Ingju
Aktiv medlem
Stabiliserad sökarbild gör ju sökarbilden stabilare, och är bra av samma anledning som det är bra med stabilieserade kikare. Nyttan ökar givitvis med brännvidden och hur stadig eller ostadig man är på handen. Några invändningar mot Sten.Åkes resonemang har jag inte och det är ju på det sättet, men diskusionen blir ibland lite sned då här blandas med fattiga, rika, amatörer o proffs. det den ene tycker är en värdefull hjälp har en annan inget behov av. Det gick att fotografera med lågkänslig diafilm och utan stabilisering tidigare, jag vill minnas att jag klarat 1s på frihand med bra resultat, men vill inte vara utan stabiliseringen åtminstonne på lite längre brännvidder nu. Om det behövs på vidvinkliga objektiv kan ifrågasättas, det lär också var svårt att ordna det i objektiven, så Sony, Pentax etc, hur som helst så har ni det och det är ju inget fel. Återstår att se vad Canon och Nikon hittar på, Sony valde att göra tvärtom med NEX och har där stabiliseringen i objektiven och hamnade där i samma sits som Canon o Nikon.