ANNONS
Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Det gör du helt rätt i :)

Känner det också! När jag läste om ryktade specifikationer liksom vilka den ska vända sig till så finns det inget annat alternativ för mig.

Chansen är annars stor att jag ångrar mig om jag köper en NEX-5 för sen se NEX-7 komma i september. Nej, det är inte så långt borta och när jag dessutom vet att den ska släppas så blir det ännu lättare att vänta.

Längtar redan! :D
 
Nex7 & gh2

När man hade bestämt sig för NEX5 så får man höra att NEX7 är på väg.
Detsamma gäller Panasonic som verkar släppa GH2 till hösten.
Nä, det blir till att vänta in hösten och se vad som händer.
Anledningen är främst avsaknaden av manuella inställningar vid filmning vad gäller NEX5.
Har senaste tiden läst om Panasonic GH1 som också verkar vara riktigt bra om man skall filma, så man blir jävligt nyfiken vad GH2 kommer att erbjuda.
De tråkiga är att ju mer man läser desto mer osäker vad man skall välja.
Jag kommer huvudsakligen filma och måste därför ha riktigt vassa filmfunktioner med manuella inställningar.
Var först inställd på Sonys 550v filmkamera, men får även där kompromissa en del (liten sensor, inga utbytbara objektiv, dyr ca: 14000:).
Frågan är om dessa dyra filmkameror kommer att försvinna med tiden då DSLR blir bättre och bättre på filmning.
/Rikard
 
Underligt att siffrorna på iso kan skilja sig så mycket mellan Nex 3 och NEX 5 då det skall väl vara samma sensor.. Canon´s 550D har väl två olika dito värden mellan pre production och den ordinarie..

Sådant finner jag lite underligt att siffror kan skilja så mycket mellan "samma" grejer..
 
Underligt att siffrorna på iso kan skilja sig så mycket mellan Nex 3 och NEX 5 då det skall väl vara samma sensor.. Canon´s 550D har väl två olika dito värden mellan pre production och den ordinarie..

Sådant finner jag lite underligt att siffror kan skilja så mycket mellan "samma" grejer..
Skillnader är minimal, vilket också man bör ha i åtanke när man jämför kamerorna, Jag tycker snarare det är fantastiskt vilka små skillnader det är mellan de flesta kameror.
Men mätningar som dxomark är som gjorda för att övertolka och det är lätt att små betydelselösa skillnader växer.

Det finns helt enkelt små variationer i alla komponenter som kamerorna är tillverkade av och om två andra kameraindivider testats så hade man troligtvis fått fram annorlunda mätvärden. Dessutom finns det förmodligen en del toleranser i mätningarna vilket gör att om man testar samma produkt flera gånger så kommer mätvärdena skilja lite.

Men man bör också vara medveten om att variationerna på kamerorna kan vara mycket större i verkligheten än vad som framgår av lab-mätningar på några få kameraindivider. Att det skiljer några få procent i ISO-värde mellan NEX3 och NEX5 är ju inget man kan kalla stora avvikelser, däremot är det nog inte omöjligt att det finns en tolerans på upp till 10% mellan två individer av samma kamera.

Det är trots all konsumentprodukter vi talar om, inte militära prylar.
 
En TV för mellan 6000 - 10000 skulle man aldrig acceptera att bildkvaliteten skiljer uppemot 10%. Sådant skulle medföra ramaskri.. 10% skillnad ser man om tv apparaterna står bredvid varandra... Och det är konsumentprodukter..

Nej jag anser vi kamera-användare är för snälla och för märkesbussiga så vi låter tillverkarna ha sina slarviga justeringar och stora toleranser utan att gnälla.. Och sedan sitter vi med bildprogram och försöker fixa deras för´baskade slarv seda.
 
Njae, toleranserna inom samma modell (så fort produktionen är i full kapacietet och inga injusteringar görs) är ganska låga, lägre än de som finns mellan NEX3 o 5. Undantagen här finns egentligen bara i de kameramodeller som har problem med mönsterformat brus - då kan olika exemplar av samma modell mäta HELT osannolikt olikt varandra.

Skillnaderna mellan 3 o 5 tolkar jag snarare som att de båda modellerna har lite annorlunda basnivå på spänningsförsörjningen till sensormodulen, detta stämmer med samtliga mätpunkter som DxO kollar på. Denna grundspänning i "in"-delen bestämmer referensnivån som AD-omvandlingen (som i dessa Sony-modeller, alla med "Exmor" sensor, sitter direkt på sensorplattan) jämför med för att "få ett värde".

Skillnaderna är så små att jag tvivlar på at jag skulle kunna mäta fram dem från råfiler, det krävs att man har kalibrerade ljuskällor och kan mäta absolut-känslighet för att se skillnaden. I praktiken är skillnaden säkert "noll" för användare.
 
Om vi tittar närmre på skillnaderna och relaterar dem till verkliga bilder, så kan man se att i de flesta exponeringsavsnitt ligger NEX5 +/- 0.1 Ev i brusavstånd jmf NEX3, och det är egentligen bara "bas-nivån", de fasta punkterna på skalan som kameran tycker "detta är ISOXXX" som skiljer.
 
En TV för mellan 6000 - 10000 skulle man aldrig acceptera att bildkvaliteten skiljer uppemot 10%. Sådant skulle medföra ramaskri.. 10% skillnad ser man om tv apparaterna står bredvid varandra... Och det är konsumentprodukter..
Skillnaden på 10% av ISO är under den gräns där man kan se någon skillnad,

Som dxomark skriver så behövs det 25% för att man ska uppleva någon skillnad.
"A difference of Low-Light ISO of 25% represents 1/3 EV and is slightly noticeable"

Iom att människan uppfattar synbara skillnader logaritmiskt så är skillnader på 10% väldigt små och under vad som är märkbart.
 
När man hade bestämt sig för NEX5 så får man höra att NEX7 är på väg.
Detsamma gäller Panasonic som verkar släppa GH2 till hösten.
Nä, det blir till att vänta in hösten och se vad som händer.
Anledningen är främst avsaknaden av manuella inställningar vid filmning vad gäller NEX5.
Har senaste tiden läst om Panasonic GH1 som också verkar vara riktigt bra om man skall filma, så man blir jävligt nyfiken vad GH2 kommer att erbjuda.
De tråkiga är att ju mer man läser desto mer osäker vad man skall välja.
Jag kommer huvudsakligen filma och måste därför ha riktigt vassa filmfunktioner med manuella inställningar.
Var först inställd på Sonys 550v filmkamera, men får även där kompromissa en del (liten sensor, inga utbytbara objektiv, dyr ca: 14000:).
Frågan är om dessa dyra filmkameror kommer att försvinna med tiden då DSLR blir bättre och bättre på filmning.
/Rikard

Haha, du låter som mig. Var också nära på att slå till på NEX-5 tills jag fick läsa om NEX-7. Jag har faktiskt också varit inne på GH1, och är GH2 på väg också så har vi kanske ännu mer anledning att vänta. För inte glömma GF2!

Personligen, även om GH2 kanske kan komma med fler filmfinesser än GH1, så tror jag att det blir en NEX-7 för mig. Jag är lite tveksam om GH2 kommer med lika många filmfinesser (tänker på mer än autofokus) och även om, så tvekar jag således på att den blir så kompakt som NEX-7. NEX-7 blir nog inte så kompakt som NEX-5, men inte heller som GH. NEXarna prestera även bra i autoläge, även GH1, men undrar om inte NEXarna är lite bättre!?

Om det mot all förmodan skulle bli Panasonic för min del så tror jag mer på GF2 än GH2.

Vi får se, men om NEX-7 visar vara det jag söker så tänker jag inte invänta och jämföra med GH2 eller GF2. Jag anser att NEX-7 då har allt jag vill ha. :)

Om man bortse från att jag vill ha sommar, så kan vi inte hoppa till september nu? Jag kan knappt vänta!
 
Haha, du låter som mig. Var också nära på att slå till på NEX-5 tills jag fick läsa om NEX-7. Jag har faktiskt också varit inne på GH1, och är GH2 på väg också så har vi kanske ännu mer anledning att vänta. För inte glömma GF2!

Personligen, även om GH2 kanske kan komma med fler filmfinesser än GH1, så tror jag att det blir en NEX-7 för mig. Jag är lite tveksam om GH2 kommer med lika många filmfinesser (tänker på mer än autofokus) och även om, så tvekar jag således på att den blir så kompakt som NEX-7. NEX-7 blir nog inte så kompakt som NEX-5, men inte heller som GH. NEXarna prestera även bra i autoläge, även GH1, men undrar om inte NEXarna är lite bättre!?

Om det mot all förmodan skulle bli Panasonic för min del så tror jag mer på GF2 än GH2.

Vi får se, men om NEX-7 visar vara det jag söker så tänker jag inte invänta och jämföra med GH2 eller GF2. Jag anser att NEX-7 då har allt jag vill ha. :)

Om man bortse från att jag vill ha sommar, så kan vi inte hoppa till september nu? Jag kan knappt vänta!

Kan bara hålla med. Om NEX-7 får dessa manuella inställningar samt massa andra inställningar vid filmning så lägger jag en beställning.
Och det utan att vänta in en massa tester på webben, Den blir tillräckligt bra för mig iallafall.
Möjligheten att kunna filma i häftig slowmotion lär bli grymt om specarna som läckt ut stämmer.
Jag vill ha det korta skärpedjupet som den stora sensorn erbjuder, därav inte intresserad av filmkamera
för 10-15000:-.
Vill häller inte ha två kameror (foto,film) så en NEX-7 lär passa mig som en hand i handske.
Sony gör mig inte besviken, släpp NEX-7 i september så lägger jag en beställning samma dag den släpps.
/Rikard
 
...
Det finns ett litet problem... Sonycenter finns inte i Halmstad. Närmsta Sonycenter ligger i Helsingborg alternativ Göteborg. Känns liiite galet att åka dit för endast det. Däremot ska kanske jag och en kompis eller två till Göteborg, kan passa på att gå in i Sonycenter då isåfall. ...
Det finns faktiskt inget SonyCenter i Göteborg (fast det borde dom fixa, eftersom jag bor där...). :)

Men kommer du hit kan du åka till Scandinavian Photo i Mölndal (ligger nästan mittemot Mölndals lasarett, på andra sidan ån). Rekommenderar att du först kollar att de har någon på lager - vissa tecken tyder på att efterfrågan kan komma att bli avsevärd...

Det är alltså INTE bara hos SonyCenter man kommer att kunna klämma på NEX-kamerorna. I själva verket så är det så nu här i början att Sony sina låter sina stora återförsäljare få både NEX-3 och NEX-5, medan deras egna SonyCenter-butiker initialt får tillgång till enbart den billigare NEX-3... Kanske att Sony vill bjuda sina bästa ÅF på lite fördelar eller nåt?


Hursomhelst, det finns 8 st SonyCenter-butiker på nedanstående platser (enligt deras hemsida):

Helsingborg
Malmö
Sickla
Stockholm (Stockholmsområdet)
Sundsvall
Täby
Uppsala
Örebro
 
Kan bara hålla med. Om NEX-7 får dessa manuella inställningar samt massa andra inställningar vid filmning så lägger jag en beställning.
Och det utan att vänta in en massa tester på webben, Den blir tillräckligt bra för mig iallafall.
Möjligheten att kunna filma i häftig slowmotion lär bli grymt om specarna som läckt ut stämmer.
Jag vill ha det korta skärpedjupet som den stora sensorn erbjuder, därav inte intresserad av filmkamera
för 10-15000:-.
Vill häller inte ha två kameror (foto,film) så en NEX-7 lär passa mig som en hand i handske.
Sony gör mig inte besviken, släpp NEX-7 i september så lägger jag en beställning samma dag den släpps.
/Rikard

Nja, vet inte om jag lägger en beställning så snabbt. Men efter inväntat några tester med det resultat jag önskar så lägger jag en beställning också. Däremot kommer jag inte att invänta just jämförelser såsom NEX-7 vs. GH2 eller NEX-7 vs. GF2. Får NEX-7 de testresultat jag söker så blir det en sån.

Jag är också ointresserad av en renodlad videokamera. Bara i förrgår läste jag i en blogg att bloggaren hade köpt en videokamera, mer exakt en Panasonic SDR-S26. Hon var grymt besviken och det var jag med, är det ens en videokamera? Den fick dessutom bra testresultat men jag antar att den är en äldre modell? Det måste den vara...

Här hennes resultat:
http://www.youtube.com/watch?v=Iai2qc5i2UM&feature=player_embedded

Hon berättade visserligen att det såg något bättre ut på datorn men långt ifrån godkänt. Det här var ju skrämmande resultat. Min gamla kompaktkamera med VGA-filmning ger bättre resultat än det här (om jag inte zoomar!).

Eftersom hon menar att det var bättre kvalitén i datorn och inte behärskade hur man la in de korrekt så kikade jag på YouTube på fler videos av modellen men ingen gav så mycket bättre. Visst, några var bättre men långt ifrån vad jag förväntar mig av någon videokamera idag. Att den ens säljs är skam! Köp vilken kompaktkamera med videoinspelning som helst, de ger ju mycket bättre resultat.

Nej, jag köper inte argumentet att om man har höga eller många krav på videofinesser så ska man köpa en videokamera. Systemkamerors videofinesser ihop med möjligheten till byta objektiv klår allt! Sen att det skulle vara svårare att filma med en systemkamera skiter jag fullständigt i. Jag gör vad som krävs för att uppnå optimalt resultat. Tror det är en vanesak. Nu är visserligen NEXarna mycket mer användarvänliga än Canon EOS-modeller så det problemet är å andra sidan redan löst för min del.

Tror NEX-7 kommer att passa mig som handen i handsken med. Längtar till september!
 
Det finns faktiskt inget SonyCenter i Göteborg (fast det borde dom fixa, eftersom jag bor där...). :)

Men kommer du hit kan du åka till Scandinavian Photo i Mölndal (ligger nästan mittemot Mölndals lasarett, på andra sidan ån). Rekommenderar att du först kollar att de har någon på lager - vissa tecken tyder på att efterfrågan kan komma att bli avsevärd...

Det är alltså INTE bara hos SonyCenter man kommer att kunna klämma på NEX-kamerorna. I själva verket så är det så nu här i början att Sony sina låter sina stora återförsäljare få både NEX-3 och NEX-5, medan deras egna SonyCenter-butiker initialt får tillgång till enbart den billigare NEX-3... Kanske att Sony vill bjuda sina bästa ÅF på lite fördelar eller nåt?


Hursomhelst, det finns 8 st SonyCenter-butiker på nedanstående platser (enligt deras hemsida):

Helsingborg
Malmö
Sickla
Stockholm (Stockholmsområdet)
Sundsvall
Täby
Uppsala
Örebro

Nu ska jag inte köpa NEX-5 men tack för påpekandet. Var inte på SonyCenters hemsida och det stod Göteborg och Helsingborg där? Men du har säkert rätt så måste läst fel.
 
Nu när det äntligen börjar dyka upp lite bildexempel med lite roligare objektiv förvånas man ofta över hur folk behandlar sina kameror/bilder...

Jag hittade (på DCwatch.jp) lite med NEX+Leica18/3.8 - och natruligtvis är bilderna underexponerade och brusreducerade, och CA är inte korrigerat... *suck*

Så här ser det ut efter en omgång med CA-korrigering på jpg-fil, och lite skärpning tillagd iaf:
http://ezpicshare.com/images/untitl-1278343864.jpg

Hur det hade sett ut om jag hade haft råfilerna...? :)

Nåja - kapaciteten finns där ju iaf, det syns, även med denna ganska hårt behandlade bild. 4/3 är inte i närheten, ens om jag börjar från en perfekt råfil.
 
Skillnaden på 10% av ISO är under den gräns där man kan se någon skillnad,

Som dxomark skriver så behövs det 25% för att man ska uppleva någon skillnad.
"A difference of Low-Light ISO of 25% represents 1/3 EV and is slightly noticeable"

Iom att människan uppfattar synbara skillnader logaritmiskt så är skillnader på 10% väldigt små och under vad som är märkbart.

spontant betyder 25% en fjärdedel, 25% av 1600= 400. Jag som inte fattar, dom menar på annat sätt med sina skalor. Annars bör det vara skillnader mellan iso400 och iso 1600, bara jag som inte fattar riktigt.
 
spontant betyder 25% en fjärdedel, 25% av 1600= 400. Jag som inte fattar, dom menar på annat sätt med sina skalor. Annars bör det vara skillnader mellan iso400 och iso 1600, bara jag som inte fattar riktigt.
De bör mena att det är skillnaden som är 25%, dvs om man tex utgår från ISO1600 så är det vid ISO2000 som man kan börja se någon skillnad. ISO2000 är också ett 1/3 steg högre än ISO1600.
 
De bör mena att det är skillnaden som är 25%, dvs om man tex utgår från ISO1600 så är det vid ISO2000 som man kan börja se någon skillnad. ISO2000 är också ett 1/3 steg högre än ISO1600.

Okej. Har inte besökt DX0 lika flitigt under detta år, kände att jag behövde lite paus från alla tabeller. Men kan förstå nu detta med iso, tidigare fick man tron att Kamerornas isoförmåga styrde dom mesta av poängen som dom fick, kunde mellan olika modeller inte få ihop det riktigt, men poängen kommer då tydlingen inte förran skillnaden från 25% och över visar sig, när jag var inne för lite längre tillbaka fick jag intrycket att det var färgdjupsparametern som höjde kameran, D3X fick ju höga tal där och sköt ihöjden vid slutsumeringen.
 
Imponerad!

Kikat lite här http://www.imaging-resource.com/PRODS/NEX5/NEX5A.HTM och de skriver verkligen gott om NEXarna för att inte glömma gör ett intressant test.

Ta en titt på jämförelsebilderna!

Sony NEX-5 vs.
Panasonic DMC-GF2
Olympus PEN EP-1
Samsung NX10
Canon EOS 500D/T1i
Nikon D5000

NEX-5 ger ju alla stryk, förutom 500D men inte långt ifrån. På jämförelsebilderna med texten "Pu Bre Lage" håller jag inte riktigt med testet dock, tycker faktiskt NEX-5 är bättre än T1i/D500 där (även om översta bilden var något vassare). EP-1 var grym där med. Fast jag kanske tolkade meningen fel? Är inte såå bra på engelska.

D5000 var inte långt ifrån så bra som NEX-5 heller får jag väl tillägga. :)

Mest chockad över GF2s resultat faktiskt, den var ju rätt "mycket" sämre kan jag tycka... EP-1 var dessutom bättre än GF2 (samma sensor).

Hm... den som sa att man ska välja GF2 före NEX om man är seriös borde få en knäpp på näsan. Visserligen är det brist på manuella inställningar på NEX-3 och NEX-5 men det problemet lär vi kanske få löst med NEX-7? Eller är det bara manuell filmning den kommer med eller är det mer manuell fotografering också som ryktats?

Ska vi bortse från kommande NEX-7, så vette tusan om jag inte hellre väljer bättre kvalité före manuella inställningar. Fast jag är å andra sidan lat av mig så jag är troligen fel person att ha en åsikt om den saken.

Mycket nöjd med resultaten, att den inte klår 500D/550D tycker jag är "ok" eftersom de är så mycket större och har dessutom spegelreflex. Fast vem vet, en dag kommer spegellösa systemkameror ta över. Men när, det återstår att se. Tänk, en dag kommer proffsfotografer springa runt med små kameror, paparazzis får äntligen lite sundare yrken (måste vara lättare att springa runt med en systemkamera i NEX-size än de dyraste jättarna). ;D
 
Kolla jag på testbilder från tex Image-resourse så imponeras jag personligen mest av Olympus 4/3...visst lite brusigare än övriga men har ett jäklar "bett" i JPEG-bilderna när det gäller färg,kontrast och skärpa. Har testat en Olympus EP-2 lite snabbt vid ett tillfälle o jag har nog aldrig fått så bra(om man bortser från bruset på högre iso) JPEG ur en kamera tidigare.

Av det jag har sett hittils av Nex o JPEG så ser det bra ut(om man bortser från vad objektiven levererar) men jag personligen tycker faktiskt Olympus levererar ett bättre JPEG-resultat för den som vill ha färdiga bilder direkt ur kameran...lite brusigare på höga ison och lite mindre dynamiskt omfång men heleheten tycker jag är mycket bättre...visst Nex lär vara ännu lite bättre vid en jämförelse i RAW så där är nog skillnaden ännu mer påtaglig men dom flesta(om man borser från oss fotonördar) som köper denna typen av kamera kommer nog att fota JPEG.
 
Kolla jag på testbilder från tex Image-resourse så imponeras jag personligen mest av Olympus 4/3...visst lite brusigare än övriga men har ett jäklar "bett" i JPEG-bilderna när det gäller färg,kontrast och skärpa. Har testat en Olympus EP-2 lite snabbt vid ett tillfälle o jag har nog aldrig fått så bra(om man bortser från bruset på högre iso) JPEG ur en kamera tidigare.

Av det jag har sett hittils av Nex o JPEG så ser det bra ut(om man bortser från vad objektiven levererar) men jag personligen tycker faktiskt Olympus levererar ett bättre JPEG-resultat för den som vill ha färdiga bilder direkt ur kameran...lite brusigare på höga ison och lite mindre dynamiskt omfång men heleheten tycker jag är mycket bättre...visst Nex lär vara ännu lite bättre vid en jämförelse i RAW så där är nog skillnaden ännu mer påtaglig men dom flesta(om man borser från oss fotonördar) som köper denna typen av kamera kommer nog att fota JPEG.

Vilka är JPEG-bilderna? Är det dem bilderna där de jämför NEX-5 med alla och det är bilder på en flaska och en röd filt? Eller menar du kanske blommorna?

För jag tycker i varje fall att i testet med flaskan + filten att EP-1 är väldigt bra (kontrast) men som du skriver brusigare än NEX-5. På blommorna så... ja, jag har svårt att bestämma mig. De är båda rätt bra, men jag tror jag föredrar NEX-5 ändå. Det var mitt första intryck men det kan säkert diskuteras, för inte glömma att det är en smaksak.

Det faktum att EP-1 är fullkomligt ointressant för mig pga. dess bristande videofinesser - i synnerlighet mot NEX-5 - gör att jag inte ens tänkt tanken på en EP-1 eller EP-2. Men kul att jämföra förstås. Den var ju inte lite bättre än GF1 och båda har ju samma system...

Personligen ska jag fota i RAW (och filma i full HD) så det är rätt givet för mig...

Angående objektiv, om jag inte minns fel hade de använt ett skapt Sigma-objektiv i testet till Sony. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.