Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

J-Tec har börjat tillverka en Cold Shoe för NEX-kamerorna, så att man enkelt kan växla mellan olika optiska sökare. Antingen kan man leta efter begagnade Leitz, Voigtländer etc., eller också beställa nytillverkade från Cosina (som har köpt namnet Voigtländer). De tillverkar åtminstone ett 10-tal olika OVF:er med olika brännvidder.

Observera att ifall du vill ha en OVF-sökare till något NEX-objektiv, så måste du alltså multiplicera objektivets brännvidd med 1,5. Till pannkaksobjektivet 16/2,8 ska man alltså beställa en sökare för brännvidden 24 mm.

Det hävdas att kvaliteten är bra. Pris $60.

De har också tagit fram en L-adapter för att ge stadigare stativtagningar, som ser bra ut.


En användarekommentar:

“I really enjoy using your Cold Shoe.
I have a bunch of Leica lenses, and am able to use them on the Sony NEX-5 with my viewfinders. I use my camera both indoors and outside, and am quickly able to adapt to the shooting style when using the external viewfinder. I set camera to aperture priority, then set the focus distance and aperture on the lens, frame with the viewfinder and shoot away. It makes quick shooting easy. Plus I can frame while seeing “outside” the lines, which helps me catch a few shots that I otherwise might miss. The shoe fit perfectly, and its style fits well with the camera. I believe this product helps me enjoy the NEX-5 even more, and I will always use it for street photography and family gatherings.”

Peter Bevins,
Avid Photographer


Länk:

http://jtec-online.com/coldshoe.html

Där finns också ett video-klipp.
 
Kul grejjer! Framför allt sökarskon. L-bracket grejjen för stativ såg intressant ut eftersom den möjliggjorde snabbt byte till porträttläge men jag fortsätter nog med mina snabbplattor till mina olika Manfrottohuvuden. Jag passade på att titta lite på Cosinas websida och det gav mej däremot riktig hjärtklappning.

Nokton objektiven skapar ju helt klart ett habegär hos mej. 40/1.4, 50/1.1 och sist men inte minst 25/0.95 som dessutom tydligen fanns till MFT.. Det går ju kalla kårar genom kroppen. Priser har jag inte vågat titta på.

Thomas
 
För de som fortfarande går omkring och retar sej på att Nexkamerorna inte levereras med vare sej kamerahuslock eller bakre objektivlock går det att såda bot på hos www.tvspelsweb.se för det hutlösa priset av 59:- för båda locken.

För de som inte drar sej för att fota manuellt har de även en hel del varianter av kommunikationslösa adaptrar för Nex.

God forsättning
 
Hej alla!

Har just blivit med en NEX5 och har inte satt mig in i kameran tidigare, så jag har en del frågor, men tar dom vartefter senare.

Jag råkar sitta på några ganska fina Konica Hexanon AR-objektiv. Vet någon om ifall det finns en adapter för dessa så att de går att använda ihop med NEX?


/Mats
 
Hej alla!

Har just blivit med en NEX5 och har inte satt mig in i kameran tidigare, så jag har en del frågor, men tar dom vartefter senare.

Jag råkar sitta på några ganska fina Konica Hexanon AR-objektiv. Vet någon om ifall det finns en adapter för dessa så att de går att använda ihop med NEX?


/Mats
Adaptrar finns till mycket rimligt pris på Ebay.
 
Då är det ju alldeles utmärkt med en NEX, det finns nämligen inget anna vad jag vet som kan ta Konica Hexanon.... Mynningsdiameter och registeravstånd stämmer inte med något annat idag (utom Leica M8/9 - och där känner jag inte till några adapters...)
 
Då är det ju alldeles utmärkt med en NEX, det finns nämligen inget anna vad jag vet som kan ta Konica Hexanon.... Mynningsdiameter och registeravstånd stämmer inte med något annat idag (utom Leica M8/9 - och där känner jag inte till några adapters...)

Nu är jag på bortaplan, men jag har sett adaptrar för Konica AR till Micro 4/3 på e-bay. Men du kanske menar någon annan Konica-bajonett?

Vid en snabb koll såg jag att min favorithandlare för adaptrar har en Konica AR till Sony NEX i sortimentet:
http://cgi.ebay.com/Konica-AR-Lens-...Accessories&hash=item5d2b8390c0#ht_2156wt_682
 
Nu är jag på bortaplan, men jag har sett adaptrar för Konica AR till Micro 4/3 på e-bay. Men du kanske menar någon annan Konica-bajonett?

Vid en snabb koll såg jag att min favorithandlare för adaptrar har en Konica AR till Sony NEX i sortimentet:
http://cgi.ebay.com/Konica-AR-Lens-...Accessories&hash=item5d2b8390c0#ht_2156wt_682

Verkar vara samma adapter som jag länkade till, bara något dyrare. De länkar jag refererar till är från Kina. Jag har handlat en hel del därifrån, har aldrig blivit missnöjd. Lågt pris, skriver ner värdet (för tullen) vid behov, men räkna med lång leveranstid.
 
Är det någon som är missnöjd med kvaliten på fotografierna/filmerna med NEX5?

Har impulsköpt en NEX5 men inte vågat packa upp den då jag läst en del review som gett den både ris och ros... Viktigt för mig är skärpan och det verkar som att den brister på den punkten...

Funderar därför på att lämna in NEX5 och kanske ta en instegs SDLR (Nikon D3100/Canon 1000D/Sony A290/330/390/450/Samsung NX5/10/100 etc) eller en annan kompakta systemkameror (Olympus E-PL1/E-P1/Canon G12/Lumix GF2 etc).
 
Jag är mycket nöjd med skärpan samt hela bildresultatet även om jag jämför med min high-endkameror.
Dock kan NEX ibland ge klarsignal för att AF är "färdiginställd" fast den inte riktigt hunnit ställa den. Har dock inte upplevt det problemet. Kan du råkat ut för ett måndagsexemplar?
 
Jag är mycket nöjd med skärpan samt hela bildresultatet även om jag jämför med min high-endkameror.
Dock kan NEX ibland ge klarsignal för att AF är "färdiginställd" fast den inte riktigt hunnit ställa den. Har dock inte upplevt det problemet. Kan du råkat ut för ett måndagsexemplar?

Nej... Har dock köpt en NEX5, har inte packat upp den då jag är osäker på om jag ska behålla den...

Har skrivit en tråd under köpråd som beskriver mitt problem:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=129051
 
Skärpan? Den är reglerbar.. Min dyra hypade Canon5D mkII med finobjektiv har jag fått ställa på rätt hårt innan den levererar hyfsat skarpt. Sedan får man vid framkallandet skärpa upp lite ytterligare.

Så oroa dig inte. Vi är flera med ganska dyra fina kameror som handlar/handlat NEX just för dess smidighet och att dom faktiskt är bra.. Och kan du ej fota med en nex så är det inte kameran det är fel på.. Lovar.. :) :)
 
Skärpan? Den är reglerbar.. Min dyra hypade Canon5D mkII med finobjektiv har jag fått ställa på rätt hårt innan den levererar hyfsat skarpt. Sedan får man vid framkallandet skärpa upp lite ytterligare.

Så oroa dig inte. Vi är flera med ganska dyra fina kameror som handlar/handlat NEX just för dess smidighet och att dom faktiskt är bra.. Och kan du ej fota med en nex så är det inte kameran det är fel på.. Lovar.. :) :)

Överväger en d3100... kan det vara ett snäppet bättre alternativ?

För några år sedan köpte jag en Samsung NV10, dyrast bland kompaktkameror vid den tiden. Hade aldrig använt Samsung och tänkte ge märket en chans, men det vart en oerhört stor och dyr besvikelse då den levererade urusla bilder, överexponerade och med dålig skärpa.

Så.. nu sitter jag med en NEX5 och beslutsångest för att Sony är ett nytt märke för mig och jag vill vara säker på att jag inte får en lika dålig upplevelse som av min förra kamera :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.