Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Håller med om att MF på nexen funkar bra speciellt sedan man kan få färgkontrasten med senaste uppdateringen. Kör mycket nex nu med sommarbilder och familj,
Saknar bara en skarp pankaka :(
Om SAR ryktena stämmer så ser inte nya 24 mm direkt kortare ut an kit zoomen :(.
Makrot är ju inte heller kort. Och 50 mm har jag inte sett. Tycker dock inte att LV är så super alltid. Nu när solen skiner är det ibland svårt att se på diplayen..

Är ni som har 16 mm nöjd med den. Ska vist vara Ok i mitten från 2.8 men kanten krävs 5.6/8 för OK
 
Håller med om att MF på nexen funkar bra speciellt sedan man kan få färgkontrasten med senaste uppdateringen. Kör mycket nex nu med sommarbilder och familj,
Saknar bara en skarp pankaka :(
Om SAR ryktena stämmer så ser inte nya 24 mm direkt kortare ut an kit zoomen :(.
Makrot är ju inte heller kort. Och 50 mm har jag inte sett. Tycker dock inte att LV är så super alltid. Nu när solen skiner är det ibland svårt att se på diplayen..

Är ni som har 16 mm nöjd med den. Ska vist vara Ok i mitten från 2.8 men kanten krävs 5.6/8 för OK

Håller med...den ser riktigt stor ut faktiskt när den sitter på Nex-7 som dessutom är större än Nex-C3...längre än förväntat.
Fattar inte varför inte Sony satsar på små och hyffsat ljusstarka pannkaks-objektiv.

För det är ju inte omöjligt att göra det till APS-C...Samsung har tre riktigt fina pannkaks-objektiv i sin NX-serie...16mm/2,8 , 20mm/f,2,8 och 30mm/f2,0 och alla tre är ungefär lika stora/små....visst inte lika ljusstarka som Sonys kommande 24mm/f1,8 Zeiss men betydligt intressantare då dom är betydligt mindre och smidigare.

Sen undrar jag vad som hände med den fina finishen där hela ytterhöljet är av metall...den nya/kommande 55-210 zoomen ser inte alls lika fin/lyxig ut som kitobjektivet....tidigare bilder mm man sett från Sony på kommande objektiv så har alla objektiv haft samma design/utseende.

Håller med därför är jag väldigt sugen på en Nex-7...många gånger saknar jag en inbyggd sökare...främst för att det är en annan känsla att hålla kameran framför ögat när man fotar men också för att det vissa gånger är bättre än att titta på den stora skärmen.

Har bara testa 16mm som hastigast men jag personligen hade inte lagt pengarna på det...skärpan är OK i mitten men kantskärpan tycker jag aldrig blev riktigt bra..vet inte om det ex jag testade va dåligt eller inte men det va inte bra...sen tycker jag personligen att 16mm är alldeles för vidvinkligt för att fungera som allroundobjektiv.
 
Hade hoppars på en pankaka i 25-35 mm typ 2-3.5
Nu om priset blir 900$ så blir det nog ett macro 30 och kanske en beg 18 eller en MF pankaka om jag hittar nogon i rimligt pris
 
Intressant men märkligt SAR-inlägg om NEX-7 med CZ 24/1.8

Saxat från en av Andreas källor. Av honom själv klassat som SR3 (sannolikhet: 50%).

"The Nex-7 is also going to be expensive because it has a customized sensor. Sony, I’m told, has struggled a bit with getting good corners because of the short registration distance. Sony originally planned for the NEX to be marketed at consumers and didn’t realize it would be a hit with enthusiast too. To combat the short registration distance, they put in some micro offset lenses. All lenses will benefit from this, including legacy glass so people will see improved performance with their rangefinder lenses."

"The one real surprising news I can share with you is that the 24mm zeiss has a leaf shutter! I was very surprised to find this out but Sony is going to market this as the modern day rangefinder for street photography."

"I had my X100 with me and I can tell you that the X100 vs NEX-7+24mm Zeiss is going to be a tremendous fight. The NEX is quieter than the X100 because you can hear the servo motor on the X100 while the Zeiss motor is dead silent.

You should tell your readers to hold off on buying the X100. I’m seriously contemplating selling my X100. I still prefer the OVF to the NEX EVF but overallt he NEX seems super impressive."

Många fler synpunkter efter 1 minuts anändande här...
 
Det finns inga sensorer vad jag känner till i en kamera som faktiskt tillverkas idag som INTE har mikrolinser med axial offset.

DSLR-sensorer (eller rättare sagt deras filter-toppings) har aningen mindre offset efttersom de är planerade för ett genomsnittligt avstånd fram till den bakre huvudpunkten på ca 80-100mm. En kamera planerad för att ha ett kortare BFD kortar också denna "genomsnittsbrännvidd" till ca 60-80mm.

En så liten kamera som en NEX kan planeras efter ännu kortare genomsnittsanvändning, eftersom man oftast inte behöver optimera systemet för 600mm supertelen. :)
 
Jag som inte begriper sånt, betyder det att det betydligt kortare registeravståndet för E-mount inte behöver någon extra kompensation i form av större "axiell offset"? Handlar allt om objektivets egentliga brännvidd? En förklaring för dummies skulle uppskattas. ;-)
 
Njae, det betyder att kameror med kortare avstånd mellan bajonett>sensor oftast måste ha mer offset. Och ju kortare brännvidder som i genomsnitt tänks användas på kameran, desto kortare blir "genomsnittsobjektivet" man optimerar systemet efter.

Det blir som en "pyramid" med spetsen inne i objektivet. Tittar du in i ett objektiv bakifrån ser du in till bländarbladen. Från en punkt exakt mitt i bländaröppningen kan man sen dra raka linjer ut till hörnen på sensorn.

Oftast får man bäst prestanda genom att sätta mikrolinsen ovanför varje pixel så att den sitter "mitt på linjen" mot denna punkt, spetsen på pyramiden, mitt i bländaröppningen. Ute i hörnen sätter man alltså inte mikrolinserna rakt ovanpå cellen som ska mäta ljuset, utan förskjutet lite in mot mitten.
 
(Ha tålamod med en som inte har så bra koll.)

Det du säger tolkar jag som att en sensor för en kamera som har kort registeravstånd måste ha mikrolinser som vinklas mera ute i hörnen jämfört med de sensorer som används för vanliga DSLRer. Man kan/ska/borde alltså inte återanvända samma sensor (inklusive tillhörande mikrolinser) till kameror med E- resp A-mount?
 
Sensorn, själva stycket som faktiskt mäter ljusenergin, är ju ett helt eget stycke. Det enda det egentligen sitter ihop med är färgfiltrena, som läggs på med en slags deposit-teknik. Detta "återanvänder" man utan modifieringar i olika tillämpningar.

Resten av lagren i filtret tillverkas var för sig, och sätts sedan ihop till två plattor. Den ena läggs direkt på sensorytan (färgfilterytan), och den andra sitter oftast som ett eget lager i ett "lock" ovanpå hela paketet med sensor + hållare + kretskort.
 
Jag tackar för att du gav dig tid att försöka förklara, men jag har helt enkelt för låg kunskapsnivå för att kunna ta till mig dina förklaringar. Nu tycker jag att vi låter tråden återgå till vad den borde handla om, det här känns som fel forum för att jag ska förkovra mig om sensorer för kameror med kort registeravstånd.

Frid och god natt!
/En av alla dessa med namnet Lennart
 

SAR har haft fel lite väl många gånger nu tycker jag....dom har flera gånger tidigare SR5 klassat olika specar med som varit bättre än denna specen som nu också är SR5.

Men Nex-7 är helt klart intressant och kan blir riktigt bra....men så är det ju det här med originaloptiken som lyser med sin frånvaro :( Zeiss 24mm/f1,8 är inte längre intressant...alldeles för stor plus att det verkar som att den blir väldigt dyr.
 
CZ för nexen kändes sur (rykte dock). För stor och dyyyyyr. Känns konstigt från billiga objektiv till super dyra?
Var på ScandPh i Sthml då jag var där på semester. De hade en 16 mm pankaka hemma. Testade den lite i affären. Var som jag läste i något test "skarp" vid 2.8 i mitten soft i kanterna. Bländar man ner till 5.6/8 blir kanterna mycket bäöttre. Så det blev en sådan :). Kameran blir mer nim med en sådan på. Till och med svårt att byta objektiv då den är så kort. Tänk dock om den varit 20-30 istället.....
 
Vill ni se en totalt rättvis test mellan dessa kameror "Sony NEX C3 vs Oly E-P3 vs Panny GF3" med MF-objektiv? Titta inte på denna video, men vill ni ha lite kul så gör det ändå! :-D
 
:) :)
Helt klart rolig......
PIP hade varit super najs. Även om de nya detekterade focus läget är super.
Lite förvånade att SONY släppte en uppdatering till NEX på detta och inte bara i en ny modell ala Apple....
Lär väl inte komma mer uppdateringar dock. Tänk om kameratillverkana kunde släppa FW fri efter att modellen varit utgången något år :). Det kunde ju de också ha nytta av i längden.
 
---
När det gäller objektiven finns i dagsläget ingen originaloptik som är speciellt intressant....kommande Zeissen är dock väldgt intressant om den inte blir allt för dyr(vilket jag tror den blir).
---
"Alltför dyr" är förstås ett tämligen relativt belopp... :)

Lite vägledning kan man kanske få av prisläget på de befintliga fasta Zeiss-objektiven med A-fattning - cirka 14-15.000 kr. ZA 24/2,0-objektivet är visserligen lite billigare, cirka 12.000 kr, men NEX E-objektivets slutliga version tycks komma att bli 1/3 steg ljusstarkare än detta (innebär förstås en fördyring). Det tycks som att man har provat:1,7 1:1,8 eller 1:2,0 (men inte 1:1,4).

Men av någon anledning så tror jag att Sony kommer att nöja sig med att ta ut cirka 10.000 kr för NEX-varianten. :)

Kan väl knappast sägas vara "alltför dyrt" i jämförelse (kanske lite väl dyrt för mig personligen, dock).
.
 
Senast ändrad:
---
Saknar bara en skarp pankaka :(
Om SAR ryktena stämmer så ser inte nya 24 mm direkt kortare ut an kit zoomen :(.
Makrot är ju inte heller kort.
---
Är rädd för att du har fallit offer för lite önsketänkande här...

Du måste helt enkelt göra ett val. Du kan ANTINGEN få ett objektiv med mycket god bildkvalitet generellt (skarpt både i centrum och i kanterna, låg aberration, hög kontrast etc.) ELLER ett platt objektiv - ett pannkaksobjektiv, fast med måttligare bildkvalitet. Ännu har ingen lycats få fram ett i förhållande till sensorstorleken kort objektiv med bildkvalitet i toppklass rakt över.



---
Är ni som har 16 mm nöjd med den. Ska vist vara Ok i mitten från 2.8 men kanten krävs 5.6/8 för OK
Här har du t.ex. ett alldeles utmärkt exempel. Väldigt bra centrumskärpa, men mjukare i kanterna.


Om man vill ha plattare objektiv och finner dessa i något annat system, så kan man som bekant köpa detta objektiv och montera detsamma på NEX genom en ringadapter. Går att få adaptrar till i princip alla utbytbara objektiv som finns, eller har funnits...

Kipon gör adaptrar av god kvalitet, och de har en för att montera valfritt Panny/Oly Micro FourThirds-objektiv på en NEX. Har i och för sig inte sett någon adapter för Samsung-objektiv på NEX (men har inte letat heller). Finns ingen adapter så lär det komma. Det är lättare att göra en adapter för Samsung- än för M4/3-objektiv till NEX - Samsung har 25,5 mm registeravstånd, M4/3 20 mm och NEX bara 18 mm (vilket gör att nära nog alla andra objektiv kan monteras på NEX).

Det kommer alltid att vara möjligt att göra mindre objektiv till M4/3 än till NEX (under förutsättning av likvärdig objektivkonstruktörs-kompetens för båda). Men det kommer å andra sidan också alltid att vara möjligt att få bättre bildkvalitet ur en NEX-kamera än ur en M4/3-kamera, på grund av den större sensorn i NEX, såvida inte Panasonics sensor-gubbs är bättre än Sonys (f.n. är det ju tvärtom - Sony ligger tydligt före här).

Det finns förstås alltid möjlighet att köpa en M4/3-kamera ifall man vill ha minsta möjliga storlek, återigen förutsatt att Panny/Oly-gubbsen är åtminstone lika kompetenta som Sonys. Vilket de ju inte tycks vara här heller, för Sony levererar ju fortfarande de minsta kamerorna, trots sina större sensorer.


Eller som det brukar heta på idrottsspåket - NEX "förödmjukar" M4/3-systemet... :)
.
 
Senast ändrad:
Kipon gör adaptrar av god kvalitet, och de har en för att montera valfritt Panny/Oly Micro FourThirds-objektiv på en NEX.

Vilket torde vara ganska meningslöst då du varken kan fokusera eller bländaned, då m43 objektiven brukar vara helt elektriskt styrda (även fokus). Däremot skulle du kunna återanvända eventuella adaptrar från ett existerande m43 system.
 
Är rädd för att du har fallit offer för lite önsketänkande här...

Du måste helt enkelt göra ett val. Du kan ANTINGEN få ett objektiv med mycket god bildkvalitet generellt (skarpt både i centrum och i kanterna, låg aberration, hög kontrast etc.) ELLER ett platt objektiv - ett pannkaksobjektiv, fast med måttligare bildkvalitet. Ännu har ingen lycats få fram ett i förhållande till sensorstorleken kort objektiv med bildkvalitet i toppklass rakt över.

Det där stämmer inte....Samsungs lilla(är lika liten som Sonys 16mm/f2,8) och billiga 30mm/f2,0 pannkaksobjektiv är riktigt bra på alla punkter när det gäller bildkvalitén....för sina ca 3000sek(Cyberphoto) är det ett riktigt fynd.
 
Samsung 30/2,0 kan mycket väl vara en bra glugg. Har visserligen tagit några bilder med en Samsung NX10 - dock inte med denna 30/2,0-glugg.

Men jag satte ju också upp några ingångsvillkor:
1) "Ännu har ingen lyckats få fram ett ... kort objektiv med bildkvalitet i toppklass rakt över."

Menar du verkligen att Samsung skulle ha lyckats få fram ett objektiv med samma bildkvalitet som marknadens mest högklassiga objektiv (brukar ju gå på från runt 15.000 kr och uppåt) för bara 3.000 kr? När det dessutom är hoptryckt till en pannkaka? Och ändå bli bättre än vad t.o.m. Zeiss brukar kunna åstadkomma?

Betvivlar inte att Samsungs 30/2,0-glugg kan vara ett alldeles utmärkt objektiv, men har svårt att utan vidare svälja att det skulle hålla "toppklass rakt över". Måste säga att jag nog vill ha lite vederhäftiga jämförelser här mellan detta Samsung 30/2,0 plattobjektiv och det kommande (större) Zeiss ZAE 24/1,8 (eller vad det nu kommer att bli), innan jag känner mig helt övertygad... :)


2) Jag skrev också: "under förutsättning av likvärdig objektivkonstruktörs-kompetens för båda." - dvs både hos Samsung och Sony/Zeiss. OK, visst skulle det kunna vara så att Samsung har lyckats gräva fram någon ovanligt begåvad plattobjektivskonstruktör, som f.n. är bättre än Sony/Zeiss inom detta område.


Men ...

... f-n tror't! :)
.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.