......Om Sony vill konkurera bland proffsen måste de ha hus och objektiv som passar dom. Idag tror jag få sportfotografer skulle välja Sony framför Canon. Kanske kan kommande A77 och dess efterföljare ändra på det om Sony även börjar tillverka fler ljusstarka långa telen. NEX lär i varje fall inte göra det.........
Olle
Avkortade ditt inlägg.
Håller med om det mesta du skriver utom just ovanstående där jag som yrkesverksam fotograf har en del invändningar. Använder själv Sony och Canon.
Är proffs synonymt med sport/actionfotografer så anser jag att du är lite fel ute i ditt resonemang. Allt handlar inte om långa ljusstarkare teleobjektiv. Serien Sonys Carl Zeiss 85/1.4 Planar, Vario-Sonnar 16-35/2.8 SSM, Vario-Sonnar 24-70/2.8 SSM, Sonnar 135/1.8 hävdar sig mycket bra och i vissa fall bättre än Canons/Nikons motsvarande gluggar. Likaså deras fasta 24/2.0 och deras 70-200/2.8 och 70-400 ur G-serien. Finns även ett par bra makrogluggar ur G-serien samt Sonys 50/1.4. Men här finns ju även ett 300/2.8 som är dyrt som synden i förhållande till prestandan som tillsammans med G 35/1.4 är fula ankungar.
Vad saknas här i objektivutbudet förutom den redan aviserade längre telezoomen som inte skulle tillfredsställa de flesta s k proffs?
Sony har i A900 världens snabbaste FF i förhållande till upplösningen (ekvivalent med D3x) vad gäller sekvens 5bps.
Men ssv allt är inte sport och sport och sport. Jag använder med glädje och ofta stor preferens Sonys kamerahus och Carl Zeissgluggar för att få BÄTTRE resultat än med mina Canonprylar. Och i vissa fall är Canon att föredra.
Historien om varför Nikon och Canon växt sig stora är ju precis som du beskriver, men att objektivutbudet hos Sony skulle vara så begränsat håller jag inte med om. Behövs andra gluggar har Sigma ett par riktiga guldkorn i 120-300/2.8, 800/5.6, 500/4.5, 100-300/4.
Nu finns även ett par riktigt snabba kameror i APS-C format som är klart kompetenta och i mångt och mycket blåser bort exv Canon 7D i grenen DR och lågljusegenskaper. Enda bristen är väl att det borde finnas ett hus i samma byggkvalitet som A850/A900. Och det får vi kanske med A77.
När det gäller NEX håller jag med dig och Sten-Åke. Det är inget fantastiskt med att det via adaptrar går att sätta en massa olika objektivfabrikat på den och använda manuellt. Ändå fascineras många av den och själv anser jag att många funktioner på den har försvårats vad gäller tillgänglighet. Men bildresultatet är jäkligt bra.
MVH//Lennart