Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Hittar inga mellanringar.
Råkade beställa en m42 adapter. HAr bälg och ett 50mm få se om det funkar.
Få väl spana på en A adapter också..... 1400 var? Hittade bara PCsuperstore och de verkar färdiga för KK enligt omdömme på prisjakt?
 
Hej ! Hittade denna tråden nu först men ska läsa igenom den strax. Vi har precis köpt oss vår första systemkamera och det blev en Nex 5, har en hel del att lära vad gäller allt men har intresset så borde inte bli så svårt.
Men en fråga (kanske ställts innan i tråden då ber jag om ursäkt)
Tycker ni det är en bra porträtt kamera? Eller en att fota barn med? Har småbarn i ålder 2 & 4 år och vill gärna hinna få bra bilder på dom, vilket inte jämt är det lättaste ;) Har bara hunnit testa den lite själv än och hittills är jag nöjd.
Jag valde mellan denna och Nikon d3100 men sambon valden Nex .
Nej nu ska jag försöka läsa igenom hela tråden!
/Sara
 
Givetvis är NEX en bra porträttkamera. Finns dock ett par begränsingar.

1/ Med standardzoom i typiskt porträttläge 55mm är skärpedjupet på största bländaröppning f/5.6 för stort. Motsvarar på en 24x36mm kamera (typ en FF Nikon D3) f/8.0-9.0.
Vid porträttagning vill man gärna ha en diffus bakgrund och skärpa i huvudsak på ögonen. Här borde ljusstyrkan ligga på f/2.8 max. Gärna f/1.4-2.0.

Fast det är ju en sak NEX har gemensamt med alla andra aps-c kameror, alltså även Nikon D3100.
Så det gäller väl kanske att i framtiden skaffa ett annat objektiv, mer lämpat för porträttfoto. Fler NEX- objektiv är på gång.

2/ Att ta porträtt i horisontalläge absolut inget problem. Då har man dessutom en fördel av att ha displayen utfälld och betrakta motivet genom den ovanifrån som på exv en Hasselblad med schaktsökare. Lite obekvämare blir det i vertikalläge (där kanske de flesta porträtt tas om bara en person ska fotograferas. Då blir det att hålla kameran vertikalt på lite utsträckta armar och titta rakt in i monitorn. Ingen speciellt bekväm ställning. Men det går med lite vana.

3/ Blixten är inte speciellt lämpad för mjukt ljus. (Gäller aven konventionella dslr som Nikon 3100 med inbyggd blixt, men den har ett vanlig blixttillbehörssko för extern blixt). Detta går att lösa med en extern blixt med slavtändare som NEX:s miniatyrblixt utlöser.

I övrigt är kameran i sig själv utmärkt för porträttfoto. Och för att dokumentera och plåta barn i såväl stillhet som i rörelse passar kameran utmärkt om man inte hänger upp sig på det större skärpedjupet nprmalzoomen ger. Det går ju även att skaffa en adapter och skaffa det billig 50/1.8 SAM för mer seriös porträttfotografering. Men porträttobjektiv med hög ljusstyrka är ssv på G dedicerade till just NEX.

Vad man kan önska på kommande NEX är väl ett X-syncuttag.
 
Håller med Lennart.Jag köpte en adapter och en Voigtländer Nokton 40mm f/1.4 och har man inte bråttom och accepterar att fokusera manuellt, så funkar det bra.
 

Bilagor

  • _DSC1092web.jpg
    _DSC1092web.jpg
    98.1 KB · Visningar: 272
Tack för svar!
Prov fotade barnen lite idag med en neutral bakgrund och jag tycker det blev fina bilder (iofs gemför jag med min andra kamera Canon powershot sx20) Så hittills är jag nöjd :)
Fotar våra djur mycket också så ja det är väl djur, barn och vardagliga ting som kommer fotas med den och det känns ändå som den kan uppfylla det kravet.
Tanken är att köpa en adapter så jag kan köpa andra objektiv också. Skulle vilja he ett bra zoom och ett bra macro objektiv MEN det får komma sen, måste spara ihop pengar först. Men tar gärna emot tips på bra objektiv. Har tittat lite på det som finns nu med e- fattning till Nex E18–200 mm f3,5–6,3. Men eftersom jag är totalt nybörjare vad gäller utbytbara objeltiv har jag ingen aning om hur bra det är..
Men det känns överlag som jag gjort ett bra köp, tycker den tar fina bilder även i automat läget..
 
Jag tycker det blir lite "fel" då det skrivs som det gör här angående fota ansikten. Det går UTMÄRKT att göra med en vanlig kitzoom ! Och det går även få suddig bakgrund med kitobjektivet . Även om det inte bli lika suddigt som med ett 1,4 eller 1,8 objektiv.. Dessutom går det via bildprogram fixa sådant sudd manuellt i efterskott i bildprogram. Och detta med framkalla och lära bildprogram är ju en STOR del av att lära sig systemkamerans förmåga att ge den högre kvaliteten den kan ge. Om man inte vill lära sig bildprogram och framkallande av bilder så anser jag att det är bättre att köpa en kompaktare eller en vanlig fick-kamera som gör klar bilderna direkt än en systemare såsom NEX eller någon annan systemkamera oavsett form. En systemare är ju en systemare och inget annat.... Men detta är ju bara hur jag tycker. :)
 
Lära mig ska jag göra. Men tar lite åt gången just nu försöker jag lära mig kameran bättre men ska även ta och lära mig bildprogram bättre. Är bildprogramet som var med bra? Har tidigare använt mig lite av Adobe photoshop
 
Hej ! Hittade denna tråden nu först men ska läsa igenom den strax. Vi har precis köpt oss vår första systemkamera och det blev en Nex 5, har en hel del att lära vad gäller allt men har intresset så borde inte bli så svårt.
Men en fråga (kanske ställts innan i tråden då ber jag om ursäkt)
Tycker ni det är en bra porträtt kamera? Eller en att fota barn med? Har småbarn i ålder 2 & 4 år och vill gärna hinna få bra bilder på dom, vilket inte jämt är det lättaste ;) Har bara hunnit testa den lite själv än och hittills är jag nöjd.
Jag valde mellan denna och Nikon d3100 men sambon valden Nex .
Nej nu ska jag försöka läsa igenom hela tråden!
/Sara

Hej Sara!

Du har köpt dig en alldeles perfekt kamera för ändamålet och tror att ni kommer att ha stor glädje av NEXen.

För en enda gångs skull ger jag rådet att inte lyssna alltför mycket på Lennart :)
Alltså, han är professionell fotograf, perfektionist och en av dom allra mest kunniga och hjälpsamma här på fotosidan och dessutom mycket trevlig, men ibland så skiner nördighetetn igenom och det blir lite väl tekniskt :)

"55mm är skärpedjupet på största bländaröppning f/5.6 för stort. Motsvarar på en 24x36mm kamera (typ en FF Nikon D3) f/8.0-9.0.
Vid porträttagning vill man gärna ha en diffus bakgrund och skärpa i huvudsak på ögonen. Här borde ljusstyrkan ligga på f/2.8 max. Gärna f/1.4-2.0"


Såna där porträttobjektiv med bländartal på F/1.4-2-0 finns inte till NEX annat än med adapter och blir då med bara manuell fokus och det är svårt att fotografera med sådana för att få skärpan på rätt ställe och absolut inte lämpligt för att fotografera barn i rörelse med. Finns visserligen till Nikonkameran som ni valde emellan, men inte ens då skulle jag rekommendera att springa iväg och köpa ett porträttobjektiv 85mm F71,4 eller så. De kostar nämligen i runda tal två till tre gånger så mycket som självva kameran. En Nikon D3 som det jämförs med här är en kamera som kostar sisådär 50 000 kr. bara för kamerahuset.

Det där att man måste ha stora bländare och kort skärpedjup för att fotografera porträtt är en myt. Det finns andra skolor som säger precis tvärtom att man ska använda bländare 8-11 för att verkligen vara säker på att få perfekt skärpa i ögonen.

Det man eftersträvar i ett porträtt är att personen ska framhävas och att allt övrigt i bilden ska tonas ner så att det inte drar till sig blickfånget bort från huvudmotivet. En metod att göra det är genom oskärpa på bakgrunden, men det gäller i första hand i miljöer där det finns en massa saker i bakgrunden. Man kommer mycket långt genom att välja plats och komposition så att man får en lugn bakgrund. Är det renodlade porträtt fotograferade i studio eller studioliknande miljö där man har arrangerat bakgrunden med t.ex. ett enfärgat draperi e.d. så är det inte alls viktigt att få till bakgrundsoskärpa med hjälp av kort skärpedjup. Dessutom går det att tona ner och softa bakgrunden i bildbehandlingsprogram.

För barnfotografi så är den här kameran alldeles fantastisk och överglänser andra vanliga systemkameror! Den har ett par riktigt smarta funktioner inbyggt för det, bl.a. ansiktsigenkänning och "smile-shutter". Alltså, kameran har möjlighet att hitta ansikten i ett motiv för att ställa skärpa och ljusmätning där och att automatiskt ta bilden precis när någon ler.

Det är en modern kamera som har funktioner för at tman ska lyckas ta enastående bra bilder även utan att all kunskap om bländare, slutartid, ISO-inställning och hur dessa saker påverkar bilden. Istället finns scenval och funktioner där man väljer grad av bakgrundsoskärpa, nattporträtt mm. utan att blanda in massa tekniskt mumbo-jumbo som man inte hinner få till och använda och istället missar motivet bara för att man har fullt upp av att änka på allt detta tekniska.

Lennart m.fl.har säkert efter mer än 30 år som yrkesverksam fotograf allt detta inbränt i hjärnbarken så att det är fullständigt naturligt och sker med automatik utan minsta tankemöda så att allt fokus kan ligga på själva plåtandet. kan ge mig sjutton på att det har växt ut nervtrådar direkt från det perifera seendet till avtryckarfingret så att bilden tas då en person i utkanten ler utan att någon signal behöver passera hjärnan.

För alla som inte är funtade på det viset är NEX en väldigt bra hjälp efersom den har detta inprogrammerat i ett datachip istället.

Det är en modern och trevlig kamera som är fylld av smarta funktioner och jag tycker man ska använda den på just det sättet. Då får ni et verktyg som är riktigt kul att använda och enkelt kan lyckas att ta helt enastående bilder!

Något jag verkligen kan rekommendera är att ni skaffar Gary Friedmans E-book om kameran. kostar bara knappt tvåhundra kronor och är väldigt trevligt skriven samt fokuserar specifikt på den här kameramodellen och hur man kan utnyttja den maximalt, men sätter resultaten i första rummet.

http://friedmanarchives.com/NEX-3-5/index.htm


/Mats
 
Lära mig ska jag göra. Men tar lite åt gången just nu försöker jag lära mig kameran bättre men ska även ta och lära mig bildprogram bättre. Är bildprogramet som var med bra? Har tidigare använt mig lite av Adobe photoshop

Har du tilgång till Adobe Photoshop och kan arbeta med de programmet så fortsätt med det. Det är det bästa och vassaste av alla, men tyvärr ganska kostsamt och väldigt komplext så att det har en hög inlärningströskel, men det finns massor av guider och tips att tillgå.

Det finns ett billigare program från Adobe som heter Photoshop Elements, kallas i dagligt tal för bara Elements. Det är som sagt billigt och liknar Photoshop en del och har också massa lärandeinformation tillgängligt på Internet. Saknar dock de vassaste verktygen i PS (t.ex. lager och lagermasker) som gör att man växer ur det efter ett tag. Elements säljs i paket med Premiere Elements om du vill kunna redigera video också, vilket du säkert vill eftersom du kan filma med NEXen.

Det finns ett gratisprogram som heter GIMP som är väldigt bra och som sagt är helt gratis och mer avancerat än Elements. Finns dock inte lika mycket resurser om det på nätet (tror jag).

Har ingen erfarenhet av de programmen som skickas med kameran, men även om de skulle vara bra så rekommenderar jag något av de jag räknat upp just för att de är mer spridda och det finns hur mycket som helst guider, recept och instruktionsfilmer på nätet om dem.

Börja med kameran och att fotografera är mitt råd. Om du har bra utgångsmaterial så har du sparat bilderna och kan gå tillbaka och arbeta mer med dem senare när du övat upp skickligheten i bildbehandling, men ingen anledning att börja i den ändan.


/Mats
 
Lennart m.fl.har säkert efter mer än 30 år som yrkesverksam fotograf allt detta inbränt i hjärnbarken så att det är fullständigt naturligt och sker med automatik utan minsta tankemöda så att allt fokus kan ligga på själva plåtandet. kan ge mig sjutton på att det har växt ut nervtrådar direkt från det perifera seendet till avtryckarfingret så att bilden tas då en person i utkanten ler utan att någon signal behöver passera hjärnan.

Hahahahahahaha.. Jag ser Lennart framför mig med nervtrådar utväxta in i kamerahuset.. Snudd scary juuue hahaha...
Den va bra Mats!
 
Tack för svar!
Jag tänkte satsa på att lära mig kameran nu i första hand och sen fortsätta lära mig Adobe Photoshop lite mer, köpte med det då vi köpte ny dator för 2år sen.
För jag känner att det var ändå ett rätt stort steg från min gamla kamera (canon powershot sx20) Så får lära om en hel del, vilket är roligt.
Jag tog lite snabba bilder på barnen förut med lite mer neutral bakgrund och ja jag är nöjd. Barnen var inte samarbetsvilliga dock så bilderna blev mest dåliga på grund av det och att solen kom fram och in genom fönstret. Bilden är helt oredigerad bara förminskad. (Jag märkte missen att ha fönstret bakom sig då solen kom in) ;)
 

Bilagor

  • Freja.jpg
    Freja.jpg
    48.4 KB · Visningar: 322
Hej igen...

Ska bege mig ut på en shoping spree imorgon och införskaffa lite prylar till NEX:en... Det jag undrar är om någon har en väska att rekommendera som funkar bra för att säkert förvara NEX:en? Samt om det finns några andra bra tillbehör som lämpar sig för just NEX:en?

/A
 
Hej Sara!

Kunde inte låta bli att snabbjoxa lite med bilden du skickat. Resultatet är inte idealiskt, men jag ville ha bort veck och missen i nederkant (vid en förstoring hade bakgrunden framträtt med veck och tagit fokus från huvudobjektet.

Så har varken tar jag eller ljussätter porträtt. Men det handlar bara on olika smak. Egentligen såg fönstrets ljus som trängde igenom fonden från början inte så dumt ut.

Ville bara visa vad 3 min i Photoshop kan göra. Nu tycker jag iofs att min fond blev lite för flack, men gjorde detta bara för att understryka det som Mats Lillnor skrivit ang vad som går att göra i bildbehandling med bakgrunder.

Dock vidhåller jag att jag fortfarande föredrar objektiv med större bländaröppning till förfogande för porträtt, helst i befintligt ljus infallande lite från sidan (även om Mats nu säger att man inte ska lyssna på Lennart för en gångs skull:):)

Men ursäkta om detta är slarvigt gjort. Det är ssv bara ett exempel

EFTER SNABB BEHANDLING överst. ORIGINALBILD underst.
 

Bilagor

  • freja3.jpg
    freja3.jpg
    46.9 KB · Visningar: 249
  • Freja.jpg
    Freja.jpg
    48.4 KB · Visningar: 245
Hej Sara!

Kunde inte låta bli att snabbjoxa lite med bilden du skickat. Resultatet är inte idealiskt, men jag ville ha bort veck och missen i nederkant (vid en förstoring hade bakgrunden framträtt med veck och tagit fokus från huvudobjektet.

Så har varken tar jag eller ljussätter porträtt. Men det handlar bara on olika smak. Egentligen såg fönstrets ljus som trängde igenom fonden från början inte så dumt ut.

Ville bara visa vad 3 min i Photoshop kan göra. Nu tycker jag iofs att min fond blev lite för flack, men gjorde detta bara för att understryka det som Mats Lillnor skrivit ang vad som går att göra i bildbehandling med bakgrunder.

Dock vidhåller jag att jag fortfarande föredrar objektiv med större bländaröppning till förfogande för porträtt, helst i befintligt ljus infallande lite från sidan (även om Mats nu säger att man inte ska lyssna på Lennart för en gångs skull:):)

Men ursäkta om detta är slarvigt gjort. Det är ssv bara ett exempel

EFTER SNABB BEHANDLING överst. ORIGINALBILD underst.

Vilken skillnad iaf! Ska lära mig fotoredigering lite mer sen med har mest bara lekt med programmet lite då och då..
Och jag lyssnar på er alla! Försöker ta till mig så mycket info som möjligt ! Är nybörjare med viljan att lära ;) För kameran känns mer och mer rätt för mig!
 
Snyggt Lennart. Och "talande" för hur mycket bildframkallandet betyder för en bild.. Och "talande" för alla som är helt nya och oerfarna genom att så tydligt via ditt exempel kunna själva se hur en bild kan byta skepnad och bli En annan" bild utifrån samma startbild.. Sådant är oerhört uppskattat tror jag av många (dom flesta) utav oss oerfarnare..
 
Bra exempel Photocon. Vore guld om du kunde lägga upp en tredje version med originalbakgrunden kvar, men med kontrastfixen du gjort för att få bilden att poppa till lite extra. Tror det är det som många vanliga hobbyfotografer bör lära sig först, korrekt vitbalans och trevlig kontrast).

Tycker generellt att just kontraståterställning är ett av de viktigaste husmorssnabbfixverktygen för att få bilderna att bli njutbara, eller att åtminståne sätta svartpunkten för att inte bilderna ska bli grådassiga (om man nu inte lyckas exponera perfekt från början).

Vh
Tobbe
 
Senast ändrad:
Bra exempel Photocon. Vore guld om du kunde lägga upp en tredje version med originalbakgrunden kvar, men med kontrastfixen du gjort för att få bilden att poppa till lite extra. Tror det är det som många vanliga hobbyfotografer bör lära sig först, korrekt vitbalans och trevlig kontrast).
Tycker generellt att just kontraståterställning är ett av de viktigaste husmorssnabbfixverktygen för att få bilderna att bli njutbara, eller att åtminståne sätta svartpunkten för att inte bilderna ska bli grådassiga (om man nu inte lyckas exponera perfekt från början).

Vh
Tobbe

Okej, men i en liten annan variant. Originalbilden (som jag hämtade direkt ur denna tråd) visas med kontrastfix fast sedan har jag klippt ut markerade områden (med svart kant runt för tydlighetens skull) ur den ej fixade bilden som lager och lagt ihop till en bild. Där syns tydligt hur kontrast, farg mm avviker.
För säkerhets skull finns den obearbetade originalbilden med också så blir det lättare att se kanske.

Men inom de markerade områdena är bilden gråare, mattare och lite urvattnad (vilket faktiskt är bättre när den ska efterbearbetas. En kontrastrik, mättad bild kan vara svårare att balansera).

Hade jag sluppit göra jpeg av en redan jpegad och därtill skalad bild hade skillnaden framgått ännu tydligare. Men håll tillgodo. Saras original bild underst.
 

Bilagor

  • Freja4.jpg
    Freja4.jpg
    48.8 KB · Visningar: 257
  • Freja.jpg
    Freja.jpg
    48.4 KB · Visningar: 244
Batteri på laddning... Så skall det provas lite sedan . Men surt sa räven. Manualen är ej på svenska.. Förbannade skit.. Sådant är pest då man ändå har svårt för läsa sig till funktion på Svenska. Så skall man göra det på annat språk.. Och jag kan fortfarande inte ladda upp bilder här i tråden. Det står att det är någon jäkla felaktig bildtyp. gif... Men det är ju jpeg för böveln. Detta började då jag laddade in denna förbannade canonprogramvara. Och även om jag tagit bort den så fungerar det ändå inte.. ADCsee är det jag använder.. Och Admin här svarar inte ens då man skriver till dom.. Börjar bli smått irriterad att dom skiter tydligen helt i om man inte är deras polare.. Men klart. Jag gillar fel märke . Dom visar ju inte heller firmware från Sony då det kommer... Så varför svara en sådan som mig för..

http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_01_2011/post-21784-1294059224.jpg
 
Tobbe!

Maila en sådan "felaktig" fil till mig ska jag försöka se vad det är som jäklas. Helt övertygad om att det inte är programvaran från Canon. Men maila bara ett utsnitt sparad i jpeg som du försökt ladda upp på FS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.