Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Samsung 30/2,0 kan mycket väl vara en bra glugg. Har visserligen tagit några bilder med en Samsung NX10 - dock inte med denna 30/2,0-glugg.

Men jag satte ju också upp några ingångsvillkor:
1) "Ännu har ingen lyckats få fram ett ... kort objektiv med bildkvalitet i toppklass rakt över."

Menar du verkligen att Samsung skulle ha lyckats få fram ett objektiv med samma bildkvalitet som marknadens mest högklassiga objektiv (brukar ju gå på från runt 15.000 kr och uppåt) för bara 3.000 kr? När det dessutom är hoptryckt till en pannkaka? Och ändå bli bättre än vad t.o.m. Zeiss brukar kunna åstadkomma?

Betvivlar inte att Samsungs 30/2,0-glugg kan vara ett alldeles utmärkt objektiv, men har svårt att utan vidare svälja att det skulle hålla "toppklass rakt över". Måste säga att jag nog vill ha lite vederhäftiga jämförelser här mellan detta Samsung 30/2,0 plattobjektiv och det kommande (större) Zeiss ZAE 24/1,8 (eller vad det nu kommer att bli), innan jag känner mig helt övertygad... :)


2) Jag skrev också: "under förutsättning av likvärdig objektivkonstruktörs-kompetens för båda." - dvs både hos Samsung och Sony/Zeiss. OK, visst skulle det kunna vara så att Samsung har lyckats gräva fram någon ovanligt begåvad plattobjektivskonstruktör, som f.n. är bättre än Sony/Zeiss inom detta område.


Men, f-n tror't... :)
.

Och jag skrev inte att det va absolut toppklass eller att det mäter sig med markandens absolut bästa objektiv...utan svarade/reagerade på:

"Du måste helt enkelt göra ett val. Du kan ANTINGEN få ett objektiv med mycket god bildkvalitet generellt (skarpt både i centrum och i kanterna, låg aberration, hög kontrast etc.) ELLER ett platt objektiv - ett pannkaksobjektiv, fast med måttligare bildkvalitet. "

Samsungs 30mm/f2,0 är ett objektiv som ger mycket god bildkvalité(speciellt med tanke på priset och dess storlek/vikt).

Sen vet nog alla att ett högt pris knappast behöver innebära överlägsen bildkvalié...finns många exempel på billiga Canon och Nikon objektiv(APS-C och FF) som är minst lika bra optiskt som deras "proffsobjektiv" som kostar 2-3 gånger så mycket.

Jag tvivlar på att Sonys Zeiss 24mm/f1,8 E kommer prestera bättre på Nex än deras 24mm/f2,0 till FF gör på APS-C och att dess pris kommer att avspeglar sig i en bildkvalité som är 2-3 gånger bättre än Samsungs 30mm/f2,0...möjligtvis att det kommer vara lite bättre o då främst när det gäller mittskärpan.

Dom flesta som testat Samsungs 30mm/f2,0 ger den höga betyg/säger att det är ett riktigt bra objektiv.

Tex Photozone gav Samsungs 30mm/f2,0 4 av 5 i betyg på alla punkter när dom tesade det och gav Sony Zeiss 24mm/f2,0 när den testades på APS-C 4,5 av 5 i betyg på alla punkter utom på optiska punkten som fick 4,5-5
Så nog presterar Samsungs 3000kronors pannkaka mer än måttligare bildkvalitet samtidigt som det står upp väldigt bra emot objektiv som är 3-4 gånger så dyra.

Saxat från Photozone:

"The Samsung NX 30mm f/2 is a highly attractive pancake lens. It's very sharp across the image frame straight from f/2 onwards and the results are really great at medium aperture settings. Distortions as well as lateral CAs are minimal and not field relevant. You may spot some purple fringing in extreme contrast situations but that's rather typical at very large apertures anyway. The amount of vignetting is minor even at f/2 (at least from a user's perspective). The only really weakness of the lens is the quality of the bokeh which can be somewhat rough at times.
Besides being extremely compact and light-weight it is also very well built."
 
30'an är riktigt trevlig, vilket iofs inte är så konstigt.

Sett till belastningen på systemet objektiv/sensor är det i stort sett samma sak som att tillverka ett 45mm F2 till en vanlig spegelkamera, vilket inte är så speciellt svårt egentligen. Det blir samma vinklar, du kan minska ritningarna "skalenligt".

När man däremot kommer under 30mm (APS) och 45mm (FF/FX) börjar det kärva ihop sig. då blir vinklarna i ett symmetriskt system bli lite för branta för att sensorn (eller film för den delen!) riktigt ska trivas med det.

Sony's 16mm t.ex är ganska mycket mer ansträngt än vad jag skulle rekommendera till ett "seriöst" objektiv. Det har mer vinjettering på F2.8 än vad Samsungen har på F2.0, och en obefintlig hörnskärpa upp till F5.6. Samt den största mängd laterala CA jag sett sedan jag försökte montera ett 200mm-objektiv från 50-talet på min D40.

Härimellan finns nog en glidande skala, man kan säkert göra en ganska bra 28mm F2, lite mer tveksamt till en 24mm F2, med en ganska symmetrisk konstruktion. Vill man ha hörnskärpa och bra korrigering måste det dock bli en anpassad konstruktion i båda fallen, speciellt om man vill ha F1.8-F2.0.
 
30'an är riktigt trevlig, vilket iofs inte är så konstigt.

Sett till belastningen på systemet objektiv/sensor är det i stort sett samma sak som att tillverka ett 45mm F2 till en vanlig spegelkamera, vilket inte är så speciellt svårt egentligen. Det blir samma vinklar, du kan minska ritningarna "skalenligt".

När man däremot kommer under 30mm (APS) och 45mm (FF/FX) börjar det kärva ihop sig. då blir vinklarna i ett symmetriskt system bli lite för branta för att sensorn (eller film för den delen!) riktigt ska trivas med det.

Sony's 16mm t.ex är ganska mycket mer ansträngt än vad jag skulle rekommendera till ett "seriöst" objektiv. Det har mer vinjettering på F2.8 än vad Samsungen har på F2.0, och en obefintlig hörnskärpa upp till F5.6. Samt den största mängd laterala CA jag sett sedan jag försökte montera ett 200mm-objektiv från 50-talet på min D40.

Härimellan finns nog en glidande skala, man kan säkert göra en ganska bra 28mm F2, lite mer tveksamt till en 24mm F2, med en ganska symmetrisk konstruktion. Vill man ha hörnskärpa och bra korrigering måste det dock bli en anpassad konstruktion i båda fallen, speciellt om man vill ha F1.8-F2.0.

Joakim har du testa Samsungs 20mm/f2,8?? Den sägs vara bra också...dock inte sett/läst några tester om den....undrar hur Samsungs 16mm 2,8 kommer att står sig jämfört med Sonys.

Ställer inte Sonys väldigt korta registeravstånd till lite också när det gäller vidvinkelobjektiv??...det har dykt upp en del rapporter från användare att skärpa,färgskiftningar mm i hörnen är bättre på Nex-C3 än vad det är med samma objektiv på Nex-3/5...vet inte hur mycket sanning det ligger i detta om det verkligen är bättre i Nex-C3 men om det stämmer så innebär det att Sony i så fall har ändrat/förbättrat den axial offseten på mikrolinserna.
 
Ett 30 f=2 pankaka hade väl många tyckt om.
Köpte sonys 16 mm och det är skarpt i mitten vid 2.8 och blir inte nöjbart i kanten fören 5.6 :(
Men det få duga har inka 10 k för ett långt CZ. Kan ju beskära bort kanterna....
Får hoppas på Sigma/Tamron att de fixar ett 30......

Kör med adapter och konicas 40 mm halv pankaka (en amerikansk pankaka, jäst i ) Den funkar bra. Bra skärpa.

Provade min ombygda blixt arm med macro ringar 1.2:1 på en liten snigel f=16 eller 22??? Får symbolisera hastigheten i objektivutvecklingen. Annoserade 30 mm macro kommer efter 1/2 år...
 

Bilagor

  • DSC00197rawFS.jpg
    DSC00197rawFS.jpg
    77.3 KB · Visningar: 335
Det är inte omöjligt att Sony faktiskt behållt "hela sensor-paketet" från A550 och bara stoppat det i en NEX, minus antiskakfunktionen som ju hör samman med upphängningen av sensorplattan. Då är ML-offset ju samma som på de större kamerorna, och inte "optimerat" till ett kortare BFD.

Jag skulle tro de tjänar ganska mycket sammanlagt på att ha sambeställt detta, ML-lagret tillsammans med de övriga filterkomponenterna är en inte helt försumlig del av kamerans tillverkningskostnad.

Nu när de har tillräckliga volymer, och räknar med att sälja fler kameror sammanlagt (NEX växer ju fortfarande, även om Sonys övriga kameraförsäljning går sådär) kanske de har specialbeställt filterpaketet. ELLER så är A580 mindre optimerad mot tele-objektiv...(?)

Men utvecklingen går ju framåt, och vad jag vet är filterpaketet i t.ex D7000 tunnare totalt sett än det i t.ex D300/D90 - trots detta har ML och filterdelarna ändå ökat i effektivitet. Att göra paketet tunt utan att förlora filterkapacitet (UV-IR), och att använda bra AR-behandlingar på de ytor där det går är kanske det viktigaste - och tyvärr det som Leica/Kodak inte lyckats speciellt bra med...

Jag har inte provat den kortare Samsung-gluggen. Minns bara att jag tyckte att den "enklare" normalzoomen 20-50 var ganska värdelös över 40mm... 2cm bygglängd extra för att få en 18-55 var klart värt det. Den är aningens lite bättre än NEX 18-55 över hela bildytan i genomsnitt, men kanske inte riktigt lika skarp precis mitt i bildcentrum. Men den gav ett väldigt "homogent" intryck, som när man monterar en FF/FX-glugg på en APS-kamera.
 
Hej.

Har precis blivit med nex5. Måste säga att jag är imponerad av bildkvalitén det har hänt endel på några år. Jag har beställt en "kontaktlös" adapter till nexen (minolta/sony AF) & en sak slog mig, hur ställer man bländaren med dessa adaptrar?

//Anders
 
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1042&thread=39107763

Snart är det den 24/8. Då presenteras lite intressanta NEX-nyheter. Har använt min NEX-5 i över ett år nu med manuell optik men saknat en riktig vidvinkel så CS Sonnar 24/1,8 är riktigt efterlängtad.
Dock, satsar man på denna antagligen dyra pjäs har man nog planer på NEX-7an.

/Stephan

Vi har kanske inte samma definition av vad en "riktig vidvinkel" är, för mig är Sonys 16/2.8 en riktig vidvinkel, tyvärr verkar den inte vara så bra. CZ 24/1.8 är däremot en högst moderat vidvinkel i mina ögon, motsvarar 36mm i FF, men är antagligen överjävligt bra vad gäller skärpa och kontrast. Du kanske menade "en riktigt bra vidvinkel", då köper jag resonemanget. ;-)
 
Hej.

Har precis blivit med nex5. Måste säga att jag är imponerad av bildkvalitén det har hänt endel på några år. Jag har beställt en "kontaktlös" adapter till nexen (minolta/sony AF) & en sak slog mig, hur ställer man bländaren med dessa adaptrar?

//Anders

Om det är objektiv som saknar bländarring och adapter saknar kontakter för kommunikationen mellan objektivet och kameran så går det inte blända ner...utan du kommer endast att kunna använda objektiven på största bländare.
 
Vi har kanske inte samma definition av vad en "riktig vidvinkel" är, för mig är Sonys 16/2.8 en riktig vidvinkel, tyvärr verkar den inte vara så bra. CZ 24/1.8 är däremot en högst moderat vidvinkel i mina ögon, motsvarar 36mm i FF, men är antagligen överjävligt bra vad gäller skärpa och kontrast. Du kanske menade "en riktigt bra vidvinkel", då köper jag resonemanget. ;-)

Ja, på en APS-C är en 24mm översatt till 24x36 ett 36mm objektiv och har väl en för trång "synvinkel" för att klassas som det folk menar med vidvinkel i dagligt språk. Men den ligger ju nära 35mm som egentligen är klassad som vidvinkel. Så jag håller med. Fast själv använde jag på den analoga tiden så ofta ett 35mm objektiv som "normal". Så 24 mm är klart användbar på en APS-C.

Dessutom tycker jag begreppet "moderat" vidvinkel är alldeles förträffligt, då jag finner många av detta partis synvinklar alldeles för trånga. (Sorry, jag vet att man inte bör vädra politiska åsikter här men jag står nog lite mer åt vänster)

Moderat(orn) på tråden får väl fimpa detta inlägg om det anses vederstyggligt.

//Lennart
 
Om det är objektiv som saknar bländarring och adapter saknar kontakter för kommunikationen mellan objektivet och kameran så går det inte blända ner...utan du kommer endast att kunna använda objektiven på största bländare.

Det stämmer ju, men kom att tänka på att det finns adaptrar för Canons EF-gluggar där nedbländning går till så att det onjektivet som ska monteras på NEX:s adapter först måste bländas ned på ett Canonhus. Enl fabrikanten ska då blänadaren stanna i det läget och kunna anbringas på en NEX.

Skulle vara roligt att se en fotograf i aktion som varje gång bländaren skulle ändras monterade av och på samma glugg på olika hus samtidigt som belysningen växlar.

Mvh//Lennart
 
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1042&thread=39107763

Snart är det den 24/8. Då presenteras lite intressanta NEX-nyheter. Har använt min NEX-5 i över ett år nu med manuell optik men saknat en riktig vidvinkel så CS Sonnar 24/1,8 är riktigt efterlängtad.
Dock, satsar man på denna antagligen dyra pjäs har man nog planer på NEX-7an.

/Stephan

Jag undrar fortfarande vad som hände med den snygga designen på 55-210 objektivet(objektivet som står snett till vänster bakom det svarta G-objektivet)...det ser mycket billigare ut och har inte samma snygga o stilrenarena design som det har på Sonys tidigare officiella bilder av kommande Nex objektiv.

http://www.sonyinsider.com/wp-content/uploads/2010/09/PIA0001003206.png
 
Vi har kanske inte samma definition av vad en "riktig vidvinkel" är, för mig är Sonys 16/2.8 en riktig vidvinkel, tyvärr verkar den inte vara så bra. CZ 24/1.8 är däremot en högst moderat vidvinkel i mina ögon, motsvarar 36mm i FF, men är antagligen överjävligt bra vad gäller skärpa och kontrast. Du kanske menade "en riktigt bra vidvinkel", då köper jag resonemanget. ;-)

Jag menade i första hand en högkvalitativ och vidare lins än de jag använder i dag vilka är Perar 35 och Summicron 35 vilket blir tråkiga 50. Korta telen alltså på `Leicaspråk´,

Så visst, 24 (36) är inte mycket till vidvinkel utan snarare något som jag upplever som min normal;)
Tror dock inte på någon ny kvalitativ 16...19 (24..28) från Sony för vettiga pengar. Mer realistiskt då
att Sigma.............................Samyang skulle kunna hitta på något roligt.

/Stephan
 
Jag undrar fortfarande vad som hände med den snygga designen på 55-210 objektivet(objektivet som står snett till vänster bakom det svarta G-objektivet)...det ser mycket billigare ut och har inte samma snygga o stilrenarena design som det har på Sonys tidigare officiella bilder av kommande Nex objektiv.

http://www.sonyinsider.com/wp-content/uploads/2010/09/PIA0001003206.png


Det kan man undra?
Helt klart har de `klabbat´ med designen.
Och har du sett att frontlinsen på 24/1,8:an blivit reducerad till hälften;)
När det gäller detaljer får man nog ta sådan tidig information med en nypa salt.

/Stephan
 
Det kan man undra?
Helt klart har de `klabbat´ med designen.
Och har du sett att frontlinsen på 24/1,8:an blivit reducerad till hälften;)
När det gäller detaljer får man nog ta sådan tidig information med en nypa salt.

/Stephan

Sant men utseende/designmässigt så har dom hittills släppta objektiven som finns på marknaden fått samma utseende/design som på Sonys officiella bild över nex objektiven
 
Sony NEX objektiv roadmap 2010-2012

.
Först kom som bekant dessa 3 + 2:

16/2,8 - 22,5 mm objektivlängd
18-55/3,5-5,6 OSS - 60 mm
18-200/3,5-6,3 OSS - 99 mm

Vidvinkel-tillsats
Fisheye-tillsats


I år:

24/1,8 Zeiss - (66 mm uppskattad objektivlängd)
30/3,5 Macro - (56 mm)
50/1,8 Kort porträttobjektiv - (63 mm)
55-210/4,5-6,3 OSS - (115 mm)


År 2012:

Standard zoom G (High performance)
Wide angle zoom
Middle telephoto prime


Har inte hittat några data på årets nya objektiv, men har uppskattat deras längd från bilderna på denna länk:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1042&thread=39107763


Säkra uppgifter om priser finns förstås inte än, men det gissas på cirka 1.000 USD för Zeiss 24/1,8, cirka 350 USD för 50/1,8 och cirka 300 USD för 55-210/4,5-6,3 OSS. För att få svenska priser måste vi minst lägga på 25% moms, så vi får väl åtminstone använda omräkningsfaktorn 10 kr per dollar.
 
Om 50/1.8 håller samma klass som 35/1.8 är 350USD inte för mycket. Trettiofemman är ett av de få objektiven (som inte benämns Zeiss) jag blivit riktigt imponerad av i Sonys uppställning. Bättre än t.ex Nikons DX 35/1.8, som har en del hyss för sig på stora bländare, och inte blir lika skarpt ute i kanterna nerbländat.
 
---
Och har du sett att frontlinsen på 24/1,8:an blivit reducerad till hälften;)
---
Det är nog i och för sig vad som kunde förväntas, eftersom Sony initialt var inställdt på ett Zeiss-vidvinkel objektiv med högre ljusstyrka, men prioriterades sedan om och ansträngde sig istället för att få ner gluggens storlek. Det har ju funnits förproduktionsexemplar ute med ljusstyrka 1,7 och kanske ännu mer.
 
Varför behöver Zeiss 24/1,8-objektivet vara så stort?

.
Hittade detta på SAR, där en av Andreas källor förklarar varför Zeiss 24/1,8-objektivet behöver vara så stort:

“The large lenses have optics that are usable, with minimal modification, with SLT cameras. NEX-7 is a high quality photographic tool. Shorter size lenses would have very short distance of the rear lens element to the film plane. With small exit lens on wide lenses there would be too much light fallout. That is why a high quality WA lens needs to be bigger. The problems with NEX system. Very short flange distance is excellent for making inexpensive, quality, small WA lenses. The problem is light fallout at the edges of the picture – because the exit pupil of the lens would be too small and close to the CMOS. It is the reason the new 24 mm Zeiss is so big.”

Detta är uppenbarligen ingen från Zeiss, utan någon av "beta-testarna" som vidarebefordrar det han tycker sig ha uppfattat. Det är ju inte bara vinjettering som blir besvärligt att korrigera när man reducerar objektivlängden, utan även mycket annat. Eller det mesta... bildfältskrökning, kantskärpa, CA etc. plus problemen med färgskiftning och ytterligare ljusavfall i fotodiodernas mikrolinser när man avlägsnar sig från den raka mittstrålgången osv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.