Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Är det någon som är missnöjd med kvaliten på fotografierna/filmerna med NEX5?

Har impulsköpt en NEX5 men inte vågat packa upp den då jag läst en del review som gett den både ris och ros... Viktigt för mig är skärpan och det verkar som att den brister på den punkten...

Funderar därför på att lämna in NEX5 och kanske ta en instegs SDLR (Nikon D3100/Canon 1000D/Sony A290/330/390/450/Samsung NX5/10/100 etc) eller en annan kompakta systemkameror (Olympus E-PL1/E-P1/Canon G12/Lumix GF2 etc).

Hej Alexander och Gott nytt År!

Jag vet inte riktigt vad du har läst för tester men har nog läst fler tester av de kameror du räknar upp som fått sämre kritik än Nex. Några av kamerorna har Nex slagit bildmässigt med hästlängder med tanke på brus, dynamik och skärpa. Nex 16 mm är väl det objektivet som det har varit lite si och så med.

Om jag talar för mej själv, och det ska man väl göra, så är jag mycket mycket nöjd med min Nex-5 med 18-55 objektivet. Jag har fotograferat i drygt 40 år och har väl ägt runt 30 kameror i alla varianter genom åren, nästan uteslutande systemkameror från instegsmodeller till pro och det är väl egentligen bara två som riktigt stuckit ut. Dels en mellanformats Mamiya 645, manuell med en separat ljusmätare. Jädrans omständigt att springa omkring med om man jämför med dagens kameror. Men vilka bilder.

Sedan är det Nexen. Jag har haft den med mej varje dag sen jag köpte den (5 veckor sedan nu) och det var länge sedan jag fotade så mycket som jag gjort nu. Den har liksom väckt intresset till liv igen. Jag har ett par semiprokameror som mest legat hemma senaste året. Jag har även testat den med ett Tamron 70-200/2.8 och det är skithäftigt.

Flera av Canons gamla FD objektiv har jag testat med bra resultat, och det är kul för man får en del exemplar för några hundringar. Här även fotat med enbart en canonadapter (med bortskruvad bajonett) utan objektiv genom en Zeiss tubkikare med bra resultat. Inget för flygande fåglar men utmärkt för stillasittande. I det handhavandet är manuellt ett understatement.

Jag vet inte om du verkligen har läst igenom hela den här tråden där en mängd ägare beskriver kameran i lyriska ordalag. Och det är inga dåliga fotografer. Det stod lite negativt i början vilket var mest tyckande av självutnämda experter då kameran knappt fanns att tillgå vid den tidpunkten. De flesta hade bara sett den på bild. Idag har en del tyckare genomgått någon form av reinkarnation i sitt förhållande till Nex.

Som sagt jag är mer än nöjd och byter den inte. Och definitivt inte mot de kameror du räknar upp. Det är min ståndpunkt. Jag är inte ens sur att Elgiganten sålde den för 4.500:- en månad efter att jag köpt min för 6.390:-. Den är värd vartenda öre.

Men det är jobbigt att känna sej osäker det vet jag. Lätt att fastna i en negativ synpunkt och gå förbi de 25 positiva. Ta det lungt några dagar vetja.

Nä, nu måste jag arbeta vidare.....

Gott nytt år
 
Nex 5 fick ju EISA award 2010/2011 för bästa micro systemkamera. SÅ den är nog skaplig ;) iallafall till de priset. Kommer mer objektiv CZ kanske???
Har fått min har dock ej öppnat än.... ??
Två orsakaer för mycket annat. Jobbat intill igår och idag familjen etc.
Och blev lite osäker att det kommer en nex-7 den 6 jan på CES (den blir väl dock dyr kostar Nex-5 6500 normalt går den väl på 8000 och det är för mycket för en bi kamera.)

Få se hur jag gör.
Har dock tjuvkikat i manualen lite. :)


Någon som vet något program för ACHCD redigering eller filmar ni i mpg4??
Eller filma i ACHCD och omvandlar till mg4/avi och sedan redigerar.


Gott nytt år på er alla
 
Överväger en d3100... kan det vara ett snäppet bättre alternativ?

För några år sedan köpte jag en Samsung NV10, dyrast bland kompaktkameror vid den tiden. Hade aldrig använt Samsung och tänkte ge märket en chans, men det vart en oerhört stor och dyr besvikelse då den levererade urusla bilder, överexponerade och med dålig skärpa.

Så.. nu sitter jag med en NEX5 och beslutsångest för att Sony är ett nytt märke för mig och jag vill vara säker på att jag inte får en lika dålig upplevelse som av min förra kamera :)

Hej igen!

Även jag har en NV10 men jag tycker att den är suverän fast brusig. Hade inte väntat mej något annat heller och det gör jag inte av några andra kompakter med den sensorstorleken heller. Jag har nästan uteslutande använt kameran till digiscoping med ett konverterat panasonic motljusskydd för att få fast den på tuben. Har fotograferat örn i gömsle på 150 meter där jag kunnat se fjäderstrålarna skarpt. Men jämfört med Nexen kan den gå och gömma sej.
 
Hej igen!

Även jag har en NV10 men jag tycker att den är suverän fast brusig. Hade inte väntat mej något annat heller och det gör jag inte av några andra kompakter med den sensorstorleken heller. Jag har nästan uteslutande använt kameran till digiscoping med ett konverterat panasonic motljusskydd för att få fast den på tuben. Har fotograferat örn i gömsle på 150 meter där jag kunnat se fjäderstrålarna skarpt. Men jämfört med Nexen kan den gå och gömma sej.

Hej Thomas och gott nytt år till dig med!

Vill börja med att tacka för ditt utförliga svar! Det känns nästan som det är dags att packa upp NEX5 :) Hoppas verkligen att den ska passa mig och att jag inte ångrar mig!

Dock undrar jag om du har några tillbehör du kan rekommendera som en lämplig väska? eller liknande...

Ang. NV10:an, jag måste ha fått ett måndagsexemplar :( Lärd emig samtidigt att dyrast inte alltid är bäst. Den ersatte en 3 år gammal Koncia som tog superba bilder, olyckligt nog gick den sönder.
 
Nex 5 fick ju EISA award 2010/2011 för bästa micro systemkamera. SÅ den är nog skaplig ;) iallafall till de priset. Kommer mer objektiv CZ kanske???
Har fått min har dock ej öppnat än.... ??
Två orsakaer för mycket annat. Jobbat intill igår och idag familjen etc.
Och blev lite osäker att det kommer en nex-7 den 6 jan på CES (den blir väl dock dyr kostar Nex-5 6500 normalt går den väl på 8000 och det är för mycket för en bi kamera.)

Få se hur jag gör.
Har dock tjuvkikat i manualen lite. :)


Någon som vet något program för ACHCD redigering eller filmar ni i mpg4??
Eller filma i ACHCD och omvandlar till mg4/avi och sedan redigerar.


Gott nytt år på er alla

Jag hade tänkt att hoppa över NEX. Har så mycket kameror ändå...

MEN, så reade Elgiganten ut NEX5 med 18-55 för 4500 kr., så då blev det en sån också. :)
Måste säga att jag gillar kameran skarpt. Fantastisk fin kvalitetskänsla och smidig att ha med sig även om 18-55 är lite skrymmande. Bilderna blir ju hur bra som helst och film likaså.

Jag är lite lyxig av mig och redigerar med Adobe Premiere Pro. Gick en distanskurs i bildbehandling och fick möjlighet att handla med 80% studentrabatt så jag slog till på CS5 Master Collection där alla Adobe program ingår..

Annars är AVCHD ett tungt format att redigera. Finns inte så många program som klarar det riktigt bra, fast Premiere tillsammans med ett Nvidia CUDA-kort klarar realtidshantering i full HD, vilket är riktigt bra. Tidigare var det bara de dyra Quadro-korten som klarade det, men jag köpte ett NVIDIA GTX 460 och med det flyter det på supersmidigt. Premiere Pro är dock ett otroligt koplext program som det tar en stund att behärska.

De andra billigare programmen kan väl också redigera AVCHD, fast utan hårdvaruaccelleration. T.ex. Premiere elements är billigt. har sen tidigare Hade tidigare en Panasonic videokamera som filmar i AVCHD (kameran trasig och har varit på rep i över en månad utan att jag ens fått prisförslag, Panasonic - Tommies Elektronikservice - suger fett) och köpte då till den Pinnacle Studio 12, men det var otroligt buggigt och krashade stup i kvarten.

Sony skickar väl med ett program för videoredigering med kameran. Vet inte hur det funkar då jag aldrig provat.


Gott Nytt År allihop!

/Mats
 
Hej Alexander & gott nytt år!

Kan verkligen rekommendera Sonys Nex-5. Jag har en Nikon D700 också som jag många gånger väljer att inte ta med mig pga av dess storlek. Sony Nex-5 levererar fantastiska bilder och klarar höga iso tal mycket bra. Video kvaliten är mycket fin den med. Köpte kitet med 18-55 gluggen och det andas verkligen kvalitet om det kitet enligt mig.
 
Hej Thomas och gott nytt år till dig med!

Vill börja med att tacka för ditt utförliga svar! Det känns nästan som det är dags att packa upp NEX5 :) Hoppas verkligen att den ska passa mig och att jag inte ångrar mig!

Dock undrar jag om du har några tillbehör du kan rekommendera som en lämplig väska? eller liknande...

Ang. NV10:an, jag måste ha fått ett måndagsexemplar :( Lärd emig samtidigt att dyrast inte alltid är bäst. Den ersatte en 3 år gammal Koncia som tog superba bilder, olyckligt nog gick den sönder.

Ja hej igen

Blir inte mycket arbete utfört i kväll för min del men det är ju nyårsafton och jag har ställt upp på nåder så chefen får stå ut med det.

Jag har inte köpt några tillbehör alls så länge utan endast lite adaptrar för att testa lite objektiv som mest ligger och skräpar. Kameran är så pass ny så att jag tror att det kommer en hel del framöver som jag nog väntar på, såsom de Nexdedikerade objektiv som presenterats tidigare samt även tredjepartstillverkares eventuella grejjer. Jag har inte ens köpt någon väska än utan har kameran i en gammal strumpa när jag bär den i ryggan.

Jag har sett några förslag i den här tråden på väskopr som ser bra ut. Sonys egen är väl ok fast jäddrans dyr om man skall ha både under och överdel. Såg förresten en en underdel lik sonys egen fast i skinn som var skitelegant men kostade drygt tusenlappen...för en kvadratdm skinn. Fast snygg var den. Nä jag besinnar mej ett tag och inväntar utvecklingen. Mats i tråden har uttryckt lite tvetydigheter om att Sony skall komma med något framöver men vad det är vet bara gudarna......och Sony.....och Mats förstås.

Mors!
 
Jag är mycket nöjd med skärpan samt hela bildresultatet även om jag jämför med min high-endkameror.
Dock kan NEX ibland ge klarsignal för att AF är "färdiginställd" fast den inte riktigt hunnit ställa den. Har dock inte upplevt det problemet. Kan du råkat ut för ett måndagsexemplar?

Du som kan Nex Lennart, den skiljer sig lite grann mot andra genom optik-fattningen.
att den är synnerligen välbyggd och tar fina bilder har visat sig att stämma bra. men AF:en är inte så snabb som många önskat, har alla som köper koll på detta med adaptrar, familjefotografen, och många andra nöjer sig med kitoptiken som då också visat sig bra. men hur är kameran att växa med. man kan se att många erfarna köper Nexarna som en ovanligt bra backupkamera.

Man kan lika gärna välja den som en G11-12 för den har ju betydligt större sensor, men AF-hastighet som sagt, lekande barn hinner den med där, är Alexsander helt införstådd med vilken typ av kamera Nexen är, som backup helt magnefik, används och köps av Profotografer är en sak som då vill skruva på klassiska, gamla legendariska objektiv, är Alexsander en sådan fotograf är det rätta vägen in med tanke just på detta med opikfattning, adaptrar, skall sedemera passa till en större modell, man kan alltså bli sittande med två olika objektivarsenaler. är kameran nybörjarens rätta väg in om man inte har jättemycke pengar, en A450 kanske är bättre, är intresset vid liv köper man en Nex lite senare.

Vad säger du Lennart. //Bengt.
 
Du som kan Nex Lennart, den skiljer sig lite grann mot andra genom optik-fattningen.
att den är synnerligen välbyggd och tar fina bilder har visat sig att stämma bra. men AF:en är inte så snabb som många önskat, har alla som köper koll på detta med adaptrar, familjefotografen, och många andra nöjer sig med kitoptiken som då också visat sig bra. men hur är kameran att växa med. man kan se att många erfarna köper Nexarna som en ovanligt bra backupkamera.

Man kan lika gärna välja den som en G11-12 för den har ju betydligt större sensor, men AF-hastighet som sagt, lekande barn hinner den med där, är Alexsander helt införstådd med vilken typ av kamera Nexen är, som backup helt magnefik, används och köps av Profotografer är en sak som då vill skruva på klassiska, gamla legendariska objektiv, är Alexsander en sådan fotograf är det rätta vägen in med tanke just på detta med opikfattning, adaptrar, skall sedemera passa till en större modell, man kan alltså bli sittande med två olika objektivarsenaler. är kameran nybörjarens rätta väg in om man inte har jättemycke pengar, en A450 kanske är bättre, är intresset vid liv köper man en Nex lite senare.

Vad säger du Lennart. //Bengt.

Hej Bengt,

Gott nytt år och god fortsättning!

Tack för din input

Problem med AF, är det inte åtgärdat med FW? Kan vara lite irriterande men, jag har inte primärt tänkt använda kameran för point and shoot utan för dokumentation och då väntar jag gärna lite extra på att det blir bra bilder.

Annars är jag en nybörjare med de NEX:en. Den är tänkt att användas inom företaget för att producera bakom kulisserna material (video/film) och eventuellt kompletteras med en stedycam.

Trotts att jag är ny så sneglar jag väldigt mycket på adaptrar då min far är gammal fotograf och har en massa objektiv. Jag vill gärna ha en kamera att växa med trotts att jag vet att jag kommer bli sur över att jag inte får till det. Men det känns som att det får komma senare.

När det gäller priset så kostade den 4 490 kr på El Giganten, nedsatt 2 000 kr. Min förhoppning är att denna är bra nog för pengarna och att jag kan börja dokumentera tills mitt företag kommer på fötterna. Om företaget lyckas, peppar peppar, så kan man komplettera med adaptrar/optik eller också med en bättre systemkamera.

Så i dagsläget vill jag att valet av kamera ska falla på en som kan prestera och är valuta för pengarna. Valet föll lite impulsivt på NEX5 i förhand då den verkade så billig och bra....
 
Ja, kontrastfokus är långsammare än fasdetekterande, men för de användningsområdet som Alexander anger är nog NEX helt okej vad gäller AF. Dessutom har jag funnit AF mycket exakt om man inte bara slänger upp kameran och trycker av momentant. Hellre exakt och lite långsammare än snabb med blurrigt resultat, säger jag.

Bildkvalitetsmässigt finns väl inget annat att säga om NEX än att den ligger i frontlinjen för dessa kameratyper (miniatyriserade systemkameror med avsevärt större sensor än kompakterna).

Sedan är det som vanligt: Hur användaren upplever ergonomi mm. Detta är högst individuellt och går inte att ge annat ett subjektiva svar på.

Under tiden med NEX har jag fått övervägande bra resultat. De sämre resultaten berodde på mig. Men skarpa bilder på snabbflyktiga fjärilar (jag testade närgränsen på 17-55-zoomen) med AF hann den med.

Jag rekommenderar NEX utifrån mina premisser. Vi har ju alla olika sådana. Men jag upplever den som mycket bättre vad gäller AF-snabbhet jämfört med Olympus EPL/EP-1 med såväl pancake som zoom som jag provade noggrant.

Prioriterar man optisk sökare är ju valet givet: En konventionell dslr. Men displayen på NEX är extremt skarp och bra.
 
Hej Bengt,

Gott nytt år och god fortsättning!

Tack för din input

Problem med AF, är det inte åtgärdat med FW? Kan vara lite irriterande men, jag har inte primärt tänkt använda kameran för point and shoot utan för dokumentation och då väntar jag gärna lite extra på att det blir bra bilder.

Annars är jag en nybörjare med de NEX:en. Den är tänkt att användas inom företaget för att producera bakom kulisserna material (video/film) och eventuellt kompletteras med en stedycam.

Trotts att jag är ny så sneglar jag väldigt mycket på adaptrar då min far är gammal fotograf och har en massa objektiv. Jag vill gärna ha en kamera att växa med trotts att jag vet att jag kommer bli sur över att jag inte får till det. Men det känns som att det får komma senare.

När det gäller priset så kostade den 4 490 kr på El Giganten, nedsatt 2 000 kr. Min förhoppning är att denna är bra nog för pengarna och att jag kan börja dokumentera tills mitt företag kommer på fötterna. Om företaget lyckas, peppar peppar, så kan man komplettera med adaptrar/optik eller också med en bättre systemkamera.

Så i dagsläget vill jag att valet av kamera ska falla på en som kan prestera och är valuta för pengarna. Valet föll lite impulsivt på NEX5 i förhand då den verkade så billig och bra....

Precis vad som skrivits tidigare i tråden, så vad gäller den rena bildkvaliteten så går denna lilla kamera att ställa upp imot mångdubbelt dyrare modeller, kitoptiken håller tydlingen högre klass, och är bättre gjord än Sonys standard kit, även ordinarie pris anses bra för denna välbyggda juvel, som ofta brukar priser sjunka efter något år för dom flesta modeller, men 4500Kr är bara så bra. Lycka till. //Bengt.
 
Ja, kontrastfokus är långsammare än fasdetekterande, men för de användningsområdet som Alexander anger är nog NEX helt okej vad gäller AF. Dessutom har jag funnit AF mycket exakt om man inte bara slänger upp kameran och trycker av momentant. Hellre exakt och lite långsammare än snabb med blurrigt resultat, säger jag.

Bildkvalitetsmässigt finns väl inget annat att säga om NEX än att den ligger i frontlinjen för dessa kameratyper (miniatyriserade systemkameror med avsevärt större sensor än kompakterna).

Sedan är det som vanligt: Hur användaren upplever ergonomi mm. Detta är högst individuellt och går inte att ge annat ett subjektiva svar på.

Under tiden med NEX har jag fått övervägande bra resultat. De sämre resultaten berodde på mig. Men skarpa bilder på snabbflyktiga fjärilar (jag testade närgränsen på 17-55-zoomen) med AF hann den med.

Jag rekommenderar NEX utifrån mina premisser. Vi har ju alla olika sådana. Men jag upplever den som mycket bättre vad gäller AF-snabbhet jämfört med Olympus EPL/EP-1 med såväl pancake som zoom som jag provade noggrant.

Prioriterar man optisk sökare är ju valet givet: En konventionell dslr. Men displayen på NEX är extremt skarp och bra.

Vad jag förstått så är dessa Nexar lite extra bra ihopskruvade, dom exponerar också lite bättre än vad A33 gör tydlingen, om inte foto har fått ett sämre exemplar, därför är det spännande att förhoppningsvis vänta den nya mordernare 16Mp-sensorn i nästa Nex, kan bli en verklig hit. kommer den att bli något större tro.

Vänl.//Bengt.
 
Okej... nu har jag fått mod nog att packa upp min NEX5... Övervägde starkt att byta mot en D3100 men efter att fått höra era åsikter gällande NEX5 beslutade jag mig för att ge den en chans...

Så nu har jag tagit lite bilder och filmat... Är som sagt ny när det gäller systemkameror och har därför mycket att lära mig. Men mitt första intryck av kameran är väldigt positivt. Den tar fina bilder och resultatet ser riktigt bra ut. Nu känns det som att jag gjort rätt val, få se hur det känns med tiden.

Ska i framtiden lägga upp lite matbilder så ni kan se vad jag tänkt använda kameran till.

Vill verkligen trycka på att anledningen till varför jag slutligen valde NEX5 var era åsikter som jag kände representerade en seriös konsuments vy på kameran. Något jag saknade med alla reviews på nätet.... Därför vill jag verkligen tacka er för att ni tog er tid och besvarade mina frågor! Lär inte vara sista gången jag postar frågor om NEX5 här då jag vill utvecklas med kameran :)

Gott nytt år och god fortsättning till er alla!!!!
 
Surfat runt lite.
Någon som sett mellanringar till en NEX. Ellere är det adapter, omvändnings och macrofilter som gäller.
 
Hej Bengt,

Gott nytt år och god fortsättning!

Tack för din input

Problem med AF, är det inte åtgärdat med FW? Kan vara lite irriterande men, jag har inte primärt tänkt använda kameran för point and shoot utan för dokumentation och då väntar jag gärna lite extra på att det blir bra bilder.

Annars är jag en nybörjare med de NEX:en. Den är tänkt att användas inom företaget för att producera bakom kulisserna material (video/film) och eventuellt kompletteras med en stedycam.

Trotts att jag är ny så sneglar jag väldigt mycket på adaptrar då min far är gammal fotograf och har en massa objektiv. Jag vill gärna ha en kamera att växa med trotts att jag vet att jag kommer bli sur över att jag inte får till det. Men det känns som att det får komma senare.

När det gäller priset så kostade den 4 490 kr på El Giganten, nedsatt 2 000 kr. Min förhoppning är att denna är bra nog för pengarna och att jag kan börja dokumentera tills mitt företag kommer på fötterna. Om företaget lyckas, peppar peppar, så kan man komplettera med adaptrar/optik eller också med en bättre systemkamera.

Så i dagsläget vill jag att valet av kamera ska falla på en som kan prestera och är valuta för pengarna. Valet föll lite impulsivt på NEX5 i förhand då den verkade så billig och bra....


Grattis. Du har gjort ett mycket bra val. NEX är en riktig systemkamera och med fantastisk bildkvalitet. Går inte att jämföra med kompaktkameror även om den till utseendet påminner om en sådan pga. sin litenhet. Det sitter en riktig förstklassig stor APS-C CMOS-sensor i kameran precis som på de betydligt större och otympligare systemkamerorna och du får samma möjligheter fast utan optisk sökare och dessutom video som är bättre än alla vanliga DSLR (möjligen undantaget Sony A55, men det är ju i strikt mening inte en DSLR).


Jag köpte också en NEX5 på Elgiganten för 4500 och har sedan tidigare en hel drös med Alpha-objektiv, men ännu ingen adapter.

När det gäller AF med kontrastigenkänningsmetoden (CDAF) så är den långsammare, men det skiljer också väsentligt beroende på vilket objektiv man använder. Ett objektiv från början gjort för CDAF blir betydligt bättre än ett objekti för Phase-AF med adaptern. jag har också en A580 och där kan man ställa in CDAF i liveview-läget (den fäller då upp spegeln och fungerar då precis som NEX). AFen blir i det fallet väldigt långsam och hackig med ett velande fram och tillbaka för att hitta rätt fokus. Jättestor skillnad jämfört med PhaseAF. NEXen med det tillhörande 18-55 e-mount objektivet beter sig inte alls så.

Observera också att det inte alls är alla Alpha-objektiv som får AF med adaptern. Enbart de objektiv med inbyggd fokusmotor (SAM eller SSM) blir AF. Den överväldigande majoriteten av objektiv jag har är med skruvdriven AF och dessa blir alltså ändå MF. Inget blir med bildstabilisering. Den enda riktiga kandidaten är Sony 70-300GSSM, men då de är rätt klumpigt och stort till NEXen så ser jag inte vitsen riktigt för min del, lika smidigt då att köra med min A580. Adaptrar för andra märkens objektiv som säkert din pappa har blir inte heller AF.

Med tanke på att Sonys adapter kostar nästan 2000 kr funderar jag på att istället inhandla en dum konverter som kostar några hundralappar på Ebay för att kunna använda mitt Sony 11-18 vidvinkel som är skruvdrivet och således ändå inte skulle få några fördelar med den dyra originaladaptern. Jag råkar också ha några gamla men fina Konica Hexanon AR-objektiv som kan bli lite kul att prova på NEXen med en billig adapter, Det är dock bara nörden i mig som har lust att testa med sådant, som kamera för användning gör sig NEXen betydligt bättre med Sony E-mount objektiv.

Det är en sak att satsa på adapter om man redan har en systemkamera och massa objektiv man vill kunna använda (då har man trolilgen också en kamera som passar ihop med dem), men det är nog inte rätt väg att gå om NEX är den första systemkameran att tänka sig att köpa nya objektiv med adapter. Betydligt bättre då att istället satsa på nya e-mount objektiv.

Nu är kameran väldigt ny så det finns inte så stort utbud att välja på, men Sony kommer definitivt att släppa fler objektiv inom kort och troligen även tredjepartare som Sigma och Tamron om de inte redan gjort det. Blir då riktiga NEX-objektiv gjorda för CDAF och med inbyggd bildstabilisering.

Just nu finns väl förutom det medföljande 18-55 bara Sony 18-200 och 16 mm., samt en vidvinkel/fisheye-konverter för 16mm.

Vänta tills det kommer fler E-mount objektiv är mitt råd.


/Mats
 
Senast ändrad:
Jag har en NEX5 och en hel drös med Alpha-objektiv, men ännu ingen adapter.

När det gäller AF med kontrastigenkänningsmetoden (CDAF) så är den långsammare, men det skiljer också väsentligt beroende på vilket objektiv man använder. Ett objektiv från början gjort för CDAF blir betydligt bättre än ett objekti för Phase-AF med adaptern. jag har också en A580 och där kan man ställa in CDAF i liveview-läget (den fäller då upp spegeln och fungerar då precis som NEX). AFen blir i det fallet väldigt långsam och hackig med ett velande fram och tillbaka för att hitta rätt fokus. Jättestor skillnad jämfört med PhaseAF. NEXen med det tillhörande 18-55 e-mount objektivet beter sig inte alls så.

Observera också att det inte alls är alla Alpha-objektiv som får AF med adaptern. Enbart de objektiv med inbyggd fokusmotor (SAM eller SSM) blir AF. Den överväldigande majoriteten av objektiv jag har är med skruvdriven AF och dessa blir alltså ändå MF. Inget blir med bildstabilisering. Den enda riktiga kandidaten är Sony 70-300GSSM, men då de är rätt klumpigt och stort till NEXen så ser jag inte vitsen riktigt för min del, lika smidigt då att köra med min A580. Adaptrar för andra märkens objektiv som säkert din pappa har blir inte heller AF.

Med tanke på att Sonys adapter kostar nästan 2000 kr funderar jag på att istället inhandla en dum konverter som kostar några hundralappar på Ebay för att kunna använda mitt Sony 11-18 vidvinkel som är skruvdrivet och således ändå inte skulle få några fördelar med den dyra originaladaptern. Jag råkar också ha några gamla men fina Konica Hexanon AR-objektiv som kan bli lite kul att prova på NEXen med en billig adapter, Det är dock bara nörden i mig som har lust att testa med sådant, som kamera för användning gör sig NEXen betydligt bättre med Sony E-mount objektiv.

Det är en sak att satsa på adapter om man redan har en systemkamera och massa objektiv man vill kunna använda, men det är nog inte rätt väg att gå om NEX är den första systemkameran att tänka sig att köpa nya objektiv med adapter, Betydligt bättre då att istället satsa på nya e-mount objektiv.

Nu är kameran väldigt ny så det finns inte så stort utbud att välja på, men Sony kommer definitivt att släppa fler objektiv inom kort och troligen även tredjepartare som Sigma och Tamron om de inte redan gjort det. Blir då riktiga NEX-objektiv gjorda för CDAF och med inbyggd bildstabilisering.

Just nu finns väl förutom det medföljande 18-55 bara Sony 18-200 och 16 mm., samt en vidvinkel/fisheye-konverter för 16mm.

Vänta tills det kommer fler E-mount objektiv är mitt råd.


/Mats

Hej Mats,

Valde att behålla NEX5:an för uppfattningen jag fått är att det kan vara ett bra utgångsläge.

Är ännu idag osäker på hur jag kommer göra med adaptrar/objektiv då allt detta är nytt för mig samt att jag inte vet hur behovet kommer utveckla sig. Tanken är att få mer lärdom om området för att med tiden kunna fatta ett beslut om det behövs ett e-mount objektiv, adapter/objektiv eller helt enkelt en ny DSLR...

Så frågan är om inte NEX5, särskilt med priset i åtanke, kan vara en bra grund?
 
Med tanke på att Sonys adapter kostar nästan 2000 kr funderar jag på att istället inhandla en dum konverter som kostar några hundralappar på Ebay för att kunna använda mitt Sony 11-18 vidvinkel som är skruvdrivet och således ändå inte skulle få några fördelar med den dyra originaladaptern. Vänta tills

/Mats

En fråga. Man får väl bländar automatik med sonys orginal adapter ? Sitter det någon motor i adaptern som fixar det eller?
 
En fråga. Man får väl bländar automatik med sonys orginal adapter ? Sitter det någon motor i adaptern som fixar det eller?

Ja det får man, Det sitter en bländaravkännare som hanterar gängse springbländare i objektiven. Alltså behåller man de flesta funktioner med alla A-mount objektiv. AF fungerar dock endast med SAM eller SSM.
Det sitter ett chip i adaptern. Tidigare kunde adaptern inte utföra AF ens på de gluggarna, men efter att Sony släppt en firmware som uppgraderar chipet kan alltså AF fungera med SAM eller SSM-drift. Alla A-mount går att använda men skruvdrivna får fokuseras manuellt. I övrigt som vanligt.
 
Ja det får man, Det sitter en bländaravkännare som hanterar gängse springbländare i objektiven. Alltså behåller man de flesta funktioner med alla A-mount objektiv. AF fungerar dock endast med SAM eller SSM.

Ok. Då blir det en originaladapter ändå. Prisjakt visar c:a 1400 för billigaste, så jag lyckas väl skaffa en för en tusing då på något sätt ;-)

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.