Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

NEX5 med kitzoom.. Iso 1600.. Inget fel på bokeh heller trotts kitobjektiv.... Kameran gör fasen det man vill den skall denna lilla rackare.. Och smidig dra med sig är den också i sin lilla väska. Har en sådan där svart som Mats Lilnor köpt åt mig. Och som jag just nu minns jag totalt glömt bort att fråga vad den kostade.. Och därmed också har glömt betala för. Hualigen vikken miss...Skall genast pmá mats...Men fråga Mats Lilnor vart han köpte min. Den är suveränt bra anser jag.. Den är som den där svarta som visas tidigare här

Snyggt, ja, jag gillar kamerans bokeh med kitobjektivet (men kommer köpa adapter och fler objektiv)
jag får köpa en sånn väska på ebay iaf, den jag köpte var ju på tok för stor! :S snygg men för stor...
 
Provkörde nexen i göteborg i helgen. Funkar kanon upp till iso 3200.
Körde även en krocktest :(
Tappaden i ett byte far-dotter ner för en stentrappa. 1.5 till 2 m. Stog kamerafel på LCD... Blev lätt rädd... Men efter av och på funkade den som vanligt. phuuu. Blev några märken bara... Landade på utväld LCD och nederkant. SÅ den är rubust byggd :)

Har orginalremmen (det var den som orsakade fallet) på. Någon som sett en singel rem till bra pris? Rem på ena sidan.
 
Make = SONY
Model = NEX-5
Exposure Time = 1/50"
F Number = F5.6
Exposure Program = Aperture priority
ISO Speed Ratings = 6400
Och det nya ACDsee pro4 .. Testa det .. Det går att testa i 30 dagar..
Samt nederst.
Nex 5 på besök i Simrishamn en av dessa få få dagar då solen värmde.. Nex 5 är en smidig kamera som attan att ha med..
 

Bilagor

  • DSC00574 2.jpg
    DSC00574 2.jpg
    22.6 KB · Visningar: 712
  • DSC00574 2 kopia.jpg
    DSC00574 2 kopia.jpg
    21 KB · Visningar: 703
  • DSC00538.jpg
    DSC00538.jpg
    24.7 KB · Visningar: 696
Senast ändrad:
Garantier mm?

NEX5 med kitzoom.. Iso 1600.. Inget fel på bokeh heller trotts kitobjektiv.... Kameran gör fasen det man vill den skall denna lilla rackare.. Och smidig dra med sig är den också i sin lilla väska. Har en sådan där svart som Mats Lilnor köpt åt mig. Och som jag just nu minns jag totalt glömt bort att fråga vad den kostade.. Och därmed också har glömt betala för. Hualigen vikken miss...Skall genast pmá mats...Men fråga Mats Lilnor vart han köpte min. Den är suveränt bra anser jag.. Den är som den där svarta som visas tidigare här

Hallåken! Lite nojjig som jag är undrar jag om någon behövt returnera och/eller nyttja garanti från t.ex kamera-express.nl?

Jag funderar på NEX-5 och onekligen är det bra priser i Holland men blir det mkt stök med garantier osv?

Tacksam för svar
 
Hallåken! Lite nojjig som jag är undrar jag om någon behövt returnera och/eller nyttja garanti från t.ex kamera-express.nl?

Jag funderar på NEX-5 och onekligen är det bra priser i Holland men blir det mkt stök med garantier osv?

Tacksam för svar

Det är inte butiken som ansvarar för garantin, det är Sony. Om du skulle få problem med kameran så kontaktar du Sony Service direkt i Sverige. Det är Assist workshop i Linköping som hanterar det. Bor du i Stockholm kan du också gå till Inside Service i Solna i samma hus som sony HK.

Sony har Europagaranti, så spelar ingen roll var du köpt den inom Europa (eller EU, vet inte vad som gäller där, men det spelar ju ingen rolll när det gäller Holland). Bara att uppvisa en kopia av kvittot som styrker inköpsdatum.

Inköpsstället blir inte inblandat överhuvudtaget, så handla friskt från Holland du.
(Fast nu är ju Euron dyr igen, medan brittiskla pundet är på rekordlåg nivå, så om din undersökning är lite gammal kan det vara läge att undersöka på nytt).

/Mats
 
Det är inte butiken som ansvarar för garantin, det är Sony. Om du skulle få problem med kameran så kontaktar du Sony Service direkt i Sverige. Det är Assist workshop i Linköping som hanterar det. Bor du i Stockholm kan du också gå till Inside Service i Solna i samma hus som sony HK.

Sony har Europagaranti, så spelar ingen roll var du köpt den inom Europa (eller EU, vet inte vad som gäller där, men det spelar ju ingen rolll när det gäller Holland). Bara att uppvisa en kopia av kvittot som styrker inköpsdatum.

Inköpsstället blir inte inblandat överhuvudtaget, så handla friskt från Holland du.
(Fast nu är ju Euron dyr igen, medan brittiskla pundet är på rekordlåg nivå, så om din undersökning är lite gammal kan det vara läge att undersöka på nytt).

/Mats

TACK för svaret!
 
Hej.

Även jag är sugen på en Nex-5:a som komplettering till den stora klossen jag annars släpar på, men undrar om det finns någon begränsning vad gäller filmandet? Det är väl ngt EU-tjafs som vanligtvis begränsar till 29 min 59 s men jag hittar inget om detta vad gäller Nex:en...
 
Hej.

Även jag är sugen på en Nex-5:a som komplettering till den stora klossen jag annars släpar på, men undrar om det finns någon begränsning vad gäller filmandet? Det är väl ngt EU-tjafs som vanligtvis begränsar till 29 min 59 s men jag hittar inget om detta vad gäller Nex:en...

Det som begränsar tekniskt är att sensorn blir varm. Vet inte maxtiden för varje klipp, men det är bättre än för A33/55/580 som blir hetare snabbare pga sensor-stabiliseringen som NEXen inte har.

I instruktionsboken står att det går att spela in kontinuerligt i 29 minuter. Bruxen går att ladda ner från Sony i PDF-format, så om du vill kolla såna saker innan du handlar är det fritt fram.
ftp://ftp.vaio-link.com/pub/manuals/consumer/NEX3_NEX5_SV.PDF

Några lagregler finns inte vad jag vet, men däremot finns regler för video-codecen, AVCHD, som används. För att filma kommersiellt med kameran måste man skaffa en MPEG-LA licens, vilket är väldigt snårigt. Det gäller alla kameror som kan filma från alla tillverkare, men är nåt som talas tyst om och många verkar strunta i. I handboken för min A580 står det om det, men inte i NEXens brux vad jag kan hitta.

http://www.mpegla.com/main/default.aspx


/Mats
 
Ok , tack Mats. Då är det alltså 29 min även med denna. EU-tjafset var att 29 min skulle vara max, annars klassas det som videokamera. Antar att det har ngt med skatter att göra.
 
Ok , tack Mats. Då är det alltså 29 min även med denna. EU-tjafset var att 29 min skulle vara max, annars klassas det som videokamera. Antar att det har ngt med skatter att göra.

Jaha, det är därför. Sånt trams, men det är väl bara att göra ett klipp då efter en halvtimme och fortsätta filma direkt efter. Kan väl bli problem om man tänkt ha den som övervakningskamera med kontinuerlig filmning eller nåt, men knappast annars.


/Mats
 
Jahapp, då har man inhandlat en Nex 5:a som nu ligger på laddning. Hade tänkt att beställa efter påsk men hittade en med kitobjektivet i oöppnad kartong och kvitto/garanti i samma stad som jag bor i för 4´. Känns som en bra affär. ;)
 
Tack. Har nu börjat leka lite lätt med den och inser att den kommer att bli min nya reskamrat. ;) Min Panasonic FZ38 doneras härmed till päronen.
 
Måste medge att jag blivit stormförtjust i denna lilla rackare! Snabb, gör precis det man vill och levererar ypperlig kvalitet på bilderna. Nu behöver jag ju inte längre ha ångest för att kameran ska med - den är ju så liten att man knappt tänker på den.
 

Bilagor

  • Kyckling_fixad.jpg
    Kyckling_fixad.jpg
    79.1 KB · Visningar: 319
Senast ändrad:
Måste medge att jag blivit stormförtjust i denna lilla rackare! Snabb, gör precis det man vill och levererar ypperlig kvalitet på bilderna. Nu behöver jag ju inte längre ha ångest för att kameran ska med - den är ju så liten att man knappt tänker på den.
Håller med! I <3 my nex :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.