Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Jo, men den (dörren alltså) är några hundra år gammal så jag är inte säker på att det är korren som är problemet :)
 
Det kan ha blivit nåt knas med filassociering e.d. när du installerade programmet. Prova att ställa tillbaka alla filassociationer til windows fotovisare

Vad är det för något? och vart finner man sådant?

Edit. Och nej. Annat webbläsare gör ingen skillnad alls..
 
Senast ändrad:
Det finns tydligen en uppdatering av firmeware till ver 03 för NEX5.

http://support.sony-europe.com/dime/downloads/downloads.aspx?site=odw_en_GB&f=FW_NEX5_V02&m=NEX-5

Vad är det för skillnader?
Någon som har den?

/Mats

Den trodde jag alla hade laddat in med en gång. Den viktigaste funktionen är att du kan dedikera två av knapparna med funktioner, varav den ena med tre funktioner. Just det här åtgärdar ju en del av det som Nexen fick allra mest kritik för i början, allt grävande i menyer.

Sen var det något med att när du bläddrar ner i en meny och kommer längst ner så behöver du inte backa hela vägen för att komma till det översta menyvalet utan du hamnar där när du skrollar ett steg till nedåt.

När du vill gå in i menyn hamnar du i samma läge du var i tidigare

Sen var det nog nå't med panorama 3d eller hur det var.

Kommer inte ihåg exakt, är på arbetet just nu.

Men det viktigaste är ju ändå att kunna dedikera två av knapparna vilket förändrar handhavandet väsentligt.

Kanske ngn kan fylla på eller rätta om jag minns fel. Använde inte heller jag första ver. som kameran lev. med
 
Råkade visst få tag på en gammal länk till ver 02 i mitt tidigare inlägg.
NEX-5 uppdatering till ver 03 finns här

Verkar bra det där med att programmera knapparna. Har själv uppfattat att menysystemet är krångligt. Ska ladda batteriet och sen uppgradera.


/Mats
 
Konstig formulering:

"If the firmware version is Ver.02 or later, the upgrade is not required" .

Jag har version 03 och den laddade jag hem sent i höstas. Verkar inte vara något direkt nytt annat än datumet för publicering.

Paradoxalt nog endast för NEX-5, inte för NEX-3
 
De eee fel Lennart. Dom sakerna som togs upp ovan här skiljer. Och bara att slippa scrolla tillbaks var en gåva... Så in med nr 3 utan att passera gå är mitt råd...
 
Konstig formulering:

"If the firmware version is Ver.02 or later, the upgrade is not required" .

Jag har version 03 och den laddade jag hem sent i höstas. Verkar inte vara något direkt nytt annat än datumet för publicering.

Paradoxalt nog endast för NEX-5, inte för NEX-3

Jag råkade länka till fel version i mitt första inlägg så att det råkade gå till sidan för nedladdning av ver 02.

Nedladdning av uppdateringen till ver 03 hittar du här

http://support.sony-europe.com/dime...aspx?site=odw_en_GB&f=FW_NEX5_V03_WIN&m=NEX-5


Om du redan har ver 03 så är ju allt i sin ordning. Jag fick ver 02 i leverans med min kamera.


/Mats
 
Jag såg din rättelse, Mats. EFTER att jag publicerat mitt inlägg. Skit samma. jag har ju redan senaste FW.
Vad jag däremot inte alls gillar är den ganska omständiga proceduren med att tvingas kabla kameran.

All firmwareuppgradering borde kunna ske via minneskortet. Hur fulladdat batteriet än är i kameran kan ett strömavbrott sabba och låsa kameran helt. Gäller stationär dator utan UPS. Om FW-uppgraderingen avbryts går den inte att återställa eftersom kamerans operativsystem skrivs över. Även om strömavbrott kommer efter bara några sekunder blir det ungefär som en påbörjad formattering eller som en HD-drive utan startsektorer. Bara att skicka kameran på service. Och i Sonys friskrivningsavtal gäller inte garanti vid sådant här förfarande. Så det kostar en slant.

DUMT!

Så ladda gärna hem den på laptop med fulladdat batteri istället är ett råd till alla som inte uppgraderat ännu.
 
Ahh vad nöjd man blir över en sådan här produkt som direkt ur låddan bara tar en bild utan stulande eller nått. Pang på bara så sitter bilden..
Självporträtt efter dusch...Jag är kanon-nöjd med mitt köp... Och taget med Jpeg.....

SONY NEX-5
Exposure Time = 1/8"
F Number = F5.6
Exposure Program = Aperture priority
ISO Speed Ratings = 1600



http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_01_2011/post-21784-1294093750.jpg

Har du satt på REMMEN på kameran!

Det gjorde inte jag, den här går man ju inte kring med runt halsen. Funderade på varför dom ens skickade med en, men det borde ju finnas nåt anat smidigt skydd i läder eller nåt så att man inte repar den om man har den i fickan.

Fast jag håller med. Det är suveränt med en kamera man kan använda som "point-and-shho" och köra ISO 1600 i jpeg och få alldeles rena fina bilder.


/Mats
 
Säkerhetsgrej för barnen inte skall tappa den då dom lajar med den.. Och så är den så liten så den märks inte då den bara hänger där runt halsen som ett smycke... :)

Asså. Den bilden med Canon 5D var testat med ren chansning för att lyckas. Och jag har testat. Det vart skit..!! .. Med Sonyn så smack..Klart.3 bilder och alla tre satt rätt direkt.... Säger så här. Det är INTE långt borta att stora kameran åker rätt ut och jag bara köper en A580 för ha till mer annat fotande med större objektiv... Älskar helt enkelt live view!!... Med vinklingsbara skärmen.
 
Har du satt på REMMEN på kameran!

Det gjorde inte jag, den här går man ju inte kring med runt halsen. Funderade på varför dom ens skickade med en, men det borde ju finnas nåt anat smidigt skydd i läder eller nåt så att man inte repar den om man har den i fickan.

Fast jag håller med. Det är suveränt med en kamera man kan använda som "point-and-shho" och köra ISO 1600 i jpeg och få alldeles rena fina bilder.


/Mats

Har bestämt för mej att Torbjörn ville ha en röd Nex? Det här kanske kan duga så länge.


http://se.ioffer.com/i/red-leather-case-bag-pouch-for-sony-nex-5-18-55mm-168677521
 
Ahh vad läcker... En sådan måste väl anskaffas.. Hmm Hur fasen funkar den sidan då.. Att beställa menar jag. Man skall ge anbud... pris står ju där. Skall man sätta igång att pruta järnet nu.. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.