Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

---
Är det nån om vet vad det är för skillnad mellan NEX-% och NEX-5D?

/Mats
NEX-% är slarv från Rajala. Det ska vara NEX-5.

NEX-5D är också en vanlig NEX-5. Rajala har slarvat lite igen - detta D ingår i Sonys beställningsnr, och anger vilket eller vilka objektiv som medföljer (i detta fall 18-55/3,5-5,6 OSS).
.
 
NEX-% är slarv från Rajala. Det ska vara NEX-5.

NEX-5D är också en vanlig NEX-5. Rajala har slarvat lite igen - detta D ingår i Sonys beställningsnr, och anger vilket eller vilka objektiv som medföljer (i detta fall 18-55/3,5-5,6 OSS).
.

NEX-% var slarv av mig, var meningen att skriva NEX-5, så det var inte Rajala, skämmas den som skämmas bör.

Men då så, då var det som jag trodde att NEX-5D bara var en felskrivning.

/Mats
 
Jag fullkomligt älskar min NEX5 som liten smidig kompetent kamera att ha med sig enkelt. Och den tar bilder där färgerna slår ut Canon 5D mkII enkelt.. Alvarligt talat så är Canonen rena dyngan ifråga om färgriktighet som start ifrån kameran jämfört med Sonykamerorna jag haft. Man får allt greja med Canonbilder rätt ordentligt för få dom hyfsat rätt i färger. Men helt rätt blir dom aldrig för mig som ej kan programjobb så bra. Därför har jag ett stort handikapp med Canon där man måste kunna massa bildarbete för rätta färgtokerierna kameran har för sig som start hur bilder ser ut.. Enligt mitt förmenande borde alla med natur som ofta foto-objekt testa en Sonykamera.. Vilken som helst av dom jag haft har bättre färger direkt ur kameran.Men Canonen är klart en bättre dåligtljuskamera. Iso 6400 fungerar faktiskt utan omsvep med Canonen i urkasst ljus och för visande på nätet.. Där är canonen sååå underbar för en amatör som mig..Lägger in några NEX bilder här ifrån Sthlm samt från Björkliden där jag var på konferans med forskare läkare med flera och talade om cancer. I huvudsak då mag o tarmcancer.... Tyvärr blir skarpheten i bilder alltid så mycket sämre då jag laddar in dom här på fotosidan. och min skärm är ev inte heller kalibrerad rätt. Så skrytet om färger kanske inte syns i praktiken för er mina vänner :). Men men. Hej på er alla Sonyister. Och en god fortsättning på det nya året vänner !
 

Bilagor

  • Ajje Fiskar 1.jpg
    Ajje Fiskar 1.jpg
    28 KB · Visningar: 398
  • DSC01662.jpg
    DSC01662.jpg
    14 KB · Visningar: 402
  • Röda bär..jpg
    Röda bär..jpg
    15 KB · Visningar: 399
  • DSC01684.jpg
    DSC01684.jpg
    28.6 KB · Visningar: 396
Nja, jag har då inte haft de problemen med min 5d mk II, tycker den är suverän. Det är NEX-5n också, men var inte lika nöjd med NEX-5 vad gäller färger
 
Som jag skrev så kan min brist i bildprogramteknik att bearbeta göra att jag "kräver enklare färgefel" att rätta till. Och Canonen har verkligen inte direkt så "rätt" färger som mina ögon ser som Sonykamerorna har haft allihopa ifrån start. Tur vi ser olika alla på saker som detta. Däremot som sagt så är Canonen så makalöst trevlig med höga iso. Där gör den direkt allt "rätt" utan man ens behöver kunna mer än ställa in högt iso och klicka via auto om man vill. Sonykamerorna måste man som jag ser det manuellt "fixa" inställ för dom skall göra "samma sak" som Canonen bara fixar direkt. Ställ in iso så är det klart... :)..
 
OK en endaste fråga har jag: Ska man uppgradera sin Nex5 till Nex5n? Jag funderar såklart på en Nex7 men det är lite dyrt, å andra sidan känns Nex5n som ett ganska litet lyft från Nex5? Hur tänker man?
 
OK en endaste fråga har jag: Ska man uppgradera sin Nex5 till Nex5n? Jag funderar såklart på en Nex7 men det är lite dyrt, å andra sidan känns Nex5n som ett ganska litet lyft från Nex5? Hur tänker man?

Jag tycker att 5n innebar ett fantastiskt lyft mot föregångaren vad gäller jpeg direkt ur kameran, däremot kan man ju fixa till rawfilerna rätt bra med den gamla. Och så älskar jag den lösa elektroniska sökaren, men använder mest manuella objektiv med adapter. Nya sensorn och jpegmotorn är suveräna så i vart fall jag tycker uppgraderingen var den bästa jag kunde göra
 
Jag fullkomligt älskar min NEX5 som liten smidig kompetent kamera att ha med sig enkelt. Och den tar bilder där färgerna slår ut Canon 5D mkII enkelt.. Alvarligt talat så är Canonen rena dyngan ifråga om färgriktighet som start ifrån kameran jämfört med Sonykamerorna jag haft. Man får allt greja med Canonbilder rätt ordentligt för få dom hyfsat rätt i färger. Men helt rätt blir dom aldrig för mig som ej kan programjobb så bra. Därför har jag ett stort handikapp med Canon där man måste kunna massa bildarbete för rätta färgtokerierna kameran har för sig som start hur bilder ser ut.. Enligt mitt förmenande borde alla med natur som ofta foto-objekt testa en Sonykamera.. Vilken som helst av dom jag haft har bättre färger direkt ur kameran.Men Canonen är klart en bättre dåligtljuskamera. Iso 6400 fungerar faktiskt utan omsvep med Canonen i urkasst ljus och för visande på nätet.. Där är canonen sååå underbar för en amatör som mig..Lägger in några NEX bilder här ifrån Sthlm samt från Björkliden där jag var på konferans med forskare läkare med flera och talade om cancer. I huvudsak då mag o tarmcancer.... Tyvärr blir skarpheten i bilder alltid så mycket sämre då jag laddar in dom här på fotosidan. och min skärm är ev inte heller kalibrerad rätt. Så skrytet om färger kanske inte syns i praktiken för er mina vänner :). Men men. Hej på er alla Sonyister. Och en god fortsättning på det nya året vänner !

Jag är beredd att hålla med dig och det är precis så jag också tänkt och känner! Vilket gjort mig förvånad. Och, fått mig att fundera kring att lämna Nikon, som är min "partner".... Men men....
Bifogar en bild tagen i somras, tagen med NEX5, ISO 3200, i stort sett rakt ur kameran, färger obearbetade.
 

Bilagor

  • 2011 07 28_NEX_0188A.jpg
    2011 07 28_NEX_0188A.jpg
    21.5 KB · Visningar: 350
Just detta med färgäktheten anser jag vara ett faktum även om rätt givet min åsikt säkert ej är en sanning för en annan användare... Kanske kan det vara som så att jakten på isoprestandan har fått ett pris via att färger ej kan hållas på "rätt spår" samtidigt som isoprestandan ökats hos en del märken. Medans Sony först såsom jag också läst tidigare nånstans prioriterat just bilden i bättre ljus. Och nu börjat arbeta mer med samanfoga naturligheten i färg mm med också en allt högre isoprestanda utan tappa färgernas betydelse.. Men skulle jag välja kamera en vanlig dag i bra ljus eller dagsljus även med stark sol mm så vore min NEX 5a den som valdes direkt utan att blinka ens. Canon 5D MKII har inte en chans förutom att den just är en dyrare kamera.Med lite mer pixlar... Och min FD A850 var klart bättre än Canonen ifråga om färger dagtid utomhus. Men egentligen även inomhus i dåligt ljus. bara att Sonykameran får man styra och den ej grejar samma sak via mycket auto användande som Canonen gör sååå fruktansvärt enkelt.Aftonbladets fotograf vid begravningen av min fru använde mycket auto . Och det var väl gissar jag pga av just detta att 5D mkII är duktig på det sättet att användas...A850 är djupt saknad skall sägas.. Skulle byta kamera direkt till en A850 om någon ville byta och hade några bra objektiv som följde med i bytet..Sedan saknar jag ju också att sitta här och vänskapligt (!) Småretas :) med Canikon.. :) Men men. Jag är i alla fall ärlig med mina åsikter trotts jag har en 5D MKII.. Jag gillar den egentligen inte alls förutom då den är enormt duktig som högisokamera via styras mycket via auto och snabba bilder utan behöva mixtra alls. Där är den klart överlägsen. Och levererar utan tjafs direkt oavsett jag är en bedrövligt kass användare..Sony A850 däremot är en bänglig rackare där man måste kunna (!) fota för den skall leverera i kasst ljus utan hjälp av annat ljus...Nex som tråden handlar om är en idiotsäker kamera egentligen. Den bara tar bilden. Och oftast är bilden användbar.. Och min NEX 5a har tagit absolut mest bilder under förra året utan tvekan. Och detta är inte enbart för den är smidigare. Det är också för jag trivs med den som attan. Och bilderna blir ju lika goa trotts dom är lite mindre i storlek...
 
Hej Torbjörn!

Roligt att höra ifrån dig igen! Har inte sett dig här på länge, men vet ju varför. Hoppas att du kan klara allt du drabbats av och ändå hitta glädje här i livet. Jag tror faktiskt att ditt fotointresse blir alldeles extra betydelsefullt i sådana här fall.

Har själv råkat ut för flera minst sagt rejäla smällar under det gångna året. Och ovanpå det så bröt jag händerna i somras. :-(

Därför skriver jag inte alls lika mycket nuförtiden, och inläggen blir inte riktigt lika långa.Men det kanske är bara bra...

Jag skaffade mig själv en liten NEX-3 för fyra månader sen. Mycket tjusig! Den röda versionen, som jag har för mig att du också hade? Men framförallt är man häpen över hur en sån här liten "skruttkamera" kan leverera så makalöst fin bildkvalitet. Inte fasiken ger ens de dyraste APS-C prestigekamerorna bättre inte! OK visst är de mycket bättre påsånt som t.ex. aktionfotografering. Men NEX:arna är ju så fantastiskt roliga att fota med!


Har samma erfarenheter som du när det gäller att för mig (som inte heller har tillgång till något ens hyfsat bildbehandlingsprogram) få ut bra bilder direkt ur Canon-kamerorna, medan Minolta och Sonykamerorna nästan alltid fixar detta på nåt sätt. Jag märkte det första gången år 2008 då jag för ett projekt körde med två olika Canon 400D-kameror. Fast det första stora problemet jag stötte på med dem var den dåliga ergonomin - ett sanslöst ostrukturerat menysystem och snårig hantering för en kamera som allmänt ansågs vara en av de bästa instegskamerorna! Kunde inte begripa varför. Jag tappade faktiskt en stor del av fotoglädjen. Fast jag insåg inte detta förrän jag lämnade tillbaka dessa och började använda min gamla Sony A200 igen - då plötsligt blev det väldigt roligt att fota! Att det kan vara så otrolig skillnad på ergonomi mellan olika modeller är något som fortfarande förbluffar mig (inser förstås att ifall man håller sig till 400D eller dess efterföljande så är man säkert helt nöjd med det man då vet, och tycker att det är hur kul som helst).

Men det skulle visa sig finnas Canon-kameror med mycket värre ergonomi än 400D. Mycket värre! Just nu har jag bl.a.ett par Canon EOS-1D liggande här, som jag köpte billigt eftersom det var första versionen (kostade stolta 85.000 kr en gång i tiden...). Jag ville kolla ifall AF:en på deras prokameror var så mycket bättre på att följa rörliga motiv att det skulle finnas något värde för mig att ha lite Canon-grejer för detta ändamål. Men 400D:ns ergonomi var ju rena himmelriket mot denna... Visst, det blir förstås enklare när man har lärt känna den ordentligt. Men så långt har jag inte kommit - det tar tid (som jag inte har haft hittills).

Nu ser det ju ut som att jag har kommit rejält Off-Topic. Men det har jag inte alls! Dessutom är det ju åtminstone fotorelaterat - vilket ofta inte är fallet i de längre Sony-trådarna här... :)
T.o.m. så att Elmfeldt rensade en del häromdan i NEX-7 tråden. Fast sen slängde han in det på någon annan plats istället.

Men anledningen till denna utläggning är att efter allt negativt som skrivits om NEX:arnas krångliga hantering (i alla fall med de första firmware-versionerna), så hade jag väntat mig något väldigt förskräckligt. Men jag förstod uppriktigt sagt inte anledningen till allt gnället. Tyckte att det gick snabbt att se en klar logik i NEX-ens hantering. Jag jämförde med några Panny-modeller som hade mer DSLR-liknande upplägg med en massa pyttesmå knappar (och fått högre betyg av alla testarna), men jag gillade inte alls dessa. Det var för smått, och gick inte att med mina lite äldre ögon se vilka knappar som var märkta vad. Vilket ju inte är några problem med NEX:en. Tycker i alla fall jag för min del.
.
 
Senast ändrad:
Jag frestas köpa en NEX5, men det är en sak som jag inte begriper. När jag sätter på sökaren så går det inte att använda blixt. Är det så, eller finns det någon lösning?
Jag kan inte tänka mig att vara utan blixt eller sökare.
 
Ha! Fick min 5n idag. Hade ställt mig i diverse köer och alla sa samma sak. De är slut pga problemen i Thailand. De kommer i april......

Slog en sökning på Pricerunner för att se om det fanns några dyringar kvar. Dvs de fula fiskar som tar chansen att sälja en till ett högre pris pga bristen. Det fanns det. Hos de flesta var 5n slut men det fanns en och annan som hade hemma till hutlösa priser. 7458 var priset på ett ställe. Hus och 18-55 var det.

Döm om min förvåning när jag upptäckte att Elgiganten hade kameror hemma till ett helt ok pris. Slog till direkt och kunde hämta mitt ex efter en timme i en butik 5 minuter från där jag arbetar.....
 
Jag frestas köpa en NEX5, men det är en sak som jag inte begriper. När jag sätter på sökaren så går det inte att använda blixt. Är det så, eller finns det någon lösning?
Jag kan inte tänka mig att vara utan blixt eller sökare.
Klart att det finns lösningar! :)

Men först kanske jag ska informera dig om att till NEX-5 finns enbart den optiska sökaren - den externa EVF:en passar f.n. bara till NEX-5N och (sannolikt) även till en del kommande modeller. NEX-3 och NEX-5 saknar erforderliga EVF-anslutningar i tillbehörskontakten.

Måste iväg nu - återkommer. Om ingen annan gör'et...
.
 
Några första intryck av 5n

Den är ful :)
Fruktansvärt långsam laddare. Knappt 5 timmar för att fylla ett standardbatteri.
Lite långsam jämfört med allt jag provat i DSLR väg de senaste 7 åren
Riktigt röriga menyer med en mängd konstiga översättningar

Fantastisk bildkvalitet
Otroligt smidig kamera
Känslan är på topp
men framför allt är den kul att använda!!

Blixten är värd ett eget stycke då den är som ett smycke. Lika liten som en diamant, vacker och nästintill lika oanvändbar.

Men det var ungefär vad jag förväntade mig så egentligen skall jag inte klaga. Den enda riktiga besvikelsen är nog laddaren samt kanske att den känns lite seg ibland. Inte alls lika rapp som en modern DSLR. Roligheten, känslan samt bildkvaliteten är de positiva
 
Menar du att du köpte den utan att veta hur den ser ut? Nej det tror jag inte, NEX-designen är ju nånting man antingen gillar - eller inte... ;-)
Fruktansvärt långsam laddare. Knappt 5 timmar för att fylla ett standardbatteri.
Ja det verkar vara nåt som Sony borde jobba med. Nu när de glufsat i sig Sony Ericsson har de säkert en hel del att lära, bland annat när det gäller batterihantering.
 
Några första intryck av 5n

Den är ful :)
Fruktansvärt långsam laddare. Knappt 5 timmar för att fylla ett standardbatteri.
Lite långsam jämfört med allt jag provat i DSLR väg de senaste 7 åren
Riktigt röriga menyer med en mängd konstiga översättningar

Fantastisk bildkvalitet
Otroligt smidig kamera
Känslan är på topp
men framför allt är den kul att använda!!

Blixten är värd ett eget stycke då den är som ett smycke. Lika liten som en diamant, vacker och nästintill lika oanvändbar.

Men det var ungefär vad jag förväntade mig så egentligen skall jag inte klaga. Den enda riktiga besvikelsen är nog laddaren samt kanske att den känns lite seg ibland. Inte alls lika rapp som en modern DSLR. Roligheten, känslan samt bildkvaliteten är de positiva

Kan bara instämma, bildkvalitén upphör liksom aldrig att förvåna!
Försökte med nån liten fick-Canon, nä, inte roligt. Testade Canons G12, jomenvisst, bra. Men ändå inte riktigt nöjd. Med NEX 5n har jag änlitgen hittat det jag sökte: liten kamera med superb bildkvalitet.
 
Visst hade jag sett den tidigare i verkligheten men det gör inte kameran snygg för det.

För mig så är den ett perfekt komplement till min stora Nikon.. Vet inte ens om jag kommer att köpa fler gluggar än 18-55. Kanske men vem vet. Jag är riktigt nöjd än så länge med min 5N.

Fick fylla i en enkät när jag registrerade mig hos Sony och då slog mig ytterligare en sak som jag faktiskt är missnöjd med på 5n. En av frågorna avhandlade färgen på kameran. Jo jag vet att det är ett ilandsproblem men varför finns den bara i svart o silver? Blev överförtjust för några månader sedan när jag såg Nikons nya undervattenskompakt. Kamoflagefärg, knallorange etc. Skitkul. Jag hade alla gånger valt en orange 5n eller kanske knallröd om det fanns men icke..... Kommer nog även köpa en undervattenkompakt före sommaren och det lutar fn åt Nikons. Den kommer garanterat inte att bli svart eller silver. Förmodligen orange metallic
 
---
Jag hade alla gånger valt en orange 5n eller kanske knallröd om det fanns men icke..... Kommer nog även köpa en undervattenkompakt före sommaren och det lutar fn åt Nikons. Den kommer garanterat inte att bli svart eller silver. Förmodligen orange metallic
Vill du ha färg så kan du få det från i stort sett vilken tillverkare som helst - förutsatt att du väljer en kompaktkamera. När det gäller systemkameror så är det som du vet sällsynt att hitta något annat än svart eller möjligen silver.

En liten serie av NEX-3:eek:r har dock faktiskt tillverkats i en MYCKET vacker röd färg, men de är väldigt svåra att få tag i. Jag lyckades i alla fall plocka åt mig en sådan - du kanske är intresserad av den? :)

Hade tänkt bifoga en länk till en bild på den, men jag hittade ingenting på nätet nånstans som gav ens en avlägset rättvis bild av hur den ser ut i verkligheten.
:-(

Men bor du i närheten av Göteborg får du naturligtvis gärna komma och hälsa på - och beundra den lilla skönheten... :)


Edit: Att det alltid ska vara någon dj-kel som hinner före... :)
.
 
Fast jag tröstar mig med att mitt inlägg ovan var #2000 i den här tråden... :)

Både första och sista således. Eller snarare senaste, kan man förmoda
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.