Fick ändra mitt inlägg. En del skillnad är det allt emellan NEX och Canonen ändå ifråga om detaljer. Speciellt om jag kör RAW med Canonen och Jpeg med iso 1500 med NEXén.. Då ser man enkelt en del skillnad fördel Canonen...
Jo, men allvarligt, vad hade du väntat dig?
Det hade väl varit extremt märkligt om inte Canon 5D MkII skulle ge högre bildvalitet på det sättet. Det är ju helt olika kameror som inte spelar i samma division.
Eller vänta, det är ju inte samma sport ens! De har helt olika saker som de är bra på och är utmärkta komplement till varandra. NEXen lär ju vinna på sin smidighet att du kan ha den i fickan och ta med dig och få fototillfällen då det är för klumpigt att ta med sig en stor systemkamera. Dessutom kan NEXen fixa såna saker som svep-panorama tom. i 3D, Ansiktsavkänning, nattporträttl och skymningslägen, Auto-HDR, filmning med AF och en massa annat lullull.
Visst går det att få till samma saker med en "riktig" kamera med en massa extra program, men grejen är att NEXen är gjord för en annan målgrupp som trots att de inte är skolade fotografer och har lärt sig hela paketet med inställningar och hur de hänger ihop så kan de ändå på mycket kort tid åstadkomma bilder med enastående kvalitet som ligger nära den klass som en betydligt skickligare fotograf kan få till med proffsutrustning.
Så att NEXen är som en kompaktkamera på steroider och som också kan utnyttjas som en fullfjädrad DSLR, fast då med lite begränsningar i att den inte har direktknappar och menyer som inte är avsedda för att användas på det sättet.
Läste en recension om NEX5 där någon skrev så här:
PLUS: Enkelt att få riktigt bra bilder. FULLHD video inspelning med riktigt bra flyt. Panorerings möjligheter för stillbilder.
MINUS: att den är i plast. man få helt enkelt vara VÄLDIGT snäll mot den.
Otroligt bra bilder för att vara en så "billig"kamera. Har bara hunnit ta bilder kvällstid den med förinställda alternativ och jag är otroligt förvånad över resultatet.
För dig som vill ha en lagomdyr och riktigtbra kompakt med extrafiness kamera
(Sen att killen klagar på att "den är gjord av plast" begriper jag inte, maken till välbyggd manick med bra känsla är svårt att finna anser i alla fall jag).
Tror det är många som köper den i tron att det är ungefär samma sak som en kompaktkamera och väljer mellan dessa än det är som står i valet och kvalet mellan NEX5 och Canon 5D
.
Är nog ganska vanligt faktiskt att folk tar den för en kompakt och snarare väljer bort den för att objektivet är så stort. Men här ligger också en av styrkorna med kameran, tror att många genom den blir inlockade i fotografins värld. Sen om det är bra eller dåligt är en annan sak, det kan ju gå överstyr och bli rätt så kostsamt
...
(Får åka till elgiganten angående manualen i morgon. Frun har bilen och jag korkar upp julklappswhiskyn istället för att kurera min förkylning. Gör mig väl inte friskare iofs, men det känns trevligare.)
/Mats