Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

...
Angående objektiv, om jag inte minns fel hade de använt ett skapt Sigma-objektiv i testet till Sony. :)
Korrekt. De har försökt att använda så bra objektiv som möjligt till alla de testade kamerorna. Till Olympus E-P1 och Panasonic G2 så har de använt det mycket skarpa makroobjektivet (äkta makro) Olympus Digital Zuiko 50/2. Sigma-objektivet använde de inte bara till NEX-5 utan även till Canon 500D och Nikon D5000.

Korrekt. De har försökt att använda så bra objektiv som möjligt till alla de testade kamerorna. Till Olympus E-P1 och Panasonic G2 så har de använt det mycket skarpa makroobjektivet (äkta makro) Olympus Digital Zuiko 50/2. Sigma-objektivet använde de inte bara till NEX-5 utan även till Canon 500D och Nikon D5000.

Nice! Med andra ord kanske det finns bra objektiv för NEXarna om man inte tvunget måste köpa Sonys? Eller? Jag är dock främst i behov av en normalzoom, någon som kan tipsa om den bästa de vet som passar NEXarna? Ska invänta och troligen köpa NEX-7 men den kommer väl passa med samma objektiv som NEX-3 och NEX-5?

Skulle komma ett nytt objektiv ihop med NEX-7 med va? Är det normalzoom, vidvinkel, telezoom eller vad är ryktet? Undrar hur den kommer att prestrera...

Den kommer med all säkerhet kosta mer än NEX5+objektiv tillsammans, om de fullföljer de planer de hade i Februari. Objektivet som är planerat är ett 16-80F/2.8-3.5, med "halvfast" bländare - F/2.8 upp till ca 28mm, och sedan F/3.5 upp till 80. Detta för att underlätta för videofunktionen (så att inte exponering förändras när man zoomar).

Nu fanns det inte specifikt i samma patent, men i patent som släpptes samtidigt så behandlas även kontinuerlig bländare (steglös) och ett snabbare AF-styrningsprotooll. Detta kan dock lika gärna gällt "riktiga" video-objektiv.

Den kommer med all säkerhet kosta mer än NEX5+objektiv tillsammans, om de fullföljer de planer de hade i Februari. Objektivet som är planerat är ett 16-80F/2.8-3.5, med "halvfast" bländare - F/2.8 upp till ca 28mm, och sedan F/3.5 upp till 80. Detta för att underlätta för videofunktionen (så att inte exponering förändras när man zoomar).

Nu fanns det inte specifikt i samma patent, men i patent som släpptes samtidigt så behandlas även kontinuerlig bländare (steglös) och ett snabbare AF-styrningsprotooll. Detta kan dock lika gärna gällt "riktiga" video-objektiv.

Intressant! Jo, dyrare förstår jag att den kommer att bli. Jag får helt enkelt vänta och se vad den hamnar i för prisklass. GH1 är ju ändå snordyr med sitt 14-140 objekitv så eftersom jag funderat på den med så är jag inte rädd att NEX-7 ska kosta MER i varje fall. Hoppas jag... Annars blir det ju nästan samma prisklass som för Canon EOS 5D Mark II hus.

Intressant! Jo, dyrare förstår jag att den kommer att bli. Jag får helt enkelt vänta och se vad den hamnar i för prisklass. GH1 är ju ändå snordyr med sitt 14-140 objekitv så eftersom jag funderat på den med så är jag inte rädd att NEX-7 ska kosta MER i varje fall. Hoppas jag... Annars blir det ju nästan samma prisklass som för Canon EOS 5D Mark II hus.

En Nex-7 med motsvarande brännvidd/objektiv som det GH1 levereras med tror jag kommer ligga i samma prisklass alt vara något dyrare...menar Nex-5 med 18-200 är i princip i samma prisklass som GH1 då den listas för ca 13000sek och en Nex-7 lär vara minst 1-2000sek dyrare än Nex-5.

Anledningen till att GH1 är så dyr är pgr av objektivet som den säljs ihop med...GH2 som är den nyare modellen ligger i samma prisklass Nex-5 om man jämför dom båda i paket med kit-objektivet.

Vilka är JPEG-bilderna? Är det dem bilderna där de jämför NEX-5 med alla och det är bilder på en flaska och en röd filt? Eller menar du kanske blommorna?

För jag tycker i varje fall att i testet med flaskan + filten att EP-1 är väldigt bra (kontrast) men som du skriver brusigare än NEX-5. På blommorna så... ja, jag har svårt att bestämma mig. De är båda rätt bra, men jag tror jag föredrar NEX-5 ändå. Det var mitt första intryck men det kan säkert diskuteras, för inte glömma att det är en smaksak.

Det faktum att EP-1 är fullkomligt ointressant för mig pga. dess bristande videofinesser - i synnerlighet mot NEX-5 - gör att jag inte ens tänkt tanken på en EP-1 eller EP-2. Men kul att jämföra förstås. Den var ju inte lite bättre än GF1 och båda har ju samma system...

Personligen ska jag fota i RAW (och filma i full HD) så det är rätt givet för mig...

Angående objektiv, om jag inte minns fel hade de använt ett skapt Sigma-objektiv i testet till Sony. :)

JA man ser olika, jag tycker Nexen klarar sig fint, den röda filtbilden tycker jag Nexen + nikon klarar bäst av alla, den visar mer detaljer. då med vetskap om att den Nikonmodellen ligger i den absoluta APS-C toppen tillsammas med D90.

JA man ser olika, jag tycker Nexen klarar sig fint, den röda filtbilden tycker jag Nexen + nikon klarar bäst av alla, den visar mer detaljer. då med vetskap om att den Nikonmodellen ligger i den absoluta APS-C toppen tillsammas med D90.

Håller med dig ang det röda Bengt....verkar som att Sony har jobbat hårt på "JPEG-maskinen" för jag tycker det är en ganska stor skillnad mellan A550 och Nex om man jämför still-life bilderna mellan dom två...Nex är klart bättre.

Annars så gillar jag skarpt JPEG-bilderna som Olympus lilla E-PL1 spottar ur sig...visst den klarar inte det röda så bra och är lite brusigare än APS-C kamerorna men annars så ser det riktigt bra ut...klara färger/kontraster med krispig skärpa.

Har nu tillbringat några timmar med en lånad NEX-3+standardzoom. Kameran körd i P och A-läge samt med center AF-punkt och autoiso. I övrigt inget ändrat från fabriksinställningarna. Så Auto DRO och brusreducering låg på. Evaluerande mätning.

Måste säga att jag blev väldigt imponerad över hur "färdiga" och snygga jpegfilerna blev och hur träffsäker AFär. Objektivet verkar ha mer "bett" i sig än Sonys vanliga 18-55 kit-optik. Brusreduceringen vid iso 1600 ser mycket diskretare och snyggare ut än väntat. Bildstabiliseringen utmärkt. Bra motljusskydd till objektivet som känns gediget.

Flerfältsmätningen klarar svåra ljusförhållanden överraskande bra. LCD-display närmast outstanding.

Ergonomiskt mycket bättre än väntat. Kameran ligger fint när man har vänsternäven under objektivet och efter en halvtimme tycker jag man känner igen sig så bra att kameran nlir snabb att jobba med.

Har inte utvärderat rawfilerna ännu, men har laddat in dem på datorn.

Min slutsats så långt: Väldigt bra kamera som duger till betydligt mer än point and shoot.

Det enda jag har att klaga på är att luckorna för olika anslutningar känns lite klena. Har inte ptrovat den medföljande blixten heller.

Jag skulle vilja ha den här kameran , men den försvann iväg med den person jag lånat den av.

På samma motiv jämsides med en A550+kitzoom vann i mina ögon NEX. Med en fast 50/1.4 ställd på f/5.6 på A550 blev jämnt skägg över större delen av bildytan, men lite mer distorsion på NEX-optiken (ganska självklart).

Jag filmar normalt inte, men bildkvalitén förvånade mig positivt när man fick se resultatet på en 40" HD-skärm.

Mycket hög "vill-ha-faktor" på den här manicken. Konstigt egentligen. Jag dömde ut den i förväg efter att sett resultaten på nätet med 16mm pancakeglugg. Men normalzoomen imponerar.

Tyckte Olympus E-P1 med optisk sökare och pancakeglugg var det ultimata innan. Det är den på sätt och vis fortfarande när det gäller snapshots. Jag tycker dock att NEX-3 med sin display vars bild och info syns så väl i de mest varierande ljusförhållanden kompenserar ftånvaron av optisk sökare i mycket högre grad än jag föreställde mig. Helt suverän vid manuell skärpeinställning och inzoomad "sökarbild".

Nu kanske man inte ska sätta kameran på piedestal efter bara ett par timmar, men det är ju så med alla verktyg att det finns vissa som ganska omedelbart känns rätt. Och för mig kändes NEX rätt.

Zoomen har jag redan berömt. Tycker dock att Sony gjort en missgenom att bara ha erbjuda en fast optik som motsvarar 24mm jämfört med 24x36. hade hellre sett att den motsvarat en 35:a eller 40:a.

Har nu tillbringat några timmar med en lånad NEX-3+standardzoom. Kameran körd i P och A-läge samt med center AF-punkt och autoiso. I övrigt inget ändrat från fabriksinställningarna. Så Auto DRO och brusreducering låg på. Evaluerande mätning.

Måste säga att jag blev väldigt imponerad över hur "färdiga" och snygga jpegfilerna blev och hur träffsäker AFär. Objektivet verkar ha mer "bett" i sig än Sonys vanliga 18-55 kit-optik. Brusreduceringen vid iso 1600 ser mycket diskretare och snyggare ut än väntat. Bildstabiliseringen utmärkt. Bra motljusskydd till objektivet som känns gediget.

Flerfältsmätningen klarar svåra ljusförhållanden överraskande bra. LCD-display närmast outstanding.

Ergonomiskt mycket bättre än väntat. Kameran ligger fint när man har vänsternäven under objektivet och efter en halvtimme tycker jag man känner igen sig så bra att kameran nlir snabb att jobba med.

Har inte utvärderat rawfilerna ännu, men har laddat in dem på datorn.

Min slutsats så långt: Väldigt bra kamera som duger till betydligt mer än point and shoot.

Det enda jag har att klaga på är att luckorna för olika anslutningar känns lite klena. Har inte ptrovat den medföljande blixten heller.

Jag skulle vilja ha den här kameran , men den försvann iväg med den person jag lånat den av.

På samma motiv jämsides med en A550+kitzoom vann i mina ögon NEX. Med en fast 50/1.4 ställd på f/5.6 på A550 blev jämnt skägg över större delen av bildytan, men lite mer distorsion på NEX-optiken (ganska självklart).

Jag filmar normalt inte, men bildkvalitén förvånade mig positivt när man fick se resultatet på en 40" HD-skärm.

Mycket hög "vill-ha-faktor" på den här manicken. Konstigt egentligen. Jag dömde ut den i förväg efter att sett resultaten på nätet med 16mm pancakeglugg. Men normalzoomen imponerar.

Tyckte Olympus E-P1 med optisk sökare och pancakeglugg var det ultimata innan. Det är den på sätt och vis fortfarande när det gäller snapshots. Jag tycker dock att NEX-3 med sin display vars bild och info syns så väl i de mest varierande ljusförhållanden kompenserar ftånvaron av optisk sökare i mycket högre grad än jag föreställde mig. Helt suverän vid manuell skärpeinställning och inzoomad "sökarbild".

Nu kanske man inte ska sätta kameran på piedestal efter bara ett par timmar, men det är ju så med alla verktyg att det finns vissa som ganska omedelbart känns rätt. Och för mig kändes NEX rätt.

Zoomen har jag redan berömt. Tycker dock att Sony gjort en missgenom att bara ha erbjuda en fast optik som motsvarar 24mm jämfört med 24x36. hade hellre sett att den motsvarat en 35:a eller 40:a.

Jag fick uppfattningen att 18-55:an var den samma som följde A550, säger Sony att det är ett nykonstruerat objektiv. när du använde A-läget var det smidigt att ändra bländaren, det kommer då upp tydligt på monitorn, van som man är att se ändringarna i sökaren, hur upplever du det att kolla ändringarna på monitorn. // Bengt.

En Nex-7 med motsvarande brännvidd/objektiv som det GH1 levereras med tror jag kommer ligga i samma prisklass alt vara något dyrare...menar Nex-5 med 18-200 är i princip i samma prisklass som GH1 då den listas för ca 13000sek och en Nex-7 lär vara minst 1-2000sek dyrare än Nex-5.

Anledningen till att GH1 är så dyr är pgr av objektivet som den säljs ihop med...GH2 som är den nyare modellen ligger i samma prisklass Nex-5 om man jämför dom båda i paket med kit-objektivet.

Ja, fast NEX-7 kommer väl inte bara att säljas med 18-200 objektiv såsom GH1 bara har sålts med 14-140 objektivet. Jag personligen vill främst ha en normalzoom och då blir det lite surt att tvingas köpa 18-200 objektivet. Å andra sidan ska 14-140 vara ett grymt objektiv (rätt/fel?) och då skulle jag kanske överväga det ändå. ;)

Brusmässigt är NEX grym, men på röda filten tycker jag att alla ger lite bättre kontrast på löven/grenarna (det ihoprullade) förutom GF1. Alltså NEX är mer suddig om du förstår vad jag menar, medan de andra är mer skarpa på det. Däremot har NEX riktigt lite brus och i övrigt bra färger etc.

Längtar efter NEX-7

Jag sitter och titta länge på Flickr, det verkligen dräller in bilder och videos av NEX-kamerorna. Verkar som många köpt dem och använder dem mycket flitigt. Jag älskar verkligen det jag ser! Faktikst inte bara videosarna även om det är dem som jag fokuserar mycket på.

En liten dum fråga, men jag är inte på det klara så måste fråga. Jag vet att NEX-3 och NEX-5 saknar manuella filminställningar, men hur är det med fotoinställningar? Jag har läst en del men mest skumläst. Jag vet att de har lite speciell meny och har det på lite udda sätt mot traditionella systemkameror. Däremot undrar jag om man har lika mycket manuell kontroll på NEX-3 och NEX-5 som på vanliga systemkamera vid fotografering? Om inte, är detta något som kommer det NEX-7 då (full kontroll, såväl vid fotografering som filmning)?

Seriöst... jag vill ha en nu!!! Kikat lite på Canon EOS 5D Mark 2, det finns så sjukt mycket filmer med den och de är ju helt glasklara. Fast jag är mäktigt imponerad av NEXarna också, så med tanke på priset och att jag är nybörjare känns 5D Mark 2 lite overkill. Dessutom har den ju inte lika mycket filmfunktioner som NEXarna för att inte glömma storleken. Hoppas bara att utbudet av objektiv växer stadigt för NEXarna. :)

Ja, fast NEX-7 kommer väl inte bara att säljas med 18-200 objektiv såsom GH1 bara har sålts med 14-140 objektivet. Jag personligen vill främst ha en normalzoom och då blir det lite surt att tvingas köpa 18-200 objektivet. Å andra sidan ska 14-140 vara ett grymt objektiv (rätt/fel?) och då skulle jag kanske överväga det ändå. ;)

Det tror jag inte den kommer att göra...den kommer nog att erbjudas i samma kit som Nex-3/5.

och att jag är nybörjare

I den situationen så tror jag du har så mycket att lära så vilken kamera som helst i startserierna skulle utgöra tillräckligt mycket kamera för dig.. Och även då en NEX 3/5.. Bara lära sig framkalla om man är total nybörjare kan vara en rätt tidsödande sak.. Så om det du skriver att du är nybörjare. Och då verkligen totalt nybörjare... Då tror jag din jakt efter "värstingmanuella" kameror är lite utav en overkill bara det..

Bara att vara nybörjare och lära sig ljus/vinklar/placering mm vid fototillfället är ofta en sak som kan ta en stund bara det..

Så utgår jag från det du skriver "nybörjare".. Och att du då är från noll läget.. Ja då tror nog jag du har en hel del lärande i 1 - 2 år innan du ens har behov utav att en kamera är hypermanuell... Samt att du klarar dig med billigare alternativ..

Om du sedan är ekonomiskt oberoende och kan lägga hur mycket som helst utan det gör något så är ju givetvis så att du kan handla "värstingar" som du inte kommer kunna nyttja ens funktionsmässigt innan dom ersatts med än nyare modeller..

Så om vi förutsätter att du är en verklig nybörjare som ändå har nån form utav ekonomisk begränsning så tycker jag nog du kan starta med mer vanlig typ av kamera.. Och då du snappat upp och lärt dig allt en nybörjare måste lära kan du byta upp dig .. Och detta då till modeller som nu inte ens finns . Utan som framöver är ersättarna till det du ser just nu på marknaden...

Nu utgår iofs jag ifrån min korkade hjärna som inte vill blixtsnabbt lära sig saker.Utan den tar sin tid på sig. Dessutom så har jag inte kameran med mig heller överallt jämt. Den är för stor och bökig att dra med överallt..... Och andra kan ju vara naturbegåvningar och lära fotande framkallande osv snabbare. Och fota betydligt mycket mer och därför ha också betydande snabbare inlärning... Men oavsett om man är naturbegåvning så tar det tid att göra alla misstag så man hinner lära sig utav dom..

Så jag skulle nog i alla fall fundera en stund om förutsättningen är att du är totalt nybörjare på att starta med lägre "krav" på utrustningens manuella styranden som högsta prioritet och i stället snarast komma igång med bygga grunderna som krävs erfarenhetsmässigt med allt annat först..

Det är ju extremt svårt att börja springa innan man ens lärt sig gå.. Och ännu svårare att dansa balett eller utöva karate innan ens man lärt sig krypa...

Mina tankar detta.. men tror det finns där nått att fundera över ändå..

Mvh
Tobbe.

Jag fick uppfattningen att 18-55:an var den samma som följde A550, säger Sony att det är ett nykonstruerat objektiv. när du använde A-läget var det smidigt att ändra bländaren, det kommer då upp tydligt på monitorn, van som man är att se ändringarna i sökaren, hur upplever du det att kolla ändringarna på monitorn. // Bengt.

Kan omöjligen vara samma zoom. Kammen som förflyttar linsgrupperna fungerar helt rakt och gör ingen "kurva" tillbaks när man växlar från exempelvis 17 till 35mm-läge eller från 55 tillbaks till 35-läge.

jag ser inget som helst problem att snabbt ändra bländare i A-läget.. Eftersom kameran saknar annan sökare än displayen är det där man ser det och f-talet går väldigt snabbt att ändra.

Ang att se ändringar på monitorn skiljer det inte så mycket som att använda Fn-funktionen på en A550/A700/A900/A850 exempelvis.

Nej, jag tycker Sony gjort det här bra. Det enda man behöver programmera om hjärnan med (vilket tar kort tid) är att man har en extremt tydlig display som sökare och infocentral istället för optisk sökare kombinerat med display. Faktiskt en fördel i många lägen. Displayen upplever jag dessutom som så tydlig att man kan hålla kameran mycket nära ögat. Inte på det viset man vanligtvis ser folk hålla ut sina komplakter med utsträckta armar så de ser ut som levande gaffeltruckar.

Ska man inte montera jättegluggar upplever jag NEX-3 som en bra ersättare för A550. Fixar t o m vissa resultat bättre. Jpegmotorn känns definitivt mycket säker. verkar som om signalhanteringen förbättrats också.

Och som Tobbe skriver/antyder i sitt inlägg om nybörjare så är den här kameran tillräckligt avancerad för att hålla en ovan fotograf sysselsatt ganska lång tid med alla möjligheter den har. Men tiden från att vara "färsk" nybörjare till att få ut tekniskt bra bilder ur kameran vi P&S-metoden är väldig kort.

Om man vill "krångla till det" kan man gräva ganska djupt i menyerna och göra många manuella justeringar. Vill man inte det är kameran bra som "as is". Dock rekommenderar jag i alla fall spot-AF och P, A eller S-läge samt evaluerande mätning som standarutgångspunkt.

NEX verkar sälja rätt bra (trotts biastestarnas pipande) enligt vad jag såg på nätet..Så jag tror Sony klappat in en succe..

Men tiden från att vara "färsk" nybörjare till att få ut tekniskt bra bilder ur kameran vi P&S-metoden är väldig kort.

Vilket rätt garanterat förhöjer både intresset för att fota mera samt stoltheten samt sin egen glädje över att trotts ev oerfarenhet man kan få fina bilder under tiden man lär sig allt man måste / bör ha lite koll på för klara utav en mer avancerad kamera där man får/måste styra det mesta själv för kameran skall leverera sedan då man sitter med framkallandet..

För att spettsa till den en aning. Men ändå säga nått som är hyfsat sant..Otan att vara en sanning... Så förstå mig rätt...snälla..

Gör ett misstag med en A550 och man får oftast ändå en hyfsat fungerande bild.. Gör ett misstag med A850 och man får huvudvärk över att bilden blev skit...

Lite tillspettsat.. Men ändå ligger lite sanning i detta ...

Senast ändrad:
Hade den kommit detta året hade Nikon sagt det.. Tror dom blivit lite tagna på sängen faktiskt av Sony´s snabba framgång med NEX. Och nu måste för marknaden skall "vänta" säga deras kan komma redan i år . Och därigenom få folk att tro dom kan vänta till senare i år.. För då se att det blir nästa år. Och då kanske vänta igen.

Så tror jag.. En marknadsledande tillverkare som har något klart i piplinen hade sagt det direkt för garanterat inte tappa kunder till andra märken.. Så jag ser det som ett "trick" . Och att det är nästa år dom har nått klart tidigast..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar