Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Gott och väl att det rapporteras att ghostingproblemet är löst, icke desto mindre så förekommer det på A55. Så det lär väl inte trösta ägarna till dem. Jag har lagt upp exempel på det tidigare i 2 trådar.

//Lennart (illasinnad Sonyanvändare:)

Ja A850 Kommer under resten av sin levnad att leverera lite sämre Jpeg-bilder, tillika kommer 7D att ha DR-tal som är sämre än A580 också under resten av sin levnad.

När Canon/Nikon får lika snabb AF i Live View som Sony är skrivit i sjärnorna. Innan du Lennart kom in med Ghostexempel från A55, så var du långt efter, detta hade malts väldigt tidigt från utlänska saiter och var inget nytt för många av oss. därimot ser jag absolut inga fel med dylika rapporter från dig Lennart eller någon annan. Men under en peroid var det ganska så mycket av vassa negativia skriverirer om A55, Helt uppenbart fanns det folk på tråden som trivdes extra av det, med det pekar jag inte ut dig speciellt utan mera allmänt. Det finns ju faktiskt många saiter som både prisbelönt och givit A55 mycket beröm också.

Canon och Nikon kommer att vara ohotade under många år framåt, Pentax K5 klår dom flesta men ingen jäkel köper kameran för det. Experterna väntar på Nikons 24Mp och vad den kan åstakomma, Sonys A77 intresserar föga, men vanliga konsumenter och unga konsumenter gillar nog A77 och den välfyllda specen.

//Bengt.

Ja så är det väl. Mest prisvärt och det är ju svårt att motsäga. Det är ofta rätt lite man faktiskt får på marginalen om man köper de dyrare modellerna. Att köpa toppmodeller är inte nödvändigt ett självklart val.

Jag är ingen "vanlig" konsument och ung skulle jag gärna vara.....tycker att det är en jä**a bra kamera!!bildmässigt.

Kan bara instämma...det är en jäkligt bra kamera trotts att den är sämre på några få punkter än konkurrenternas kameramodeller i samma klass...inte heller har jag sett/läst någon test som tyckt det är en dålig kamera utan dom flesta är imponerade av kameran o trotts småmissarna så få den toppbetyg i nästintill alla tester.

Ja A850 Kommer under resten av sin levnad att leverera lite sämre Jpeg-bilder, tillika kommer 7D att ha DR-tal som är sämre än A580 också under resten av sin levnad.

När Canon/Nikon får lika snabb AF i Live View som Sony är skrivit i sjärnorna. Innan du Lennart kom in med Ghostexempel från A55, så var du långt efter, detta hade malts väldigt tidigt från utlänska saiter och var inget nytt för många av oss. därimot ser jag absolut inga fel med dylika rapporter från dig Lennart eller någon annan. Men under en peroid var det ganska så mycket av vassa negativia skriverirer om A55, Helt uppenbart fanns det folk på tråden som trivdes extra av det, med det pekar jag inte ut dig speciellt utan mera allmänt. Det finns ju faktiskt många saiter som både prisbelönt och givit A55 mycket beröm också.

Canon och Nikon kommer att vara ohotade under många år framåt, Pentax K5 klår dom flesta men ingen jäkel köper kameran för det. Experterna väntar på Nikons 24Mp och vad den kan åstakomma, Sonys A77 intresserar föga, men vanliga konsumenter och unga konsumenter gillar nog A77 och den välfyllda specen.

//Bengt.

Och Nikon D1 kommer att fortfarande ha kvar sina 2,7 MP... A850:s jpeghantering går att korrigera rätt så bra genom att köra raw. 7D:s lite påvra DR är inget "fel" egentligen. Den är lite omsprungen av en del APS-C.

Vad A55 anbelanger så är ghosting däremot en egenskap som skapar bildfel. Och de går inte att korrigera på ett snyggt sätt. Det är pointen.

Vad spelar det för roll att problemet tidigare tagits upp innan jag visade mina exempel? Ingen på trådarna lade ju in några exempel utan bara hänvisade till sajten si eller så.

Jag bara konstarerade att det är BRA att problemet förefaller löst på senare A65 men att det inte hjälper A55-ägare. Den kameran är så pass ny. Sony borde gjort den färdig. Torde säga säga sig självt att en halvtransparent mojäng framför sensorn ställer till med problem som måste lösas innan kameran säljs.

//Lennart

Gott och väl att det rapporteras att ghostingproblemet är löst, icke desto mindre så förekommer det på A55. Så det lär väl inte trösta ägarna till dem. Jag har lagt upp exempel på det tidigare i 2 trådar.

Skulle säga att det förekommer väldigt sällan i praktiken med tex A55 och det har bevisats/påpekats i mängder av tester.....visst man provocera fram det och även råka ut för det i praktiken i vissa situationer om man har otur men knappast ett jätteproblem som många få det att verka som...tror dom flesta som äger tex en A55 aldrig råkat ut för detta fenomen.

Vad A55 anbelanger så är ghosting däremot en egenskap som skapar bildfel. Och de går inte att korrigera på ett snyggt sätt. Det är pointen.

Visst går det att lösa(om Sony vill) eftersom det går att byta den transparenta spegeln i SLT-kamerorna....vad är det som säger att Sony idag inte använder sig av samma transparenta spegelfilm i övriga SLT-kameror som sitter A65/77??

Skulle säga att det förekommer väldigt sällan i praktiken med tex A55 och det har bevisats/påpekats i mängder av tester.....visst man provocera fram det och även råka ut för det i praktiken i vissa situationer om man har otur men knappast ett jätteproblem som många få det att verka som...tror dom flesta som äger tex en A55 aldrig råkat ut för detta fenomen.

Jag lyckas i princip jämnt med det när det finns blänkande detaljer i motivet. Hade en A55 till låns över en vecka. Ibland så lite störande att det gick att negligera, ibland inte. I övrigt en trevlig liten kamera,

Noterade att problemet blev extra märkbart när FF-objektiv användes på den. Speciellt Z16-35/2.8 SSM och även Z 24-70/2.8 SSM i 24-35 läge. Vid 70 inte märkbart så det störde. Kanske beror på ljusmängd som hamnar på "sidorna" av spegeln. Jag vet inte-bara en teori. Hade ingen APS-C glugg till hands så jag kunde jämföra.

Någon som har en bra teori?

//Lennart

Visst går det att lösa(om Sony vill) eftersom det går att byta den transparenta spegeln i SLT-kamerorna....vad är det som säger att Sony idag inte använder sig av samma transparenta spegelfilm i övriga SLT-kameror som sitter A65/77??

OM Sony vill, ja! Om de använder exakt samma spegelfilm i A77/A65 och problemet inte finns där så kan det knappast beror på spegelfilmen i sig. Då har de löst det på annat sätt. Men OM det är annan spegelfilm borde man ju snarast byta till den i A55 samt erbjuda möjligheten till gamla ägare av A55 att byta. Funkar vidvinkliga FF-zoomar i vidvinkelläge utan ghostings på din A77? Och då menar jag motiv där verklig risk föreligger för sådana.

//Lennart

Värt att beakta är att Dpreview inte ansåg att Ghosting som då upptäcktes på A55 inte ansågs som alamerande trots allt, Även Peter ryckte in som sitter i den goda sitsen med kamrater som använder A55 och får goda möjligheter att prova, det klassiska exempelt som togs fram vid flertal tillfällen ( av kanske lite illlasinnade konkurenter gjorde stor sak av fenomenet ) var faktiskt lite märkligt, foton tagna under dåliga förhållande, korta kommentarer från Canonfolk som helt sonica bara skrev " Scary " .

Vad många dåliga bilder har inte tagits av oss alla här på fotosidan som vi sedan fått kastat bort, börjar nästan bli lite tröttsamt med alla fantastiska experter som har någon form av gudagåva att alltid perfekt kunna se den 100% kulören på orange färg tillika grön och röd, den exakta vitbalansen med mera, Jpeg.bilder är så totalt jätte konstiga att man ser inte om det är bandy eller fotboll som utspelar sig.

Tillbaka till Ghosting som Sony nu tydlingen löst efter att Fotosidans konkurenter till Sony gärna viljat påtala dom i tid och otid, nu läser man inte att Sony faktiskt fixat det hela på blott sin andra generation genom släppet av A65. men så klart EVF:en kan man fortfarande hacka på.

Vad glad du låter Bengt! Varför bry sig om vad en massa "förståsigpåare" tycker? Du har väl en egen åsikt som inte styrs av folks omotiverade klagomål på Sonykameror?

Sonys A77 intresserar föga, men vanliga konsumenter och unga konsumenter gillar nog A77 och den välfyllda specen.

Jag gillar den också, och den enda som tycker att jag är ung är nog min mamma.

Jag hoppas att Sonys konkurrenter apar efter så att jag får chansen att köpa en "A77" som passar mina objektiv.

Eftersom du blandar engelska och svenska inställer sig frågan ang tolkningen av "slapp som ringmuskeln" ställt mot mer "fart" till Sony.

En viss omtolkning bör väl också göras ang din fråga om det bara är du som skriver om A77/A65 här. Jo, jag ser att det är ironi så väl bekomme. Du är en av de mest kända OT-skribenterna och dina alster håller hög kvalitet och läsvärde. Så "keep the good fart steaming".:)

Ang A65 är den säkert prisvärd, men kanske ramlar mellan 2 stolar då den kameran sannolikt också behöver 16-50/2.8 SSM som standardobjektiv för att göra sensorn rättvisa. Personligen skulle jag inte köpa A65 istället för en A77 då prisskillnaden är relativt liten med tanke på hur mycket mer saker A77 är utrustad med.

Men för den som aldrig tänker sig att använda vertikalgrepp och plåtar aningen lugnare moiv på relativt låga iso så är A65 säkert väldigt bra. Men då ska det till bra objektiv. Och det kanske inte är så svårt att fixa. Ett gammalt Minolta 50/1.7 gör sannolikt ett fint jobb tillsammans med A65. Finns ju flera bra Sigmazoomar att välja emellan också om de är optimerade för SLT-tekniken (enl etikett på objektivets kartong eller modifierad på verkstad). 17-70 eller 18-50 blir säkert bra. Eller Tamron 17-50/2.8.

Personligen är jag så van vid den topplacerade displayen så den är synd att avstå, synkkontakt likaså, liksom mer varierbart autoiso.

//Lennart

Skulle jag köpa en SLT så skulle jag köpa A77:an och då med det nya objektivet också. Skulle vara skönt att vetat att grejorna är hyfsat täta. Jag har aldrig haft problem med fukt men jag nojat lite när det är blött och det är inget kul.

Nej, det är vi inte säkra på.

Eller åtminstone inte jag, eftersom jag inte har läst någonstans att Sony har sagt vad det är de har gjort för att trycka ner artefakterna. De kan naturligtvis mycket väl ha beskrivit detta nånstans utan att jag har sett det, men det kan också lika gärna var så att Sony håller knäpp tyst om detta (för att inte konkurrenterna ska lyckas komma ifatt dem för enkelt). F.n. har ju Sony ett rejält försprång här (vilket i och för sig är lite förvånande - när Minolta kom ut med autofokussystemet så tog det väl knappt ett år innan det blev kopierat), och Sony vill förstås försöka att hålla sitt försprång så länge det bara går. Dvs när konkurrenterna kommer fram till sina första generations SLT:er, så ska Sony själva vara redo för sin tredje... :)

Och i så fall lär vi nog inte få vår nyfikenhet stillad i första taget...
.

Senast ändrad:
OM Sony vill, ja! Om de använder exakt samma spegelfilm i A77/A65 och problemet inte finns där så kan det knappast beror på spegelfilmen i sig. Då har de löst det på annat sätt. Men OM det är annan spegelfilm borde man ju snarast byta till den i A55 samt erbjuda möjligheten till gamla ägare av A55 att byta. Funkar vidvinkliga FF-zoomar i vidvinkelläge utan ghostings på din A77? Och då menar jag motiv där verklig risk föreligger för sådana.

//Lennart

Ja det är klart i sådan fall handlar det om Sonys vilja.
Funkar alldelse utmärkt med den vidvinkeln jag har(zeiss 16-35) och mina övriga objektiv....lika så har jag aldrig drabbats av ghosting på någon av alla bilder som jag tagit med A55.

Men vi är väl inte säkra på att det endast är spegeln de gjort om.

Nej det är vi inte säkra på men personligen så tror jag faktiskt det är just den transparenta som dom har förbättrat...det är trotts allt den punkten som är källan till att ghosting kan uppstå...men visst dom kanske har gjort små ändringar som ändrat vinkel mm men några ändringar bakom spegeln som elimenerar ghostingen tror jag personligen inte på.

Nej, det är vi inte säkra på.

Eller åtminstone inte jag, eftersom jag inte har läst någonstans att Sony har sagt vad det är de har gjort för att trycka ner artefakterna. De kan naturligtvis mycket väl ha beskrivit detta nånstans utan att jag har sett det, men det kan också lika gärna var så att Sony håller knäpp tyst om detta (för att inte konkurrenterna ska lyckas komma ifatt dem för enkelt). F.n. har ju Sony ett rejält försprång här (vilket i och för sig är lite förvånande - när Minolta kom ut med autofokussystemet så tog det väl knappt ett år innan det blev kopierat), och Sony vill förstås försöka att hålla sitt försprång så länge det bara går. Dvs när konkurrenterna kommer fram till sina första generations SLT:er, så ska Sony själva vara redo för sin tredje... :)

Och i så fall lär vi nog inte få vår nyfikenhet stillad i första taget...
.

Jag tror helt enkel konkurrenterna är mer försiktiga än Sony när det gäller ny teknik/lösningar som påverkar helheten stort då dom har betydligt mer att förlora på att göra så stora förändringar....Sony gjorde ett val(både med Nex och SLT) och vågade satsa på att testa ny teknik/lösningar som visade sig vara väldigt lönsamt...men det kunde lika väl ha blivit en flopp...hade dom fortsatt i det traditionella spåret så hade dom med all säkerhet inte varit där dom är i dagsläget.

Nä precis. Snyggt var det ju inte och det är väl osäkert om drabbade kände någon större tröst bara för att dPreview för en gångs skull inte nojade på problem som dessa. Ghosting tillhör ju samma nyckfulla effekter som reflexer som kan förstöra den bästa bild om man har otur. Fick några sådana reflexbilder sist jag var ute och tog några höstbilden med min A580 och Sigma 17-70 som har denna nyckfullhet i hög grad även i lätt motljus.

Kommer ihåg hur sur jag blev när jag upptäckte att ett antal annars fina bilder av den berömda bron i Mostar i Bosnien inte riktigt blev vad jag sett i preview p.g.a. objektivets inre reflexer.

Nej det är vi inte säkra på men personligen så tror jag faktiskt det är just den transparenta som dom har förbättrat...det är trotts allt den punkten som är källan till att ghosting kan uppstå...men visst dom kanske har gjort små ändringar som ändrat vinkel mm men några ändringar bakom spegeln som elimenerar ghostingen tror jag personligen inte på.

Ja jag vet inte men jag har för mig att Joakim hade någon utläggning om de negativa effekterna av att sätta en spegel på sniskan i ljusflödet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar