Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Har bestämt mig för (och beställt) nya NEX 5 + kitzoomen att ha som andrakamera. Kör alltid RAW, viket bildbehandlingsprogram är att föredra?

Använder annars Nikons NX2, så jag lite dålig koll på denna marknad. Capture One?

Det beror på vad du vill göra, hur mycket du fotograferar, och hur du efterarbetar...

CO ger dig kanske den absolut bästa detaljeringen. Detta är viktigt när du vill köra så stora presentationsformat som möjligt. Dess färgkorrigeringsverktyg är också absolut bäst (men kanske också mest svåranvänt...)

Lightroom är "nästan lika bra", och har - som jag tycker - ett mycket bättre flöde i arbetet. Katalogfunktionerna är lite knöliga i början, men fantastiska när man väl lärt sig grunderna.

CO har schysta rabatter ibland, LR är billigt - OM du har någon med ett giltigt studentbevis / arbetande lärare i familjen...

Båda kräver lite dator för att flödet ska "flyta på" med 16MP filer.

Grattis föresten :)
 
Nu har även jag lyckats skaffa mig en NEX-3. Och röd och grann är den! :)

Ska verkligen bli kul att prova dess möjligheter!

Hihi, funderar bara lite på ifall man som kille vågar visa sig utanför kompiskretsen med en röd kamera, eller... ?
 
Haha! Du är mycket smart, Göran! Men det visste jag ju redan innan... :)

Kommer ihåg någon som berättade att han gjort just detta, och att det tydligen var mycket enkelt att avlägsna filterpacken på just NEX:arna.
 
Tänkte efter lite, och kom på att det var Pete Ganzel.

Samt att jag själv hade postat länken till den uppgiften tidigare (i denna tråd t.o.m. !), i inlägg #847. Ja, minnet blir kanske lite dimmigare, eller behöver väl lite längre tid på sig för att leta rätt på något när man blir äldre. Fast eftersom man ju då har ju en mycket större minnesbank att leta igenom än vad ungdomar kan tänkas ha, så det är kanske inte så konstigt...
.
 
Det gör det säkert. :)

Annars kan du ju alltid byta din tråkigt svarta eller silvriga NEX-5:a mot min gladröda NEX-3:a...
 
Bra tips, Chrissebe!

MrKarisma, NEX-pannkakan finns att få på Rajala för 1.499 kr, ifall det skulle vara intressant.
Men hur som helst, en NEX-5:a för 3 papp inklusive standardzoomen kan ju aldrig vara fel!
.
 
Elgiganten rear ut Nex-5 med 18-55 för endast 2990kr denna helg! :O Har redan lagt en beställning, är pepp som attan :D

Vad ska man köpa, NEX-5 för 3000, 5N för 6000 eller C3 för 5000? Vilken ger mest för pengarna för en glas amatör. Jag behöver uppgradera från min ca 5 år gamla Canon kompaktkamera som fått en repa i objektivet och vill ha något mer att växa i. Prioriterar lång batteritid, hög bildkvalitet (inte minst i dåligt ljus) i jpeg-format. Vad är de främsta framstegen från 5 till 5N?
 
Jag var i samma situation som dig. Frun vill ha en ny kamera då powershoten inte räcker till längre (frontlinsen är lite skadad så bilderna blir kontrastfattigare än förr).

5 vs 5N. Samma mediokra objektiv följer med i kitten. 5N har bättre videoegenskaper, bättre DR och hög-ISO egenskaper. Vanliga 5an är inte direkt dålig på några av dessa punkter utan rentav bra, men räcker inte till vad 5N presterar. Det som irriterar mig mest med 5an är just att videoinställningarna är få, bländarprioritet kan styras och inte mer har jag för mig. Objektivfel-korrigering i jpg är också något som finns i 5N men inte 5.

Är skillnaden värd 3000kr extra? Det tyckte inte min fru eller jag så det blev en vanlig 5a som vi väntar på att komma med posten.

Det kom en ny firmware till 5an ganska nyligen med egenskaper lånade från C3 som peaking och att man kan välja olika bildtyper. Det är ju bra. Vem vet, det kanske kommer en till firmware som fixar lite mer.
 
Flera av de dyra mekaniska systemen saknas på NEX: spegel med motor, prisma, linser till OVF och mindre storlek så mindre material. Det som kostat är ju utvecklingen och den har man tjänat in efter ett tag. Jag skulle tro att själva produktionskostnaden är låg vilket ger Sony möjlighet att sänka priset då utvecklingskostnaderna har räknats hem. Det skulle inte förvåna mig om de sista exen av 5N kommer kosta t o m mindre än de sista 5:eek:rna som säljs idag och att de sista 7:eek:rna kommer säljas för 5-6000:- då den ersätts. En vanlig spegelreflex har högre produktionskostnader.

Själv köpte jag en NEX 5 efter priset fallit och den är rätt trevlig med nya firmwaren. Visst, 5N är bättre - men 3000:- bättre - det tvivlar jag på. För vissa är EVF:n ovärderlig men den kombon kostar nästan som 7:an.
 
Bra tips, Chrissebe!

MrKarisma, NEX-pannkakan finns att få på Rajala för 1.499 kr, ifall det skulle vara intressant.
Men hur som helst, en NEX-5:a för 3 papp inklusive standardzoomen kan ju aldrig vara fel!
.

Är man ute efter bägge objektiven är blir det ju samma pris på det här kitet hos Rajala:
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=nex5Db

Är det nån om vet vad det är för skillnad mellan NEX-% och NEX-5D?


/Mats
 
Sedan tycker jag ju inte att kitzoomen 18-55 som följer med NEX-kamerorna är medioker, utan rentav bra för att vara en kitzoom, slår nog alla andra spegelreflexkitzoomar med APS-C i alla fall. Men klart, beror ju på vad man jämför med som alltid.
 
Sedan tycker jag ju inte att kitzoomen 18-55 som följer med NEX-kamerorna är medioker, utan rentav bra för att vara en kitzoom, slår nog alla andra spegelreflexkitzoomar med APS-C i alla fall. Men klart, beror ju på vad man jämför med som alltid.

Håller med till 100%, Den är förvånansvärt bra. I sitt vidvinkelläge t o m lite bättre än den fasta 16mm pancake.

//Lennart
 
Sedan tycker jag ju inte att kitzoomen 18-55 som följer med NEX-kamerorna är medioker, utan rentav bra för att vara en kitzoom, slår nog alla andra spegelreflexkitzoomar med APS-C i alla fall. Men klart, beror ju på vad man jämför med som alltid.

Håller med vad gäller kitzoomen, 18-55, den är i mina ögon bra! Man får ju vad man betalar för, och ser man till det så är det väldigt bra!!
 
Man får ju vad man betalar för, och ser man till det så är det väldigt bra!!

Hur menar du då? Skulle det alltså finnas ett samband så att dyrare saker automatiskt är bättre? Utveckla gärna.

När det gäller 18-55 för NEX så är det ett riktigt bra objektiv. Välbyggt och fint med mycket bra optiska prestanda och betydligt bättre än andra objektiv med liknande brännviddsområde och ljustyrka till andra systemkameror.


/Mats
 
Hur menar du då? Skulle det alltså finnas ett samband så att dyrare saker automatiskt är bättre? Utveckla gärna.

När det gäller 18-55 för NEX så är det ett riktigt bra objektiv. Välbyggt och fint med mycket bra optiska prestanda och betydligt bättre än andra objektiv med liknande brännviddsområde och ljustyrka till andra systemkameror.


/Mats

Ja, med ett litet mått av generaliserande, så vill jag nog påstå att dyrare saker oftast håller en högre kvalitet/prestanda, än motsvarande billiga. Det är i varje fall min syn på det hela... //Peter-L
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.