pet
Aktiv medlem
Samsung 30/2,0 kan mycket väl vara en bra glugg. Har visserligen tagit några bilder med en Samsung NX10 - dock inte med denna 30/2,0-glugg.
Men jag satte ju också upp några ingångsvillkor:
1) "Ännu har ingen lyckats få fram ett ... kort objektiv med bildkvalitet i toppklass rakt över."
Menar du verkligen att Samsung skulle ha lyckats få fram ett objektiv med samma bildkvalitet som marknadens mest högklassiga objektiv (brukar ju gå på från runt 15.000 kr och uppåt) för bara 3.000 kr? När det dessutom är hoptryckt till en pannkaka? Och ändå bli bättre än vad t.o.m. Zeiss brukar kunna åstadkomma?
Betvivlar inte att Samsungs 30/2,0-glugg kan vara ett alldeles utmärkt objektiv, men har svårt att utan vidare svälja att det skulle hålla "toppklass rakt över". Måste säga att jag nog vill ha lite vederhäftiga jämförelser här mellan detta Samsung 30/2,0 plattobjektiv och det kommande (större) Zeiss ZAE 24/1,8 (eller vad det nu kommer att bli), innan jag känner mig helt övertygad...
2) Jag skrev också: "under förutsättning av likvärdig objektivkonstruktörs-kompetens för båda." - dvs både hos Samsung och Sony/Zeiss. OK, visst skulle det kunna vara så att Samsung har lyckats gräva fram någon ovanligt begåvad plattobjektivskonstruktör, som f.n. är bättre än Sony/Zeiss inom detta område.
Men, f-n tror't...
.
Och jag skrev inte att det va absolut toppklass eller att det mäter sig med markandens absolut bästa objektiv...utan svarade/reagerade på:
"Du måste helt enkelt göra ett val. Du kan ANTINGEN få ett objektiv med mycket god bildkvalitet generellt (skarpt både i centrum och i kanterna, låg aberration, hög kontrast etc.) ELLER ett platt objektiv - ett pannkaksobjektiv, fast med måttligare bildkvalitet. "
Samsungs 30mm/f2,0 är ett objektiv som ger mycket god bildkvalité(speciellt med tanke på priset och dess storlek/vikt).
Sen vet nog alla att ett högt pris knappast behöver innebära överlägsen bildkvalié...finns många exempel på billiga Canon och Nikon objektiv(APS-C och FF) som är minst lika bra optiskt som deras "proffsobjektiv" som kostar 2-3 gånger så mycket.
Jag tvivlar på att Sonys Zeiss 24mm/f1,8 E kommer prestera bättre på Nex än deras 24mm/f2,0 till FF gör på APS-C och att dess pris kommer att avspeglar sig i en bildkvalité som är 2-3 gånger bättre än Samsungs 30mm/f2,0...möjligtvis att det kommer vara lite bättre o då främst när det gäller mittskärpan.
Dom flesta som testat Samsungs 30mm/f2,0 ger den höga betyg/säger att det är ett riktigt bra objektiv.
Tex Photozone gav Samsungs 30mm/f2,0 4 av 5 i betyg på alla punkter när dom tesade det och gav Sony Zeiss 24mm/f2,0 när den testades på APS-C 4,5 av 5 i betyg på alla punkter utom på optiska punkten som fick 4,5-5
Så nog presterar Samsungs 3000kronors pannkaka mer än måttligare bildkvalitet samtidigt som det står upp väldigt bra emot objektiv som är 3-4 gånger så dyra.
Saxat från Photozone:
"The Samsung NX 30mm f/2 is a highly attractive pancake lens. It's very sharp across the image frame straight from f/2 onwards and the results are really great at medium aperture settings. Distortions as well as lateral CAs are minimal and not field relevant. You may spot some purple fringing in extreme contrast situations but that's rather typical at very large apertures anyway. The amount of vignetting is minor even at f/2 (at least from a user's perspective). The only really weakness of the lens is the quality of the bokeh which can be somewhat rough at times.
Besides being extremely compact and light-weight it is also very well built."