pet
Aktiv medlem
Intervju med design-teamet för A65/77:
http://www.sony.net/Fun/design/activity/product/a_7765/01.html
http://www.sony.net/Fun/design/activity/product/a_7765/01.html
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För att vara petig så har Sony inte lika mycket valt det som de har ärvt det av Minolta.Sony har valt att ha en egen standard för monteringen av en blixt på kameran, vilket gör att det inte går att använda något annat än deras egna blixtar på kameran utan att sätta dit en adapter (ens med manuella blixtar).
Jupp det är mycket offtopic nu.....såg precis detta tipset på Dpreview...någon som testat detta om det blir någon skilnad i EVF:en??
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=39799914
Ja, jag trodde jag skrivit ungefär så i tråden tidigare.
Den huvudsakliga degenereringen sker när filen konverteras från råformat till jpg (oavsett om det görs i kameran eller i råkonverteraren). Därefter kan ytterligare förstöring av bildinformationen göras i valfritt program, men ALLA program som vidarebehandlar en jpgfil tar bort information ur den.
Jag har inget emot DNG, men tror inte det är så mycket mer framtidssäkert än andra råformat.
Jag förstår inte att det på något sätt skulle vara en fördel att efterbehandla en jpg jämfört med en råfil i Lightroom. JPG-filen kan aldrig innehålla lika mycket information. Om man fotograferar 10000 bilder under en dag är det förstås enklare om bilden är så färdig som möjligt från kameran, men så länge man fotograferar rimliga mängder bilder är det vare sig svårare eller långsammare att hantera råfiler. Om man inte gillar att hålla på med framkallningen av råfiler är förstås jpg ett lämpligare format.
Nu är du helt ute och cyklar. Det du kallar JPEG-original har redan tappat mycket av den information som framtida program skulle kunna utnyttja. Det är dock möjligt att de programmen kan göra bättre slutresultat av de "original" du har, men inte i närheten av de skulle kunnat göra med den sensordata som lagras i råfilen.
Är det så svårt att förstå att även ett val av JPEG kan ske på förnuftiga grunder och att man inte behöver vara idiot eller i bästa fall fullständigt okunnig för att göra det? Varför utgår alltid dessa självpåtagna RAW-evangelister, som tagit som sin uppgift att frälsa alla puckade JPEG-fotografer från det förtappade JPEG-formatet, att de inte skulle vara medvetna om vilka fördelar ett RAW-format kan ha i vissa sammanhang?
Sony har valt att ha en egen standard för monteringen av en blixt på kameran, vilket gör att det inte går att använda något annat än deras egna blixtar på kameran utan att sätta dit en adapter (ens med manuella blixtar).
Det vore inte alls fånigt, tycker jag. Tänk vad trevligt det vore att kunna sätta ett Nikonobjektiv på en Sonykamera, eller ett Sony/Zeissobjektiv på en Canonkamera.Så att blixtfästet skulle behöva vara någon standard mellan tillverkare är bara fånigt. objektiv-fattningar är ju inte det, inte batterier heller osv.
Har alla Sonykameror (med Alpha-fattning) skruv-AF? Det är ju i så fall bättre än Nikon, och lika bra som Canon.Viktigare då att det är samma inom samma system. På Sony/Minolta kan du ta vilket objektiv som helst och vilken kaera som helst sedan början av 80-talet och det fungerar. inte som vissa andra där det är olika på olika kameror om de stödjer objektiv med ena eller andra AF-systemet osv.
Det finns inget icke problem i detta. Det där garagehacket måste underhållas för varenda nytt RAW-format som ser dagens ljus. RAW-formaten är inte bara tillverkarspecifika utan t.o.m. ofta modellspecifika. DCRAW måste underhållas i evighet och det vore intressant att se om det kommer ske i evighet för det är det som är ribban.
Det vore betydligt vettigare att få ett generellt RAW-format så att mjukvarutillverkarna slipper ägna sig åt denna tröstlösa följa John-lek som gör att de måste lägga stora utvecklingsresurser på RAW-formatadapters. Detta tänk har man för länge sedan övergivit i datorprogrammen. Vid 80-talets slut var det fortfarande så att varenda MS DOS-program hade egna uppsättningar skrivardrivrutiner, egna teckensnittshanterare m.m. Detta löstes med Windows, MAC OS och OS/2 som samtliga tog hand om drivrutinsproblemet. Man fick en enda skrivardrivrutin till samtliga program man körde. Det var bara WordPerfect som envisades med att inte fatta detta utan fortsatte med en egen parallell uppsättning drivrutiner. Men det programmet gick också från en marknadsandel på 60% till att bli helt bortglömt då användarna vände det ryggen. Jag tror få som var med då vill ha tillbaka den ortdningen.
Proprietära RAW-format har vi för att det är ett bra sätt att låsa in sina användare i sina egna RAW-konverterare. Ofta har det varit så att man bjudit på en snikversion medan den fulla versionen måste köpas.
Ja, alla med A-fattning.Har alla Sonykameror (med Alpha-fattning) skruv-AF?
Ja, alla med A-fattning.
Det enda som man kan se som ett undantag är en NEX-kamera (med E-fattning) med adaptern LA-EA1. Den kombinationen klarar endast AF med objektiv som har inbyggd fokusmotor. Med adaptern LA-EA2 fungerar AF även med skruvdrivna objektiv.
Sten-Åke, det är ingen som har kallat dig för idiot för att du hellre använder JPEG direkt ut kameran istället för RAW. Det kan visst finnas goda skäl till det, och om man som du är medveten om för- och nackdelarna så har man ju gjort ett informerat val. Inte mycket att bråka om.
I nästan alla forumdiskussioner om råformat mot jpg skriver någon som förespråkar jpg att råfolket kallar jipeggarna för idioter, mindre vetande eller bara helt enkelt korkade. Detta trots att det (såvitt jag sett) aldrig är någon som påståt något sådant.
Vill man fotografera i endast jpg så får man förstås göra det, och många gör det med mycket gott resultat. Jag fotograferar i råformat på samma sätt som om jag skulle fotografera med diafilm (alltså med noggrann exponering och inte massor av bilder av samma motiv), men tycker ändå att det är skönt att ha möjligheten att kunna rädda en bild där något blivit knas. Ställa in vitbalans och sådant vill jag dock inte pyssla med (och det gjorde jag inte när jag plåtade analogt heller)
Jag vet inte om just de orden har använts, men visst skrivs det ofta nedsättande om att använda jpg. Påstår jag som är helt neutral i frågan. Fotar endast analogt.I nästan alla forumdiskussioner om råformat mot jpg skriver någon som förespråkar jpg att råfolket kallar jipeggarna för idioter, mindre vetande eller bara helt enkelt korkade. Detta trots att det (såvitt jag sett) aldrig är någon som påståt något sådant.
Är det så illa? Då vete sjutton om jag vill börja med digitalt. Jag har ju läst att, för att bilderna skall duga, måste man skärpa, brusreducera, dra i kurvor, korrigera färgbalansen, korrigera exponeringen mm mm om man fotar raw. Som den late diafotograf jag är som inte gör något alls med bilderna idag, hoppades jag att det skulle vara åtminstone nästan lika enkelt om jag fotar digitalt i jpg. Suck! ;-)Det är naturligtvis en lögn att säga att INGEN skillnad i arbetsmängd finns mellan jpg/raw. Raw kräver lite mer involvering av användaren, OCH mer plats på hårddiskarna/minneskorten.
Varken MD eller FD går att montera (utan adapter som medför en del funktionsförlust) på respektive kameratillverkares AF-kameror.Jag håller med Per - det vore synnerligen trevligt om alla objektiv som är gjorda för en SLR (eller SLT) passade på alla kameror, men det lär dessvärre inte hända.
Det är förstås bra att alla Sony/Minoltaobjektiv funkar med AF på alla Sonykameror, men hur är det med äldre manuellt fokuserade Minoltagluggar (eller Canon FD på EOS)?
Jag gillar NEX och att man kan häkta på i princip vad skit som helst på den kameran med hjälp av adaptrar. Jag är dock lite skeptisk till EVF:en och att den sägs vara ganska högljudd - bra bilder kan man dock säkerligen göra med den (med nästan valfritt objektiv).
Imponerande! Undrar om det går att göra/kommer att komma adaptrar så att man kan köra Nikon- eller Canonobjektiv på NEX med bibehållen AF (inte för att jag äger några AF-objektiv över huvud taget just nu, men ändå ...).