frunck
Aktiv medlem
Är det någon som är missnöjd med kvaliten på fotografierna/filmerna med NEX5?
Har impulsköpt en NEX5 men inte vågat packa upp den då jag läst en del review som gett den både ris och ros... Viktigt för mig är skärpan och det verkar som att den brister på den punkten...
Funderar därför på att lämna in NEX5 och kanske ta en instegs SDLR (Nikon D3100/Canon 1000D/Sony A290/330/390/450/Samsung NX5/10/100 etc) eller en annan kompakta systemkameror (Olympus E-PL1/E-P1/Canon G12/Lumix GF2 etc).
Hej Alexander och Gott nytt År!
Jag vet inte riktigt vad du har läst för tester men har nog läst fler tester av de kameror du räknar upp som fått sämre kritik än Nex. Några av kamerorna har Nex slagit bildmässigt med hästlängder med tanke på brus, dynamik och skärpa. Nex 16 mm är väl det objektivet som det har varit lite si och så med.
Om jag talar för mej själv, och det ska man väl göra, så är jag mycket mycket nöjd med min Nex-5 med 18-55 objektivet. Jag har fotograferat i drygt 40 år och har väl ägt runt 30 kameror i alla varianter genom åren, nästan uteslutande systemkameror från instegsmodeller till pro och det är väl egentligen bara två som riktigt stuckit ut. Dels en mellanformats Mamiya 645, manuell med en separat ljusmätare. Jädrans omständigt att springa omkring med om man jämför med dagens kameror. Men vilka bilder.
Sedan är det Nexen. Jag har haft den med mej varje dag sen jag köpte den (5 veckor sedan nu) och det var länge sedan jag fotade så mycket som jag gjort nu. Den har liksom väckt intresset till liv igen. Jag har ett par semiprokameror som mest legat hemma senaste året. Jag har även testat den med ett Tamron 70-200/2.8 och det är skithäftigt.
Flera av Canons gamla FD objektiv har jag testat med bra resultat, och det är kul för man får en del exemplar för några hundringar. Här även fotat med enbart en canonadapter (med bortskruvad bajonett) utan objektiv genom en Zeiss tubkikare med bra resultat. Inget för flygande fåglar men utmärkt för stillasittande. I det handhavandet är manuellt ett understatement.
Jag vet inte om du verkligen har läst igenom hela den här tråden där en mängd ägare beskriver kameran i lyriska ordalag. Och det är inga dåliga fotografer. Det stod lite negativt i början vilket var mest tyckande av självutnämda experter då kameran knappt fanns att tillgå vid den tidpunkten. De flesta hade bara sett den på bild. Idag har en del tyckare genomgått någon form av reinkarnation i sitt förhållande till Nex.
Som sagt jag är mer än nöjd och byter den inte. Och definitivt inte mot de kameror du räknar upp. Det är min ståndpunkt. Jag är inte ens sur att Elgiganten sålde den för 4.500:- en månad efter att jag köpt min för 6.390:-. Den är värd vartenda öre.
Men det är jobbigt att känna sej osäker det vet jag. Lätt att fastna i en negativ synpunkt och gå förbi de 25 positiva. Ta det lungt några dagar vetja.
Nä, nu måste jag arbeta vidare.....
Gott nytt år