Advertisement

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

.
På Photo Rumors hittar man fem delbilder på (enligt uppgift den slutliga versionen av) NEX-7, samt ytterligare specifikationer.


Intressant tycker jag för min del att detta är:
• Improved start-up time and AF speed
• Shutter time lag: 0.02 sec

samt detta:
• Eye Fi compatible


http://photorumors.com/2011/08/19/sony-nex-7-full-specs-and-images/

NEX-7:an blir ingen billig kamera så här kan man ställa krav;)

Uppstarttiden måste bli något helt annat än på 5:an.
Likaså ljudnivån. Finns ett rykte om tyst slutare i Zeissen, men det vete fåglarna.

/Stephan
 
reservdelar till nex-5

Idag skulle jag montera stativet i kameran och lyckades av någon idiotisk anledning dra skruven snett så gängerna gick åt skogen i kameran. Så nu kan ja inte montera stativ på kameran längre om jag inte fixar det någorlunda fort.

Jag har sökt runt lite lätt efter reservdelar men inte lyckats hitta. Är det någon som vet var man kan få tag i den delen med gänger? Eller om det ens går att byta?

Tacksam för svar. /Andy
 
Fråga: Verkar det inte som om Sony nu visar upp svarta NEX-objektiv om man får tro bilderna på NEX 7 på första sidan idag måndag 22 aug. Hur ska det nu gå för alla esteter som vill ha det mesta svart (och som ser silverfärg som ett uttryck för konsumentprodukter) när åtminstone de föregående E-objektiv som jag sett alla är silverfärgade.
 
Fråga: Verkar det inte som om Sony nu visar upp svarta NEX-objektiv om man får tro bilderna på NEX 7 på första sidan idag måndag 22 aug. Hur ska det nu gå för alla esteter som vill ha det mesta svart (och som ser silverfärg som ett uttryck för konsumentprodukter) när åtminstone de föregående E-objektiv som jag sett alla är silverfärgade.

Sony visar bara upp ett svart Nex-objekriv och det är 24mm/f1,8 Zeiss som kommer släppas den 24:e.
 
så menar du då att det fortsättningsvis bara kommer ett och sedan blir allt som vanligt igen ?

All nuvarande och kommande objektiv som visats upp i roadmapen och som prototyper på mässor är silverfärgade utom Zeiss och ett G-objektiv...så ja jag personligen tror bara det kommer vara Zeiss och G-objektiven som kommer att vara i svart färg.

Det rätt nyliga 30mm/f3,5 macrot är silverfärgat, 50mm/f1,8 och 55-210 zoomen som kommer släppas på onsdag är silverfärgade.

Här är en bild på nuvarande och kommande(som kommer under 2011/2012) objektiv:

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-the-nex-lens-roadmap-and-30mm-macro-specs-nex-flash/
 
Objektivfråga... NEX-3

Ska iväg en sväng till Parka till veckan, bad, båt, vandring...
NEX:en ska såklart med, men jag frågan är om jag bör nöja mig med mitt SAL-30F28 eller om jag ska hoppa på ett erbjudande jag har fått om att köpa mig ett Sigma 10-20, och hur bra blir vidvinkeln på detta objektiv med Nex3:ans sensor egentligen?
 
lopec,

Detta är ju två fullständigt olika objektiv, och ifall du behöver ett supervidvinkel-objektiv eller ej kan förstås ingen annan än du själv avgöra.

Hur bra 10-20 mm Sigman blir? Ja, om du menar i jämförelse med ditt 30/3,5 Macro så kommer det inte att bli lika skarpt. Zoomobjektiv har generellt sämre skärpa än fasta objektiv, och bland de fasta objektiven brukar makro-objektiven vara de allra skarpaste, oavsett tillverkare.

Om du syftar på de problem som kraftiga vidvinklar ger för digitala bildsensorer, så hanterar objektivkonstruktörerna detta problem att använda sig av retrofokus-design. Därigenom undviks att ljusstrålarna faller in väldigt snett mot sensorplattan, vilket skulle ha medfört kraftigt ljusavfall vid sidorna samt färgskift. Eftersom detta 10-20 mm-objektiv är konstruerat för att användas på digitala kameror med sensorer i APS-C-storlek, så kommer du att få exakt samma resultat som ifall du hade använt det på vilken DSLR eller SLT-kamera som helst.

Nackdelen med Sigmat på NEX är förstås att du tappar autofokus, autonedbländning, EXIF etc.

Nästa år kommer ett vidvinkel-zoomobjektiv till NEX-serien som du kanske skulle föredra, eftersom du där får alla dessa funktioner.
 
Jag hade för avsikt att göra starta en ny tråd med de nya NEX-arna, och inleda med att gå igenom skillnaderna mellan dessa tre (speciellt de som inte framgår av specifikationerna), men har inte haft tid än. Får väl ta mig i kragen...
 
Haha! Tror inte att någon ansökan behövs...

Inte ens jag har ansökt om medlemskap, och med tanke på att jag äger/har ägt kameror från TRETTIO olika kamerasystem, så kanske jag inte skulle ha blivit godkänd...
 
Jag har svår beslutsångest. M43 har ett grymt bra objektivutbud, finns redan 3-4 st jag vill ha. NEX egna objektivutbud är inte så lockande även om man kan köra massvis med adapter. MEN bildkvaliten från NEX5N verkar helt otroligt bra, den är där uppe i toppen. Ihop med nya evfen. Vilket objektiv tycker ni man borde köra ihop med nya NEX5N som normal. Pannkakan är väl sådär och kitzoomen, den är helt okej men inget speciellt?
 
Jag har svår beslutsångest. M43 har ett grymt bra objektivutbud, finns redan 3-4 st jag vill ha. NEX egna objektivutbud är inte så lockande även om man kan köra massvis med adapter. MEN bildkvaliten från NEX5N verkar helt otroligt bra, den är där uppe i toppen. Ihop med nya evfen. Vilket objektiv tycker ni man borde köra ihop med nya NEX5N som normal. Pannkakan är väl sådär och kitzoomen, den är helt okej men inget speciellt?

Vad är det du har tänkt att fotografera med Nex:en?? Finns som sagt inte så många originalobjektiv att välja bland så kitzoomen är nog det bästa alternativet som normal idagsläget...kan man leva med lite längre brännvidd så finns 30mm/f3,5 macro som skall vara riktigt bra...i slutet på året kommer Zeiss 24mm/f1,8 men det är både stor och dyr.
16mm/f2,8 är ingen direkt höjdare men köper man dubbelkittet(16+18-55) så kan kanske priset vara motiverat för den.

Men om MF är ett alternativ så finns det ju en hel drös med objektiv att välja bland som fungerar alldelse utmärkt ihop med Nex:en via adapter.
 
Detta tyckte jag låter intressant:

"I had a lot of talk with my sources in these days. They all do confirm that Sony will focus on the still&video experience, they {Sony} are aware that NEX users need pancake lenses, ..."

Skrevs av Andrea på SAR den 25 aug.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.