Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

---
Fördelen en äkta schaktsökare med uppfälld lupp ger är ju bl a att man stänger ute det ljus som stör jämfört med display i starkt solsken.
---.
Finns ju lösningar på detta. t.ex. Hoodman LCD-lupp HoodLoupe 3.0 :
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=803025074
Kostar en tusing.

En av kommentatorerna skriver:
10 2010-07-22
Betyg 10
"Använder den till min Sony Nex 5 och det har blivit mycket lättare att hålla kameran stabil. Med en Gorilla påmonterad som ger stöd mot kroppen har jag hittat den perfekta videokameran. Kan bara ge den en 10."
 
Och Sony NEX-VG10 kom på plats 28.

Samt lite Off-Topic:
Sony Reader Pocket Edition PRS-350 kom på plats 31.

PC World skriver:

"E-reader; $180
With a 5-inch screen, this e-reader distinguishes itself with superlight weight. It rocks a sharp, high-contrast E-Ink Pearl screen, plus Sony's unique optical technology that turns the display into the touchscreen we've been craving. (#31)"
 
I morgon skall jag fota ett helt hifirepotage med en nyinköpt Nex 3. Min kompis i Sthlm där jag bor då jag är här köpte en sådan med 16 mm fasta objektivet..

Men men. Så skall man förstå hur kameran fungerar också.. Så därför skall jag köra den så mycket auto det går så får vi se hur den grejar att ge en totalt okunnig bilder.. Så snart kameran laddat klart skall den provas..
En fråga.

Utgör nya firmware någon skillnad ifråga om bildkvalitet ? Eller är den skit samma så länge kameran körs på auto
 
Länk för uppgradering av NEX-3 till V03

.
Länken till NEX-uppgraderingen på hemsidan från FirstFoto ovan går till uppgradering V02 till NEX-3, som kom 2010-07-01. Det har sedan kommit ytterligare en uppgradering, V03, som kom 2010-10-14 (man behöver inte ladda ner V02 först). Observera att det är lite olika versioner för NEX-3 och NEX-5.

Viktigt är att ha ett fulladdat batteri, och så brukar det vanligen behövas att ha i ett tomt minneskort, formatterat i kameran (fast det verkar inte behövas här).


Här finns en länk till V03 för Windows:
http://support.sony-europe.com/dime...aspx?site=odw_sv_SE&f=FW_NEX3_V03_WIN&m=NEX-3

Windows XP SP3 (64-bitars- och Starter-versioner stöds inte)
Windows Vista SP2 (Starter-versionen stöds inte)
Windows 7


Ett utdrag över vad Sony själva skriver om V03:

"Produkter som stöds:
-------------------------------
NEX-3 with firmware Ver.01. or Ver.02.


Förbättringar
------------------
Den här hjälpuppgraderingen uppdaterar den inbyggda programvaran i NEX-3 till version 03 och ger följande fördelar:

* En funktion för att anpassa knapparna har lagts till.
Nu går det att anpassa funktionerna för två knappar på kamerans bakre panel.

* Funktionen [Menu start] har lagts till.
När "Menu" är valt kan man nu välja att visa antingen huvudmenyn eller senast inställd parameter.

* Förbättring av funktionen [MF Assist]
Nu kan en förstorad del av bilden visas på skärmen i MF (Manual Focus) Assist-läge, under så lång tid som användaren själv väljer. Det har även blivit lättare att använda MF Assist.

* Förbättrad hantering av menyval
Det har blivit lättare att använda menyerna.

* Bibehålla bländarinställningen i inspelningsläge
Nu går det att spela in HD-video med samma bländarinställning hela vägen.


* Stöd för autofokusfunktionen med A-monteringsobjektiv

Viktig information! Om du använder α-objektiv samtidigt som kameran har LA-EA1-adapter ska du uppdatera LA-EA1-adaptern. Klicka här för att få åtkomst till nedladdningssidan för LA-EA1.

Följande SAM- och SSM-objektiv stöds*:

SAM-objektiv
DT18-55mm F3.5-5.6 SAM [SAL1855]
28-75mm F2.8 SAM [SAL2875]
DT55-200mm F4-5.6 SAM [SAL55200-2]
DT30mm F2.8 Macro SAM [SAL30M28]
DT35mm F1.8 SAM [SAL35F18]
DT50mm F1.8 SAM [SAL50F18]
85mm F2.8 SAM [SAL85F28]

SSM-objektiv
Vario-Sonnar T* 16-35mm F2.8 ZA SSM [SAL1635Z]
Vario-Sonnar T* 24-70mm F2.8 ZA SSM [SAL2470Z]
Distagon T* 24mm F2 ZA SSM [SAL24F20G]
70-200mm F2.8 G [SAL70200G]
70-300mm F4.5-5.6 G SSM [SAL70300G]
70-400mm F4-5.6 G SSM [SAL70400G]
300mm F2.8 G [SAL300F28G]

* Om ett A-monteringsobjektiv används blir autofokushastigheten lägre än med E-monteringsobjektiv. (Det tar omkring 2 till 7 sekunder, enligt Sonys mätstandard.) Det kan variera beroende på motiv och omgivningens ljusstyrka.

* Förstora bilden när [Release w/o Lens] är inställd på [Enable]


Fördelar i tidigare uppgraderingar som ingår i version 03.

* Funktionen svepande panorering i 3D har lagts till;
* Funktionen svepande panorering i "normal" 2D har förbättrats;
* Lägre strömförbrukning i avstängt läge;
* Kameran startar snabbare i svagt ljus.

Systemkrav
----------------
* Maskinvara
Hårddiskutrymme: 200 MB eller mer
RAM: 512 MB eller mer

* Strömkälla för kameran
Fulladdat uppladdningsbart batteri NP-FW50
eller
nätadaptern AC-PW20 (säljs separat)

Obs! Uppgraderingen kan endast genomföras när batterinivån är minst tre markeringar. Vi rekommenderar att du använder ett fulladdat batteri eller nätadaptern AC-PW20 (säljs separat).

* USB-kabeln som medföljer kameran."
 
Tackar..
Nu är firmware bytt till v3..

Testade kameran lite innan jag bytte fw... Och utan överdriva. Den är Duktig denna lilla kamera...
 
Nej. Och min kompis är ledsen den inte fanns i rött. Men skulle jag kunna testa fota med den under uppackningen av hans nya grejer. Och sedan visa lite hur den fungerar så måste han köpa nu. Så den blev i silver.. Men det går ju bra det också.

Vad jag däremot direkt märker är att nu är man bortskämd med alla direktknappar. Så det tar en stund att vänja sig med att kameran bestämmer allt i stora drag. Men skall försöka "koppla av" bestämmanderätten och bara fota såsom kameran är "tänkt" så får jag sedan se hur den sköter sig då bilderna är framkallade och klara för hifi reportaget som skall göras om "det nya" som min kompis införskaffat..
 
Mycket slugt - Sony verkar att bli först med att förverkliga detta. Tidigare har det ju bara gått att göra antingen bra stillbildskameror men med bristfällig video, eller bra videokameror med kass stillbildskvalitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.