Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Detta tyckte jag låter intressant:

"I had a lot of talk with my sources in these days. They all do confirm that Sony will focus on the still&video experience, they {Sony} are aware that NEX users need pancake lenses, ..."

Skrevs av Andrea på SAR den 25 aug.

Intressant ja...men frågan är om dom kommer göra några och när dom kan tänkas finnas tillgängliga i så fall...2013??
 
Ja lite pannkakor med bra kvalité hade behövts. Och nån vass normalzoom? Vad för icke-af objektiv rekommenderar du pet?

Har faktiskt inte testat speciellt många små fasta normal-objektiv med MF till Nex så jag har tyvärr inget jag direkt kan rekommendera men det borde finns någon här i tråden som har erfarenhet av det o som kan rekommendera något.
 
Du har väl en NEX? Vad använder du för objektiv?

Ja jag har en Nex-3(ska dock sälja den + adaptern snart) men har bara kitobjektivet 18-55(tyckte inte 16mm va värd pengarna) till den då Nex.en är min "promenadkamera" men när jag använder även mina A-objektiv på den när jag är ute på planerade fotorundor.
 
Ja jag har en Nex-3(ska dock sälja den + adaptern snart) men har bara kitobjektivet 18-55(tyckte inte 16mm va värd pengarna) till den då Nex.en är min "promenadkamera" men när jag använder även mina A-objektiv på den när jag är ute på planerade fotorundor.

Vad byter du till? Svårt, NEXen har sensorn jag vill ha, men m43 har objektiven. Nog fler än jag med samma dilemma :)
 
Vad byter du till? Svårt, NEXen har sensorn jag vill ha, men m43 har objektiven. Nog fler än jag med samma dilemma :)

Visst är det så...dock kommer det ju fler objektiv framöver till Nex från Sony och förhoppningsvis så kommer även tredjeparts tillverkarna som hoppade på E-fattningen med objektiv inom en snar framtid.

Säljer endast för att jag skall byta till den lite större Nex-7an och den nya SLT-adaptern.
 
Säljer endast för att jag skall byta till den lite större Nex-7an och den nya SLT-adaptern.

7an verkar riktigt fräsh. Just nu verkar ju många tro att Nex-5n har bättre bildkvalité men det återstår ju att se när det blir rättvisa jämförelser i RAW. En fråga om adaptern, hur funkar den? Sitter det en halvgenomskinlig spegel i den på något vis, och dessutom en phase-af?
 
Hej

Jag kan rekomendera ett Konica Hexanon AR 40 mm / F1.8.
MF så klart men ger bra skärpa. Något långt dock (eq 60 mm). Spanar efter en MF pankaka, men de går väldigt dyrt.
Har både orginal zoomen och köpte nu pankakan (AF). Pankakan är Ok i mitten men kanterna behöver bländare 5.6 för att bli acceptabla. Använder mes AF objektiven till familjebilder. Då är pankakans 2.8 kanon (slipper blixten) och man kan ju alltid beskära. För det är sällan man gör några större förstoringar än A4 på familjekort (oftast10x och 11x till album.)
Saknar dock ett makro Tycker inte Hexanon AR 40 funkar så bra med mellanringar. Köper nog AF macrot när det kommer..............
 
7an verkar riktigt fräsh. Just nu verkar ju många tro att Nex-5n har bättre bildkvalité men det återstår ju att se när det blir rättvisa jämförelser i RAW. En fråga om adaptern, hur funkar den? Sitter det en halvgenomskinlig spegel i den på något vis, och dessutom en phase-af?

Nja Nex-7an har vi inte sett några bilder från ännu(troligvis är den liiite bättre än A77 då den inte har någon spegel framför sensorn) och det mesta vi sett från A77 är från beta-ex med väldigt tidig firmware V.0,58....inte heller finns det någon RAW-konventerare som har fullt stöd för A77ans filer så jag skulle vänta med att jämföra bilder tills det finns bilder från ett produktions-ex och det finns RAW-konventerare med fullt stöd för A77 och Nex-7 innan man gör dessa jämförelse.
Men Nex-5N är grymt bra när det gäller bildkvalitén.

Yes det är en adapter med SLT-konstruktion i vilket innebär att man får 15 af-punkter och full fasdetekt-AF med sina A-objektiv när man kör dom på Nex.
 
Jag tror tyvärr inte NEX är för mig, ännu. Jag hittar inget objektiv jag vill ha till en Nex-5N. Jag pallar inte köra utan AF. Får nog bli m43 nu, och när Sony uttökat NEX med lite fler objektiv så byter jag dit.
 
Jag tror tyvärr inte NEX är för mig, ännu. Jag hittar inget objektiv jag vill ha till en Nex-5N. Jag pallar inte köra utan AF. Får nog bli m43 nu, och när Sony uttökat NEX med lite fler objektiv så byter jag dit.
Helt okej argument. Prioriterar man AF så är väl NEX-utbudet lite tunt just nu. För mig har det dock aldrig varit något problem eftersom jag tycker att det är kul att fota Rolleiflex-style, från maghöjd.
 
Jag ska slå till på en ny NEX-5N nu tänkte jag. Söker man på Prisjakt efter butiker som säljer denna redan finns endast ScandinavianPhoto med, och på deras hemsida verkar de endast sälja huset, inte med kitobjektivet som jag tänkte slå till på.

Vet vi när denna kommer dyka upp i butik i paket med objektiv och vad de kostar? Det kanske redan finns?

Via Sonys hemsida antar jag att det blir lite dyrare än i andra nätbutiker?
 
Passar adaptern?

Någon som har en susning om adaptern LA-EA1 som ger AF på SSM och SAM A-objektiv på gamla NEX-5 även fungerar på samma sätt med nya NEX-7 som släpps snart?
 
Jag är riktigt sugen på att slå till på paketet Sony NEX-5N + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS.
Går för 7500 på Scandinavian Photo.

Dock är det mycket pengar. Jag överväger fortfarande andra alternativ runt samma prisklass, och kan till och med vara beredd att lägga till kanske två tusen om något ännu bättre alternativ finns.

Egentligen vill jag även ha en sökare, som nex-7, men över tio tusen tvekar jag över att lägga. Fujifilm x100 ligger ju runt tio tusen, men där skrämmer det mig att endast köra fast objektiv. Kanske Fujifilms kommande x10?

Några tankar och tips?
Bildkvalite står i centrum.
 
Jag är riktigt sugen på att slå till på paketet Sony NEX-5N + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS.
Går för 7500 på Scandinavian Photo.

Dock är det mycket pengar. Jag överväger fortfarande andra alternativ runt samma prisklass, och kan till och med vara beredd att lägga till kanske två tusen om något ännu bättre alternativ finns.

Egentligen vill jag även ha en sökare, som nex-7, men över tio tusen tvekar jag över att lägga. Fujifilm x100 ligger ju runt tio tusen, men där skrämmer det mig att endast köra fast objektiv. Kanske Fujifilms kommande x10?

Några tankar och tips?
Bildkvalite står i centrum.

Om bildkvalité står i centrum är det bra tänka på att i alla andra trådar utom de som rör NEX och andra spegellösa betonas alltid att optiken är viktigast.

Men när man läser vissa trådar här och DPreview är det bara sensor, sensor, sensor.. jag tycker NEX saknar intressanta objektiv. Det enda jag kan tänka mig just nu är väl CZs prime 24 f1.8 men vi vet inte hur bra den blir, den är ganska stor och dessutom dyr. I övrigt gäller manuell fokus för NEX om du vill ha bra glas. Men om sådär 2 år när Sony är ikapp övrigas försprång (kan det vara så svårt fixa intressanta objektiv?) så blir det ett grymt system.
 
Om bildkvalité står i centrum är det bra tänka på att i alla andra trådar utom de som rör NEX och andra spegellösa betonas alltid att optiken är viktigast.

Men när man läser vissa trådar här och DPreview är det bara sensor, sensor, sensor.. jag tycker NEX saknar intressanta objektiv. Det enda jag kan tänka mig just nu är väl CZs prime 24 f1.8 men vi vet inte hur bra den blir, den är ganska stor och dessutom dyr. I övrigt gäller manuell fokus för NEX om du vill ha bra glas. Men om sådär 2 år när Sony är ikapp övrigas försprång (kan det vara så svårt fixa intressanta objektiv?) så blir det ett grymt system.
Jag förstår vad du menar. Har du någon i prisklassen du rekommenderar före nex med tanke på utbud av objektiv?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.