Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Skickat. Men inte någon bild går att lägga in. Och detta började då jag la in Canons programvara. Så något har den med saken att göra.. Straffet för man inte höll sig till Sony då ALDRIG något strulat..

Kom någon knallande idag med Sonygrejer o ville byta skulle jag troligen direkt byta min Canon med objektiv mot en Sony A850 ff med CZ 24-70 f2,8 objektiv.. Så less blir jag då saker strular.. Har inte kunskaper för fixa då dator krånglar. Då är man beroende av att inget krångel blir. Och under åren med Sony har inte det stulat alls...
 
Photocon:
Mycket bra exempel. Bör illustrera för gemene man hur viktigt kontrast och färg är för upplevelsen av en bild. Tack.

Vh
Tobbe
 
Det lär den väl ha antar jag. Laddas just nu. Så jag har ju ännu ej startat kameran. Men man vill ju ha en liten smidig bok att kunna ha med sig.. Skall kolla med Sony om dom har sådana som man kan få eller kanske köpa. Skriva ut och få i A4 känns inte så kul att ha med sig direkt.. :-/.

Men tack för länken. Sparade ner den så man kan läsa då man är hemma. Så får man försöka prova det mesta hemma medans man kan läsa hur grejerna funkar. Sätter döttrarna på att lära sig så kan dom berätta sedan :) :)
 
Skickat. Men inte någon bild går att lägga in. Och detta började då jag la in Canons programvara. Så något har den med saken att göra.. Straffet för man inte höll sig till Sony då ALDRIG något strulat..

Kom någon knallande idag med Sonygrejer o ville byta skulle jag troligen direkt byta min Canon med objektiv mot en Sony A850 ff med CZ 24-70 f2,8 objektiv.. Så less blir jag då saker strular.. Har inte kunskaper för fixa då dator krånglar. Då är man beroende av att inget krångel blir. Och under åren med Sony har inte det stulat alls...

Bilden du sände är helt klart en äkta jpeg med exif och hela köret. Om du tänkt publicera den på din egen sida är den några hundra punkter för stor (maz 1024 i bredd och höjd) enl FS-reglerna. Här i tråden får ju bilden max vara 400x400 punkter och max 100kb ihoppackad. Men här kommer den i alla fall. I större utförande ser man att kontrast, färg tonomfång, skärpa mm är mycket bra med korrekt svartpunkt och inte någon märkbar utfrätthet i högdagrarna. Förbaskat bra kamera och objektiv. Distorsionen beror ju på vinkeln du plåtat ur.

Ang att byta tror jag inte du kan få en A850+Zeiss 24-70/2.8. För stor nyprisdifferens på objektiven, men väl en A850/A900 med Sony 28-75/2.8 SAM plus något extra, typ batterigrepp eller dylikt.
Men din 5DMkII och L-glugg 24-105/4 is usm verkar fungera mycket bra så tänke efter innan du ger dig in på något byte.

Men det finns säker någon som skulle bli glad att byta och känner du dig tryggare på det viset samt blir gladare så lycka till.

Har mailat en skalad bild till dig (av det motiv du skickade mig) till 1024 punkter. Eftersom jag kört skalningen genom Photoshop o sparat i jpeg så vore det förbannat konstigt om inte FS skulle kunna ta emot den. Någon satans gif är det inte.

Hälsn//Lennart

HÄR ÄR DIN BILD
 

Bilagor

  • Ljus_minskad2.jpg
    Ljus_minskad2.jpg
    64.1 KB · Visningar: 189
Canonen tar superfina bilder. Det är bra jag som har humör då saker strular.. Inte lätt då man har humör ibland som en pittbull.... För övrigt är bilden iordningfixad . Så roligt du gillar den då jag ju ej är nått proffs på sådant.. :)
 
Sparade ner bilden. Och försökte ladda in den här. Då står det "Jpeg.gif" på filen som laddats in. Och den går ej att öppna här i tråden..
 
Sparade ner bilden. Och försökte ladda in den här. Då står det "Jpeg.gif" på filen som laddats in. Och den går ej att öppna här i tråden..

Byt namn på bilden till kyrka.jpg. Viktigt att .jpg står efter namnet klart och tydligt (i vissa fall). Prova igen.!
I annat fall undrar jag vad du har valt för alternativ när du sparar filen. Under "spara som" måste det stå jpeg-inget annat.

Alltså alla mina bildprogram och bildvisare visade filen klart och tydligt. Och det var ditt original innan jag skalade ned den.
 
Överallt annars så kan jag lägga in bilder. Och allt som står är Jpeg. Inget om gif som det står då man laddar in här i tråden..Det är endast i trådar här på fotosidan något strular..I mina bilder är det inga problem alls..Så enbart i trådar..

Hur som helst. Canon 5D mkII får sig en match mot NEX 5 med kitobjektiv kan jag säga.. Jisses säger jag så bra NEX är.. Struliga menyer då man ej lärt dom. Men fasiken .. Man bara klickar så finns bilden där.. Skall nån dag ta en sväng till kyrkan där jag fotat en hel del och testa.. Tror faktiskt inte jag kommer i skärmen kommer kunna säga vilken kamera som tagit bilden ens..Skall testas mera nu...
 
Lite dumt det med svenska. Är någon grå import? Fans det bara engelska?
Hoppas den har svenska menyer. Det har inte mina andra men vore trevligt på denna då den är så meny styrd.

Hade din svensk manual/menyer Mats L?

Jag brukar skriva ut dem och välja 4 sidor/sida. Finns några mer på sonys hemsida om 3D panorma etc...
http://support.sony-europe.com/dime/crl/nex/nex.aspx?site=odw_sv_SE&m=NEX-5

Hehe, jag har inte ens kollat. Sån är jag :)
precis som när man skruvar ihop en IKEA-möbel, det är inte förrän på slutet när man står där med en träbit som inte går att sätta dit för att man gjort saker i fel ordning som man letar runt bland kartongerna efter instruktionen.

Som sagt de köptes samtidigt på Elgiganten. Jag har inte heller någon svensk brux, bara engelsk och tysk och fransk.

De här stora kedjorna som finns i flera länder gör nog ibland gemensamma stora inköp för kampanjerna. Samma sak var det med min A580 från Media Markt, den hade heller ingen svensk manual.

När jag köpte min A550 på Rajala fick jag med en finsk bruksanvisning och A850 från Japanphoto kom med en på norska :).

Rajala hade i allafall svenska manualer somman fick vid sidan av. Kanske samma hos Elgiganten, de ligger nära där jag bor så jag tar en sväng dit på en gång och frågar.


/Mats
 
Fick ändra mitt inlägg. En del skillnad är det allt emellan NEX och Canonen ändå ifråga om detaljer. Speciellt om jag kör RAW med Canonen och Jpeg med iso 1500 med NEXén.. Då ser man enkelt en del skillnad fördel Canonen...
 
Senast ändrad:
Haha!

Jo, det förstås. Du kan se en hel del skillnad även mellan bilder tagna på NEX-en, alltså om du tar en bild i RAW med 100 ISO och en annan i JPEG med 1600 ISO... :)
 
Fick ändra mitt inlägg. En del skillnad är det allt emellan NEX och Canonen ändå ifråga om detaljer. Speciellt om jag kör RAW med Canonen och Jpeg med iso 1500 med NEXén.. Då ser man enkelt en del skillnad fördel Canonen...

Jo, men allvarligt, vad hade du väntat dig?

Det hade väl varit extremt märkligt om inte Canon 5D MkII skulle ge högre bildvalitet på det sättet. Det är ju helt olika kameror som inte spelar i samma division.

Eller vänta, det är ju inte samma sport ens! De har helt olika saker som de är bra på och är utmärkta komplement till varandra. NEXen lär ju vinna på sin smidighet att du kan ha den i fickan och ta med dig och få fototillfällen då det är för klumpigt att ta med sig en stor systemkamera. Dessutom kan NEXen fixa såna saker som svep-panorama tom. i 3D, Ansiktsavkänning, nattporträttl och skymningslägen, Auto-HDR, filmning med AF och en massa annat lullull.

Visst går det att få till samma saker med en "riktig" kamera med en massa extra program, men grejen är att NEXen är gjord för en annan målgrupp som trots att de inte är skolade fotografer och har lärt sig hela paketet med inställningar och hur de hänger ihop så kan de ändå på mycket kort tid åstadkomma bilder med enastående kvalitet som ligger nära den klass som en betydligt skickligare fotograf kan få till med proffsutrustning.

Så att NEXen är som en kompaktkamera på steroider och som också kan utnyttjas som en fullfjädrad DSLR, fast då med lite begränsningar i att den inte har direktknappar och menyer som inte är avsedda för att användas på det sättet.

Läste en recension om NEX5 där någon skrev så här:

PLUS: Enkelt att få riktigt bra bilder. FULLHD video inspelning med riktigt bra flyt. Panorerings möjligheter för stillbilder.
MINUS: att den är i plast. man få helt enkelt vara VÄLDIGT snäll mot den.

Otroligt bra bilder för att vara en så "billig"kamera. Har bara hunnit ta bilder kvällstid den med förinställda alternativ och jag är otroligt förvånad över resultatet.

För dig som vill ha en lagomdyr och riktigtbra kompakt med extrafiness kamera


(Sen att killen klagar på att "den är gjord av plast" begriper jag inte, maken till välbyggd manick med bra känsla är svårt att finna anser i alla fall jag).

Tror det är många som köper den i tron att det är ungefär samma sak som en kompaktkamera och väljer mellan dessa än det är som står i valet och kvalet mellan NEX5 och Canon 5D :).

Är nog ganska vanligt faktiskt att folk tar den för en kompakt och snarare väljer bort den för att objektivet är så stort. Men här ligger också en av styrkorna med kameran, tror att många genom den blir inlockade i fotografins värld. Sen om det är bra eller dåligt är en annan sak, det kan ju gå överstyr och bli rätt så kostsamt :)...

(Får åka till elgiganten angående manualen i morgon. Frun har bilen och jag korkar upp julklappswhiskyn istället för att kurera min förkylning. Gör mig väl inte friskare iofs, men det känns trevligare.)



/Mats
 
Säg till om två maualer Mats...

Och Nex är mumma...!!.. Kvaliteten i objektivet är underbar...Att inte alla objektiv kan kännas så här smutt...

Och det står ännu "jpg/gif " då jag laddat in en bild hit till tråden trotts jag laddat bort bildprogram och återinstalerat det...

Inte Jpeg/gif. Utan jpg/gif står det.. Såååå förbannat trist detta...:-(
 
Säg till om två maualer Mats...

Och Nex är mumma...!!.. Kvaliteten i objektivet är underbar...Att inte alla objektiv kan kännas så här smutt...

Och det står ännu "jpg/gif " då jag laddat in en bild hit till tråden trotts jag laddat bort bildprogram och återinstalerat det...

Inte Jpeg/gif. Utan jpg/gif står det.. Såååå förbannat trist detta...:-(

Det kan ha blivit nåt knas med filassociering e.d. när du installerade programmet. Prova att ställa tillbaka alla filassociationer til windows fotovisare. Kolla också inställningarna i ditt brandväggsprogram, du kan ha fått in något där också. Prova med en annan browser istället för Internet Explorer, ladda ner Firefox.

Jag känner igen problemet. På bioldbehandlingskursen jag gick så var det en kille som också körde Canon och hade installerat de medföljande programmen som fick exakt samma symptom när han försökte ladda upp sina bildfiler till forumen och inlämningsuppgifterna där. Kommer inte riktigt ihåg vad orsaken var och hur det löstes, men jag ska försöka kolla upp det.

Det är troligen inte alls något fel på själva bildfilerna eller redigeringsprogrammet, utan någon annan typ av inställnmiong du fått in i datorn.

Du kan också prova att skapa en ny användare i Windows och logga in med den för att kolla om problemet följer med eller om den får nya inställningar.


/Mats
 
Ja,normalzoomen är lite ljussvag,men trevlig. Ger dock en hel del distortion.
 

Bilagor

  • _DSC0378liten.jpg
    _DSC0378liten.jpg
    19.1 KB · Visningar: 181
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.