Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Stabiliserad sökarbild gör ju sökarbilden stabilare, och är bra av samma anledning som det är bra med stabilieserade kikare. Nyttan ökar givitvis med brännvidden och hur stadig eller ostadig man är på handen. Några invändningar mot Sten.Åkes resonemang har jag inte och det är ju på det sättet, men diskusionen blir ibland lite sned då här blandas med fattiga, rika, amatörer o proffs. det den ene tycker är en värdefull hjälp har en annan inget behov av. Det gick att fotografera med lågkänslig diafilm och utan stabilisering tidigare, jag vill minnas att jag klarat 1s på frihand med bra resultat, men vill inte vara utan stabiliseringen åtminstonne på lite längre brännvidder nu. Om det behövs på vidvinkliga objektiv kan ifrågasättas, det lär också var svårt att ordna det i objektiven, så Sony, Pentax etc, hur som helst så har ni det och det är ju inget fel. Återstår att se vad Canon och Nikon hittar på, Sony valde att göra tvärtom med NEX och har där stabiliseringen i objektiven och hamnade där i samma sits som Canon o Nikon.
 
Jag har Canon med bildstabilisering i objektiven och Olympus med stabilisering i huset. Båda typerna har sina fördelar tycker jag och jag kan inte riktigt säga vilket som är bäst. För mig personligen kanske att ha det i huset eftersom jag mest fotar med ljusstarka objektiv mellan 24 och 50mm och dessa inte har inbyggd stabilisering.

Det som bekymrar mig lite är att två jag känner har råkat ut för att stabilseringen i huset har börjat krångla och för den ena gick det då inte att fota överhuvudtaget (det ena var Sony och det andra Olympus, minns dock inte vilken som var vilken). Inte kul om man t.ex. är bortrest. Sitter stabiliseringen i objektivet kan man ju fota med den avstängd eller byta till ett annat objektiv.
 
Det är ett helt relevant påpekande. Med stabilisering i huset så finns ett antal fördelar - och nackdelar.
Om vi skulle bortse från effektiviteten (då de skillnaderna är omtvistade) så kan man lista följande:

Plus:
-Funkar med alla AF-objektiv som passar A-mount
-Funkar t.o.m. med bl.a. Sigmas stabiliserade objektiv (man kan t.o.m. ha båda systemen igång samtidigt)
-Är billig och masstillverkningsanpassad (behöver inte kosta mer än 500 spänn per kamera)
-Förbättras stabiliseringen så påverkas användning av alla objektiv positivt (nytt kamerahus)
-Behöver ej köpa ny uppsättning objektiv om tekniken förbättras (det har kommit flera generationer av Canon IS exv. och vill man ha del av de förbättringarna så måsta man sälja och köpa nytt)

Minus
-Ej stabiliserad sökarbild med traditionell DSLR (OBS! dock med SLT)
-Single point of failure (pajar den så slutar ofta hela kameran funka då det inte alltid hjälper att stänga av SSS), vilket nog är den viktigaste invändningen.

Andra kan säkert lägga till fler punkter.

Jag kan verifiera vilken öker det är med pajande AS/SSS. Min AS i min gamla KM D7D pajade två ggr, varav den ena på min semstester. Eftersom den andra gången skedde efter garantitiden gått ut så vet jag vad delarna kostade och det är därför jag vet att AS inte behöver kosta mer än 500 spänn.

Jag har hittills haft 4 Sony hus (A350, A550; A55 och A580) och SSS i alla dessa har funkar perfekt hittills. AS i D7D var generation 1 i DSLR:er och den var mycket känslig. Sony har lyckats göra SSS betydligt bättre och mer robust. Ditt fall är det första jag hört i Sverige som haft problem med SSS (även om jag är helt övertygad om att det kan finnas en hel del till). Så idag känner jag faktiskt stort förtroende för SSS och dess funktion och driftsäkerhet.

I övrigt håller jag med om idag att stabiliserad sökar bild kan vara ett plus. Sökaren blir klart lugnare med Sigma OS påslaget än enbart med SSS.
 
Jag hakar på ingjus inlägg lite grann, hur stadig man sjäjv är, hur van sedan gammalt med analoga icke stabilisering av något slag. min KMD5D av andra generation, KMD7D var första ( vet ej då om staben är bättre i 5:an ) jag ser det som en fördel att sökaren varnar mig att jag håller ostadigt, har aldrig upplevt det som något problem dock, i bakhuvudet ringer varningsklockor så fort 100-300 skruvas på, välj en snabbare tid säger rösten, men visst har jag provat, eller tvingad att prova då ljuset tryter, så visst hjälper staben till.

Men tycker mig ha märkt även vad gäller olika märken att inte ha övertro på stabilisering, går det med lite snabbare tid så kan det vara vettigt att använda sig av det. Det kan bli väl mycket av 1/15 del vid alla möjliga fototillfällen, är man ute och går i lite sämre terräng och blir andfådd och någonting dyker upp, då är man hyggligt garderad med stab men även en snabbare tid som också hjälper till för att få en skarp bild.
Sedan kan alla möjliga funktioner krångla på en kamera ovasett märke och modell, råkar felen då hända vid en utlandsresa som dessutom är tänkt som en fotosemester, då är ofta inte den kameran värd vatten ens, undrar hur en recension av den kamera blir om man skriver den då.

//Bengt.
 
Funderat på kamera i över ett år nu, hade först bestämt mig för en a 550, sedan har jag funderat på en a 580, men nu... känner jag mig rätt så sugen på en nex 5.
Har nu en Panasonic Lumix DMC-FZ50, som jag inte är nöjd med, stor och otymplig, och långsam...
Min syster har sony a200 + sonya380, och jag brukar få fota med hennes a 200 när vi träffas och fotar, den är mycket roligare att fota med än med vår panasonic, och blir bättre bilder.

Tror ni en nex 5 passar mig? gillar att fota barnen, porträtt, dottern i ridhuset (med det klarar inte vår panasonic så bra, då det är dunkelt i ridhuset) makro, vardagsfoto.
Vilket kit är mest värt? Funkar pannakasobjektivet att ha på när jag smidigt vill ha med mig en liten nätt kamera? har tittat på kameraexpress.nl där kitet med pannkaksobjektivet + 18/55 kostar 629E
åh ursäkta! tappade helt bort mig, mina tonårsgrabbar bråkar i köket, de slutade iofs när jag hotade att ta kort på dom :p...
 
För plåtning i ridhuset är nog tanken på en A550 några snäpp mer välbetänkt än en NEX. Finns begagnade i nyskick här på FS( 4.800:- med objektiv resp 5.500:- med objektiv) och även ganska billigt i några affärer enl Prisjakt,

I övrigt passar nog en NEX dina behov. Men inte så bra i ridhuset. Finns ju andra trevliga modeller som A33 och A55 resp A580 också.
 
Var och klämde på sony nex 5 idag, me like! Blev fast för den, den känns helt rätt i handen, och på en affär hade dom igång en nex 3 så jag kunde kika lite i menyerna och prova den, JA jag bara måste ha en NEX!
Dessutom - Min syster planerar att köpa en TILL sony - a580 eller 700,- och ha kvar sina tidigare 2, därför tänker jag att när jag behöver det så får jag nog låna en av henne. (så, jag ska väll sluta övertala hon att använda pengarna till objektiv och andra tillbehör hon vill ha, hehe)

Har jämfört priser lite och kommit fram till att jag ska beställa från kamera-express.nl eller kameranu.nl. och ta paketet med pannkaksobjektivet + 18-55

Camernu.nl
* Sony NEX-5 + 16mm + 18-55 Double Kit Zilver
* E 628 = 5 475,09 SEK
* med extra batteri och minneskort
* 6 181,27 SEK

http://www.kamera-express.nl/
* Sony NEX-5DS (silver) + 18-55mm OSS + 16mm F/2.8 (pancake)
* €629,00
* 5 483,81 SEK

Lite frågor... är det värt att ta värdepaket? fanns andra också, minneskort har jag, det är isåfall om det är bra med ett till batteri? (fast borde gå att hitta billigare?)
sen, får jag med rätt kontakter? garanti? går det få menyerna på svenska? eller engelska åtminstone?
 
Min uppfattning är att det är ganska tveksamt ifall dessa s.k. "värdepaket" har något nämnvärt värde, annat än för säljaren... De verkar oftast vara ett hop-plock av lågprisgrejer, och ser därför skenbart ut att vara prisvärda. Men de innehåller t.ex. ofta långsamma minneskort från mindre kända tillverkare. Pålitligaste minneskorten kommer erfarenhetsmässigt från SanDisk (eller Sony själva - gissar att det är SanDisk som tillverkar även dessa). Men köp ALDRIG minneskort från ebay! Det uppskattas att minst 95% av dessa är förfalskningar av SanDisk etc. med tveksam till undermålig kvalitet.

Ett extra batteri är absolut bra. Liveview-kameror "äter" batterier. Att Sonys batterier är lite dyra beror på att de innehåller en liten elektronisk mätutrustning som med mycket god noggrannhet mäter hur mycket energi som går in (vid laddning) och ut vid användning av detsamma, med tvåsiffrig noggrannhet. Överlägset allting annat!

Har aldrig tänkt på vad de har för nätkontakter i Nederländerna, men jag borde väl ha något i bakhuvudet ifall det skulle vara något speciellt. Finns säkert andra som vet.

Garanti får du, men i vissa fall kan man bli tvungen att skicka tillbaka kameran till stället man köpte den ifrån. Ibland kan det vara så att att objektiven tas på garantin i Sverige, men inte kamerahusen, eller tvärtom (olika tillverkare har olika rutiner). Ifall grejerna är köpta inom EU så brukar det oftast gå bra att få garantiservice här i Sverige.

Menyerna brukar gå att ställa in på såväl svenska som engelska, men manualen brukar enbart gå att få på svenska ifall kameran är köpt här. En engelsk manual brukar man dock kunna få nästan var som helst.
 
Jag kan rekommendera Sonys adapter LA-EA1 tillsammans med ett AF DT 35/1.8 för fotografering i dunkla vrår. 35:an är skarp, billig och AF funkar ok.
En annan favorit är Sigma 50/2.8 macro- en underbar liten glugg som är så skarp den kan bli i princip. Perfekt för snällare makro- och porträttfoto.

Vad jag vill säga är att det är inte bara kit-zoomen och 16/2.8 som är dina alternativ.
16/2.8, 35/1.8 och en fast 50:a täcker det mesta.
 
Var och klämde på sony nex 5 idag, me like! Blev fast för den, den känns helt rätt i handen, och på en affär hade dom igång en nex 3 så jag kunde kika lite i menyerna och prova den, JA jag bara måste ha en NEX!
Dessutom - Min syster planerar att köpa en TILL sony - a580 eller 700,- och ha kvar sina tidigare 2, därför tänker jag att när jag behöver det så får jag nog låna en av henne. (så, jag ska väll sluta övertala hon att använda pengarna till objektiv och andra tillbehör hon vill ha, hehe)

Har jämfört priser lite och kommit fram till att jag ska beställa från kamera-express.nl eller kameranu.nl. och ta paketet med pannkaksobjektivet + 18-55

Camernu.nl
* Sony NEX-5 + 16mm + 18-55 Double Kit Zilver
* E 628 = 5 475,09 SEK
* med extra batteri och minneskort
* 6 181,27 SEK

http://www.kamera-express.nl/
* Sony NEX-5DS (silver) + 18-55mm OSS + 16mm F/2.8 (pancake)
* €629,00
* 5 483,81 SEK

Lite frågor... är det värt att ta värdepaket? fanns andra också, minneskort har jag, det är isåfall om det är bra med ett till batteri? (fast borde gå att hitta billigare?)
sen, får jag med rätt kontakter? garanti? går det få menyerna på svenska? eller engelska åtminstone?

Jag beställde en NEX-3 från kamera-express för en månad sedan utan problem. Samma kontakter som i sverige. Manual på svenska kan du ladda ned här: ftp://ftp.vaio-link.com/pub/manuals/consumer/NEX3_NEX5_SV.PDF och skriva ut.
 
Jag beställde en NEX-3 från kamera-express för en månad sedan utan problem. Samma kontakter som i sverige. Manual på svenska kan du ladda ned här: ftp://ftp.vaio-link.com/pub/manuals/consumer/NEX3_NEX5_SV.PDF och skriva ut.

Beställt nu men blev från cameranu eftersom de tog slut på kamera-express PRECIS när jag höll på att lägga min beställning.
Känns lite nervöst :)
Ska bli kul när den kommer, tänkt beställa väska från e-bay .
Var hittar jag batterier till bra pris?
och ska nog köpa adapterring, i 1a hand som passar minoltaobjektiv eftersom mitt ex. har en hel låda full jag kan få använda...
 
Beställt nu men blev från cameranu eftersom de tog slut på kamera-express PRECIS när jag höll på att lägga min beställning.
Känns lite nervöst :)
Ska bli kul när den kommer, tänkt beställa väska från e-bay .
Var hittar jag batterier till bra pris?
och ska nog köpa adapterring, i 1a hand som passar minoltaobjektiv eftersom mitt ex. har en hel låda full jag kan få använda...

Grattis! Börja med att uppdatera firmwaren i kameran så att du kan ställa in egna funktioner för knapparna.
Batterier finns tex här: http://www.dealextreme.com/p/replacement-compatible-7-2v-1500mah-battery-pack-for-sony-np-fw50-48256 vet dock inget om kvaliten på dem.
Ja, köp absolut en adapterring, jag skaffade en för mina gamla konica objektiv. Väldigt trevligt att få användning för dem igen. Här finns en bra tråd med info om att fotografera med adapterring: http://www.flickr.com/groups/alpha-nex/discuss/72157625958414867/
 
Börjat kolla efter lite tillbehör jag vill ha innan kameran kommer, bla väska... när jag frågade mina vänner på fb vad dom tycker om väskorna jag valde mellan, svarade min bror...
 

Bilagor

  • 190755_1734104985147_1014217335_31628271_2469316_n.jpg
    190755_1734104985147_1014217335_31628271_2469316_n.jpg
    19.6 KB · Visningar: 1,019
Börjat kolla efter lite tillbehör jag vill ha innan kameran kommer, bla väska... när jag frågade mina vänner på fb vad dom tycker om väskorna jag valde mellan, svarade min bror...

Det bräcker inte på långa vägar detta NEX-fordral som iofs visats tidigare på tråden av Mats Lillnor.
 

Bilagor

  • rosa-susp.jpg
    rosa-susp.jpg
    67.7 KB · Visningar: 1,020
Inga nya gluggar till Nexen i sikte? Jag läste något om att det skulle dyka upp en 24/1,7 från Zeiss med Nex-fattning, men det kanske bara är ett rykte.
---
Det är inget rykte, det är bekräftat av Sony. De har sagt att det kommer fyra nya NEX-objektiv i år, (och tre nästa år) från Sony. I år kommer det alltså ett vidvinkelobjektiv från Zeiss, ett kort makro, ett kort porträttobjektiv och ett telezoom-objektiv.

Tycks komma att bli: Zeiss 24/1,7, Sony NEX 30/3,5 Macro, kort porträtttele 50/1,8 (samma bildvinkel som ett 75 mm för fullformat) och 55-200/4-5,6.

Det finns också objektiv från tredjepartstillverkare till NEX. SLR Magic har ett 35/1,7 ute, och kommer tydligen snart även ut med ett 23 mm objektiv.

Sedan lär det säkert komma objektiv även från Tamron, Sigma, Cosina/Voigtländer och fler från Zeiss. Samt G-objektiv nästa år.
 
Har en liten olustig känsla att NEX-5:an hinner uppgraderas/ersättas innan det dyker upp något från CZ.
Fick nytta av NEXens eminenta hög-iso-egenskaper i dag. Skulle dokumentera skicket på en 1972-års Corvette men när jag kom till underredet blev det ganska svårt. Iso 3200 och manuell fokus. Brusreducerad med Topas Denoise.
 

Bilagor

  • NEX5.Perar.05570.2011-03-26.DN.Plugg.Corvette.-72.AftenBil.Åberga.jpg
    NEX5.Perar.05570.2011-03-26.DN.Plugg.Corvette.-72.AftenBil.Åberga.jpg
    91.6 KB · Visningar: 993
Min nex kom redan i onsdags! betalade i fredags, så det gick fort från holland tycker jag.
Provat den lite grann, sikta och skjut bara, nöjd :)
Sista bilden tog jag i vardagsrummet, inga lampor tända, bara ljuset från projektorn, som var pausad på ganska mörk bild.
 

Bilagor

  • krona.jpg
    krona.jpg
    16.4 KB · Visningar: 867
  • lego.jpg
    lego.jpg
    24.1 KB · Visningar: 868
  • Lo1.jpg
    Lo1.jpg
    15.8 KB · Visningar: 867
  • Lo2.jpg
    Lo2.jpg
    11.7 KB · Visningar: 877
  • mörkt.jpg
    mörkt.jpg
    15.6 KB · Visningar: 883
Min nex kom redan i onsdags! betalade i fredags, så det gick fort från holland tycker jag.
Provat den lite grann, sikta och skjut bara, nöjd :)
Sista bilden tog jag i vardagsrummet, inga lampor tända, bara ljuset från projektorn, som var pausad på ganska mörk bild.

Vilka fina bilder, många experter kunde nog gissa fel på mångdubbelt dyrare prestigekameror, det är jag säker på.

//Bengt.
 
NEX5 med kitzoom.. Iso 1600.. Inget fel på bokeh heller trotts kitobjektiv.... Kameran gör fasen det man vill den skall denna lilla rackare.. Och smidig dra med sig är den också i sin lilla väska. Har en sådan där svart som Mats Lilnor köpt åt mig. Och som jag just nu minns jag totalt glömt bort att fråga vad den kostade.. Och därmed också har glömt betala för. Hualigen vikken miss...Skall genast pmá mats...Men fråga Mats Lilnor vart han köpte min. Den är suveränt bra anser jag.. Den är som den där svarta som visas tidigare här
 

Bilagor

  • Hollandsresan 2.jpg
    Hollandsresan 2.jpg
    18.5 KB · Visningar: 881
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.