Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Blev osäker vem du skrev till men när jag läste "overkill" så antar jag att det var mig du skrev till. :)

I den situationen så tror jag du har så mycket att lära så vilken kamera som helst i startserierna skulle utgöra tillräckligt mycket kamera för dig.. Och även då en NEX 3/5.. Bara lära sig framkalla om man är total nybörjare kan vara en rätt tidsödande sak.. Så om det du skriver att du är nybörjare. Och då verkligen totalt nybörjare... Då tror jag din jakt efter "värstingmanuella" kameror är lite utav en overkill bara det..

Jag är inte på jakt efter en värstingkamera, eller det beror på vad du menar med en värstingkamera. Jag vill ha en väldigt kompetent kamera och jag har sen flera år tillbaka följt Canon EOS-serien och var nära på att slå till på Canon EOS 550D. Den är väldigt kompetent men kan mycket väl passa en nybörjare. Där har jag chans att verkligen utvecklas med kameran och inte känna något behov att att köpa en ny kamera över en bra tid framöver. Det är mitt mål.

Nu är det dock så att jag vill ha mer videofinesser än 550D erbjuder och jag är inte intresserad av en videokamera därtill. Dessutom suger de mot vad jag sett systemkameror prestera. Med andra ord känns Sonys NEX-modeller som gjorda för mig, visst kanske 550D ger lite bättre bilder med spegelreflex + inbyggd sökare och blixt. Däremot vinner Sony med dess sensor, tillbehör och storlek ihop med videofinesser som jag prioriterar väldigt högt. Bildmässigt duger den mer än väl för mina önskemål. Jag är helt fascinerad av denna lilla kamera. :)

Bara att vara nybörjare och lära sig ljus/vinklar/placering mm vid fototillfället är ofta en sak som kan ta en stund bara det..

Så utgår jag från det du skriver "nybörjare".. Och att du då är från noll läget.. Ja då tror nog jag du har en hel del lärande i 1 - 2 år innan du ens har behov utav att en kamera är hypermanuell... Samt att du klarar dig med billigare alternativ..

Självklart kommer jag att i dagsläget nöja mig med vilken systemkamera som helst bildmässigt. Däremot vill jag om 1-2 år faktiskt inte behöva köpa en ny. Jag vill att det är jag som begränsar mig, inte kameran.
Förstår således inte varför jag inte ska vänta in NEX-7 när den ligger runt hörnet och väntar, om den erbjuder full HD (1920x1080p istället för 1920x1080i) ihop med manuell kontroll vid filmning. Ingen kan få mig att köpa NEX-5 nu, men jag kikar ändå på tester, bilder och videos den tar för den ger mig troligen en bra bild av vad NEX-7 kommer att prestera och jag är väldigt nöjd med det jag har sett hittills. :)

Om du sedan är ekonomiskt oberoende och kan lägga hur mycket som helst utan det gör något så är ju givetvis så att du kan handla "värstingar" som du inte kommer kunna nyttja ens funktionsmässigt innan dom ersatts med än nyare modeller..

Så om vi förutsätter att du är en verklig nybörjare som ändå har nån form utav ekonomisk begränsning så tycker jag nog du kan starta med mer vanlig typ av kamera.. Och då du snappat upp och lärt dig allt en nybörjare måste lära kan du byta upp dig .. Och detta då till modeller som nu inte ens finns . Utan som framöver är ersättarna till det du ser just nu på marknaden...

Vad rekommenderar du för kamera egentligen? En Nikon D3000 eller en en Canon EOS 1000D? Jag tvivlar inte på att dessa duger gott och väl för nybörjare - vars enda önskan är en systemkamera att få bra bilder med. Mitt mål är dock mer än så, jag vill även kunna filma och jag har faktiskt rät höga krav på filmningen, så någon annan modell är Sonys NEX-modeller är inte av intresse för mig förutom liknande modeller såsom GH1 och 550D. Däremot känner jag att dessa inte erbjuder lika mycket som NEX-modellerna. 550D är en "gammal dröm" men den ska både vara bökig att filma med samt saknar en hel del videofunktioner.

Skulle jag köpa en Nikon D3000 eller Canon EOS 1000D, så skulle jag behöva köpa en videokamera också och den slutsumman blir nog mer än att bara köpa NEX-7. För inte glömma att jag nog inte hittar någon videokamera som ger samma bildkvalité på film som NEX-7 gör. Bara en sån sak att kunna välja mellan olika objektiv gör mycket.

Nu utgår iofs jag ifrån min korkade hjärna som inte vill blixtsnabbt lära sig saker.Utan den tar sin tid på sig. Dessutom så har jag inte kameran med mig heller överallt jämt. Den är för stor och bökig att dra med överallt..... Och andra kan ju vara naturbegåvningar och lära fotande framkallande osv snabbare. Och fota betydligt mycket mer och därför ha också betydande snabbare inlärning... Men oavsett om man är naturbegåvning så tar det tid att göra alla misstag så man hinner lära sig utav dom..

Jag brukar lära mig relativt snabbt men jag är inte allt för teknisk av mig, däremot är det också därför som jag gillar NEX-7 för att den troligen kommer att fota och filma lika bra i autoläge som NEX-3/5 men utan att frånta mig möjligheten att sen köra manuellt när jag vill/känner mig mogen. NEXarnas storlek gör att jag troligen kommer att flänga runt med min systemkamera mer än om den vore av vanlig storlek à la spegelreflex.

Så jag skulle nog i alla fall fundera en stund om förutsättningen är att du är totalt nybörjare på att starta med lägre "krav" på utrustningens manuella styranden som högsta prioritet och i stället snarast komma igång med bygga grunderna som krävs erfarenhetsmässigt med allt annat först..

Tyvärr är det nog svårt att övertyga mig om att NEX-7 inte är rätt kamera för mig, men alla som vill får gärna försöka. ;)

Det är ju extremt svårt att börja springa innan man ens lärt sig gå.. Och ännu svårare att dansa balett eller utöva karate innan ens man lärt sig krypa...

Mina tankar detta.. men tror det finns där nått att fundera över ändå..

Mvh
Tobbe.

Jag respekterar dina tankar men jag tror att vi tänker lite olika. :)

Vill för övrigt tillägga att jag för några år sen lekte med en Nikon D70 från skolan och har gått en snabb fotokurs. Nu är det så pass länge sedan att jag givetvis inte minns allt, men jag är inte helt obekant med systemkameror och är dessutom väldigt intresserad. Jag tror att man kan komma långt med det.
 
Och som Tobbe skriver/antyder i sitt inlägg om nybörjare så är den här kameran tillräckligt avancerad för att hålla en ovan fotograf sysselsatt ganska lång tid med alla möjligheter den har. Men tiden från att vara "färsk" nybörjare till att få ut tekniskt bra bilder ur kameran vi P&S-metoden är väldig kort.

Jag tror det här med. Självklart skulle säkert NEX-5 duga för mig i dagsläget, men eftersom NEX-7 redan ska lanseras i september känner jag verkligen ingen hets att köpa NEX-5 nu utan vill hellre invänta NEX-7. Varför? Jo, för när jag sen vill utveckla mig, prova att köra manuellt, så har jag möjligheten. :)
 
NEX verkar sälja rätt bra (trotts biastestarnas pipande) enligt vad jag såg på nätet..Så jag tror Sony klappat in en succe..



Vilket rätt garanterat förhöjer både intresset för att fota mera samt stoltheten samt sin egen glädje över att trotts ev oerfarenhet man kan få fina bilder under tiden man lär sig allt man måste / bör ha lite koll på för klara utav en mer avancerad kamera där man får/måste styra det mesta själv för kameran skall leverera sedan då man sitter med framkallandet..

För att spettsa till den en aning. Men ändå säga nått som är hyfsat sant..Otan att vara en sanning... Så förstå mig rätt...snälla..

Gör ett misstag med en A550 och man får oftast ändå en hyfsat fungerande bild.. Gör ett misstag med A850 och man får huvudvärk över att bilden blev skit...

Lite tillspettsat.. Men ändå ligger lite sanning i detta ...

Förstår din tankegång, men det är väl rätt stor skillnad på kommande NEX-7 och A850? A850 är väl för proffsfotografer eller semiproffs. Även om NEX-7 kommer med manuella inställningar så erbjuder väl den likt sina småbröder autoinställningar? Ska vi se till småbröderna är ju dessa väldigt bra autoinställningar.
 
Efter ha kollat lite mer på inställningarna i you tube så menar jag nog att du kan "hoppa på" en Nex 3/5 och fota med ett tag.. Bli varm i kläderna under ett år.. Och nästa serie som släpps då kamerorna bytt en generation sattsa högre.. Så svåra verkar dom inte va att styra runt direkt.. En mobiltel är besvärligare . Och sådana rattar folk runt lika snabbt som jag tar på mig att bara slå ett telefonnummer..

Men gör du så att du köper en av dom befintliga modellerna..Då har dessa nya kameror förhoppningsvis förfinats tills nästa släpp.. Du har kommit igång..Samt blivit varm i kläderna..

Och kanske det viktigaste.. Samtliga tillverkare har släppt sina varianter.. Och du kan se ett större spelarfält av märkens alternativ . Och har inte sattsat så in i helsike så du loosar så mycket om du finner att kanske om ett år Canikonerna har nått skoj där på marknaden..


Jag är världens mest otrogna konsument.. Har alltid kollen runt om ifall andtra gör nått bättre/roligare.. Och i detta läge som råder då troligen nåsta år det finns flera alternativ. Ja då finns fler val att göra..

Så jag skulle handlat en NEX idag.. Haft den tills nästa år då alla andra kommit ut med sitt.. Och samtidigt sett vart Sony går med NEX systemet..


Och går dom framåt med raska steg och håller sig i framkant så köper du nästa toppmodel och låter kamerorna utvecklas samt systemet i stort medans du utvecklas såsom användare samt framkallare under tiden..

Så tänker jag.. Typ... :)
 
... ingen hets att köpa NEX-5 nu utan vill hellre invänta NEX-7. Varför? Jo, för när jag sen vill utveckla mig, prova att köra manuellt, så har jag möjligheten. :)
Vad är det du vill använda manuellt? Både NEX-3 och NEX-5 har de vanliga P A S M-inställningarna för stillbilder. Den funktion som saknar manuell styrning är filmning. Om filmning kan göras manuellt i NEX-7 är okänt (utanför Sony). Dessutom har Sony inte ens sagt att det kommer något som heter NEX-7. :-/
 
...
En liten dum fråga, men jag är inte på det klara så måste fråga. Jag vet att NEX-3 och NEX-5 saknar manuella filminställningar, men hur är det med fotoinställningar? Jag har läst en del men mest skumläst. Jag vet att de har lite speciell meny och har det på lite udda sätt mot traditionella systemkameror. Däremot undrar jag om man har lika mycket manuell kontroll på NEX-3 och NEX-5 som på vanliga systemkamera vid fotografering? Om inte, är detta något som kommer det NEX-7 då (full kontroll, såväl vid fotografering som filmning)?
...
Man är inte dum för att man frågar. Bara ifall man INTE frågar, för då fortsätter man ju att vara dum... :)
Eller, det behöver man förstås inte alls vara, men man fortsätter i alla fall att vara okunnig om man inte frågar.

NEX-kamerorna har samma möjligheter till manuell kontroll som de vanliga DSLR-kamerorna. Enda skillnaden är att de inte har t.ex. en dedicerad PASM-ratt på kamerahuset, utan en ratt som får olika betydelser beroende på var man är i meny-systemet. På NEX-kamerorna måste du alltså plocka fram den, medan en separat sådan redan sitter på de vanliga DSLR-kamerorna. Men vad jag förstår så vill du ha möjlighet till manuell kontroll även vid videofilmning, och då lär du enligt ryktena få vänta på någon NEX-7 (eller vad den kan tänkas heta). Men det verkar du ju redan ha bestämt dig för att göra...


...
Fast jag är mäktigt imponerad av NEXarna också, så med tanke på priset och att jag är nybörjare känns 5D Mark 2 lite overkill.
...
Du har alldeles rätt - en 5D Mark 2 är definitivt overkill för en nybörjare. :)


...
Hoppas bara att utbudet av objektiv växer stadigt för NEXarna. :)
Det kan du vara helt förvissad om. Fast ifall NEX-kamerorna kommer att bli rejält framgångsrika (vilket jag personligen är helt övertygad om), så kan det bli en liten paus innan det kommer några fler än de 3 + 2 objektiv som kommer nu. Men ju framgångsrikare de blir, ju fler olika objektiv och grejer kommer det förstås sedan som ett resultat av detta...


Edit: Medan jag höll på med att skriva, så han Göran före med svar på din första fråga. Inga problem - hellre flera svar än inga alls!
 
Senast ändrad:
...
Och kanske det viktigaste.. Samtliga tillverkare har släppt sina varianter.. Och du kan se ett större spelarfält av märkens alternativ . Och har inte sattsat så in i helsike så du loosar så mycket om du finner att kanske om ett år Canikonerna har nått skoj där på marknaden..
...
Det är säkerligen så att alla de andra kommer att ha släppt sina respektive spegellösa system inom något år. Men min uppfattning är att Sony inte kommer att låta någon av dem få låna bollen ens...

När det gäller NEX-systemet så har Sony inte alls varit låst i gamla tankebanor om hur systemkameror hittills har sett ut sedan över 50 år tillbaka. Men där har ju Samsung fastnat. De har nöjt sig med att bara göra en förminskad kopia av en traditionell systemkamera. Sony-folket insåg att man inte behöver designa spegellösa kameror efter samma mallar som traditionella kameror med spegelhus och prisma, när man inte ska ha något av detta överhuvudtaget! Det missade Samsung, men inte Sony, så därför fick NEX-systemet istället en mycket radikal och djärv konstruktion.

********************************************************************************
Man kan ju bara fråga sig detta: Har man hellre världens minsta APS-C
kamera i fickan (NEX-5) eller världens största spegellösa d:eek: hängande
runt halsen (Samsung NX10)?
********************************************************************************

Har uppfattningen att NEX-kamerorna kommer att fullständigt krossa Samsungs serie. Och att de även kommer att krossa Olympus och Samsungs Micro FourThirds-kameror genom att NEX (bl.a.) har en mycket bättre sensorplatta än dessa. Och de övriga kameratillverkarna kommer att få ytterst svårt att få vara med i matchen överhuvudtaget...

Min uppfattning är att Sony redan har satt ribban så högt, att vare sig Nikon, Canon eller någon annan kommer att kunna klara att svinga sig över den. Och ifall de så småningom ändå skulle lyckas ta sig ända dit upp, så lär de förmodligen komma att finna att Sony då har höjt ribban ytterligare. Det skulle förvåna mig mycket ifall Sony skulle släppa ifrån sig ledarpositionen när det gäller spegellösa kameror. Här är man ju inne på Sonys kärnområden - elektronik och miniatyrisering. Och där har de ju lyckats med att hålla tätpositionen i över ett halvt århundrande.

Nikon har ingen egen elektroniktillverkning alls. Canon har lite grand. De tillverkar CMOS-sensorer, men huvuddelen av deras inkomster kommer faktiskt från tillverkning av kontorsmaskiner som kopiatorer och skrivare. Och där handlar det ju knappast om Hi Tech elektronik...

När det gäller denna kameratyp så är det de stora elektronikföretagen som har förutsättningar för att kunna konkurrera med NEX-kamerorna. Och de har ju redan visat sina kort. Samsungs spegellösa kameror framstår nu som fruktansvärt stora och klumpiga. Och de har ju inte visat något som helst spår av kreativt tänkande. Deras NX10 representerar ju ingenting annat än ett slappt gammalkamera-tänkande. NEX-kamerorna däremot representerar det precis rakt motsatta - de vibrerar av innovationer. :)

Panasonic har visat prov på innovationer och förmåga att göra bra spegellösa kameror. Men deras kameror är fortfarande större än NEX-kamerorna, och de har mindre och sämre sensorer än dessa. Inte heller har Panasonic någon erfarenhet av traditionella systemkameror, vilket Sony skaffade sig genom att köpa Minoltas kameraavdelning. Är trots allt aldrig fel att ha, ifall man ska tillverka systemkameror. Förutsatt att man också har stor kompetens och innovationsförmåga inom elektronikområdet, som sagt.

Trots att NEX är världens minsta systemkameror, så har Sony enligt min mening ändå lyckats att stoppa in fler innovationer i denna design än någon annan har lyckats med att stoppa in i någon kamera någonsin, oavsett hur stora kamerorna har varit... Inkl. "rent omöjliga" saker, som 3D-panoramatagningar med bara ett objektiv. Det ska ju vara omöjligt (finns säkert något White Paper från Canon som "bevisar" att detta är omöjligt. *)

Så min uppfattnig torde vara ganska uppenbar - Sony kommer att dominera den spegellösa kameramarknáden under överskådlig tid.


*) Syftar förstås på att innan Sonys första fullformatare A900 kom ut, så publicerade Canon ett White Paper där de "bevisade" att det var teoretiskt omöjligt att få ett sensorstabiliserat system att fungera på fullformatskameror. Generande nog för Canon så glömde de att tala om detta för Sony, som istället kavlade upp ärmarna och jobbade hårt tills de hade löst detta "omöjliga" problem. Och fortfarande är A850/A900 världens enda fullformatskameror med sensorstabilisering.
 
Senast ändrad:
Efter ha kollat lite mer på inställningarna i you tube så menar jag nog att du kan "hoppa på" en Nex 3/5 och fota med ett tag.. Bli varm i kläderna under ett år.. Och nästa serie som släpps då kamerorna bytt en generation sattsa högre.. Så svåra verkar dom inte va att styra runt direkt.. En mobiltel är besvärligare . Och sådana rattar folk runt lika snabbt som jag tar på mig att bara slå ett telefonnummer..

Jag vet inte hur det är med fotoinställningar, däremot vet jag att det inte finns manuella filminställningar. Hur begränsad NEX-3/5 är på fotoinställningar vet jag inte utan det var en fråga till er. ;)

Jag har INTE lust att köpa en kamera nu och köpa en ny nästa år. Tyvärr vill jag inte köpa en systemkamera med den utgångspunkten. Det kommmer ALLTID att komma nytt varje år, men om jag köper något som har det jag söker så kommer jag inte att behöva uppgradera mig inom närmsta framtiden. Jag satsar hellre på ett kamerahus som jag kan växa med nu för att sen lägga mer pengar på objektiv och andra tillbehör som påverkar resultatet.

Men gör du så att du köper en av dom befintliga modellerna..Då har dessa nya kameror förhoppningsvis förfinats tills nästa släpp.. Du har kommit igång..Samt blivit varm i kläderna..

Nej, jag tänker inte köpa NEX-3/5 när NEX-7 redan är på väg. Jag har heller inga tankar på att köpa nytt redan nästa år bara för att det kommer nytt. Min åsikt är att NEXarna har videofinesser bra nog för mig att även om de kan förbättra bildkvalitén lite mer till nästa år, vilket sker på alla nya modeller som kommer, så är det ändå för lite för att jag ska uppgradera mig redan då. Det måste komma något helt revolutionerande för att jag ska fundera på att uppgradera mig senare. Om jag nu inte mot alla odds ska bli proffsfotograf men alla proffskameror har ju inte videofunktion idag så NEX-7 kommer ändå att uppfylla mitt syfte och om inte annat bli den kamera som följer med mig då en klumpig värstingkamera blir för bökig.

Och kanske det viktigaste.. Samtliga tillverkare har släppt sina varianter.. Och du kan se ett större spelarfält av märkens alternativ . Och har inte sattsat så in i helsike så du loosar så mycket om du finner att kanske om ett år Canikonerna har nått skoj där på marknaden..

Jag räknar redan med att Canon likt Nikon kommer att komma med spegellösa systemkameror också. Det vore ju konstigt om inte annat, att två stora kameramärken som dem också ska hoppa på något som verkar gå hem hos konsumenterna. Däremot lever jag i nuet och tänker inte vänta tills nästa år, i varje fall tror jag inte att Sony är ett dåligt märke att satsa på om man som jag är väldigt filmintresserad. Annars är jag väl medveten om att Canon och Nikon kanske är idealiska för de är så pass stora, mycket utbud av objektiv osv. Visst, jag har gett det en tanke att jag kanske inte ens ska köpa NEX-7 utan vänta in Canon och Nikon för se vem av dem som kommer med den bästa modellen (jag ska inte vara fördomsfull men jag tror Canon vinner). Det återstår att se hur jag gör i september, men "risken" finns att jag hoppar på en NEX-7.

Jag är världens mest otrogna konsument.. Har alltid kollen runt om ifall andtra gör nått bättre/roligare.. Och i detta läge som råder då troligen nåsta år det finns flera alternativ. Ja då finns fler val att göra..

Då är jag också en otrogen konsument, jag tycker alla bör tänka så. Ingen tillverkare ska tro att de inte behöver kämpa för att hålla sina konsumenter kvar. Att välja märke bara för att vara märket troget är inget annat än löjligt. Däremot är det förståeligt om man t.ex. har haft Nikon i flera år och har värsta utrustningen, att man inte bara kan gå över till Canon utan kanske hellre väljer att uppgradera kamerahuset istället. Vet en tjej som funderade på att gå från Nikon till Canon för att hon tycker de bästa bilder hon sett kommer från Canon och deras utrustnig, men med tanke på hennes Nikonutrustning (som inte alls är dålig!) så vore det enklare att uppgradera kamerahuset istället. Jag tror inte det är någon jätteskillnad mellan Canon och Nikon, förutom att Canon i nuläget ligger före Nikon var det gäller videofunktion samt kompaktkameror.

Så jag skulle handlat en NEX idag.. Haft den tills nästa år då alla andra kommit ut med sitt.. Och samtidigt sett vart Sony går med NEX systemet..

Det skulle INTE jag, NEX kostar trots allt en del att om jag ska invänta nästa års modeller så sparar jag istället ihop pengar till då.

Och går dom framåt med raska steg och håller sig i framkant så köper du nästa toppmodel och låter kamerorna utvecklas samt systemet i stort medans du utvecklas såsom användare samt framkallare under tiden..

Så tänker jag.. Typ... :)

Så tänker dock inte jag. Kanske hade varit rätt för dig i min situation, men för mig känns det inte rätt.

Jag vill verkligen ha en systemkamera men jag jagar ingen tid och känner mig inte ett dugg stressad att jag måste ha en systemkamera NU. På er verkar det som att allt måste ske här och nu, men så är det inte. Jag har haft min kompaktkamera länge och den kan jag leva med ett tag till tills den rätta modellen dyker upp. :)
 
Vad är det du vill använda manuellt? Både NEX-3 och NEX-5 har de vanliga P A S M-inställningarna för stillbilder. Den funktion som saknar manuell styrning är filmning. Om filmning kan göras manuellt i NEX-7 är okänt (utanför Sony). Dessutom har Sony inte ens sagt att det kommer något som heter NEX-7. :-/

Jag syftar på manuell filmning och huruvida det kommer i NEX-7 (och om den ens kommer att heta NEX-7) kan jag ingen svära på men alla rykten menar det. Svenska som utländska källor (står samma på alla), och rykten brukar kommar från någonstans och jag _tror_ inte att de är helt ute och reser. Dessutom stod det på en sida att den skulle presenteras på Photokina i september. Tycker det verkar konstigt att ett sådant rykte skulle vara taget från luften...
 
...
Dessutom har Sony inte ens sagt att det kommer något som heter NEX-7. :-/
Det är riktigt. beteckningen NEX-7 kommer från ivriga "spekulanter". Men jag är i alla fall FULLSTÄNDIGT säker på att Sony inte kommer att nöja sig med enbart dessa första två modeller, utan att det kommer många fler - vad de nu än kan tänkas komma att heta. Under förutsättning att det inte kommer något sådant som ett tredje världskrig ivägen, förstås.
 
Man är inte dum för att man frågar. Bara ifall man INTE frågar, för då fortsätter man ju att vara dum... :)
Eller, det behöver man förstås inte alls vara, men man fortsätter i alla fall att vara okunnig om man inte frågar.

Hehe, jag förstår vad du menar. Iband får jag dock känslan av att jag ställer dumma frågor men jag måste likt förbaskat ta reda på hur det ligger till. Annars grubblar jag bara på det. ^^

NEX-kamerorna har samma möjligheter till manuell kontroll som de vanliga DSLR-kamerorna. Enda skillnaden är att de inte har t.ex. en dedicerad PASM-ratt på kamerahuset, utan en ratt som får olika betydelser beroende på var man är i meny-systemet. På NEX-kamerorna måste du alltså plocka fram den, medan en separat sådan redan sitter på de vanliga DSLR-kamerorna. Men vad jag förstår så vill du ha möjlighet till manuell kontroll även vid videofilmning, och då lär du enligt ryktena få vänta på någon NEX-7 (eller vad den kan tänkas heta). Men det verkar du ju redan ha bestämt dig för att göra...

Jaha, vad bra! Ja, då är det bara manuell filmkontroll som jag väntar på hos "NEX-7" förutom 1920 x 1080p istället för 1920 x 1080i.

Mycket riktigt har jag bestämt mig för att vänta på eventuella NEX-7 om jag ska ha en NEX. Vill man övertyga mig om något annat så får man istället övertyga mig om någon helt annan modell och motivera varför. ;)

Du har alldeles rätt - en 5D Mark 2 är definitivt overkill för en nybörjare. :)

Haha, ja, det är det. Blir alltid lika tokig av bilder eller mer exakt videos som den producerar. Nu är det troligen duktiga personer som håller i dem men spana in dess videos på Flickr. Helt sjukt vilken bildkvalité den leverera! Som någon kommenterade - Det är som att titta igenom ett fönster som magiskt växer fram i mitten av min datorskärm.

Skulle jag komma över en begagnad för ett bra pris vore det nästan svårt att inte ta vatten över huvudet. Nej, jag ska inte köpa någon men måste erkänna att den leverera bra. Detta trots avsaknad av direkta videofinesser (autofokus, autoexponering osv).

Föresten fanns det en Flickr-användare med 5D Mark 2 som köpte en NEX-3 för sin semester. ^^

Det kan du vara helt förvissad om. Fast ifall NEX-kamerorna kommer att bli rejält framgångsrika (vilket jag personligen är helt övertygad om), så kan det bli en liten paus innan det kommer några fler än de 3 + 2 objektiv som kommer nu. Men ju framgångsrikare de blir, ju fler olika objektiv och grejer kommer det förstås sedan som ett resultat av detta...

Får hoppas det, i början använder jag väl främst kitobjektiven för att sen inse vilka objektiv jag vill köpa till. :)

Edit: Medan jag höll på med att skriva, så han Göran före med svar på din första fråga. Inga problem - hellre flera svar än inga alls!

Absolut! :)
 
...
NEXarnas storlek gör att jag troligen kommer att flänga runt med min systemkamera mer än om den vore av vanlig storlek à la spegelreflex.
...
Kommer säkerligen att bli så för alla som skaffar någon NEX-kamera. :)


...
Tyvärr är det nog svårt att övertyga mig om att NEX-7 inte är rätt kamera för mig, men alla som vill får gärna försöka. ;)
...
Jag tänker inte ens försöka, eftersom jag är säker på att jag inte kommer att klara det. Jag avser nämligen själv att skaffa mig en NEX-7 (eller vad den kan tänkas komma att heta). :)
 
Det är säkerligen så att alla de andra kommer att ha släppt sina respektive spegellösa system inom något år. Men min uppfattning är att Sony inte kommer att låta någon av dem få låna bollen ens...

När det gäller NEX-systemet så har Sony inte alls varit låst i gamla tankebanor om hur systemkameror hittills har sett ut sedan över 50 år tillbaka. Men där har ju Samsung fastnat. De har nöjt sig med att bara göra en förminskad kopia av en traditionell systemkamera. Sony-folket insåg att man inte behöver designa spegellösa kameror efter samma mallar som traditionella kameror med spegelhus och prisma, när man inte ska ha något av detta överhuvudtaget! Det missade Samsung, men inte Sony, så därför fick NEX-systemet istället en mycket radikal och djärv konstruktion.

********************************************************************************
Man kan ju bara fråga sig detta: Har man hellre världens minsta APS-C
kamera i fickan (NEX-5) eller världens största spegellösa d:eek: hängande
runt halsen (Samsung NX10)?
********************************************************************************

Har uppfattningen att NEX-kamerorna kommer att fullständigt krossa Samsungs serie. Och att de även kommer att krossa Olympus och Samsungs Micro FourThirds-kameror genom att NEX (bl.a.) har en mycket bättre sensorplatta än dessa. Och de övriga kameratillverkarna kommer att få ytterst svårt att få vara med i matchen överhuvudtaget...

Min uppfattning är att Sony redan har satt ribban så högt, att vare sig Nikon, Canon eller någon annan kommer att kunna klara att svinga sig över den. Och ifall de så småningom ändå skulle lyckas ta sig ända dit upp, så lär de förmodligen komma att finna att Sony då har höjt ribban ytterligare. Det skulle förvåna mig mycket ifall Sony skulle släppa ifrån sig ledarpositionen när det gäller spegellösa kameror. Här är man ju inne på Sonys kärnområden - elektronik och miniatyrisering. Och där har de ju lyckats med att hålla tätpositionen i över ett halvt århundrande.

Nikon har ingen egen elektroniktillverkning alls. Canon har lite grand. De tillverkar CMOS-sensorer, men huvuddelen av deras inkomster kommer faktiskt från tillverkning av kontorsmaskiner som kopiatorer och skrivare. Och där handlar det ju knappast om Hi Tech elektronik...

När det gäller denna kameratyp så är det de stora elektronikföretagen som har förutsättningar för att kunna konkurrera med NEX-kamerorna. Och de har ju redan visat sina kort. Samsungs spegellösa kameror framstår nu som fruktansvärt stora och klumpiga. Och de har ju inte visat något som helst spår av kreativt tänkande. Deras NX10 representerar ju ingenting annat än ett slappt gammalkamera-tänkande. NEX-kamerorna däremot representerar det precis rakt motsatta - de vibrerar av innovationer. :)

Panasonic har visat prov på innovationer och förmåga att göra bra spegellösa kameror. Men deras kameror är fortfarande större än NEX-kamerorna, och de har mindre och sämre sensorer än dessa. Inte heller har Panasonic någon erfarenhet av traditionella systemkameror, vilket Sony skaffade sig genom att köpa Minoltas kameraavdelning. Är trots allt aldrig fel att ha, ifall man ska tillverka systemkameror. Förutsatt att man också har stor kompetens och innovationsförmåga inom elektronikområdet, som sagt.

Trots att NEX är världens minsta systemkameror, så har Sony enligt min mening ändå lyckats att stoppa in fler innovationer i denna design än någon annan har lyckats med att stoppa in i någon kamera någonsin, oavsett hur stora kamerorna har varit... Inkl. "rent omöjliga" saker, som 3D-panoramatagningar med bara ett objektiv. Det ska ju vara omöjligt (finns säkert något White Paper från Canon som "bevisar" att detta är omöjligt. *)

Så min uppfattnig torde vara ganska uppenbar - Sony kommer att dominera den spegellösa kameramarknáden under överskådlig tid.


*) Syftar förstås på att innan Sonys första fullformatare A900 kom ut, så publicerade Canon ett White Paper där de "bevisade" att det var teoretiskt omöjligt att få ett sensorstabiliserat system att fungera på fullformatskameror. Generande nog för Canon så glömde de att tala om detta för Sony, som istället kavlade upp ärmarna och jobbade hårt tills de hade löst detta "omöjliga" problem. Och fortfarande är A850/A900 världens enda fullformatskameror med sensorstabilisering.

Wow, mycket intressant läsning! :)

Liten fråga, är du själv redan Sony-användare eller har du något annat märke? Den frågan ställer jag till alla som skriver i denna tråd. Anledningen är att jag vill veta hur opartiska ni kan vara. ;) Givetvis kan man vara opartisk vilket märke man än har, men ibland blir man ju rädd när man läser Canon vs Nikon-trådar eller varför inte de som jag nyligen varit inblandad i, Mac vs PC-trådar. ^^

Har för övrigt en kompaktkamera från Canon, nu tycker jag visserligen att de gör rätt bra kompaktkameror även om min modell inte hör till toppen precis. Panasonic leverera dock grymma kompaktkameror också.

Angående det du just skrivit. Jag måste faktiskt erkänna att jag blev chockad över jämförelse mellan NEX-5 och GF1, jag tycker GF1 var riktigt dålig mot NEX-5 faktiskt. EP-1/2 var inte lika bra som NEX-5 på bruset t.ex. men betydligt bättre än GF1... om du frågar mig. Ändå delar de samma system. Samsung har jag aldrig ens tittat på förutom i det testet då den var en av flera som jämfördes med NEX-5. Vet inte varför, aldrig hört något om Samsung. Hittar således bara en systemkamera från dem på CyberPhoto.

För övrigt ser Sonys värsting A900 grymt läcker ut. Jag tänker på dinosaurier av någon anledning, att någon springer runt i Jurassic Park och filmar med den. Hahaha! Vad knäppt det där blev... men den ser liksom ut som den är gjord av pansar. xD
 
Kommer säkerligen att bli så för alla som skaffar någon NEX-kamera. :)

Det tror jag med! :)

Jag tänker inte ens försöka, eftersom jag är säker på att jag inte kommer att klara det. Jag avser nämligen själv att skaffa mig en NEX-7 (eller vad den kan tänkas komma att heta). :)

Åh, då är jag inte ensam om att vilja vänta. :D Jag har inget emot NEX-3/5 heller och de passar säkert bra för många. Jag vill däremot köpa en "fullbordad" system-/videokamera som absolut första systemkamera. :)
 
Bara för du log så sött... Tyvärr har jag inget fett objektiv ännu...
 

Bilagor

  • DSC00237.jpg
    DSC00237.jpg
    20.9 KB · Visningar: 243
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.