Definition:
RAW och 100% jpg är likartade arkivformat, som man egentligen inte kan använda. Från båda formaten konverterar (framkallar) man en bild till något bildredigeringsprogram med sitt eget format som Photoshop eller Gimp. I det här skedet kan man ändra på allt från färgtemperatur, gamma, skärpa, färgnyanser, vitbalans, ljusstyrka, kontrast osv. helt oberoende av om ursprunget var en RAW-fil eller en 100% jpg.
Källa:
Filosofiegymnasieingenjören
hittade på det själv.
Nej, här hänger jag inte på alls. Ditt resonemang faller på att du måste veta exakt vilka parametrar jpegfilen "utsätts" för i kamerans interna mjukvara.
Visst kan man "ändra" skärpa, färgtemperatur etc i en jpegfil, men du ändrar då på något som kameran redan har bestämt. Ta bara skärpa t ex. Du skärper sannolikt något som redan är extra uppskärpt i kameran med eventuella artefakter som konsekvens. Du måste alltså nolla skärpeinställningen i kameran, eventuell brusreducering som ligger på plus veta allt om de olika algoritmer kamerans mjukvara använder.
Sedan måste du sätta det i relation till vad som åker med rawfilen. Det handlar inte bara om tid, bländare utan dolda parametrar här också fast med betydligt mer utrymme att bestämma själv i efterbehandlingen.
Så jag tror inte det är en så bra sanning att sätta det likhetstecken du gjort.
Att det sedan går att bearbeta en jpegfil i exv ACR via LR eller CS är en annan sak, men då måste man vara medveten om att man bearbetar fler redan bearbetade värden. Och det sker inte utan konsekvenser.
För övrigt roade jag mig precis innan jag svarade på ditt inlägg att ta filerna från en och samma bild. (kör som standard raw+jpeg) och bearbetade dem i ACR. Tidsåtgången för bearbetningen är ungefär detsamma för båda filerna, men skillnaden blev att rawfilen blev bättre detaljerad, gick att skärpa snyggare och färgövergångarna blev snyggare.
Jag är inte alls motståndare till att efterbehandla en jpegfil på det sättet du beskriver. Har hänt att jag varit tvungen till det många gånger, men de som skyller på tidsåtgång för att behandla en rawfil tycker jag är ute i osläppt väder. Likaså att det skulle vara svårare att behandla en rawfil än en jpeg.
Ännu så länge har jag inte upplevt någon parallellt tagen jpegfil som helt matchat det som går att krama fram ur en rawfil. Men jag har sett några som kommit mycket nära. Och det kan man väl mycket väl vara nöjd med.
Mvh//Lennart
Edit: Ser att Joakim redan kommenterat det du skrivit under tiden jag satt och plitade. Han var dessutom vänlig nog att dra till med ett par värre exempel som jag exkluderade för att inte behöva skriva så långt. Och det blev ju långt i alla fall.