Jag förstår ärligt talat inte hur du tänker nu, Sten-Åke.
Ett problem med råformatet är att den "framkallning" man gjort inte sparas om man öppnar filen i ett annat program som inte kan tolka de justeringar man gjort i en eventuellt inbäddad eller bifogad XMP-fil. Vill man spara en fil med just den perfekta framkallning och vara säker på att kunna återskapa den gör man då lämpligen en kopia i tiff- eller jpgformat. Om du inte använt råformat i kameran utan jpg och sedan ytterligare ändrat i jpgfilen i LR så skriver du antingen över originalfilen (med kvalitetsförlust och utan möjlighet att backa) eller sparar det som en ny jpg (vilket du skulle kunnna gjort från råfilen också).
Du skriver en väldans massa rader om att det inte går att läsa filerna från floppydiskar, bernoulli och andra antikviteter i datorvärlden, men detta gäller förstås oavsett i vilket format bilderna är lagrade i. Jag har precis som du hållit på med datorer sedan 80-talet, och jag har tappat massor av filer sedan dess. Nu för tiden ser jag dock till att de filer jag vill vara säker på att inte tappa hela tiden finns på moderna lagringsmedia och säkerhetskopieras. Sedan får man väl hoppas att arvingarna på något sätt får ärva rättigheten att logga in på eventuell molnlagring och sådant
Självklart kommer våra efterkommande inte ha möjlighet att se alla fantastiska bilder vi åstadkommer nu av olika tekniska orsaker, men vi har nog inte sett så många av våra förfäders alster heller beroende på att den teknik de använde också var förgänglig (antändlig, ritad i sand etc). Jag tror att digitalt lagrade bilder har betydligt större chans att överleva länge än de fotografier som gjorts på silverbas i och med att det är fullt möjligt och inte så svårt att hela tiden "kopiera originalet" till nya typer av lagringsmedia. Fortfarande krävs en del handpåläggning för att åstadkomma detta, men det är jag övertygad om kommer lösas inom kort.
Edit: tråden har spårat ur en hel del (igen), men för att få den på banan igen så tror jag inte att det har någon som helst betydelse om en RAW/JPG är gjort med en A77 eller en annan kamera just för arkivbeständigheten.