprosegmentet) så måste Sony fixa avsevärt mer felfria/leveransavsynade/kalibrerade kameror inom detta segment.

Orättvist? Javisst, men det räcker inte att slarva lika mycket som de konkurrenter man ska jaga ifatt. Man måste göra allt bättre. Så har det alltid varit och kommer nog också att förbli.

Om du läst mina tidigare inlägg i flera trådar ang olika märken har jag svurit ve o förbannelse över Nikon och Canon, men bara för det kan jag ju inte ursäkta Sonys felsteg.

//Lennart

Själklart har jag läst det mesta och vet precis din hållning, jag skriver väl inte så ofta om personliga behov och vad som skulle vara tillräckligt för mig. Jag bli helt enkelt upprörd på ett sätt som många fler borde bli och det behöver inte bara gälla kameror. folk blir förbannade på hantverkare som slarvar, jag listan kan göras lång.

Jag vart upprörd när Canon släppte 40D med lågupplöst monitor, när samtida konkurenter släppte högupplöst monitor. och jag tänkte inte köpa någon 40D även om den imponerade på mig.

Samtidigt inser jag att C/N är mycket kapabla och måste någon utse en vinnare så blir marginalerna ändå inte så stora mellan modellerna. Men jag kan villigt erkänna att det svider när A77 förlorade så pass mot D7000 och 7D vad gällde dom flygande måsarna, vad gäller D7000 så visade exif att den bara smattrade 5b/s och då är det lättare att få lite mera skarpa bilder.
 
Men jag kan villigt erkänna att det svider när A77 förlorade så pass mot D7000 och 7D vad gällde dom flygande måsarna, vad gäller D7000 så visade exif att den bara smattrade 5b/s och då är det lättare att få lite mera skarpa bilder.

Men snälla....det är vad en testare lyckades/misslyckades med. Surfa runt och läs fler resentioner. Läs vad ägare till a77 tycker på Dyxum te.x......ser att många där lyckas med att få knivskarpa serier.
 
Sony har faktiskt ett enastående "Track Record" i det avseendet. Kolla A900 t.ex., inga fel på den! Perfekt kvalitet och version 1.0 av firmware funkade över två år. Egentligen samma sak med andra modeller.

Faktum är att det varit en stark egenskap från Sony jämfört med de andra märkena.
Alla dessa fixar till Canon. "Err99" - hört talas om det?

A77 är undantaget och jag tror absolut inte det varit avsiktligt att tumma på kvaliten från Sonys sida. De har helt enkelt haft en jäkla otur med jordbävningar, tsunamier och översvämningar och varit tvungna att släppa ut kameran ändå.

Så, jag tycker itne det är "fair" att generellt beskylla Sony för dålig leveranskvalitet.


/Mats

Nu hakar du upp dig på EN sentens igen i ett helt sammanhang, jäkla nollåtta:):). Du läser för fort innan du börjar dunka på T-bordet.

Jag beskyller inte Sony generellt för dålig leveranskvalitet. Jag har en A900, haft 2 st A850, har en A700, haft en A550 plus en räcka olika objektiv. Har tidigare i trådar du själv deltagit i berömt Sony för att jag sluppit undan med endast ETT sämre justerat objektiv.

Men poängen kvarstår: Avsiktligt eller inte så måste nog alla på tråden erkänna att de förväntade sig att A77:an på allvar skulle sätta Canons och Nikons semipromodeller på plats. Det är bara att läsa tillbaks i denna tråd så finns massor av tongångar i den takten.

D v s här skulle Nikon och Canon kunna detroniseras en hel del. Och då schabblar Sony precis i avtrycksögonblicket när man hade läge för upplagd straffspark. Och testmottagandena har ändå inte blivit dåliga, men tänk om Sony bara vilat aningen på hanen så att lite mer blivit bättre.

En uppstickare behandlas alltid mer styvmoderligt än de etablerade. Och det kan jag hålla med om inte är "fair". Men för att slå hårt mot Nikon och Canon får man i detta läge inte vara lika "dåliga" som de.Jag tror du fattar poängen.

Inbrytningen med A900/A850 på FF-marknaden var en mycket bra markering som visade att Sony var att räkna med på riktigt allvar. Därför är det tråkigt att det blev som det blev med A77. Jag är övertygad om att den kommer att bli riktigt bra efter några smärre justeringar i produktionen och ny FW. Tänk om den hade kunnat presenterats så från början!

Om jag skäller på Canon isynnerhet för en hel del missar och faktiskt tröttnat på märket till den grad att jag sålt av mina kameror av det märket och bara har ett par objektiv kvar som också ska säljas för att helt satsa på Sony MÅSTE jag ju för att själv vara trovärdig kunna få säga ifrån när jag tycker Sony missat en bra chans.

Återigen: Jag kan inte hylla Sony när de gör något som är mindre bra bara för att jag endast har Sonykameror kvar. Jag är inget märkesfreak.

Inte fasiken skulle du tycka det vore okej om styrningen i din bil av märket XXX glappade bara för att styrningen glappar i märkena YYY och ZZZ?

Rå, men hjärtlig stämning i inläggen, Mats. Och det vet jag funkar mellan oss. Fasiken, kom på att jag från begynnelsen är en jäkla nollåtta oxå:)

//Lennart (nollåttasmålänning=bastard i kvadrat)
 
Men snälla....det är vad en testare lyckades/misslyckades med. Surfa runt och läs fler resentioner. Läs vad ägare till a77 tycker på Dyxum te.x......ser att många där lyckas med att få knivskarpa serier.

Precis! Här handlar det om vana från själva verktyget. För övrigt finns en massa otroligt fina bolder av flygande fågel tagna med betydligt enklare kameror och sämre bps samt äldre AF. Fotografens vana vid kameran.

Att sedan Canon 7D bjuder på lite mer personliga inställningsmöjligheter vad gäller AF är en helt annan sak. Det innebär inte att en fotograf som är ovan med 7D lyckas bättre.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.