Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Mja, jag tror inte att detta handlar om något (kraftigt förbättrat) kontrastdeteckt-system överhuvudtaget.

Precis vad det är...ett förbättrat kontrastdeteckt-system som förutom att fungerar som vanlig kontrast-AF även använder sig av en andra kanal i form av IR.
Dock kommer inte gamla/nuvarande objektiv ge snabbare AF då dom är behandlade med "coating" som stoppar IR....plus att om man använder nått filter som blockerar IR på dom nya/kommande objektiven så kommer inte heller AF att vara snabbare än tidigare.

Denna typen av kontrast-AF använder sig dom nya/kommande Olympuskamerorna av:

http://www.google.com.au/patents?hl...o+focus&printsec=abstract#v=onepage&q&f=false
 
Fick idag hem min LA-EA1 adapter och ett Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di till Sony/Minolta AF.

Jag har varit ute och lekt lite i trädgården och fotat lite macro och haft skoj en stund. Men hur får jag igång AF? Går det? Jag har sökt runt lite men inte hittat något bra svar.

Så ett snabbt svar söker jag. Går det inte att få igång eller har jag bara missat något?

Jag äger en Nex-5 om det har någon betydelse.

/Andy

Tyvärr, du kan inte få AF med det objektivet på NEX.

Det finns olika sätt för AF. Med de flesta objektiv till Sony Alpha DSLR/SLT och Minolta, liksom ditt Tamron 28-75, så sköts fokuseringen av en motor i kameran via en axel som kopplas till objektivet med en skruvmejsel-liknande tapp i objektivfattningen.

Andra Sony-objektiv som har beteckningen SAM eller SSM, liksom Sigma-objektiv som heter HSM, har istället en fokusmotor inbyggt i objektivet.

Alla NEX-objektiv har också inbyggd fokusmotor, men själva NEX.kameran har inte det. Därför fungerar bara autofokus med objektiv som har inbyggd fokusmotor, t.ex. Sony 2,8/28-75 SAM som är identisk optisk konstruktion som ditt Tamron (Sony är delägare i Tamron och de samarbetar) fast med fokusmotorn i objektivet istället för skruvdrivning som Tamron-objektivet.

Ledsen för din skull och det hade varit bättre för dig om du hade fått den informationen innan du köpte objektivet, men det är inget att göra åt, det är den bistra verkligheten tyvärr.


/Mats
 
Mediamarkt säljer just nu SEL 18 - 200 för 4.990. Åtminstone runt Stockholm. Det får väl anses som ett jä...t bra pris.
 
Det gick smidigt och fungerar bra, men det blir långsammare AF på A-mountobjektiven än om man använder E-mountobjektiven.

Långsammare sa Bull.
Jag hade blivit varnad för att autofokusen skulle bli långsammare, men att den skulle vara så långsam att den var totalt oanvändbar trodde jag inte. Jag lämnade tillbaka mitt Sony/Konica Minolta DT 55-200/4-5,6 SAM efter att jag provat det tillsammans med LA-EA1-adaptern. Manuell fokus gick både snabbare och var mer tillförlitligt.

Beror det måntro på objektivet? Finns det objektiv som fokuserar snabbare eller är det helt enkelt systemet som inte fungerar tillräckligt bra?

Nu kommer jag i alla fall att invänta ett zoomobjektiv med E-fattning i rimlig prisnivå.
 
Macro Blixt NEX

Hej
Roade mig med lite modifiering då blixten inte redigt funkar vid macro :)
Om man inte vill ha en pringelstub med sig.
Funkar bäst om man har en diffusor på också.

(sitter och knåpa på en hemsida med modifieringen då det regnar :( )
 

Bilagor

  • Nex-5-Macro-Flash-fs.jpg
    Nex-5-Macro-Flash-fs.jpg
    57.4 KB · Visningar: 368
Hej
Nä flyttade blixt tuben....
Är det ett "självpoträtt" på nexen.
Skärpan ser kanon ut trots upplösningen
 
Första läckta bilden på NEX-7

.
På SAR kan man se vad som förefaller att vara den första läckta bilden på en NEX-7 förproduktionsmodell (den slutliga versionen brukar skilja sig något från detta). NEX-7 blir något större än NEX-3 och NEX-5. Stilen är retro-rektangulär, som Leica M (eller Fujifilm X100). Kommer att ha lite fler knappar än NEX-3/NEX-5 (mera anpassad för dem som gillar att köra en del manuellt).

Den kommer tydligen att få samma 24 Mp bild sensor som A77:an och ha inbyggd 3 Mp OLED EVFsamt såväl inbyggd pop-up blixt som iISO-blixtsko för externa blixtar. Det senare gör att alla Sony blixtar för Alpha och alla digitalklara Minolta-blixtar kommer att passa.

SAR har åsatt dessa uppgifter kategorin SR4.
 
Znutt är det optiskt fiber?

Har införskaffat ett Contax G CZ 28/2.8 Biogon
Lite problem i kanterna fokuserat till oändlighet på nex, men jag tycker det ser lovande ut annars (Zeiss 3D-look? :) )

http://www.flickr.com/photos/peterjacobsson/5940574126/
http://www.flickr.com/photos/peterjacobsson/sets/72157627186570698/with/5933687415/
Håller med om att hörnen ser lite oroliga ut. Lite dålig skärpa och en del CA. Är själv en sucker för CZ-optik och använder mitt älskade 50mm f1,4 på NEXen 75% av tiden.
 
Kan rekomendera KONICA 40/1.8, med adapter
Använder den mycket om det inte är typ familje bilder, Funka ännu bättre seda nya firmwaren där man får skärpe indikering.
Bra skärpa räknar man till pris superskärpa.
Även bränvidden lite bättre än en 50.
Finns en hel del bra KONICA objektiv som levererar skärp
Dock sämre på CA jmf med ny designade digitala.

Kör rätt mycket Nex nu på semestern men saknar sökare vid skarpt solljus blir inte desamma med skärm.
 
NEX SLT-adapter!!!

Sony ska tydligen släppa en Alphamount-adatper till NEX som har inbyggd SLT-spegel och ska möjliggöra Phase detection AF med alla Alpha-objektiv enligt SAR (SR5).

"Alla objektiv" skulle innebära att adaptern får inbyggd fokusmotor, min gissning är att den bara funkar med SSM och SAM-objektiv.

/Mats
 

Bilagor

  • DSC01510-400.jpg
    DSC01510-400.jpg
    78.7 KB · Visningar: 542
Senast ändrad:
Verkligen spännande och intressant...Nex-7 verkar riktigt lovande men...

Personligen tycker jag Sony måste lägga mer fokus på att få ut bra och intressanta objektiv till Nex snabbare...kamerahusen kommer på löpande band men när det gäller objektiven händer det inte mycket..ett objektiv har dom släppt sedan första Nex:en kom och det är 30mm makrot....visst man kan använda adapter i kombination med i princip vilka objektiv som helst men för att systemet skall blir riktigt intressant så krävs det ett större utbud av originaloptik än vad det i dagsläget finns....om man bortser från Nex större sensor som ger den lite bättre bildkvalitén så erbjuder faktiskt m4/3 betydligt mer som system idagsläget..tex olympus nya kameror har snabbare AF,fler funktioner,IBS,bättre video med tex 60FPS,pekskärm,EVF som tillbehör mm och därtill ett betydligt större o intressantare utbud av originaloptik(panasonic och olympus).

Men till sitt försvar så har Nex trotts allt bara funnits i drygt ett år så det är o andra sidan kanske förståeligt att inte fler objektiv kommit/släppts....men hoppas som sagt på att dom framöver även lägger lite mer fokus på objektiven så att intresset för systemet ökar.
 
Två nya NEX-gluggar den 24 aug - Sony 55-210/4-6.3 OSS + 50/1.8 OSS

.
Jo, Sony kan omöjligen starta direkt med lika många objektiv som Micro FourThirds-systemet har fått ut, vilket ju lanserades redan år 2008. Men Sony har som bekant visat en roadmap där man kunde se fyra nya NEX-objektiv i år och ytterligare tre under nästa år. Sedan har de också släppt NEX objektiv-transfer-protokollet till Sigma, Zeiss, Cosina och ytterligare någon som jag just nu inte kommer på (Tamron?). Tyvärr får vi väl räkna med ett visst tsunami-delay här.

F.ö. kommer tydligen två av dessa NEX-objektiv att presenteras nu den 24 aug.

Sony 55-210/4-6.3 OSS
Sony 50/1.8 OSS
.
 
Senast ändrad:
EVF är inbyggd i NEX-7, och kommer som tillbehör till NEX-5N.

Det förefaller mig som att Sony är RIKTIGT SNABBA på att uppfylla dina önskemål... :)


Fast för egen del är jag nog bara intresserad av fler pannkaksobjektiv att välja på.
 
EVF är inbyggd i NEX-7, och kommer som tillbehör till NEX-5N.

Det förefaller mig som att Sony är RIKTIGT SNABBA på att uppfylla dina önskemål... :)


Fast för egen del är jag nog bara intresserad av fler pannkaksobjektiv att välja på.

Nja när det gäller kamerorna så uppfyller dom mina personliga önskemål...speciellt om Nex-7 blir som den renderade bilden.

När det gäller objektiven finns i dagsläget ingen originaloptik som är speciellt intressant....kommande Zeissen är dock väldgt intressant om den inte blir allt för dyr(vilket jag tror den blir).

Visst dom har flera objektiv uppsatta på roadmapen men dom flesta är zoomar...visst fina G-objektiv men för mig personligen så är det hyffsat små/kompakta fasta och ljusstarka objektiv som är intressanta...inga stora normal eller telezoomar.

Ang den kommande 50mm/f1,8 så tror jag inte den får OSS...skulle blir mycket förvånad om den få det.

Dock har har små/kompakta fasta och manuella objektiv via adapter blivit betydligt intressantare nu i och med peaking funktionen som jag tycker fungerar riktigt bra.
 
---
...visst fina G-objektiv men för mig personligen så är det
hyffsat små/kompakta fasta och ljusstarka objektiv som är intressanta...
inga stora normal eller telezoomar.
---
Jag har nästan precis samma intresseområde när det gäller objektiv, som du.
Det är små/kompakta fasta och hyfsat ljusstarka objektiv som är intressanta


---
Ang den kommande 50mm/f1,8 så tror jag inte den får OSS...skulle blir mycket förvånad om den få det.
---
Kan vara så. Det handlar ju fortfarande inte om några officiella uppgifter...


---
Dock har har små/kompakta fasta och manuella objektiv via adapter blivit betydligt intressantare nu i och med peaking funktionen som jag tycker fungerar riktigt bra.
Peak focus tycker också jag verkar vara en synnerligen användbar innovation. Hoppas att denna funktion kommer i A77 och A65-kamerorna också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.