Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Menar du att du köpte den utan att veta hur den ser ut? Nej det tror jag inte, NEX-designen är ju nånting man antingen gillar - eller inte... ;-)

Ja det verkar vara nåt som Sony borde jobba med. Nu när de glufsat i sig Sony Ericsson har de säkert en hel del att lära, bland annat när det gäller batterihantering.

Nja, det var istället samgåendet med Sony som gjorde att Ericsson fick tillgång till Sonys batteriteknologi och kunde komma ifatt och förbi konkurrenterna. Innan dess var Ericssons mobiler usla på detta.

Sony är världsledande på detta och har sin unika patenterade Infolithium-teknik som dels optimerar laddningen, men också gör att det bara är på Sony-kameror som du har en batteri-kvar mätare som stämmer med verkligheten.

Att just NEX laddar långsamt är märkligt om det stämmer och en plump i protokollet, men t.ex. NP-FM500H batterierna som sitter i A5xx, A850/A900, A65, A77 och i flera videokameror mm. (bra att det är samma standard) är ju helt suveräna. Mycket bra kapacitet, snabb laddning och exakt förbruknings-mätare, samt smart hantering då man har två batterier i ett vertikalgrepp då det ena används helt innan det går över automatiskt till det andra.

Sony dåliga på batterier?
Vad har du för världsbild, de är ju överlägset bäst i världen inom det området!


/Mats
 
En liten serie av NEX-3:eek:r har dock faktiskt tillverkats i en MYCKET vacker röd färg, men de är väldigt svåra att få tag i. Jag lyckades i alla fall plocka åt mig en sådan - du kanske är intresserad av den? :)

Hade tänkt bifoga en länk till en bild på den, men jag hittade ingenting på nätet nånstans som gav ens en avlägset rättvis bild av hur den ser ut i verkligheten.

Du skulle ju kunna fotografera den själv och publicera bilden här.


Mankan: Jag har en Canon Powershot SX 230HS med undervattenshus som ska säljas. Kameran är visserligen svart och silver, men går bra att använda under vatten ner till 40 m. djup (enl. specen, men det funkar betydligt djupare än så, har använt liknande hus på 60 meter utan problem).



/Mats
 
Som jag skrev så kan min brist i bildprogramteknik att bearbeta göra att jag "kräver enklare färgefel" att rätta till. Och Canonen har verkligen inte direkt så "rätt" färger som mina ögon ser som Sonykamerorna har haft allihopa ifrån start. Tur vi ser olika alla på saker som detta. Däremot som sagt så är Canonen så makalöst trevlig med höga iso. Där gör den direkt allt "rätt" utan man ens behöver kunna mer än ställa in högt iso och klicka via auto om man vill. Sonykamerorna måste man som jag ser det manuellt "fixa" inställ för dom skall göra "samma sak" som Canonen bara fixar direkt. Ställ in iso så är det klart... :)..

Hej Tobbe!

Härligt att se att du dyker upp här. Och till skillnad från allt nördigt tekniksnacck hoppar in som en frisk fläkt och visar vad det egentligen handlar om, underbara fina bilder. Härliga foton Tobbe!

Lite tråkigt det där med inställningen att du inte behärskar bildprogramsteknik. Förstår precis vad du menar och många sitter nog i den sitsen, vilket jag själv gjorde en gång i tiden.

Trist efersom det faktiskt är oförskämt enkelt när man väl lärt sig hur man gör. Skaffa dig Adobe Photoshop Elements så kan jag visa dig på 5 minuter hur du ska göra och du kommer garanterat att säga "va, är det så här simpelt?" och det blir en revolution i ditt fotograferande. Lite tyvärr är alla kurser så edagogiska och teoretiska att de börjar från grunden med färglära och teori och ska ta med allt avancerat osv. Funderar på att gör en 5 minuuters film och lägga upp på Youtube hur man öppnar en bild i ACR, sätter rätt vitbalans och hanterar reglagen på förstafliken så att vem som helst kan ge vilken bild som helst de färger och känsla som man önskar. Det är helt enkelt löjligt enkelt när man väl lärt sig och efter det vill man aldrig ta i en "jpeg direkt från kameran" med tång ens och stänger av funktionen helt.


/Mats
 
Är det någon som kan svara på om det går att använda blixt och separat sökare på NEX5N på något sätt?
Om inte så är det ett beklagligt misstag som gör att jag inte kan tänka mig att använda den.
 
Tror knappast att SONY är världsledande inom batterier, eller infolithium etc. Dessa batterier är ingen rocket science längre. En inbyggd balanserare i batteriet som laddaren förstår är väl det som utmärker dem mot de flesta andra typer av batterier. OM batterien är en cellig så behöver man inte ens balansera den. Att det tar lång tid att ladda beror på att SONY som alltid är snåla och i detta fall skickar med en laddare med lågströmstyrka.
 
Tror knappast att SONY är världsledande inom batterier, eller infolithium etc. Dessa batterier är ingen rocket science längre. En inbyggd balanserare i batteriet som laddaren förstår är väl det som utmärker dem mot de flesta andra typer av batterier. OM batterien är en cellig så behöver man inte ens balansera den. Att det tar lång tid att ladda beror på att SONY som alltid är snåla och i detta fall skickar med en laddare med lågströmstyrka.

Infolithium är en patenterad teknik som enbart Sony använder. Inte världsledandande på Infolithium, hur menar du då?

Nä, det är inte en balanserare. Det är elektronik som mäter strömuttaget och lagrar information om det så att det finns mätvärden som visar hur mycket kapacitet som är kvar, vilket inte går att göra genom att mäta på cellernna. Ingen annan kameratillverkare har i närheten lika exakt mätare på hur mycket kapacitet som återstår och får det att fungera även om man flyttar batterier mellan olika kameror t.ex.

NP-FM500H har spänningen 7,4 V, så det är två celler i det batteriet. Vad nu det skulle ha för betydelse.

Tekniken kanske inte är rocket science även om den är smart. Tekniken är känd men skyddad av patent så ingen annan använder den, så därför är Sonys batterier bättre helt enkelt.

Har ingen NEX, så jag kommer inte ohåg hur jag upplevde laddtiderna, men om det är samma batteri som sitter i A33/A55/A35 så är det inte det bästa. De kamerorna har fått mycket kritik för att batterikapaciteten är underdimensionerad. Li-Ion har den bästa kapaciteten av all sorts kemi, men klarar inte för hög laddström av säkerhetsskäl, så det behövs mer fördyrande elektronik i batteripaketen om man har för kraftig laddare.


/Mats
 
Sony dåliga på batterier?
Vad har du för världsbild, de är ju överlägset bäst i världen inom det området!


/Mats

Jag var lite otydlig, (Sony) Ericsson har aldrig varit bra på och har aldrig tillverkat batterier, Sony är säkert världsledande där. Men när det gäller algoritmer för att ladda batterier (vilket kan kräva dyr hårdvara), där är Sony inte i närheten av sitt dotterbolag. Jag har haft många Sony-produkter och ännu fler Sony Ericsson-produkter. Jag har t.ex. en Sony α330 som har ett 870 mAh batteri som tar drygt 3 timmar att ladda. Jag har också en Sony Ericsson Xperia arc som laddar ett 1500 mAh batteri på mindre än 2 timmar. Bara ett av många exempel...

/Lennart L
 
Att det tar lång tid att ladda beror på att SONY som alltid är snåla och i detta fall skickar med en laddare med lågströmstyrka.

Exakt så! (Nu är det som sagt inte bara strömstyrkan det handlar om, man behöver ha en intelligent övervakning av laddproceduren för att den ska bli optimal - och gissa vad? det kostar pengar...)

/Lennart L
 
Jag var lite otydlig, (Sony) Ericsson har aldrig varit bra på och har aldrig tillverkat batterier, Sony är säkert världsledande där. Men när det gäller algoritmer för att ladda batterier (vilket kan kräva dyr hårdvara), där är Sony inte i närheten av sitt dotterbolag. Jag har haft många Sony-produkter och ännu fler Sony Ericsson-produkter. Jag har t.ex. en Sony α330 som har ett 870 mAh batteri som tar drygt 3 timmar att ladda. Jag har också en Sony Ericsson Xperia arc som laddar ett 1500 mAh batteri på mindre än 2 timmar. Bara ett av många exempel...

/Lennart L

Har de samma spänning?
Du kan bara jämföra Ah om spänningen är samma. Annars är det Wh du ska jämföra för att det ska bli korrekt.

Sen går ju utvecklingen framåt också. När lanserades A330 respektive Xperian?

Men, spelar ingen roll. Oviktigt att dissikera detta in i minsta detalj.
Bara att konstatera att Sony snålat på laddaren till NEX.


/Mats
 
Sony är uppfinnare av laddbara litiumbatterier, dvs Li-ion batterier och har själva grundpatentet för detta. Fram till sekelskiftet var Sony i princip de enda leverantörerna av litium/lipo-celler i världen.
Jag hade/har den första produkten med laddbara litiumbatterier på marknaden, en Minidiskspelare (MZ-R2) 1994. Batteriet fungerar faktiskt fortfarande men är dåligt.
Det är krypströmmar i batteriernas skyddskretsar som sakta men säkert laddar ur litiumbatterier. Av någon anledning är de Sonybatterier jag har nästan de sämsta. Ex. Canons batterier håller laddningen mycket bättre.
Man kan utan problem ladda litiumbatterier med åtminstone 2C, dvs ladda fullt på en halvtimme, men då krävs det laddare som kan ge ström nog.
 
Har de samma spänning?
Du kan bara jämföra Ah om spänningen är samma. Annars är det Wh du ska jämföra för att det ska bli korrekt.

Sen går ju utvecklingen framåt också. När lanserades A330 respektive Xperian?

Men, spelar ingen roll. Oviktigt att dissikera detta in i minsta detalj.
Bara att konstatera att Sony snålat på laddaren till NEX.


/Mats

Båda är Li-Ion, borde väl innebära att de har samma spänning? Om inte ber jag om ursäkt för min okunskap.

Vad gäller lansering, jag har haft *många* S-E-telefoner med Li-Ion-batterier genom åren, alla har utklassat de laddningstider jag haft med mina Sony-produkter.

Men som sagt, om spänningen inte är densamma så faller mina argument.

/Lennart L
 
Tror knappast att SONY är världsledande inom batterier, eller infolithium etc. Dessa batterier är ingen rocket science längre. En inbyggd balanserare i batteriet som laddaren förstår är väl det som utmärker dem mot de flesta andra typer av batterier. OM batterien är en cellig så behöver man inte ens balansera den. Att det tar lång tid att ladda beror på att SONY som alltid är snåla och i detta fall skickar med en laddare med lågströmstyrka.
Mycket virrigt och okunnigt här...

Jo, Sony tillhör världens ledande tillverkare av småbatterier. De var som sagt de första som lyckades tillverka kommersiella Li-Jonbatterier.

Du verkar använda begreppet "rocket science" i betydelsen "avancerad teknik", eller? Men det är mindre lyckat eftersom det är faktiskt är en ganska enkel teknik...

Det finns inga balanserare i Sonys InfoLithium-batterier eftersom det inte behövs. Du blandar ihop Li-Jon med LiPo-batterier. Däremot innehåller varje InfoLithium-batteri en kapacitetsintegrator som hela tiden mäter hur mycket ström som laddas in och hur mycket som dras ut ur batteriet. Därför är Sonys kameror de enda som har en noggrann kapacitets-MÄTARE (0 till 100% i enprocentssteg), som är pålitlig och som fungerar överhuvudtaget. Jag har använt kameror från alla tänkbara och otänkbara system, och samtliga de batterikapacitets-INDIKATORER jag därmed fått erfarenhet av har varit värdelösa. De består av 3-4 ikoner som brukar se ut något i stil med Fullt-Halvfullt-Kvartsfullt-Tomt, men i praktiken visar de sällan något annat än Fullt-Fullt-Fullt-Tomt. För egen del anser jag Sonys noggranna batterikapacitetsmätsystem vara Guld värt. Att hela tiden veta exakt hur mycket batterikapacitet som återstår har i alla fall tagit bort den största oros- och stressfaktorn i mitt fotograferande. :)

Det är andra skäl som är viktigare vid val av laddtid än kostnad, som batterilivslängd, pålitlighet och självurladdning.

Du skrev: "... beror på att SONY som alltid är snåla ..."
Vad grundar du det på? I verkligheten är det i hög grad precis tvärtom.


Edit: Hade jag sett att Mats också svarat på ditt inlägg kunde mitt ha blivit betydligt kortare...
.
 
Senast ändrad:
Jag var lite otydlig, (Sony) Ericsson har aldrig varit bra på och har aldrig tillverkat batterier, Sony är säkert världsledande där.
---
Nä, det är ju svårt att vara vare sig bra eller dålig på något som man inte gör...


---
Men när det gäller algoritmer för att ladda batterier (vilket kan kräva dyr hårdvara), där är Sony inte i närheten av sitt dotterbolag.
---
Jag har också en Sony Ericsson Xperia arc som laddar ett 1500 mAh batteri på mindre än 2 timmar. Bara ett av många exempel...
---
Tror nog det är rätt osannolikt att batteri och laddare till din Sony Ericsson skulle ha tillverkats av någon annan än Sony (eller åtminstone konstruerats av dem).


---
Jag har t.ex. en Sony α330 som har ett 870 mAh batteri som tar drygt 3 timmar att ladda. Jag har också en Sony Ericsson Xperia arc som laddar ett 1500 mAh batteri på mindre än 2 timmar. Bara ett av många exempel...

/Lennart L
1) Vid val av laddtid har man självfallet olika utgångspunkter beroende på användningsområde. Mobiltelefoner behöver laddas ofta och där måste man förstås ha korta uppladdningstider. För kamerabruk är uppladdningstiden inte särskilt kritisk (utom för vissa profotografer). Det spelar vanligen ingen större roll ifall uppladdningstiden är två eller fyra timmar, har man bråttom behöver man skaffa extra batterier i alla fall eftersom man ändå inte kan stå och vänta i 2 timmar. För mobiltelefonbatterier accepterar konsumenterna en betydligt kortare livslängd - flertalet verkar byta sina mobiler vart och vartannat år. Därför brukar batterilivslängden ligga på bara runt två år, kanske tre i bästa fall (ibland bara ett år). För kameror vill man ha längre livslängd, och då måste dessa batterier laddas lite försiktigare.

Två timmar är f.ö. den tid det tar att ladda batterierna till mina Canon EOS-1D kameror. Laddningstiden för de Sony Alpha-kameror jag har / har haft har normalt varit 3, och vid helt tomt batteri 4 timmar. Apropå snålhet så kostar Canon 1D-laddaren 5.000 kr. Det är mer än vad jag behövde betala för min Sony A200 inkl. laddare, batteri, objektiv och allt...


2) Batterier med högre kapacitet behöver inte i sig längre laddningstid än batterier med lägre.


3) Och även om det nu skulle ha varit på det viset, så blir ditt resonemang ändå fel. Batteriet i din A300 har högre kapacitet än batteriet i din Xperia (eftersom det senare högst sannolikt innehåller bara en enda Li-Joncell). Antalet mAh anger nämligen inte batteriets energikapacitet. För att få fram denna måste du multiplicera angivelsen med batterispänningen (som är högre på A300-batteriet). Då får du fram energikapaciteten. Anges i Wh, som Mats tidigare påpekat.
.
 
Senast ändrad:
Nja, det var istället samgåendet med Sony som gjorde att Ericsson fick tillgång till Sonys batteriteknologi och kunde komma ifatt och förbi konkurrenterna. Innan dess var Ericssons mobiler usla på detta.

Sony är världsledande på detta och har sin unika patenterade Infolithium-teknik som dels optimerar laddningen, men också gör att det bara är på Sony-kameror som du har en batteri-kvar mätare som stämmer med verkligheten.

Att just NEX laddar långsamt är märkligt om det stämmer och en plump i protokollet, men t.ex. NP-FM500H batterierna som sitter i A5xx, A850/A900, A65, A77 och i flera videokameror mm. (bra att det är samma standard) är ju helt suveräna. Mycket bra kapacitet, snabb laddning och exakt förbruknings-mätare, samt smart hantering då man har två batterier i ett vertikalgrepp då det ena används helt innan det går över automatiskt till det andra.

Sony dåliga på batterier?
Vad har du för världsbild, de är ju överlägset bäst i världen inom det området!


/Mats

Det står 240 minuter i manualen till Nex5n och det stämde ungefär med verkligheten. En extra halvtimme eller så tog det

När det gäller batterimätare så har mina Nikon haft fungerande sådana sedan D100. D100 visade visserligen enbart en liten stapel men den stämde. Från min D2X (hedenhös) och framåt har den även visat återstående kapacitet i procent och den har hela tiden stämt bra så att Sony är ensamma är inte sant.
 
Senast ändrad:
Nu har jag använt min 5:a ett tag och de första intrycken kvarstår men med några "överraskningar" har trots det dykt upp.

AF är inte speciellt snabb men fraför allt opålitlig. i nästan 30% av bilderna jag tog i helgen så blev huvudmotivet suddigt. Jag har inte pillat på inställningarna än så det kanske är orsaken men nog anser jag att om man använder multiAF så borde kameran hitta motivet när personen i fråga står tydligt (mitt i scenen) framför en bakgrund som ligger avsevärt längre bort. Som sagt så misslyckades min 5:a att upptäcka personen och valde istället att fokusera på bakgrunden.
 
Det AF-problemet har jag aldrig haft, men det beror nog på att jag alltid använder centerpunkten. Ibland kan tyvärr det bli att kameran ändå signalerar att AF är "färdig" utan att det riktigt låst. Men det inträffar i princip aldrig med centerpunkten.

Multi-AF och kontrastsökande AF letar ju i princip alltid efter det kontrastrikaste i motivet och inriktar sig i förta hand på det.

Nu vet jag inte om man modifierat 5n. jag har enbart vana från gamla 5:an.

//Lennart
 
en massa dravvel...

.

Jag visste inte att SONY hade mycket med LI ION förutom att ASAHI lyckades övertyga SONY att ha det i sina produkter flera år efter upptäckten! Du ger alltid SONY kredit för allt möjligt. Jag tycker att det är väldigt oseriöst och framför allt respektlöst mot de som tog fram produkterna. Att SONY sen sätter sitt namn på produkten när den serietillverkas är en annan sak. Hoppas du förstår det.
Och jag sa att om det är mer än en cell så balanseras batterierna. Det gäller för LI-ION också. Vet inte varför du blandar in LI-PO. LI-PO används framför allt när man vill dra en hög strömstyrka, och ja de balanseras också om det är mer än en cell och man inte vill döda batterierna i förtid.

Att SONY är snåla är väl knappast något som har undgått en. Ett solklart exempel är ju just en svagström laddare för NEX5. 4H laddning är ju 1/4 C. 1C laddning är ju vä'ldigt vanligt idag. Jaja tur att laddaren inte är en så kallad timer laddare.
 
Senast ändrad:
Nä, det är ju svårt att vara vare sig bra eller dålig på något som man inte gör...



Tror nog det är rätt osannolikt att batteri och laddare till din Sony Ericsson skulle ha tillverkats av någon annan än Sony (eller åtminstone konstruerats av dem).



1) Vid val av laddtid har man självfallet olika utgångspunkter beroende på användningsområde. Mobiltelefoner behöver laddas ofta och där måste man förstås ha korta uppladdningstider. För kamerabruk är uppladdningstiden inte särskilt kritisk (utom för vissa profotografer). Det spelar vanligen ingen större roll ifall uppladdningstiden är två eller fyra timmar, har man bråttom behöver man skaffa extra batterier i alla fall eftersom man ändå inte kan stå och vänta i 2 timmar. För mobiltelefonbatterier accepterar konsumenterna en betydligt kortare livslängd - flertalet verkar byta sina mobiler vart och vartannat år. Därför brukar batterilivslängden ligga på bara runt två år, kanske tre i bästa fall (ibland bara ett år). För kameror vill man ha längre livslängd, och då måste dessa batterier laddas lite försiktigare.

Två timmar är f.ö. den tid det tar att ladda batterierna till mina Canon EOS-1D kameror. Laddningstiden för de Sony Alpha-kameror jag har / har haft har normalt varit 3, och vid helt tomt batteri 4 timmar. Apropå snålhet så kostar Canon 1D-laddaren 5.000 kr. Det är mer än vad jag behövde betala för min Sony A200 inkl. laddare, batteri, objektiv och allt...


2) Batterier med högre kapacitet behöver inte i sig längre laddningstid än batterier med lägre.


3) Och även om det nu skulle ha varit på det viset, så blir ditt resonemang ändå fel. Batteriet i din A300 har högre kapacitet än batteriet i din Xperia (eftersom det senare högst sannolikt innehåller bara en enda Li-Joncell). Antalet mAh anger nämligen inte batteriets energikapacitet. För att få fram denna måste du multiplicera angivelsen med batterispänningen (som är högre på A300-batteriet). Då får du fram energikapaciteten. Anges i Wh, som Mats tidigare påpekat.
.

Dagens laddningsbara batterier 'är tillräckligt bra att de kan laddas med strömstyrka flertalet gånger över batterikapacaiteten. 1/4 C kanske var bra för tio år sedan. Nu finns det batterier som man kan ladda upp till 10C eller kanske mer. Så att ladda batterier åtmindstånde med samma strömstyrka som batterien tror jag knappast försämrar livslängden. Sen om det är mer än en cell så balancerar man ju de sista mah visst? Så den hjälper ju också att förlänga livslängden av batterierna. Att Canon har en laddare för 5000kr är ett skämt/stöld, likaså att SONY skickar med 50kr laddare med sina kameror.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.